─░NANMAK

YAZAR : Ahmet Z─░YLAN

─░nanmak her ┼čeyin ba┼č─▒.

Kullukta da bu b├Âyle, i┼č adaml─▒─č─▒, e─čitim ve benzeri ┼čeylerde de b├Âyle.

─░nsan─▒n inanc─▒nda bir problem varsa, i┼čledi─či amellere bak─▒lm─▒yor bile… Bir anlam ifade etmiyor, bir i┼če yaram─▒yor. ─░nanmayan zaten, harekete de ge├žemiyor. Ge├žse de teredd├╝tl├╝. ─░lk fiskede y─▒k─▒l─▒yor.

Ba┼čta kendisi inanacak insan. Ba┼čaraca─č─▒na, yapaca─č─▒na, ula┼čaca─č─▒na ├Ânce kendisi inanacak.

Her g├╝n yats─▒dan sonra okudu─čumuz iki ├óyet var: M├«rac hediyesi… Bakara S├╗resiÔÇÖnin son iki ├óyeti. Nas─▒l ba┼čl─▒yor:

ÔÇť├émeneÔÇÖr-Ras├╗l├╝: Peygamber inand─▒.ÔÇŁ

Ba┼čta Peygamber Efendimiz, inan─▒yor; ris├óletine, vazifesine, insanlara ve toplumlara sa├ódet getirece─čine… C├óhiliyyeye son verece─čine, putlar─▒ devirece─čine, bir faz├«letler medeniyeti kuraca─č─▒na…

Burada d├╝nyada hay─▒rl─▒ bir i┼če ba┼člayan herkese bir ders var. Birileri bana inans─▒n, destek olsun ki, ben de ba┼čarabileyim de─čil. ├ľnce sen inanacaks─▒n.

Efendimiz, bir y├Ân├╝yle de bir m├╝te┼čebbis. As─▒rlard─▒r c├óhiliyyede ya┼čayan bir toplumu d├Ân├╝┼čt├╝rmek i├žin ad─▒m at─▒yor. All├óhÔÇÖa tevekk├╝l├╝ de kendine g├╝veni de tam. All├óhÔÇÖ─▒n izniyle 23 senede muvaffak oluyor. B├╝t├╝n Arap Yar─▒madas─▒; OÔÇÖnun davetini kabul etti─či gibi, geni┼č co─črafyalar da OÔÇÖnun mesaj─▒ndan haberdar oluyor.

Ki┼činin bizzat kendine g├╝venmesi ve inanmas─▒ ├žok m├╝him. Fakat b├╝y├╝k d├óv├ólar─▒n liderlerine, b├╝y├╝k te┼čebb├╝slerin sahiplerine destek├ži olan, onlara inanan bir kadroya da ihtiya├ž vard─▒r. Onlar en b├╝y├╝k yard─▒mc─▒lard─▒r, moral kaynaklar─▒d─▒r.

Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-; ilk vahyi ald─▒─č─▒nda, ya┼čad─▒klar─▒n─▒n azametinden tir tir titreyerek evine geldi. S─▒tma tutmu┼č gibi, bir yan─▒yordu, bir ├╝┼č├╝yordu. Hazret-i Hatice;

ÔÇťÔÇôNe bu h├ólin?ÔÇŁ deyince Efendimiz olanlar─▒ anlatt─▒. Se├žildi─či vazifenin b├╝y├╝kl├╝─č├╝n├╝, zorlu─čunu dile getirdi. O b├╝y├╝k v├ólidemiz sordu:

ÔÇťÔÇôNiye endi┼če ediyorsun?ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôBana kim inan─▒r?ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôBen inan─▒r─▒m y├ó Ras├╗l├óllah!ÔÇŁ

─░┼čte en b├╝y├╝k destek. Evden gelen destek. E┼čten gelen destek. En yak─▒ndan gelen destek.

