R├ŤHU YOK MU?

YAZAR : M. Ali E┼×MEL─░ seyri@seyri.com seyri@yuzaki.com

e_notlari-yuzakidergisi-agustos2015

─░nsan i├žin hayatta en y├Ânlendirici olarak; ihtiya├žlar, sebepler, mazeretler ve bahaneler daima ba┼črolde. Bir meselede ihtiyac─▒, sebebi, mazereti veya bahanesi olan i├žin ba┼čka bir hakikat gerekmiyor ├ódeta. Fakat bu hususlar─▒n kayna─č─▒ iki merkezli.

Biri nefs, di─čeri ruh.

Zam├ónede ruh; ne yaz─▒k ki nefsin i├žinde hapsedilmi┼č oldu─čundan, ihtiya├žlar, sebepler, mazeretler ve bahaneler sadece nefs├óniyet ekseninde insana h├╝kmetmeye ba┼člad─▒. Maalesef e─čitim d├╝nyas─▒nda da;

Fikirler ve h├╝k├╝mler buna g├Âre ├žarp─▒┼čma h├ólinde ve zikzak bir vaziyette:

ÔÇôD├╝n ├žok g├╝zel ve hay─▒rl─▒ bir noktas─▒ vard─▒ e─čitimin.

ÔÇô├ľyle ama bug├╝nk├╝ virg├╝llerle hayli zenginlikler olu┼čtu.

ÔÇôAsla, gitgide istikametler, k├Âr virajlara sapland─▒. H├╝sran ├žoklu─ču zenginlik ve maharet de─čil.

ÔÇôDe─čil belki, fakat bu h├óle hakl─▒ sebepler de var.

ÔÇôSebepler, bahaneler, mazeretler biter mi hi├ž?

ÔÇôBa┼čka a├ž─▒dan bak; de─či┼čkenlikler de g├╝zel say─▒lmaz m─▒?

ÔÇôYahu y├╝ce ahl├ók─▒ bozmak, do─čru bir huyu e─čriltmek, ulv├« ya┼čay─▒┼č─▒ da─č─▒tmak, nas─▒l bir g├╝zellik?

ÔÇôBiraz bozar, ama kendine g├Âre bir d├╝zg├╝nl├╝─č├╝ var.

ÔÇôBozucu fakat d├╝zeltici bir form├╝l, ├žok tuhaf!

ÔÇôBe adam, anlasana! ─░htiya├žlar de─či┼čti, hepsi mecburiyet.

ÔÇôDaha neler; yanl─▒┼ča, g├╝naha, hataya da m─▒ mecburiyet?

ÔÇôBu zamanda ne yaz─▒k ki?

ÔÇô?..

Duygular da buna g├Âre ini┼čli-├ž─▒k─▒┼čl─▒:

ÔÇôKar─▒┼čmaya kimsenin hakk─▒ yok.

ÔÇôKar─▒┼čmak de─čil de, yol g├Âstermek l├óz─▒m de─čil mi?

ÔÇôO zaman psikolojim g├Âz ├Ân├╝nde bulundurulsun.

ÔÇôElbette, ancak senin de ger├žekleri g├Âz ├Ân├╝nde bulundurman gerekmez mi?

ÔÇô┼×u anki tek ger├že─čim, ne yapaca─č─▒m─▒n belli olmay─▒┼č─▒. Da─č─▒n─▒─č─▒m. Benden bir ┼čey beklemeyin. Yoksa?

ÔÇôYani?

ÔÇôVazge├žin telkinlerinizden. Benim kendi akl─▒m, kendi duygum, kendi ya┼čay─▒┼č─▒m m├╝him. Yoksa kar─▒┼čmam, k├Ât├╝ ┼čeyler yapar─▒m.

ÔÇôSak─▒n!

ÔÇôO zaman, biraz anlay─▒┼č!

ÔÇô?..

Ak─▒llar ve y├╝rekler de buna g├Âre hop hop bir h├ólde:

ÔÇôAman efendim, ├žocuk rahat etsin.

ÔÇô├çal─▒┼čmas─▒n m─▒?

ÔÇôRahat─▒ ka├žarsa ├žal─▒┼čmas─▒n.

ÔÇôBa┼čar─▒s─▒ ne olacak?

ÔÇôRahats─▒z etmeyecek bir ┼čekilde olsun. Ak─▒ll─▒d─▒r zaten, ├žok zekidir o.

ÔÇôKeyfi hi├ž esmezse?

ÔÇôEser diyelim.

ÔÇôEsse de zaten esen keyif olunca, sonu kas─▒rga olur bunun. K├╝ll├╝ zarard─▒r.

ÔÇôFakat s─▒k─▒l─▒rsa da, geri ad─▒m atmaktan ba┼čka ├žaremiz yok.

