SEN K─░M HAL├ÄFE OLMAK K─░M, DON K─░┼×OT!

YAZAR : Do├ž. Dr. Harun ├ľ─×M├ť┼× ogmusharun@yahoo.com

Don Ki┼čotÔÇÖu bilirsiniz. XVI. as─▒r ─░spanyol yazar─▒ CervantesÔÇÖin, kendisini ger├žekte oldu─čundan daha y├╝ksek konumlarda g├Âren, a─č─▒rl─▒─č─▒n─▒ kald─▒ramayaca─č─▒ lakap ve unvanlar alan, meselelerin ├Âz├╝yle ilgilenmeyip bir k─▒s─▒m ┼čekl├« benzerliklerle her ┼čeyin olup bitece─čini zanneden s─▒─č kimselerle alay etti─či roman─▒. Ad─▒n─▒, kendisini ┼č├Âvalye olarak g├Âren ve hayal├« d├╝┼čmanlarla, yel de─čirmenleriyle sava┼čan maskara kahraman Don Ki┼čotÔÇÖtan al─▒yor.

M├╝sl├╝manlar─▒n elinde esir kald─▒─č─▒ y─▒llarda ─░sl├óm medeniyetini tan─▒d─▒─č─▒ ve bat─▒ hayat─▒yla mukayese etme imk├ón─▒ buldu─ču anla┼č─▒lan CervantesÔÇÖin, eserini, ya┼čad─▒─č─▒ ├ža─č AvrupaÔÇÖs─▒ndaki g├╝l├╝n├ž ki┼či ve olaylardan ilham alarak yazm─▒┼č olabilece─či ├Âteden beri akl─▒ma gelir. Bu ihtimal do─čru mudur, bilmiyorum, ama e─čer do─čruysa g├╝n├╝m├╝zde ─░sl├óm ve bat─▒ d├╝nyas─▒ aras─▒nda bir├žok sahada ortaya ├ž─▒kan rol de─či┼čimini g├Âsteren bir ba┼čka veri olarak ger├žekten esef vericidir. ├ç├╝nk├╝ Don Ki┼čotlar art─▒k AvrupaÔÇÖdan de─čil, ─░sl├óm co─črafyas─▒ndan ├ž─▒kmaktad─▒r. Hem de -e─čer d├╝nya medyas─▒n─▒n bir manip├╝l├ósyonu yoksa- her yerde mantar gibi bitmektedirler. Afganistan cihad─▒ sonras─▒ T├óliban, sonras─▒nda el-K─üide, ge├žen y─▒l MaliÔÇÖde ortaya ├ž─▒kan ├Ârg├╝t, bu y─▒l NijeryaÔÇÖda Boko Haram ├Ârg├╝t├╝ ve tabi├« ┼čimdilerde g├╝ndemi i┼čgal eden I┼×─░D (Irak-┼×am ─░sl├óm Devleti), hil├ófet il├ón ettikten sonraki ad─▒yla ─░sl├óm DevletiÔÇŽ

Bunlar ─░sl├óm ┼čer├«atini uygulad─▒klar─▒n─▒ ve cihad ettiklerini iddia ediyorlar. H├óliyle bu iddialar─▒, di─čer m├╝sl├╝manlar─▒ k─▒nay─▒c─▒ bir tutum i├žinde olduklar─▒n─▒ g├Âsteriyor. ├ç├╝nk├╝ kendileri ─░sl├óm u─črunda ├žabalarken di─čerleri buna kay─▒ts─▒z kal─▒yor! Hatta I┼×─░DÔÇÖin, m├╝sl├╝manlar─▒ kendi h├ókim oldu─ču b├Âlgelere hicret etmeye ├ža─č─▒rmas─▒ndan da anla┼č─▒laca─č─▒ ├╝zere di─čer m├╝sl├╝manlar─▒n ya┼čad─▒klar─▒ ├╝lkeleri d├óruÔÇÖl-harb (sava┼č─▒lmas─▒ gereken ─░sl├óm d─▒┼č─▒ ├╝lke) olarak g├Âr├╝yorlar.

