NESİL DERDİNDE BİR DÂVÂ ADAMI

YAZAR : M├╝cahid BULUT mucahidbulut@yandex.com

mucahit_bulut_yuzakidergisi_ekim2015

ÔÇťKendini Allah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n d├óv├ós─▒na adam─▒┼č, s─▒rf Allah r─▒z├ós─▒ i├žin; can─▒n─▒, mal─▒n─▒ ve mevkiini, din ve devleti, vatan ve milleti i├žin fed├óya haz─▒r, ┼čanl─▒, mukaddes ay y─▒ld─▒zl─▒ bayra─č─▒n g├Âlgesinde d├Âv├╝┼čen, nefsini d├╝┼č├╝nmeyen ve ├╝lk├╝s├╝nde f├ón├« olmu┼č yi─čitlerdir. Onlar b├╝y├╝k ve ┼čanl─▒ tarihimizin do─čurdu─ču; Allah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n hizmetine sunulmu┼č ve k├╝fr├╝n b├╝t├╝n oyunlar─▒n─▒ bozan, cesaretini k─▒ran, yolunu kesen kadrolard─▒r. Bunlar m├╝ÔÇÖminlere kar┼č─▒ al├žak g├Ân├╝ll├╝, k├ófirlere kar┼č─▒ ┼čerefli ve zorlu, Allah yolunda sava┼čanlar─▒ k─▒nayanlar─▒n k─▒namas─▒na ald─▒rmayan yi─čitlerdir. Bu nesil All├óhÔÇÖ─▒n ─░sl├óm ├ólemine ihsan─▒d─▒r.ÔÇŁ

Seyyid Ahmed ARV├éS├Ä gelen bir soruya cevaben; hayalini kurdu─ču ve ├Âmr├╝ boyunca yeti┼čtirmeye ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ T├╝rk ve ─░sl├óm ┼čuuruna sahip nesli bu ┼čekilde tarif etmi┼čtir.

M├╝tefekkir, e─čitimci, sosyolog, yazar Seyyid Ahmed ARV├éS├Ä, 1932 senesinde A─čr─▒ÔÇÖn─▒n Do─čubayaz─▒t il├žesinde do─čmu┼čtur. Ailesi Van Bah├žesarayl─▒d─▒r. Necip Faz─▒l KISAK├ťREKÔÇÖin m├ónev├« hocas─▒ Abd├╝lhakim ARV├éS├ÄÔÇÖnin de d├óhil oldu─ču aile k├Âklerini;

ÔÇťAilem ┬źArv├ós├«┬╗ ad─▒ ile bilinir. 650 y─▒ldan beri AnadoluÔÇÖda ya┼čar. Orhan Gazi ile tan─▒┼čan ceddim, Hac─▒ K─üs─▒m-─▒ Ba─čd├ód├« ad─▒nda bir z├ótt─▒r. Onun o─čullar─▒ndan biri Van G├Âl├╝ÔÇÖn├╝n g├╝neyine (Arvas K├Ây├╝ÔÇÖne) yerle┼čmi┼čtir. Biz ondan t├╝remi┼č ve ├žo─čalm─▒┼č─▒z. ├çok geni┼č bir aileyiz. ┼×anl─▒ PeygamberÔÇÖe ┬ź├╝mmet┬╗ olmak nimetlerin en b├╝y├╝─č├╝ iken, bir de ┬źevl├ót┬╗ olarak ┼čereflenmi┼čiz.ÔÇŁ diyerek anlatm─▒┼čt─▒r.

Ahmed ARV├éS├Ä; ilk tahsiline Do─čubayaz─▒tÔÇÖta ba┼člam─▒┼č, ortaokula ErzurumÔÇÖda devam edip Erzurum Erkek ├ľ─čretmen Okulunu bitirerek ├Â─čretmen olmu┼čtur. Yurdun ├že┼čitli illerinde ├Â─čretmenlik vazifesini y├╝r├╝tt├╝kten sonra Ankara Gazi E─čitim Enstit├╝s├╝ Pedagoji B├Âl├╝m├╝ne kaydoldu.

E─čitim Enstit├╝s├╝nde okurken, AnadoluÔÇÖdan gelen saf, temiz gen├žlerin enstit├╝deki menf├« propagandalarla dinlerini, ├«manlar─▒n─▒ kaybettiklerine ┼čahit olan yazar; ├žok ├╝z├╝lerek ilk kitab─▒ olan ┬źKendini Arayan ─░nsan┬╗─▒ yazm─▒┼čt─▒r.