Ya bir de;

ÔÇťÔÇôDeli misin? Sen bunlarla ne u─čra┼č─▒yorsun? Ba┼č─▒m─▒za i┼č mi ├ž─▒karacaks─▒n!ÔÇŁ diyen birini d├╝┼č├╝n├╝n! Daha ilk ad─▒mda ne b├╝y├╝k bir moral ├ž├Âk├╝nt├╝s├╝ne sebep olur.

Bu sebeple;

ÔÇťHer ba┼čar─▒l─▒ erke─čin arkas─▒nda bir kad─▒n vard─▒r.ÔÇŁ demi┼čler.

─░nanmak ├žok m├╝him. Bir ideale do─čru y├╝r├╝yen insanlar─▒n; liderlerine ba─čl─▒l─▒klar─▒, sad├ókatleri ├žok ├Ânemli. Efendimiz, Mekke d├Âneminde bu kadroyu olu┼čturdu. Allah, ├«manlar─▒n kuvvetlenmesi i├žin o zaman bir de m├«rac h├ódisesini lutfetti. Yani m├«rac; EfendimizÔÇÖe ikram, fakat ilk m├╝sl├╝manlara da b├╝y├╝k bir imtihan idi.

M├╝┼črikler ba┼člad─▒lar alay ve tezvir├óta:

ÔÇťÔÇôDuydunuz mu sizin adam ne demi┼č?!. T├ó Mescid-i Aks├óÔÇÖya gitmi┼č, o da yetmemi┼č t├ó sem├óya ├ž─▒km─▒┼č. Buna da m─▒ inanacaks─▒n─▒z? Yok art─▒k!ÔÇŁ

Bu l├óflar─▒ Hazret-i Eb├╗bekirÔÇÖe de s├Âylediler:

Tek cevap:

ÔÇťO, s├Âyl├╝yorsa do─črudur.ÔÇŁ

Mant─▒─č─▒n─▒, akl├« gerek├žesini de ortaya koydu:

ÔÇťBen OÔÇÖnun AllahÔÇÖtan vahiy ald─▒─č─▒na, Cebr├óil -aleyhissel├óm- ile g├Âr├╝┼čt├╝─č├╝ne inan─▒yorum. Bunlara inan─▒yorsam, elbette OÔÇÖnun her s├Âyledi─čine inanaca─č─▒m. O ne s├Âyl├╝yorsa do─čru.ÔÇŁ

─░┼čte Hazret-i Eb├╗bekir b├Âylece S─▒dd├«k oldu. 23 senelik ris├ólet ├Âmr├╝ boyunca, MekkeÔÇÖde, HicretÔÇÖte, MedineÔÇÖde, seferlerde her yerde EfendimizÔÇÖin madd├«-m├ónev├« en b├╝y├╝k destek├žisi oldu.

Peygamber EfendimizÔÇÖin akrabalar─▒na verdi─či ziyafette; kimseden ses ├ž─▒kmaz, Eb├╗ Leheb gibi konu┼čanlar da hakaret ederken, Hazret-i Ali k├╝├ž├╝k bir ├žocuk olmas─▒na ra─čmen meydana ├ž─▒km─▒┼č;

ÔÇťSana ben inan─▒yorum y├ó Ras├╗l├óllah!ÔÇŁ demi┼čti.

Peygamber EfendimizÔÇÖe Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n en b├╝y├╝k ikram─▒, i┼čte bu ilk inananlar oldu.

─░dealinize inanan, hedefinizi ba┼čarabilece─činize g├╝venen yard─▒mc─▒lar─▒n─▒z olmal─▒d─▒r. Etraf─▒n─▒za b├Âyle liy├ókatli ve sad├ókatli bir kadro te┼čkil etmeniz gerekir.

─░stanbul muhasaras─▒n─▒n ilerleyen g├╝nlerinde; baz─▒ ba┼čtan beri muhalif pa┼čalar, muhasaray─▒ kald─▒rmay─▒ teklif ettiler. Ak┼čemseddin ise, fetihte ─▒srar ederek FatihÔÇÖin en b├╝y├╝k destek├žisi ve kuvve-i m├óneviyesi oldu. Fetih ba┼čar─▒ld─▒.