ÔÇôSonras─▒?

ÔÇôBelki bir ┼čeyler yap─▒lmal─▒, l├ókin korkutuyor beni. ├ťstelik ├žok da yoruyor ve y─▒prat─▒yor. En iyisi, ne olursa olsun kendi h├óline b─▒rakmak. O kadar u─čra┼čacak t├ókatim yok benim. Hem kay─▒┼č att─▒rma ihtimali olan riskli bir u─čra┼čmaya da ne cesaretim var, ne de niyetim.

ÔÇô?..

Anneler, babalar, ├Â─čretmenler, hocalar da buna g├Âre ├ž─▒kmazlar i├žinde:

ÔÇôNi├žin ├Âyle yapt─▒n─▒z?

ÔÇô├çocuk b├Âyle istedi.

ÔÇôFakat.

ÔÇôOnun istemedi─či bir ┼čey, ne kadar verimli olur ki?

ÔÇô?..

ÔÇôNeden vazge├žtiniz?

ÔÇô├çocuk vazge├žti, ben de bu y├╝zden.

ÔÇôFakat.

ÔÇôO vazge├žti bir kere, benim kararl─▒l─▒─č─▒m ne ifade eder ki?

ÔÇô?..

ÔÇôNeden do─čru olan─▒ b─▒rakt─▒n─▒z?

ÔÇô├çocuk b─▒rakt─▒.

ÔÇôFakat.

ÔÇôO b─▒rak─▒nca bizim ─▒srarc─▒ olmam─▒z─▒n hi├žbir m├ón├ós─▒ yok, mal├╗m.

ÔÇô?..

ÔÇôNi├žin yol g├Âstermiyorsunuz?

ÔÇô├çocuk gerginle┼čiyor.

ÔÇôFakat.

ÔÇôBizden so─čuyor yoksa. Aram─▒zda hi├žbir ba─č kalm─▒yor. Biz de aray─▒ s─▒cak tutmay─▒ tercih ediyoruz.

ÔÇô?..

ÔÇôNi├žin yanl─▒┼člar─▒na g├Âz yumuyor, karakterini bozacak hatalar─▒ bile d├╝zeltmiyorsunuz?

ÔÇô├çocu─čun ├Âzel d├╝nyas─▒na kar─▒┼čmak do─čru de─čil. Cesareti k─▒r─▒l─▒r, kimli─či zedelenir.

ÔÇôFakat.

ÔÇôAksi h├ólde o d├╝nyada biz olmuyoruz.

ÔÇô?..

ÔÇôNeden internete, yabanlara, y├ód ellere esir ediyorsunuz yavrunuzu? Kurtar─▒n o es├óretlerden!

ÔÇôO ├Âyle huzurlu. ├ľyle sakin. Hem onun i├žin h├╝rriyet bu.

ÔÇôFakat.

ÔÇôTersine durumda h─▒r├ž─▒nla┼č─▒yor. Zaptetmek m├╝mk├╝n olmuyor.

ÔÇô?..

Onlar─▒ dinleyen e─čitim b├╝lb├╝l├╝, kanat kanat yerinden s─▒├žrad─▒. B├╝t├╝n konu┼čmalar─▒ kesti. Var g├╝c├╝yle ┼čak─▒maya ba┼člad─▒:

ÔÇťÔÇôEy y├órenler!

Neler oluyor?

Nedir bu hâliniz?

G├Ârm├╝yor musunuz;

Gidi┼č├ót─▒n─▒z─▒n bu vaziyeti y├╝z├╝nden nesilleri tehlikeden tehlikeye yuvarl─▒yorsunuz.

Hâlâ;

Ahl├ók─▒ bat─▒k bir bat─▒n─▒n e─čitim tesirinden kurtulunmad─▒. Gitgide onlar─▒n vir├╝sl├╝ tohumlar─▒ k├Âklendi gitti. Bize c├ózip olsun diye k─▒l─▒f de─či┼čtirdi, hatta ├«man ├žar┼č─▒m─▒zdan baz─▒ fikr├« elbiseler bile uyarland─▒, fakat fecaati hep ayn─▒.

Dikkat edin;

Bütün meseleler, nefse ve nefsâniyete odaklı.

─░dealler, nefse odakl─▒.

─░stekler, nefse odakl─▒.

Gerisi ne olursa olsun, ├ódeta hepsi bo┼č sanki.

Bu ┼čekilde;

Fikirler, duygular, ak─▒llar ve y├╝rekler nefse odakl─▒ oldu.

Hattâ;

Anneler, babalar, ├Â─čretmenler ve hocalar da nefse odakl─▒ h├óle getirildi.

