M├ťSL├ťMANIN VATANI

YAZAR : H. K├╝bra ERG─░N hkubraergin@hotmail.com

h_k_ergin_yuzakidergisi_mart2016

Ailev├« s─▒k─▒nt─▒lar─▒ olan bir han─▒m, dert yanarken s├Âz aras─▒nda ┼č├Âyle bir s├Âz sarf etti:

ÔÇťSuriyeli m├╝ltecilerin ya┼čad─▒klar─▒n─▒, ├žektiklerini g├Âr├╝p dururken; kendi dertlerimden bahsetmekten de utan─▒yorum ya…ÔÇŁ

Vatanlar─▒ndan s├╝r├╝l├╝p ├ž─▒kar─▒lmak veya ├ž─▒kmak zorunda b─▒rak─▒lmak, insanlara yap─▒labilecek en b├╝y├╝k zul├╝mlerden biri hi├ž ┼č├╝phesiz. ─░nsan─▒n vatan─▒, evi gibidir. Pek verimli olmasa da, oradaki hayat s─▒k─▒nt─▒l─▒ olsa da sonu├žta kendi vatan─▒d─▒r. Kimsenin onu hor g├Âremeyece─či, itip kakamayaca─č─▒ kendi yurdudur. Oradaki s─▒k─▒nt─▒lar bile ki┼činin al─▒┼čk─▒n oldu─ču s─▒k─▒nt─▒lard─▒r. Hatt├ó vatan sevgisine dair yaz─▒lm─▒┼č eski bir eserde;

ÔÇťVatan─▒nda s─▒k─▒nt─▒ ├žekmen gurbette bolluk i├žinde ya┼čamandan daha iyidir.ÔÇŁ denilmi┼č. (C├óh─▒z, el-Han├«n ileÔÇÖl-evt├ón)

Ayn─▒ eserde m├╝ellif;

ÔÇťE─čer onlara; ┬źKendinizi ├Âld├╝r├╝n!┬╗ yahut; ┬źYurtlar─▒n─▒zdan ├ž─▒k─▒n!┬╗ diye emretmi┼č olsayd─▒k i├žlerinden ancak ├žok az k─▒sm─▒ bunu yapard─▒.ÔÇŁ (en-Nis├ó, 4/66) me├ólindeki ├óyeti delil g├Âstererek, can sevgisiyle vatan sevgisinin e┼čit tutuldu─čunu s├Âylemi┼č.

Ayn─▒ m├╝ellif ba┼čka bir ris├ólesinde ise;

Vatan duygusu b├╝t├╝n insanlara ┼č├ómil olsa da, bu duygunun T├╝rklerde her milletten daha g├╝├žl├╝ ve k├Âkl├╝ oldu─čunu da belirtmi┼č. (Men├ó─Ě─▒b├╝ÔÇÖt-T├╝rk; I, 63, 64-65)

Biz T├╝rkler devletlerini ve vatanlar─▒n─▒ savunma konusunda hassasiyetleri kuvvetli topluluklardan biriyiz. ─░ddiaya g├Âre Japonlarda da vatan sevgisi ├žok g├╝├žl├╝ym├╝┼č ve hatt├ó ilk yarat─▒l─▒┼č efsanelerinde, insan─▒n yarat─▒l─▒┼č─▒ndan ├Ânce Japon adalar─▒n─▒n yarat─▒ld─▒─č─▒ndan bahsediliyormu┼č. Yani vatan ve devlet halk i├žin de─čil; Japon halk─▒, bu devleti mamur etmek i├žin yarat─▒lm─▒┼č gibi inan─▒yor ve nesillerini bu anlay─▒┼čla yeti┼čtiriyorlarm─▒┼č. Yine bir zamanlar t├Ârelerinde; her bir ferdin kendini vatan─▒na fed├ó etmesi, vatan├« bir vazifede ba┼čar─▒s─▒z olduysa bedel olarak harakiri yapmas─▒n─▒, vicdan├« bir zaruret olarak g├Âr├╝l├╝yormu┼č.

Her duygu ve d├╝┼č├╝ncede itidali emreden d├«nimizde bu derece kendini vatana kurban etmek emredilmiyorsa da; bir m├╝sl├╝man─▒n inand─▒─č─▒ gibi ya┼čamas─▒ i├žin, kendi vatan─▒n─▒ d─▒┼č tasallutlara kar┼č─▒ korumas─▒ gerekir. ─░sl├ómÔÇÖda ├žok faz├«letli bir amel olan cih├ód─▒n en faz├«letli ├že┼čidi, ribat, yani vatan─▒ korumakt─▒r. Bir eserde;

ÔÇťRibat─▒n yeni fetihler i├žin ak─▒n yapmaktan daha faz├«letli oldu─ču, ├ž├╝nk├╝ bunda m├╝sl├╝manlar─▒n can─▒n─▒ ve namusunu koruma gayesi oldu─čundan; bunun ise zafer ve gan├«met elde etmekten daha evveliyetli, daha ihl├ós ve sab─▒r gerektiren bir amel oldu─čundan sevab─▒n─▒n da fazla oldu─čunu…ÔÇŁ okudu─čumu hat─▒rl─▒yorum. Buna delil olabilecek ├žok say─▒da had├«s-i ┼čerif de mevcuttur.

Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem-;

ÔÇťAllah yolunda s─▒n─▒rda bir g├╝n n├Âbet tutmak, d├╝nya ve ├╝zerinde bulunanlardan daha hay─▒rl─▒d─▒r.ÔÇŁ (Buh├ór├«, Cih├ód, 73) buyurmu┼čtur. Bir ba┼čka had├«s-i ┼čerifte ise;

ÔÇť─░ki g├Âz vard─▒r ki onlara ate┼č de─čmez: Allah korkusundan a─člayan g├Âz ile Allah yolunda n├Âbet bekleyen g├Âz.ÔÇŁ (Tirmiz├«, Fed├óiluÔÇÖl-Cih├ód, 12)

Allah Te├ól├ó, ├že┼čitli ├óyet-i ker├«melerde, vatan savunmas─▒ i├žin cayd─▒r─▒c─▒ kuvvet haz─▒rlamay─▒ emretmektedir:

ÔÇťOnlara kar┼č─▒ g├╝c├╝n├╝z yetti─či kadar kuvvet ve cihad i├žin ba─član─▒p beslenen atlar (rib├ót─▒ÔÇÖl-hayl) haz─▒rlay─▒n. Bununla All├óhÔÇÖ─▒n d├╝┼čman─▒n─▒, sizin d├╝┼čman─▒n─▒z─▒ ve onlardan ba┼čka sizin bilmedi─činiz, All├óhÔÇÖ─▒n bildi─či (d├╝┼čman) kimseleri korkutursunuz. Allah yolunda ne harcarsan─▒z tam olarak size ├Âdenir, hi├ž haks─▒zl─▒─ča u─črat─▒lmazs─▒n─▒z.ÔÇŁ (el-Enf├ól, 60)

Bazen ─░sl├ómc─▒ anlay─▒┼ča sahip K├╝rt kesiminin akl─▒ kar─▒┼čt─▒r─▒l─▒yor ve sanki vatan sevgisi de kavmiyet├žilik gibi bat─▒dan gelmi┼č gibi empoze ediliyor. Mesel├ó;

ÔÇť┬źVatan sevgisi ├«mandand─▒r.┬╗ had├«si mevz├╗dur, son d├Ânemlerde bat─▒dan gelen vatanseverlik anlay─▒┼č─▒n─▒ halka benimsetmek i├žin bu had├«si kulland─▒lar.ÔÇŁ diyorlar. Bunun bir asimil├ósyon oldu─čunu iddia ediyorlar.

Bahsi ge├žen had├«s-i ┼čerif tek de─čildir; mill├« devlet anlay─▒┼č─▒yla, sadece kendi etnik grubunun menfaatlerini savunmaya dayal─▒ bir vatanseverlik anlay─▒┼č─▒ bat─▒dan gelmi┼č olabilir ama ─░sl├óm├« bir vatanseverlik de elbette d├«nimizin r├╗hunda mevcuttur. Peygamber Efendimiz MedineÔÇÖye hicret edince, bir vesika haz─▒rlayarak Medine s─▒n─▒rlar─▒n─▒ belirledi ve burada ya┼čayan; ensar, muh├ócir, h├╝r, k├Âle, mev├ól├« ay─▒rt etmeden b├╝t├╝n m├╝sl├╝manlar─▒n tek bir el oldu─čunu belirtti. Bu vatana s├ód─▒k olduklar─▒ m├╝ddet├že gayrim├╝slimler de kendi can, mal ve din emniyetlerine sahip vatanda┼člar olarak tespit edildi. K─▒sacas─▒ vatanda┼čl─▒k, vatanseverlik kavramlar─▒ d├«nimize sonradan girmi┼č de─čildir.

Ne yaz─▒k ki bug├╝n d├╝nyada ad─▒ ister l├óik mill├« devlet olsun, ister ─░sl├óm├« kraliyet veya cumhuriyet olsun, hi├žbir devlet; ├╝mmetin her bir ferdinin kendini ait hissetti─či, hi├žbir ayr─▒mc─▒l─▒k ve haks─▒zl─▒─ča u─čramadan b├╝t├╝n haklar─▒na sahip oldu─ču bir ┬źvatan┬╗ de─čil. ─░sl├óm├«lik iddias─▒ alt─▒nda koyu bir f─▒rkac─▒l─▒k (mezhep├žilik deniliyor yanl─▒┼čl─▒kla) ve asl─▒nda mezhep maskesi alt─▒nda da kavmiyet├žilik yapanlar, ├╝lkemizi l├óik ve milliyet├ži bir anlay─▒┼č ├╝zerine kurulmu┼č olmas─▒ y├Ân├╝nden ele┼čtiriyorlar. Dahas─▒ bu ele┼čtirileri, m├╝sl├╝manlar─▒ tekfir eden ve ├Âld├╝ren kanl─▒ ├Ârg├╝tlerine adam dev┼čirmek i├žin kullan─▒yorlar. H├ólbuki memleketimiz, b├╝t├╝n menf├«liklerine ra─čmen m├╝sl├╝man muh├ócirlere ve mazlumlara en fazla kucak a├žan bir baba oca─č─▒ durumundad─▒r. Bu sebeple, nesillerimizi vatansever olarak yeti┼čtirmemiz gerekiyor.