Gazi E─čitim Enstit├╝s├╝n├╝ 1958 y─▒l─▒nda bitirdikten sonra; Bal─▒kesir, Bursa ve ─░stanbulÔÇÖdaki e─čitim enstit├╝lerinde, 1979 senesinde siyas├« sebeplerle emeklili─če zorlanana kadar hocal─▒k yapm─▒┼čt─▒r. Emeklilikten sonra aktif siyasete at─▒lm─▒┼č, 1980 darbesinde tutuklanm─▒┼čt─▒r. Tahliye olduktan sonra ba┼čta T├╝rkiye GazetesiÔÇÖnde Hasbih├ól ba┼čl─▒─č─▒ alt─▒nda k├Â┼če yaz─▒lar─▒; ayr─▒ca bir├žok gazete ve dergide daha sonra kitapla┼čt─▒r─▒lacak olan makaleler yazd─▒.

Seyyid Ahmed ARV├éS├ÄÔÇÖnin yaz─▒lar─▒nda ├Âne ├ž─▒kan konu, mill├« his ve de─čerlerdir. Arv├ós├«, T├╝rk milletinin gerilemesinin sebebini; s─▒─č d├╝┼č├╝nceli, kendi de─čerlerini hakir g├Âren, bat─▒dan gelen her ┼čeyin ├╝st├╝n oldu─čunu d├╝┼č├╝nen taklit├ži m├╝tefekkirlerin, ilim ve irfan co─črafyam─▒zda birka├ž as─▒rd─▒r h├ókim olmas─▒na ba─člar. ├ç├╝nk├╝ ona g├Âre; k├╝lt├╝rler, medeniyetlerin ham maddesidir. Medeniyetler, k├╝lt├╝rlerden ba─č─▒ms─▒z d├╝┼č├╝n├╝lemez. Her medeniyetin ham maddesi, milletin as─▒rlar i├žinden s├╝z├╝p getirdi─či, tarih├« k├╝lt├╝rel birikimidir. Medeniyetler de mill├«dir ve mill├« k├╝lt├╝r de─čerlerinin geli┼čtirilmesi, inceltilmesi, zenginle┼čtirilmesi ve asr─▒ hayran b─▒rakacak bir terkibe ula┼čt─▒r─▒lmas─▒ ile bir m├ón├ó kazan─▒r. Kendi mill├« de─čerlerinden kopmu┼č bir milletin, taklit├ži geli┼čmelerle ula┼čabilece─či yerin mu├ós─▒r medeniyetler seviyesinin ├žok uza─č─▒nda olaca─č─▒ kanaatindedir. Bu bak─▒mdan, cumhuriyet sonras─▒ olu┼čturulan e─čitim sistemini;

ÔÇť├çok defa beynelminelci sloganlara yap─▒┼čarak vatan ├žocuklar─▒n─▒ kendi ├Âz tarihlerine mill├« ve mukaddes k├╝lt├╝r ve medeniyetlerine, mill├« ├╝lk├╝lerine yabanc─▒la┼čt─▒rmaya; dinlerine, dillerine, bayra─č─▒na ve tarihine d├╝┼čman etmeye ├žal─▒┼č─▒yorlar.ÔÇŁ diyerek ele┼čtirmi┼čtir.

─░sl├ómÔÇÖa, vatan─▒na ve milletine ba─čl─▒l─▒─č─▒yla bilinen yazar; yaz─▒lar─▒nda da bu mevzular─▒ s─▒kl─▒kla i┼člemi┼č ├žok defa, ├že┼čitli taraflarca kavmiyet├žilikle su├žlanm─▒┼čt─▒r. L├ókin Hoca, milliyet├žilik anlay─▒┼č─▒n─▒n ─▒rk├« temelli olmad─▒─č─▒n─▒ anlatmak i├žin;

ÔÇťBen ─░sl├óm, ├«man ve ahl├ók─▒na g├Âre ya┼čamay─▒ en b├╝y├╝k sa├ódet bilen, T├╝rk milletini iki cihanda aziz ve mesut g├Ârmek isteyen ve b├Âylece ├Äsl├ómÔÇÖ─▒ gaye edinen T├╝rk milliyet├žili─či ┼čuuruna sahibim. Benim milliyet├žilik anlay─▒┼č─▒mda; asla ─▒rk├ž─▒l─▒─ča, b├Âlgecili─če ve dar kavmiyet ┼čuuruna yer yoktur. ─░ster az─▒nl─▒ktan gelsin, ister ├žo─čunluktan gelsin her t├╝rl├╝ ─▒rk├ž─▒l─▒─ča kar┼č─▒y─▒m.ÔÇŁ demi┼čtir.