├çal─▒┼čmalar, irtibatlar, ba─člar, huzur ve s├╝k├╗n anlay─▒┼č─▒, yollar, form├╝ller, ├žareler ve neler neler; hep nefse odakl─▒ tarzda sistemle┼čtirildi. Aile yuvas─▒ da kez├ó, e─čitim yuvalar─▒ da kez├ó.

├ťstelik kim bunlara ri├óyet ederse, bunlara g├Âre ya┼čarsa, bunlara g├Âre e─čitim yaparsa o daha makbul.

Sonras─▒ ise, ac─▒ bir heyhat;

Herkesin dilinde ayr─▒ bir berbat!

Niye?

Çünkü unutulan büyük bir hakikat var ortada:

Yeni neslin sadece nefsi mi var?

┼×imdiki evl├ótlar─▒n;

R├╗hu yok mu?

Maalesef ├žocuklara dair say─▒lan hususlar─▒n sebepleri ve gerek├želeri aras─▒nda hep nefs var, nefs├« d├╝┼č├╝nceler, yo─čunluklar, al─▒┼čkanl─▒klar, tak─▒nt─▒lar ve ├žalkant─▒lar var.

Yahu onlar─▒n;

Nefs├« karakterleri var da r├╗h├« ┼čahsiyetleri yok mu?

Nefs├« ihtiya├žlar─▒ var da, r├╗h├« ihtiya├žlar─▒ yok mu?

Nefsine hevesler ve hedefler var da, ruhlar─▒na yok mu?

Onlara âhiret yok mu?

Onlara ├Âl├╝m yok mu?

Kabir ├ólemi onlar i├žin yok mu?

Yapt─▒klar─▒n─▒n kar┼č─▒l─▒─č─▒nda cennet ve cehennem de mi yok?

Hesap ve azap diye bir ger├žek onlar i├žin yok mu?

Ya onlar─▒n bu y├Ânlerine b├«g├óne kalanlara ve kendi rahatlar─▒ i├žin onlar─▒n m├óneviyatlar─▒n─▒ in┼ča etmeyenlere, iki d├╝nyada da ├žok ac─▒ kar┼č─▒l─▒klar, hesaplar ve azaplar yok mu?

Ey dostlar!

Elbette var.

Hem de her zaman oldu─ču gibi as─▒l bunlar var!

Uyan─▒n!

Evl├ótlar─▒, nefsi tek ger├žek sanarak ve ondaki reflekslere odakl─▒ bir y─▒─č─▒n yakla┼č─▒mlarla peri┼čan etmeyin.

As─▒l;

R├╗h├« ger├žekleri merkeze alarak e─čitin. ├ç├╝nk├╝ ten f├ón├«, ruh ebed├«. Biri hi├ž, di─čeri her ┼čey. Hi├ž olanla her ┼čeyi mahvetmek, nas─▒l bir faz├«let? Nefse hizmet i├žin r├╗hu darmada─č─▒n etmek, nas─▒l bir iyilik? Nefsin keyfi ka├žmas─▒n diye r├╗hu ebed├« huzursuzlu─ča ve azaba mahk├╗m etmek, nas─▒l bir merhamet? Nefis sakin dursun diye r├╗hu ├ž─▒ld─▒rtmak, nas─▒l bir e─čitim? Nefsin yolunu a├ž─▒p da r├╗hun ├Ân├╝ne set ├žekmek, nas─▒l bir ┼čefkat?

Ey sorumlular!

A├ž─▒n g├Âzlerinizi!

├ľm├╝r, ruh ile nefsin ├žeki┼čme arenas─▒d─▒r. Aralar─▒nda bar─▒┼č─▒ olmayan bir kavga ve m├╝cadele vard─▒r. Birinin istedi─či, di─čerinin nefret etti─čidir. Birinin y├Âneldi─či di─čerinin ka├žt─▒─č─▒d─▒r. Birinin sevdi─či, di─čerinin d├╝┼čman oldu─čudur. Birinin ufku, di─čerinin ├žukurudur. Birinin cenneti di─čerinin cehennemidir. Birinin kurtulu┼ču di─čerinin hel├ók olmas─▒d─▒r. Birinin ye┼čermesi, di─čerinin ├žorakl─▒─č─▒d─▒r. Birinin es├óreti, di─čerinin h├╝rriyetidir.

Bu bak─▒mdan;

Birini in┼ča, di─čerini y─▒kmakt─▒r.

Fakat do─čru ve kal─▒c─▒ olan, r├╗ha dair ve HakkÔÇÖa uygun olanlar─▒n en g├╝zel ┼čekilde ger├žekle┼čmesidir.

