B─░R CENNET YASA─×I

YAZAR : Sami G├ľKS├ťN

s_goksun_yuzakidergisi_mayis2016

─░ki insan─▒n aras─▒n─▒ bozmak i├žin, s├Âz├╝ birinden al─▒p di─čerine g├Ât├╝ren kimselere nemmam veya ko─čucu denir. Bu davran─▒┼č─▒ yapanlar, insanlar─▒ birbirine d├╝┼čman ederler. Toplumun huzurunu temelden sarsan bu t├╝r hareketlerden uzak durmak l├óz─▒m. Oysaki, ─░sl├óm d├«ni sevgi, sayg─▒ ve insanlar aras─▒ndaki muhabbeti ├žok ├Ânemli g├Âr├╝r.

Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n yasaklad─▒─č─▒ ko─čuculuk ve nemmaml─▒k ise; insanlar aras─▒ndaki, sevgi, sayg─▒ ve muhabbet ba─člar─▒n─▒ kopar─▒p, nefret, kin ve intikam duygular─▒n─▒ kabartm─▒┼č olur. Bu tip insanlar, toplumun d├╝zen ve huzurunu bozarlar. Ailelerin da─č─▒l─▒p peri┼čan olmas─▒na sebebiyet vermi┼č olurlar. Bu sebeple d├«nimiz ─░sl├óm; l├óf ta┼č─▒may─▒, ko─čuculuk yapmay─▒ ┼čiddetle yasaklam─▒┼č ve haram k─▒lm─▒┼čt─▒r.

Hucur├ót S├╗resiÔÇÖnin 6. ├óyetinde Cen├ób-─▒ Hak bu mevzuda bizlere ┼ču t├ólim├ót─▒ vermektedir:

ÔÇťEy ├«m├ón edenler! E─čer f├ós─▒k (yoldan ├ž─▒km─▒┼č) bir kimse size bir haber getirirse, onun do─čruluk derecesini ara┼čt─▒r─▒n. Yoksa bilmeden bir toplulu─ča kar┼č─▒ k├Ât├╝l├╝k edersiniz de sonra yapt─▒─č─▒n─▒za pi┼čman olursunuz.ÔÇŁ

Y├╝ce RabbimizÔÇÖin bu t├ólim├ót─▒ndan, biz m├╝ÔÇÖminler olarak ┼čunu anlamal─▒y─▒z; ┬źBen m├╝sl├╝man─▒m!┬╗ diyen insan─▒n vazifesi, insanlar─▒n aras─▒n─▒ bozmak de─čil, onlar─▒n aralar─▒n─▒ bulmak, darg─▒nl─▒k ve k├╝sk├╝nl├╝klerini ─▒slah eylemek ve ki┼čileri birbirine Allah i├žin karde┼č yapmak olmal─▒d─▒r. Karde┼čli─če hizmet etmeyen, dirli─čimizi ve d├╝zenimizi baltalayacak olan her ┼čey, d├«nimizde yasaklanm─▒┼č ve haram k─▒l─▒nm─▒┼čt─▒r.

Ras├╗l-i Ekrem Efendimiz de bu mevzuda bizlere ┼č├Âyle ikazda bulunmaktad─▒r:

ÔÇťNemmam olan (ko─čuculuk yapan) ki┼či cennete giremez.ÔÇŁ (Buh├ór├«, Edeb, 49, 50)

Ayr─▒ca bu meyanda ba┼čka bir had├«s-i ┼čeriflerinde de ┼č├Âyle buyurmaktad─▒r:

ÔÇťAsh├ób─▒mdan hi├žbiri, di─čeri hakk─▒nda ho┼članmayaca─č─▒m bir ┼čeyi bana ula┼čt─▒rmas─▒n. ├ç├╝nk├╝ ben, s├ólim bir kalp ile yan─▒n─▒za gelmeyi isterim.ÔÇŁ (Eb├╗ D├óv├╗d, Edeb, 28)

Ko─čucular; kendilerinden s├Âz ta┼č─▒d─▒klar─▒ insanlara kar┼č─▒ duyduklar─▒ sebepsiz kin, bu─čz ve d├╝┼čmanl─▒k hislerini tatmin i├žin bu haram─▒ i┼člerler. L├óf ta┼č─▒d─▒klar─▒ kimselere kar┼č─▒ da g├Âstermelik bir sevgi, sad├ókat ve dostluk g├Âsterisi i├žindedirler. Her iki h├ólde de ├žirkin arzular─▒n─▒ tatminden ba┼čka bir arzu ta┼č─▒mazlar.

Ko─čucular bu haram─▒ irtik├ób ederlerken, ayn─▒ zamanda ┼ču ├╝├ž g├╝nah─▒ da beraberinde i┼člerler. Bunlar: Yalan, haset ve nifakt─▒r.