Burada ├žocukluk ├ža─č─▒mda b├╝y├╝klerimden duydu─čum bir anekdotu payla┼čmak istiyorum:

Dedemiz, KonyaÔÇÖn─▒n me┼čhur ├ólimlerinden Bozk─▒rl─▒ Mustafa EfendiÔÇÖnin sohbetlerine devam edermi┼č. Onun anlatt─▒─č─▒na g├Âre; cumhuriyetin ilk d├Ânemi, mal├╗m d├«n├« e─čitim ve faaliyetler yasak, ezan bile T├╝rk├že okunuyor, a─č─▒r vergi y├╝k├╝ alt─▒nda ezilen esnaftan baz─▒lar─▒;

ÔÇťBu devletten vergi ka├ž─▒rmak c├óiz mi?ÔÇŁ m├ón├ós─▒nda bir soru sormu┼člar. Hem de ufak bir miktar;

ÔÇťÔÇôVergi i├žin istenen pul kendili─činden d├╝┼čerse tekrar kullanabilir miyiz?ÔÇŁ diyorlar. Hocaefendi;

ÔÇťÔÇôHay─▒r!ÔÇŁ diyor. ÔÇťDevletin vazifesini yapmas─▒ sayesinde han─▒mlar─▒n─▒z namusuyla evinde oturuyor, siz ├žal─▒┼č─▒p ma├«┼četinizi sa─čl─▒yorsunuz, bundan istifade edip de borcunuzu ├Âdememek olmaz.ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôAma devlet bu parayla balolar da tertipliyor, dinsiz nesil de yeti┼čtiriyor…ÔÇŁ diyecek oluyorlar;

ÔÇťÔÇôDevleti de─či┼čtireceksiniz ama bunu bahane edip vazifeden ka├žmayacaks─▒n─▒z. M├╝sl├╝man h├óin olmaz!ÔÇŁ diye kestirip at─▒yor.

Elbette m├╝sl├╝man─▒n vatanseverlik anlay─▒┼č─▒, ├╝mmetin tamam─▒n─▒ kucaklamal─▒. Bug├╝n mill├« devletlerin tek ba┼č─▒na pek m├ón├ós─▒ yok. Hacca, umreye gitti─činizde g├Âr├╝yorsunuz; onlarca ├╝lkeden gelmi┼č m├╝sl├╝manlar, ellerinde hep ayn─▒ marka cep telefonlar─▒, K├óbeÔÇÖnin kar┼č─▒s─▒nda foto─čraf ├žekiniyorlar. Art─▒k d├╝nya global bir k├Âye d├Ân├╝┼čm├╝┼č. B├╝y├╝k ve g├╝├žl├╝ ├╝lkeler bile di─čer ├╝lkelerle birlik olmaya ihtiya├ž duyuyor. Ticaret ve enerji yollar─▒, ula┼č─▒m, haberle┼čme imk├ónlar─▒, gen├žlere e─čitim ve istihdam sa─člama ihtiyac─▒, i┼čbirli─čini mecbur├« k─▒l─▒yor. Bu sebeple ┼ču ge├žici d├╝nyan─▒n menfaati i├žin bat─▒ ├╝lkeleri birbirleriyle ortakl─▒klar ve birlikler kuruyorlar. H├ólbuki bu ├╝lkeler bir s├╝re ├Ânce birbirleriyle kanl─▒ sava┼člar yapt─▒lar. Ama menfaat i├žin ge├žmi┼če s├╝nger ├žekiyor, so─čukkanl─▒ ve mant─▒kl─▒ olup, el s─▒k─▒┼č─▒p anla┼č─▒yorlar.

Biz do─ču halklar─▒ biraz hiss├« davran─▒yoruz. H├ólbuki hiss├«lik ├žo─ču zaman negatifli─če yol a├žar ve zarar getirir. Ac├╗zeler gibi a─č─▒tlar yak─▒p, ge├žmi┼čin kinlerini tazeleyip durmakta ne fayda var? ─░sl├ómÔÇÖda hi├žbir evl├ót babas─▒n─▒n su├žunu y├╝klenmez, su├žlar ┼čahs├«dir ve herkesi hesaba ├žekip ceza vermek il├óh├« mahkemeye ait bir hakt─▒r.

Birileri ge├žici d├╝nya menfaati i├žin anla┼č─▒p ortakl─▒k kuruyorken, bizler; All├óhÔÇÖ─▒n emri, ebed├« sa├ódetimizin gere─či, d├╝nyada da hayatta kalmam─▒z─▒n yeg├óne ├žaresi oldu─ču h├ólde birlik olamayacak m─▒y─▒z? ─░┼čte vatanseverli─čimizi bu esas ├╝zerine kurup, ├╝lkemizi de her bir dinda┼č─▒m─▒z─▒n kendisini ait hissetti─či bir vatan h├óline getirmeliyiz.