Dolay─▒s─▒yla;

Sadece nefse odakl─▒ bir e─čitim, yakla┼č─▒m, ihtiya├ž, sebep ve bahaneler; r├╗hu enkaza ├ževirmekten ba┼čka bir ┼čey de─čildir. ├çocu─čunun maalesef nefsini kendine ba─člamay─▒ hedefleyenler; yaz─▒k ki, onun r├╗hunu kendi ruhlar─▒ndan koparm─▒┼č olurlar. ├ťstelik bu kopuklu─ču da ba─č zannederler. Nesiller i├žin nefse sevimli, t├╝rl├╝ t├╝rl├╝ gaflet ve ceh├ólete bile dir├óyetsizce boyun b├╝k├╝p de taze dima─člar─▒ h├╝srana s├╝r├╝klemekten korkup ├žekinmeyenlerin, buna mukabil r├╗ha yeg├óne ├žare olan il├óh├« do─črulara ri├óyet etmekten korkup ka├ž─▒┼čmalar─▒, ne hazindir!

Onlar, ├ók─▒bet korkun├žlu─čundan b├«haber zavall─▒lard─▒r.

Ne ┼č├╝phe;

R├╗hu nefse kurban edenler, sonsuz kay─▒plar i├žinde ikisini de h├╝srana ve cehenneme d├╝┼č├╝rm├╝┼č olurlar.

Ancak;

Nefsi r├╗ha kurban edenler ise, her ikisini de ebediyyen kurtarm─▒┼č ve sonsuz sa├ódete eri┼čtirmi┼č olurlar. Cennete mazhariyet kazan─▒rlar.

O hâlde;

Ey e─čitimciler!

Nesiller hakk─▒nda onlar─▒n nefsini azd─▒ran, gafletini art─▒ran, keyf├«li─čini k├Âr├╝kleyen, m├óneviyat─▒n─▒ kurutan, ├žakt─▒rmadan cehennem rotas─▒na hapseden b├╝t├╝n cil├ól─▒ fakat pesp├óye prensiplere, olguncu fakat baya─č─▒ yakla┼č─▒mlara, form├╝ll├╝ fakat mikroplu anlay─▒┼člara, ┼čeytana uyumlu fakat HakkÔÇÖa z─▒t metotlara ve g├Âz kama┼čt─▒r─▒c─▒ fakat cennetsiz, sahte c├ózibelere sorun, her ┼čeyden ├Ânce sorun;

Bu neslin r├╗hu yok mu?

O ruh ne olacak?

Her insan─▒n ├Âl├╝m├╝, sonra dirili┼či, sonra hesab─▒, sonra azab─▒ veya m├╝k├ófat─▒ yok mu?

┼×imdiki evl├ótlar bunlardan istisn├ó m─▒, hari├žte mi?

├ľl├╝rken ne yapacak onlar? ─░nternet koridorlar─▒nda ├ž─▒k─▒┼č yolu mu bulacak? Kabirde hangi ├žareye s─▒─č─▒nacak? Mah┼čerde ne ile kurtulacak?

Do─čru cevaplar mevcut.

En do─čru cevaplar.

─░┼čte onlar ger├žek e─čitim prensipleri, dosdo─čru yakla┼č─▒mlar ve hatas─▒z metotlar.

Ey can yolda┼člar─▒!

Ne olur;

├çocuklara k─▒ymamay─▒, art─▒k nefislerine odakl─▒ de─čil, ruhlar─▒n─▒ merkeze alarak ger├žekle┼čtirin! Onlar─▒n ruhlar─▒na, g├Ân├╝llerine, ger├žek karakterlerine k─▒ymay─▒n! Onlar hakk─▒nda ezel├« ve ebed├« do─črulara bu d├╝nyada ba┼č─▒n─▒z a─čr─▒mas─▒n diye s─▒rt d├Ânmeyin! Cehennem u─čruna cennetlerine k─▒ymay─▒n! Nefs├óniyetleri ad─▒na r├╗h├óniyetlerini ├Âld├╝rmeyin!

Unutmayın ey basîret erbabı;

Nesiller ancak ayakta duran bir ruh ile vard─▒r.

Bilin ki;

Nefisler, sadece imtihan sebebi; ruhlar ise, varl─▒k sebebidir.

Bizim i├žin de b├Âyle, ├žocuklar─▒m─▒z i├žin de b├Âyle.

Tekrar tekrar her virajda, her problemde, her zaman sorun;

Gizli cad─▒lar misali dad─▒ kesilmi┼č faydas─▒z terbiyecilere sorun;

Ruhlar─▒ de─čil nefisleri kabullendirmeye ve sadece nefisler etraf─▒nda ┼čekillenmeye hizmet eden yerli yabanc─▒ t├╝m gafillere sorun;

Yeni neslin sadece nefsi mi var?

R├╗hu yok mu?ÔÇŁ