Dan─▒┼čmak ┼čart. Fakat cesur, bilgili, iyimser insanlara…

Hakk─▒ tavsiye eden, do─črulu─ča, d├╝r├╝stl├╝─če cesaretlendiren insanlara muhtac─▒z. N├╝ktelerle, k─▒ssalarla, misallerle nasihatlerde bulunan insanlara her zaman kulak vermeliyiz. Biz ne kadar bilirsek bilelim, dinlemeye, duymaya, i┼čitmeye ayr─▒ bir ihtiya├ž var. M├ónev├« destek.

Radyoda, televizyonda reklâmları niye yüzlerce kez tekrarlıyorlar? Telkin oluyor. Zihinde yer ediyor. Biz de hakkı, hakikati yüzlerce kez duymaya muhtacız.

Babam; b├Âyle s├Âz├╝, sohbeti tatl─▒, s├Âz bilen, haz─▒rcevap, n├╝ktedan, ┼čair ruhlu bir insand─▒. Hikmetli misaller anlat─▒r, sohbetler yapard─▒. ─░nsanlar─▒n gecenin ikisine, ├╝├ž├╝ne kadar hi├ž b─▒kmadan, babam─▒n sohbetini dinlediklerini g├Ârm├╝┼č├╝md├╝r;

ÔÇťMahmut A─ča, ge├ž oldu ama, hele biraz daha anlat, biraz daha anlat!ÔÇŁ dediklerine ├žok ┼čahit olmu┼čumdur.

M├«r├óc─▒n, bir hikmeti de m├╝ÔÇÖminlerin ├«manlar─▒n─▒n kuvvetini imtihan etmek dedik ya, sadece o devirde de─čil, k─▒y├ómete kadar bu imtihan s├╝r├╝yor. D├╝n de inanmayanlar vard─▒, bug├╝n de var.

Babam─▒n zaman─▒nda da, bir m├«rac kandili arefesi… ├Ämans─▒z─▒n biri kahvenin ├Ân├╝ndeki bir masada, etraf─▒na ├╝├ž saf insan toplam─▒┼č, zehirliyor:

ÔÇťÔÇôBir insan g├Âklere nas─▒l ├ž─▒ks─▒n! M├«racm─▒┼č. Kimi kand─▒r─▒yorlar ki?ÔÇŁ

O ├╝├ž ki┼či irkilmi┼čler:

ÔÇťÔÇôNas─▒l s├Âylersin bunu?ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôKarde┼čim hi├ž akl─▒n─▒z al─▒yor mu? Nas─▒l gitmi┼č gelmi┼č de daha yeri so─čumam─▒┼č. B├Âyle ┼čey olur mu?ÔÇŁ

Adamlar─▒n bilgisi yetersiz, ne desinler;

ÔÇťÔÇô├ç─▒km─▒┼č ama kalp g├Âz├╝yle ├ž─▒km─▒┼č.ÔÇŁ demi┼čler.

Adam belli ki kom├╝nist fikriy├ót─▒n zehirledi─či maddeci ateistlerden. Kalpten, ruhtan ne anlar! Demi┼č ki:

ÔÇťÔÇôBu kadar cahil olmay─▒n. ─░nsan─▒n kalbinde d├Ârt tane g├Âz var. ─░kisinde temiz kan dola┼č─▒r, ikisinde kirli kan. Birisi v├╝cudu dola┼č─▒r, birisi ci─čerleri dola┼č─▒r temizler. Ba┼čka g├Âz m├╝ var ki, kalp g├Âz├╝yle ├ž─▒km─▒┼č diyorsunuz.ÔÇŁ