Ayr─▒ca ko─čuculuk, onun-bunun gizli s─▒rr─▒n─▒ yaymak anlam─▒na da gelir. Ortaya ├ž─▒kar─▒lmas─▒ ├žirkin g├Âr├╝len bir ┼čeyi; gerek i┼čaretle, gerek yaz─▒ ile ve gerekse de remz ile (el, kol, ka┼č, g├Âz a─č─▒z, burun i┼čaretleri ile) a├ž─▒─ča vurmak, bu i┼či bir fesat ├ž─▒karmak maksad─▒ ile yapmak. Ayr─▒ca ona-buna s├Âz getirip g├Ât├╝rmek de bu c├╝mledendir.

Adam─▒n biri Hasan-─▒ Basr├« HazretleriÔÇÖne gelerek bir ba┼čkas─▒ hakk─▒nda ┼č├Âyle ┼č├Âyle diye ko─čuculuk yapar. Hasan-─▒ Basr├« Hazretleri;

ÔÇťÔÇôO ki┼činin yan─▒nda sen ne yap─▒yordun?ÔÇŁ diye sorar. O adam da;

ÔÇťÔÇôOnun yan─▒nda misafir idim.ÔÇŁ diye cevap verir. Hasan-─▒ Basr├«;

ÔÇťÔÇôMisafir oldu─čun o adam─▒n yan─▒nda hangi ├že┼čit yemekleri yedin?ÔÇŁ deyince, adam; yirmiye yak─▒n yemek ismi sayar. Bunun ├╝zerine Hasan-─▒ Basr├« Hazretleri;

ÔÇťÔÇôBe hey f├ós─▒k! Yirmi ├že┼čit yeme─či yedin, hazmettin de bir tek s├Âz├╝ m├╝ hazmedemedin?!.ÔÇŁ der ve huz├╗rundan o adam─▒ uzakla┼čt─▒r─▒r.

Bu cihetle, nemmam insanlar f├ós─▒k insanlard─▒r. F├ós─▒k insanlar─▒n s├Âzlerine itibar etmemeliyiz. Onlar─▒n bozuk oyunlar─▒na gelmemeliyiz. Birbirimize onlar─▒n y├╝z├╝nden d├╝┼čman olmamal─▒y─▒z. Birlik ve beraberli─čimizi bozmalar─▒na f─▒rsat vermemeliyiz.

Yukar─▒da mevzumuzla al├ókal─▒ Hucur├ót S├╗resiÔÇÖndeki 6. ├óyetin n├╝z├╗l├╝, ┼č├Âyle bir h├ódise ├╝zerine vuk├╗ bulmu┼čtur:

Ras├╗l-i Ekrem -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz, Velid bin UkbeÔÇÖyi zek├ót toplamak ├╝zere Ben├« Mustalik kab├«lesine g├Ândermi┼čti. Velid bin Ukbe ile o kab├«le aras─▒nda, c├óhiliyye d├Âneminden kalma bir d├╝┼čmanl─▒k vard─▒. Ben├« Mustalik kab├«lesi halk─▒, VelidÔÇÖi Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin g├Ânderdi─či ├Âzel bir memur diye kar┼č─▒lamaya ├ž─▒kt─▒lar. Kar┼č─▒lamaya ├ž─▒kan kalabal─▒k halk─▒ g├Âren Velid; ┬źBunlar beni ├Âld├╝rmeye geliyorlar.┬╗ zann─▒yla hemen geri d├Ând├╝ ve Peygamber EfendimizÔÇÖin huz├╗runa ├ž─▒karak;

ÔÇťBen├« Mustalik kab├«lesi m├╝rted (dinden ├ž─▒km─▒┼č) olmu┼člar, zek├ót vermediler.ÔÇŁ dedi.

Bunun ├╝zerine Peygamber Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- onlarla harp etmek ├╝zere haz─▒rl─▒─ča ba┼člarken, bu ├óyet-i ker├«me n├ózil oldu.

Bu defa Ras├╗l-i Ekrem -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz, durumu yeniden incelemek i├žin Halid bin Velid -rad─▒yall├óhu anh-ÔÇÖ─▒ g├Ânderdi ve ┼č├Âyle buyurdu:

ÔÇť├Ämanlar─▒na del├ólet eden bir i┼čaret g├Âr├╝rsen zek├ótlar─▒n─▒ al, gel. G├Ârmezsen (yani onlar ger├žekten dinden ├ž─▒km─▒┼člarsa) k├ófirlere yap─▒lan muameleyi onlara da yap.ÔÇŁ

Hazret-i Halid, Ben├« Mustalik kab├«lesine gitti─činde; ak┼čam ve yats─▒ ezanlar─▒n─▒n okundu─čuna ┼čahit olunca, zek├ótlar─▒n─▒ al─▒p verilen t├ólimat gere─či geri d├Ând├╝. Onlar─▒n dinden ├ž─▒kmad─▒klar─▒n─▒, m├╝sl├╝man olarak dinlerine ba─čl─▒ kald─▒klar─▒n─▒ haber verince; daha ├Ânce g├Ânderilen Velid bin UkbeÔÇÖnin hatas─▒ ortaya ├ž─▒km─▒┼č oldu.