Peki, bunlar─▒n ─░sl├óm ┼čer├«atinden anlad─▒klar─▒ nedir? Siyas├« bir hedef g├╝tt├╝kleri i├žin en fazla g├╝ndeme getirdikleri hususlar; h─▒rs─▒z─▒n elinin kesilmesi, z├ón├«nin ve m├╝fter├«nin k─▒rba├žlanmas─▒ vb. ancak devlet erkiyle uygulanabilecek olan had cezalar─▒d─▒r. Evet, bunlar da KurÔÇÖ├ónÔÇÖda yer alan h├╝k├╝mlerdir, ancak hi├žbir ┼čekilde KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n ama├žlar─▒ aras─▒nda yer almaz. KurÔÇÖ├ón; All├óhÔÇÖ─▒ tan─▒yan, ├óhirette OÔÇÖna hesap verece─činin ┼čuurunda olarak il├óh├« prensiplere s─▒ms─▒k─▒ sar─▒lan ve ba┼čkalar─▒n─▒n haklar─▒na sayg─▒ g├Âsteren ahl├ókl─▒ bir toplumun olu┼čturulmas─▒n─▒, bu toplumda b├╝t├╝n s├Âm├╝r├╝ ├že┼čitlerinin engellenerek herkesin i┼č-g├╝├ž sahibi olup karn─▒n─▒ doyurdu─ču, sosyal ad├óletin temin edildi─či hakka dayal─▒ bir d├╝zenin kurulmas─▒n─▒, evlili─čin kolayla┼čt─▒r─▒l─▒p zin├óya giden yollar─▒n kapat─▒ld─▒─č─▒ iffetli bir hayat─▒n h├ókim k─▒l─▒nmas─▒n─▒ hedefler. S├Âz konusu cezalar ancak bu tedbirler al─▒n─▒p ger├žekle┼čtirildikten sonra son ├žare olarak uygulan─▒r. Kald─▒ ki bunlar ispatlanmas─▒ olduk├ža g├╝├ž su├žlard─▒r. Mesel├ó zin├ón─▒n ispatlanmas─▒, olay─▒n, g├╝venilirli─či bilinen akl─▒ ba┼č─▒nda d├Ârt yeti┼čkin ┼čahit taraf─▒ndan -f─▒k─▒h kitaplar─▒nda ge├žti─či ├╝zere- s├╝rme ├ž├Âp├╝n├╝n s├╝rmedanl─▒─ča giri┼či gibi ┼č├╝phesiz olarak g├Âr├╝lmesi ve ifadelerde hi├žbir ├želi┼čkiye d├╝┼čmeksizin mahkemede beyan edilmesine ba─čl─▒d─▒r. Kald─▒ ki, ┼čahitler, g├Ârd├╝kleri olay─▒ ┼čerÔÇśan mahkemeye ta┼č─▒mak zorunda olmad─▒klar─▒ gibi h├ókim de -Hazret-i PeygamberÔÇÖin emri gere─či- en k├╝├ž├╝k bir ┼č├╝phede bile cezay─▒ d├╝┼č├╝rmeye ├žal─▒┼č─▒r. Bu cezalar─▒n i├žinde tevbe ve afla d├╝┼čenler de vard─▒r. ├ç├╝nk├╝ -s├Âyledi─čimiz gibi- ─░sl├ómÔÇÖ─▒n amac─▒ asla bu cezalar─▒ uygulamak de─čildir. ─░sl├ómÔÇÖ─▒n amac─▒, bu fiillerin toplumda yayg─▒nla┼č─▒p s─▒radanla┼čmas─▒n─▒ engellemektir. Dolay─▒s─▒yla bunlar─▒n tespiti i├žin insanlar─▒n gizliliklerinin ara┼čt─▒r─▒lmas─▒, yani tecess├╝s asla ─░sl├ómÔÇÖ─▒n r├╗huyla ba─čda┼čmaz. Hul├ósa bu fiillerin s├╝b├╗tu o kadar zordur ki, bunlara konulan cezalar ├ódeta uygulanmak i├žin de─čil de, uygulanmamak i├žin konulmu┼čtur.