H├ólbuki Peygamberimiz, ├Âyle r├╝ya ├ólemindeki gibi gitmedi. Bilhassa ─░sr├ó, yani MekkeÔÇÖdeki Mescid-i HaramÔÇÖdan Kud├╝sÔÇÖteki Mescid-i Aks├óÔÇÖya gidi┼čin; ruh ve beden birlikte oldu─čunda ittifak vard─▒r, ├óyet-i ker├«meyle sabittir. Ayn─▒ yolculu─čun devam─▒n─▒n da ayn─▒ ┼čekilde beden ve r├╗hun birlikte oldu─ču ekser ulem├ón─▒n g├Âr├╝┼č├╝d├╝r. Allah K─üdir de─čil mi? Bu fizik kanunlar─▒n─▒ yaratan da O de─čil mi? O kanunlar, OÔÇÖnu ba─člar m─▒? H├ó┼č├ó… Kulunu g├Âklere ├ž─▒karmak isterse, esb├ób─▒n─▒ yarat─▒r ve ├ž─▒kar─▒r.

Adam inanm─▒yor, ne diyebilirsiniz?

├ľl├╝m ├ón─▒ gelip, perdeler kalk─▒ncaya, k─▒y├ómet g├╝n├╝ var─▒p g├Âzleriyle o ├ólemleri g├Âr├╝nceye kadar ink├ór etsin bakal─▒m!

Bu ├╝├ž adam, cevap veremiyorlarm─▒┼č. Adam─▒ susturamad─▒klar─▒ i├žin, ├«manlar─▒ndan dolay─▒ rahats─▒z oluyorlarm─▒┼č.

Tesad├╝f m├╝ diyelim, yoksa tev├ófuk mu diyelim, o s─▒rada oradan babam ge├žiyormu┼č. Babam─▒n haz─▒rcevapl─▒─č─▒n─▒, s├Âz ustal─▒─č─▒n─▒, ikna kabiliyetini bildikleri i├žin hemen seslenmi┼čler:

ÔÇťÔÇôMahmut A─ča! Mahmut A─ča! Gel hele gel!ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôNe oldu?ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôYahu burada bir dinsiz, ├«mans─▒z var. M├«rac h├ódisesini ink├ór ediyor. ┼×una birka├ž kelime s├Âyle!ÔÇŁ

Babam horoz gibi kabarm─▒┼č. Mesele cidd├«… Adam, oturmu┼č milleti ifsad ediyor; buna haddini bildirmek gerek. Oturmu┼č ve sormu┼č:

ÔÇťÔÇôNedir h├ódise?ÔÇŁ Anlatm─▒┼člar.

S├Âze ba┼člam─▒┼č:

ÔÇťÔÇôDemek ├Âyle. Pek├ól├ó. O zaman tart─▒┼čmaya ba┼člamadan ├Ânce, kendimizi bir ortaya koyal─▒m. Sen kimsin, ben kimim? Sen nesin, ben neyim?

─░nsano─člu d├╝nyaya geldi─či g├╝nden bu yana kendisine bir m├óbud se├žmi┼čtir, m├óbud bulmu┼čtur. Ama yanl─▒┼č, ama do─čru. Kimisi ate┼čperest olmu┼č, kimisi putperest olmu┼č, kimisi inekperest olmu┼č, kimisi All├óhÔÇÖa inanm─▒┼č, kimisi h─▒ristiyan olmu┼č, kimisi yahudi olmu┼č, kimisi ┼ču olmu┼č, bu olmu┼č, kimisi de m├╝sl├╝man olmu┼č. Bu tarih├« bir hakikat, do─čru mu?ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôDo─čru!ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôPeki sen bunlardan hangisisin? Bunu bilelim ki buna g├Âre tart─▒┼čal─▒m.ÔÇŁ

Adam demi┼č ki:

ÔÇťÔÇôBen bunlar─▒n hi├žbirini kabul etmiyorum.ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôHa ben sana pe┼čin pe┼čin s├Âyledim. ─░nsanlar kendilerine bir m├óbud aram─▒┼člar, bulmu┼člar. Demek ki sen bunlar─▒ kabul etmedi─čine g├Âre insan de─čilsin. Ben de hayvanca bilmiyorum. Seninle konu┼čmak i├žin hayvan olmak l├óz─▒m. Seninle konu┼čacak hi├žbir ┼čeyim yok!ÔÇŁ deyivermi┼č.

B├Âylece a─čz─▒n─▒n pay─▒n─▒ vermi┼č.

