Yeni ─░mk├ónlar ├çer├ževesinde
ESK─░MEZ E─×─░T─░M HAK─░KATLER─░

YAZAR : Mustafa As─▒m K├ť├ç├ťKA┼×CI tali@yuzaki.com

4+4+4…

Biz bu form├╝l├╝n art─▒lar─▒na, yani sekiz y─▒l kesintisizlik inad─▒n─▒n k─▒r─▒lmas─▒ k─▒sm─▒na odakland─▒k. Bir de bu toplama i┼čleminin neticesine bakal─▒m:

12 y─▒l mecbur├« e─čitim…

Ortalama ├Âmr├╝n, be┼čte, alt─▒da, bilemediniz yedide biri… K├╝├ž├╝k bir ├Âm├╝r…

Haz─▒rlanmas─▒ ve haz─▒rl─▒─č─▒yla buna 4-6 sene de ├╝niversite eklemeyen kald─▒ m─▒? Ba┼člang─▒ca ana okulunu, son tarafa lisans ├╝st├╝ ├žal─▒┼čmalar─▒ ekledik├že e─čitime ayr─▒lan seneler ├žo─čal─▒yor. Fakat muhtevas─▒, i├žini dolduran ┼čeyler, o y─▒llar─▒n k─▒ymetiyle m├╝tenasip mi?

Bu e─čitim iki hayata haz─▒rl─▒yor mu?

Mevzular─▒m─▒z var:

D├«n├« e─čitim…

├ťlkemizde d├«n├« e─čitim anayasan─▒n teminat─▒ alt─▒nda. Bu teminat ayn─▒ zamanda d├«n├« e─čitim vazifesini devletin bizzat deruhte etmesi, kontrol├╝ d─▒┼č─▒na b─▒rakmaya m├╝saade etmek istememesi m├ón├ós─▒na geliyor.

Ge├žmi┼čte;

┬źHem d├«n├« e─čitimi yapmam, hem de kimseye yapt─▒rmam!┬╗ m├ón├ós─▒na gelen k─▒s─▒tlanm─▒┼č seneler ge├žirdik. Sekiz y─▒l─▒n kesintisiz uygulanmas─▒ndaki ─▒srar, KurÔÇÖ├ón kurslar─▒na ancak 15 ya┼č─▒ndan sonra kay─▒t olunabilmesi gibi a─č─▒r ┼čartlar.

Vazifesini yapsa da devlet, neticede kumanda masas─▒nda oturan h├╝k├╗mete g├Âre hareket edecek bir ara├ž oldu─čundan, din e─čitiminin devlet kontrol├╝nde olmas─▒ndan rahats─▒zl─▒k duymam─▒z tabi├«dir. M├óz├«de h─▒ristiyanl─▒k tam da bu kontrol sebebiyle yozla┼čm─▒┼čt─▒.

Fakat di─čer yandan, ecd├ód─▒m─▒zda ├Ârneklerini buldu─čumuz; devletin d├«n├« e─čitime imk├ón ve saha verdi─či, ancak ┼čerÔÇś├« ray─▒ndan ├ž─▒karmamak hari├ž, kontrol├╝ alt─▒na almad─▒─č─▒, hatt├ó d├«nin kontrol├╝ne girdi─či nizam da avantajlar ta┼č─▒makta.

Ayn─▒ meseleye, devlet otoritesinin zay─▒f oldu─ču Pakistan gibi ├╝lkelerdeki d├«n├« e─čitim m├╝esseselerinin siyasete bula┼č─▒p, ┼čiddete meyletti─či misallerin tecr├╝be z├óviyesinden bak─▒nca, hatt├ó ├╝lkemizdeki ac─▒nas─▒ f─▒rkala┼čman─▒n neticelerini g├Âr├╝nce, devletin g├Âlgesine d├╝nden r├óz─▒ olmaktay─▒z.

Meselenin bir y├Ân├╝ de, ┬źMektep-Medrese┬╗ ayr─▒m─▒… Bu iki okulu birbirinden uzakla┼čt─▒ran biraz da, m├╝fred├ót─▒ zamana yeti┼čtirememek olmu┼č: F─▒k─▒h okutmak i├žin matemati─či kald─▒rmak, sonun ba┼člang─▒c─▒ olarak g├Âsterilir. Fakat bu ┬źyeti┼čtirememe┬╗ ne kadar ger├žek├ži idi?

Bug├╝n bunun bir uzant─▒s─▒ da say─▒sal-s├Âzel-e┼čit a─č─▒rl─▒k gibi ay─▒r─▒mlar:

ÔÇťÔÇôEdebiyat─▒ sever misin?ÔÇŁ sorusuna;

ÔÇťÔÇôBen say─▒salc─▒y─▒m!ÔÇŁ diye cevap veren o kadar ├žok ki!

Med├«ne-i M├╝nevvereÔÇÖde tan─▒┼čt─▒─č─▒m─▒z bir Arap karde┼čimiz, neden biz T├╝rklerin ─░ngilizceyi konu┼čamad─▒─č─▒m─▒z─▒ sordu. Cevap yine e─čitim sistemimizde… Harcanan y─▒llar─▒m─▒zda…

─░mam-Hatip adl─▒ okul, b├╝t├╝n bu sanc─▒lar neticesinde do─čmu┼č bir ├ž├Âz├╝m aray─▒┼č─▒… Normal bir okulda okutulan dersleri eksiltmemek ┼čart─▒yla, m├╝fred├óta d├«n├« dersler katmak. Fakat mektebin ├╝st├╝ne medrese sosu d├Âk├╝ld├╝─č├╝ i├žin, bu okullar, ├Â─čretimden ziyade ┼čuur e─čitimini ger├žekle┼čtirebildi.