─░┼čte bizim Don Ki┼čotlarÔÇÖ─▒n ┼čer├«at diye ├Ân pl├óna ├ž─▒kard─▒─č─▒ h├╝k├╝mlerin ─░sl├ómÔÇÖdaki ger├žek yeri budur. Amac─▒na uygun olarak anlamaktan uzak olduklar─▒ bu h├╝k├╝mlerin uygulanmas─▒nda esas ald─▒klar─▒ kaynaklar da ayr─▒ bir fecaat mevzuudur. Mesel├ó T├ólib├ónÔÇÖ─▒n ─░sl├óm ┼čer├«ati diye AfganistanÔÇÖda uygulamaya ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ VII. as─▒r Hanef├« fakihi Merg├«n├ón├«ÔÇÖnin Hid├óyeÔÇÖsidir. Hid├óye, h├ól├ó e─čitim kurulu┼člar─▒nda okutulan ├žok de─čerli bir eser olsa da, nihayetinde as─▒rlar ├Ânce belli ┼čartlar i├žerisinde ya┼čamakta olan bir f├ón├«nin anlay─▒┼č─▒yla yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. Dolay─▒s─▒yla ne o ne de bir ba┼čka de─čerli eser, asla ─░sl├ómÔÇÖ─▒n kendisiyle e-┼čit-le-ne-mez. ─░sl├ómÔÇÖ─▒n bug├╝nk├╝ problemleri, hem KurÔÇÖ├ón ve s├╝nneti hem de g├╝n├╝m├╝z ┼čartlar─▒n─▒ iyi bilen fakihler taraf─▒ndan -elbette ├Âncelikle ge├žmi┼čin zengin miras─▒ndan faydalan─▒larak, ama gerekti─činde ondan ba─č─▒ms─▒z kalarak- teoriye d├╝┼čmeden, ya┼čanan olaylar i├žerisinde tatbik├« bir yolla ├ž├Âz├╝l├╝r, ├ž├Âz├╝lmelidir.

Gelelim cih├óda… Elbette cihad; can, mal, namus, vatan gibi de─čerleri korumak, din ve vicdan ├╝zerindeki bask─▒lar─▒ kald─▒rmak amac─▒yla KurÔÇÖ├ónÔÇÖda yer alan il├óh├« bir buyruktur. Ancak cihad nerede, ne zaman ve kime kar┼č─▒ yap─▒l─▒r? Ayn─▒ toplumda birlikte ya┼čan─▒lan m├╝sl├╝man veya gayr-─▒ m├╝slim y├Ânetim veya fertlere kar┼č─▒ ┼čer├«at tatbik etmek ve ─░sl├óm devleti kurmak i├žin sava┼č─▒l─▒r m─▒? B├Âyle bir sava┼č cihad m─▒ olur, yoksa ter├Âr m├╝? Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- MekkeÔÇÖde 13 y─▒l alay, hakaret, i┼čkence, d─▒┼člama, boykot, tehcir ve hatt├ó -Y├ósir ailesi ├Ârne─činde g├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere- cinayetin cereyan etti─či a─č─▒r ┼čartlar alt─▒nda savunma amac─▒yla dah├« olsa sava┼ča izin vermemi┼čtir. Sava┼č izni ancak hicretle birlikte iki ayr─▒ toplum olu┼čtuktan sonra ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. ├ç├╝nk├╝ ayn─▒ toplum i├žerisinde ya┼čayan fertler aras─▒nda ├ž─▒kan bir ├žat─▒┼čma; sava┼č de─čil, fitne ve karga┼čad─▒r. Bu ger├žek; bir despota kar┼č─▒ can, mal ve namusunu korumaktan ba┼čka se├žene─či olmayan S├╗riye halk─▒n─▒n i├ž burkucu h├óliyle apa├ž─▒k ortadad─▒r.