Hazret-i Eb├╗bekir EfendimizÔÇÖin dedi─činin bir ba┼čka ┼čekli. ┬źBen inan─▒yorum arkada┼č. Sen ister inan, ister inanma! ─░nanmazsan sen kaybedersin. ─░nan─▒rsan sen kazan─▒rs─▒n. Ortal─▒─ča ┼č├╝phe atmaya ├žal─▒┼čma!┬╗

─░nsan, inan─▒r. G├Âr├╝rcesine inan─▒r. ─░nand─▒─č─▒ ┼čeyleri sorgulamaz, onlara ┼č├╝pheyle yakla┼čmaz.

Bu insanlar m├╝sl├╝mand─▒r. All├óhÔÇÖ─▒n; peygamber g├Ânderdi─čine, kitap g├Ânderdi─čine, etraf─▒m─▒zdaki meleklerin amellerimizi yazd─▒─č─▒na, yani senin s─▒─č akl─▒n─▒n alamayaca─č─▒ bir├žok ┼čeye inan─▒yorlar. M├«r├óca niye inanmas─▒nlar?

Sen inanc─▒n─▒ kaybetmi┼čsin, insanl─▒─č─▒n─▒ da kaybetmi┼čsin.

M├«racdan ┼č├╝phe edersen, her ┼čeyden edersin. Ne mele─či dersin. Ne kitab─▒, ne vahyi dersin. Onun sonu gelmez. All├óhÔÇÖ─▒ da h├ó┼č├ó ink├ór edersin.

Ben ├«m├ón etmi┼čim. Meseleyi anlam─▒┼č─▒m. Kalbimin g├Âz├╝n├╝ a├žm─▒┼č, kafa g├Âz├╝ g├Ârmese de anlam─▒┼č─▒m. Sen de bir g├╝n anlayacaks─▒n. KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde buyuruldu─ču gibi:

ÔÇťOnlar birbirine neyi sorup duruyorlar? Hakk─▒nda ihtil├ófa d├╝┼čt├╝kleri o m├╝him haberi mi? Hay─▒r! (─░htil├ófa ne h├ócet!) Yak─▒nda anlayacaklar! Elbette ve elbette yak─▒nda ger├že─či ├Â─črenecekler!ÔÇŁ (en-NebeÔÇÖ, 1-5)

Fakat o g├╝n anlamaktan ne fayda!

ÔÇťVe cehennemin getirildi─či g├╝n… ─░nsan i┼či anlar o g├╝n. Ama anlamas─▒n─▒n ne faydas─▒ var o g├╝n!ÔÇŁ (el-Fecr, 23)

├ľnce inanmak l├óz─▒m. All├óhÔÇÖ─▒n varl─▒─č─▒na, birli─čine her an inan─▒p kendimizde en ufak bir ┼č├╝phe kalmamas─▒ l├óz─▒m. Kim gibi? Hatice Annemiz gibi. Eb├╗bekir S─▒dd├«k Efendimiz gibi. Hazret-i Ali Efendimiz gibi.

Bu d├╝nyaya niye geldik?

Y├╗nus sen bu d├╝nyaya niye geldin?
Gece-g├╝nd├╝z HakkÔÇÖ─▒ zikretsin dilin.

Y├╗nus Emre Hazretleri iki m─▒sra ile her ┼čeyi anlat─▒veriyor. Cen├ób-─▒ Allah, bu d├╝nyaya; gece-g├╝nd├╝z kendine kul olal─▒m, kendini zikredelim diye getirdi. Rabbim zikredenlerden eylesin. ├Äm├ón─▒n─▒ kaybeden, her ┼čeyden ┼č├╝phe duyanlardan eylemesin.

Ba┼čtan beri konuyu; i┼č hayat─▒nda hedefine inanmak ile de birle┼čtiriyoruz ya, i┼č ├óleminde de ayn─▒. Sen hedefini koymu┼čsun. Onu ba┼čaraca─č─▒na inanm─▒┼čs─▒n. Bunu mant─▒ks─▒z bulan, kabul etmeyenlerle hi├ž me┼čgul olma.