Onun milliyet├žilik anlay─▒┼č─▒n─▒n temelinde; ÔÇťKi┼či, kavmini sevmekle su├žlanamaz.ÔÇŁ (bkz. Ahmed bin Hanbel, 4/107; MecmauÔÇÖz-zev├óid, 6/244) had├«sinin ├žer├ževesi vard─▒r.

ÔÇťBen, bir T├╝rk milliyet├žisiyim. Ama bu, sadece T├╝rk oldu─čum i├žin de─čildir. E─čer, bir ba┼čka millete mensup olsayd─▒m dah├« yine T├╝rk milliyet├žisi olurdum. Zira tarihte T├╝rk milleti kadar ─░sl├ómiyetÔÇÖin temel hissiyat─▒n─▒ kavrayarak onunla b├╝t├╝nle┼čmi┼č ba┼čka bir millet yoktur.ÔÇŁ diyerek T├╝rk milletinin ─░sl├ómÔÇÖa yapt─▒─č─▒ hizmetleriyle de─čer kazand─▒─č─▒n─▒ ve kazanabilece─čini anlatm─▒┼čt─▒r.

├ľzellikle bat─▒l─▒lar─▒n, T├╝rk milletinin KurÔÇÖ├ón ve PeygamberÔÇÖe olan ba─čl─▒l─▒─č─▒n─▒ yok etmedik├že huzura kavu┼čamayaca─č─▒n─▒ vurgulayan Arv├ós├«; h├óinlerin ─░sl├óm d├«nine, bilhassa da ehl-i s├╝nnet ├žizgisine y├Ânelik ├žok b├╝y├╝k tahrip ├žal─▒┼čmalar─▒ oldu─čunu ifade etmi┼čtir. ─░sl├óm toplumlar─▒ndaki Hazret-i Peygamber sevgisini yok etme ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒n bariz olarak baz─▒ kitaplarda yer ald─▒─č─▒na dikkat ├žekerek;

ÔÇťE─čer, m├╝sl├╝manlar─▒n kafas─▒nda ve g├Ânl├╝nde bu sevgi azal─▒r ve All├óhÔÇÖ─▒n Ras├╗l├╝ hakk─▒nda ┼č├╝phe ve istifhamlar olu┼čturulursa, o zaman ─░sl├ómÔÇÖ─▒n ya┼čan─▒r olmaktan ├ž─▒kaca─č─▒ pl├ónlar─▒ yap─▒lmaktad─▒r.ÔÇŁ demi┼čtir. T├╝rk gen├žli─činin bu konuda uyar─▒lmas─▒n─▒n hayat├« bir ehemmiyette oldu─čunu ve ─░sl├ómÔÇÖdan asla taviz verilmemesinin gereklili─čini s─▒kl─▒kla dile getirmi┼čtir.

T├╝rk-─░sl├óm ├ťlk├╝s├╝, Hasbih├ól ve E─čitim Sosyolojisi ba┼čta olmak ├╝zere toplam 9 eseri yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r. Ehemmiyetli olan─▒n T├╝rk-─░sl├óm ┼čuuruna sahip nesiller yeti┼čtirmek oldu─čunu savunmu┼č ve ├Âmr├╝n├╝ bu nesil i├žin m├╝cadele ederek ge├žirmi┼čtir. Kalp rahats─▒zl─▒─č─▒ olan yazar; 31 Aral─▒k 1988 tarihinde, g├╝nl├╝k makalesini yazarken, daktilosunun ba┼č─▒nda kalp krizinden vefat etti. 1 Ocak 1989 tarihinde, Fatih CamiiÔÇÖnde k─▒l─▒nan cenaze namaz─▒ndan sonra kalabal─▒k bir cemaat taraf─▒ndan, ─░stanbul-Edirnekap─▒ Kabristanl─▒─č─▒ÔÇÖna defnedilmi┼čtir.