Ya┼čad─▒─č─▒ toplumda ─░sl├óm├« de─čerlerin h├ókim olmas─▒n─▒ istemek ve bunun i├žin ├žaba g├Âstermek her m├╝sl├╝man─▒n hakk─▒ oldu─ču gibi vazifesidir de. Ancak bu iste─čin ger├žekle┼čtirilmesi e─čitim ve ir┼čad faaliyetleri, bas─▒n-yay─▒n gibi mutlaka bar─▒┼č├ž─▒ yollarla olmal─▒d─▒r. Nebev├« metoda uygun olan yol ancak budur. ─░sl├ómÔÇÖ─▒n r├╗hu da bunu gerektirir. ├ç├╝nk├╝ ─░sl├ómÔÇÖ─▒n ├Âz├╝ ahl├ók├« ya┼čant─▒d─▒r. Bu da, fertlerin ─░sl├óm├« ilkeleri benimsemesiyle olur. Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- a─č─▒r ┼čartlar alt─▒ndaki MekkeÔÇÖde bunun i├žin 13 y─▒l kalm─▒┼čt─▒r. Fertler ─░sl├ómla┼č─▒rsa toplum da ─░sl├ómla┼č─▒r.

─░sl├ómÔÇÖ─▒n r├╗hu ve Hazret-i PeygamberÔÇÖin uygulamalar─▒ yukar─▒da belirtti─čimiz gibiyken p─▒trak gibi nas─▒l bu kadar Don Ki┼čot bitebiliyor topraklar─▒m─▒zdan? Ger├žekten -g├╝y├ó- selef├« olan, hem selefin ad─▒n─▒ hem de ─░sl├ómÔÇÖ─▒n imaj─▒n─▒ kirleten, onu kafa koparan ve el kesen bir ├Âc├╝ gibi g├Âstererek ─░sl├ómofobian─▒n ekme─čine ya─č s├╝ren bunca h├óric├« nas─▒l hortlad─▒? Bunlar─▒ ├Ârg├╝tleyen beynelmilel g├╝├žler, yabanc─▒ ├╝lkelerin istihbarat servisleri vs. demek; kolayc─▒l─▒─ča ka├žarak mesÔÇÖ├╗liyetten s─▒yr─▒lmakt─▒r. Elbette kendi menfaatlerine olan─▒ yapmak yabanc─▒lar─▒n vazifesidir. Ancak bizim de kendi vazifemizi yapmam─▒z, onlar─▒n kullanaca─č─▒ a├ž─▒k kap─▒lar b─▒rakmamam─▒z, mezhep├žili─či, taassubu, ayr─▒mc─▒l─▒─č─▒ terk etmemiz ve birbirimize kar┼č─▒ m├╝samahal─▒ olmam─▒z l├óz─▒md─▒r. I┼×─░DÔÇÖin son g├╝nlerdeki ba┼čar─▒s─▒n─▒n en b├╝y├╝k sebebi Irak ba┼čbakan─▒ M├ólik├«ÔÇÖnin ho┼čg├Âr├╝l├╝ ve kucaklay─▒c─▒ bir siyaset izlememesi de─čil de nedir?

Son s├Âz├╝m├╝z de bu Don Ki┼čotlara olsun:

├Äl├ónla hal├«fe olundu─ču nerede g├Âr├╝lm├╝┼č behey ┼ča┼čk─▒n! Hal├«fe m├╝sl├╝manlar─▒n y├Âneticisidir. ┼×artlar olgunla┼č─▒rsa y├Ânetici -ad─▒ hal├«fe veya de─čil- kendili─činden ortaya ├ž─▒kar. Ke┼čke sen b├Âyle y├Ânetici ol da herkes sana biat etsin. Ama sen nerede, hal├«fe olmak nerede? Don Ki┼čot!