Baz─▒ insan her ┼čeye ┼č├╝phe ile yakla┼č─▒r. E─čer hep o itirazc─▒lara kalsayd─▒ d├╝nya, bir├žok ┼čey icat edilemezdi.

ÔÇťOlur mu o kadar a─č─▒r ara├žlar y├╝zebilir mi?ÔÇŁ diyenlerin a─čz─▒na bak─▒lsa gemi yap─▒labilir miydi?

ÔÇťHi├ž o kadar ton a─č─▒rl─▒─č─▒ndaki ┼čey u├žabilir mi?ÔÇŁ diyenlerin s├Âzlerine ald─▒r─▒┼č edilseydi, bug├╝nk├╝ u├žaklar meydana getirilebilir miydi?

Ameliyatlar─▒ d├╝┼č├╝n├╝n, mikrodan makroya bir├žok tekni─či d├╝┼č├╝n├╝n. Bunlar hep, bunlar─▒ ba┼čarabilece─čine inanan ki┼čilerin ba┼čar─▒s─▒d─▒r. Ve onlara inan─▒p destek olanlar─▒n ba┼čar─▒s─▒d─▒r.

─░nanmak, g├Âzle g├Ârmeden ├Ânce g├Ârebilmektir. Kalpte veya kafada onu tamamlayabilmektir. Fatih, daha ├žocukken fethin r├╝yalar─▒n─▒ g├Âr├╝yor. Ona inanm─▒┼č. ─░nanmayanlara nas─▒l anlats─▒n, ancak fethederek anlatabilir. Fethediyor, ba┼čar─▒s─▒n─▒ ortaya koyuyor. ─░cat edecek ki┼či, projesini uyguluyor, ortaya koyuyor.

Burada tabiî ki hayalperestlik meselesini de ayrıca ortaya koymak gerekir.

Unutmamal─▒y─▒z ki; Allah her ┼čeye K─üdir, fakat biz de─čiliz. Piyasa ger├žeklerini, fizik kurallar─▒n─▒, ├╝retim maliyetlerini, ├╝lke ve d├╝nya vaziyetini hesaba katmadan i├ž d├╝nyadan ge├žirilen ┼čeyler, pl├ón-proje de─čil, ham hayaldir.

A┼č─▒r─▒ ┼č├╝pheci, vesveseci, evhaml─▒ ki┼čilerin tam z─▒tt─▒ olarak; baz─▒ insanlarda da a┼č─▒r─▒ g├╝ven, a┼č─▒r─▒ iyimserlik, yani hayalperestlik, maceraperestlik olabiliyor. B├Âyleleri, hayallerine ba┼čkalar─▒n─▒ da inand─▒r─▒rlarsa ortaya b├╝y├╝k ifl├ós hik├óyeleri, b├╝y├╝k fiyaskolar ├ž─▒k─▒yor.

Bu t├╝r ┼čah─▒slar hakk─▒nda her zaman erkence sormal─▒:

Bug├╝ne kadar neler ba┼čarm─▒┼č? Kimseye bor├ž takm─▒┼č m─▒? Yalan─▒ var m─▒? ┼×ahs├« muhasebesi nas─▒l? Paras─▒n─▒ y├Ânetebiliyor mu? Yapmak istedi─či i┼či, bizzat biliyor mu? H─▒zl─▒ ve kolay paradan m─▒ bahsediyor, yoksa yava┼č ve hakk─▒yla kazan─▒lan fakat istikrarl─▒ bir kazan├žtan m─▒?

Cen├ób-─▒ Allah; bizleri, iki d├╝nyada da hakka, do─čruya, g├╝zele inanan ve en g├╝zele v├ós─▒l olanlardan eylesin. G├╝zel, hay─▒rl─▒ ideallerimizde bize inanan, destek olan e┼čler, arkada┼člar, ortaklar, ├žal─▒┼čanlar, evl├ótlar ihs├ón eylesin.

├ém├«n…