Demek ki; nemmam ki┼či f├ós─▒k oldu─čundan, getirdi─či s├Âz├╝ hemen tasdik etmemeliyiz. ─░nsan her s├Âze inan─▒r ve de─čer verirse bo┼č yere ba┼č─▒ s─▒k─▒nt─▒ya girer. Ko─čucular─▒n zaten yeg├óne istedikleri de budur.

Bir de bu hususun ┼č├Âyle bir boyutu vard─▒r:

─░┼čin ├Âz├╝nde nem├«menin hakikati; bir s─▒rr─▒ a├ž─▒klamak, a├ž─▒klanmas─▒ ho┼ča gitmeyen bir ┼čeyden ├Ârt├╝y├╝ kald─▒rmakt─▒r. Bir insan─▒n vazifesi, insanlar─▒n h├óllerinden g├Ârd├╝─č├╝ ho┼ča gitmeyen bir ┼čeye s├╝k├╗t etmesidir. Ancak anlat─▒lmas─▒nda bir m├╝sl├╝man i├žin fayda varsa veya bir g├╝nah─▒, hatay─▒ veya kusuru ├Ânleyecekse bu takdirde susmamas─▒ gerekir. Mesel├ó; bir kimse e─čer hata, kusur gibi bir yanl─▒┼č yapmas─▒ ve i┼člemesi durumunda, u─črayaca─č─▒ d├«n├« bir s─▒k─▒nt─▒n─▒n ├Ân├╝ne ge├žmek ad─▒na, bir ba┼čkas─▒n─▒n o hata ve kusurunu ilgili makama g├Ât├╝r├╝p s├Âylemesi yanl─▒┼č olmaz. ├ç├╝nk├╝ burada h├óinlik, k├Ât├╝ niyetlilik ve nifak ├ž─▒karmak d├╝┼č├╝ncesi yoktur. Sorumluya iletilen bir ba┼čkas─▒ ile al├ókal─▒ mevzu, netice itibar─▒yla hakka ve hayra y├Ânelikse dile getirilmesinde bir beis yoktur. Bunun ne ko─čuculukla ne de jurnalcilikle bir al├ókas─▒ yoktur.

┼×u ya┼čanm─▒┼č h├ódiseyi konunun daha iyi anla┼č─▒lmas─▒ i├žin sizlerle payla┼čmak isterim:

─░srail o─čullar─▒nda ┼čiddetli bir k─▒tl─▒k ve kurakl─▒k olmu┼č, ya─čmur ya─čmam─▒┼čt─▒. Bunun ├╝zerine Hazret-i Musa -aleyhissel├óm- kavmi ile ├╝├ž defa ya─čmur du├ós─▒na ├ž─▒km─▒┼č, yine ya─čmur ya─čmam─▒┼čt─▒. Hazret-i Musa ellerini kald─▒rm─▒┼č tazarr├╗ ve niyaz ederek;

ÔÇťÔÇôY├ó Rabb├«! Kullar─▒n ├╝├ž defa du├ó ettiler, ya─čmur istediler, du├ólar─▒na ic├óbet buyurmad─▒n…ÔÇŁ diye hallerini arz etti. Bunun ├╝zerine Cen├ób-─▒ Hak;

ÔÇťÔÇôY├ó Musa, i├žinizde nemmam (ko─čucu) oldu─čundan du├ón─▒z─▒ kabul etmedim.ÔÇŁ buyurdu. Hazret-i Musa -aleyhissel├óm-;

ÔÇťÔÇôY├ó Rabb├«! Nemmam─▒n kim oldu─čunu s├Âyle de, aram─▒zdan ├ž─▒karal─▒m!ÔÇŁ deyince, Cen├ób-─▒ Hak;

ÔÇťÔÇôY├ó Musa! Ben sizi nemmaml─▒ktan men ediyorum, onun kim oldu─čunu size s├Âylemekle nemmam m─▒ olay─▒m?ÔÇŁ buyurdu.

Bu durum ├╝zerine Hazret-i MusaÔÇÖn─▒n kavminin hepsi nemmaml─▒ktan tevbe ettiler, sonra tekrar ya─čmur du├ós─▒na ├ž─▒k─▒p du├ó ettiler, du├ólar─▒n─▒ Allah -celle cel├ól├╝h├╗- kabul buyurdu ve ya─čmur ya─čd─▒.

Cen├ób-─▒ Hak hepimizi; nemmaml─▒ktan, ko─čuculuktan, jurnalcilikten, ba┼čkalar─▒n─▒n huzurunu bozacak her t├╝rl├╝ hareket ve davran─▒┼člar─▒ yapmaktan muhafaza buyursun. ├ém├«n…