Sayd─▒─č─▒m─▒z sebeplerle ─░mam-Hatip Ortaokulunun KurÔÇÖ├ón m├╝fred├ót─▒ olduk├ža zay─▒f. Bu yaz, ┬źBir G├Ân├╝l Derne─či┬╗mizin destek oldu─ču yaz faaliyetlerinde ├žok say─▒da ─░mam-Hatip Ortaokulu ├Â─črencisi ile tan─▒┼čmak nasip oldu. ─░ki y─▒l ─░mam-Hatip Ortaokulunda okumu┼č fakat namaz s├╗releri diye and─▒─č─▒m─▒z en k─▒sa on s├╗reyi dah├« ezbere bilmeyen gen├žlere s─▒k├ža rastlan─▒yordu. ├ç├╝nk├╝ m├╝fredat bu taraf─▒ ele alm─▒yor.

├ľteden beri, i┼čin bu k─▒sm─▒n─▒ okulun de─čil, destek verecek m├╝esseselerin tamamlamas─▒ beklenir. Hakikaten eskiden yedi y─▒l olan ─░mam-Hatip Lisesinin kazand─▒ramad─▒─č─▒n─▒, bir KurÔÇÖ├ón kursu bir y─▒lda fazlas─▒yla verirdi.

Bu sebeple, ortaokul ├Â─črencilerinin KurÔÇÖ├ón e─čitimi i├žin bir nev├« ├«tik├ófa ├žekilmeye olan ihtiyac─▒n─▒ gidermek i├žin, 1 y─▒l KurÔÇÖ├ón kursu e─čitimi i├žin ara verme imk├ón─▒ getirildi. ├ťstelik sene kayb─▒ ya┼čanmadan… Bu imk├óndan herkes yararlanmal─▒. Sadece ─░mam-Hatip m├╝fred├ót─▒n─▒n aksi h├ólde yetersiz kalaca─č─▒n─▒ unutmamal─▒.

Z├óhirde ─░mam-Hatipler meslek lisesi olarak kuruldu. Ad─▒ ├╝st├╝nde imam-hatip yeti┼čtirecek okullar. H├ólbuki, evl├ótlar─▒n─▒ oraya g├Ânderenler, evl├ótlar─▒n─▒n normal bir m├╝sl├╝man olarak d├«nini ├Â─črenebilmesini, ortam olarak daha korunakl─▒ bir yerde bulunmas─▒n─▒ ve ┼čuurlanmas─▒n─▒ hedefliyorlar.

Meslek E─čitimi ve Hizmet

Ger├žek meslek e─čitimi i├žin daha fazlas─▒ ┼čart. Pratikte de b├Âyle olmakta. ─░mam-Hatip de─čil, ─░l├óhiyat mezunlar─▒n─▒ bile, Diyanet do─črudan g├Ârevlendiremiyor. Yeterlik vb. imtihanlara t├ób├« tutarak, husus├« bir e─čitime mecbur ediyor.

Mecbur├« e─čitimin 12 y─▒la ├ž─▒kmas─▒, bir ├Â─črencinin, en az 18 ya┼č─▒na kadar ├Â─črenci kalmas─▒n─▒ ifade ediyor. Atalar─▒m─▒z a─čac─▒n ancak ya┼čken e─čilece─čini ifade ederken, insan─▒n da ancak ya┼č k├╝├ž├╝kken e─čitilebilece─čini s├Âylemeye ├žal─▒┼čm─▒┼člar. 18 ya┼č─▒ndan sonra bir mesle─če e─čilmek, ├ž─▒rak olmak olduk├ža zor. 18-19 ya┼č─▒ndan sonra, 12 y─▒l e─čitimden sonra h├ól├ó vas─▒fs─▒z olmak da ├žok a─č─▒r.

Buna ├žare meslek liseleri… Maalesef, g├╝n├╝m├╝z s─▒ralamas─▒nda, meslek liseleri, ├Â─črenci profili ve e─čitim kalitesi a├ž─▒s─▒ndan sonlarda kal─▒yor. Ah├«lik ve lonca te┼čkil├ótlar─▒m─▒z, hatt├ó yak─▒n zamana kadar ya┼čayan usta-├ž─▒rak e─čitimi; soka─č─▒n, ├žar┼č─▒n─▒n, esnaf─▒n e─čitilmesinde, d├Ân├╝┼čt├╝r├╝lmesinde hayat├« bir noktaya i┼čaret ediyor. B├╝t├╝n okullar─▒n m├╝fred├ót─▒na KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim ve Hazret-i PeygamberÔÇÖin Hayat─▒ se├žmeli derslerinin konmu┼č olmas─▒, meslek liselerini de sanki bir ─░mam-Hatip Lisesi gibi de─čerlendirmeye f─▒rsat veriyor. Hem geni┼č ├Âl├žekli, hem dar ├Âl├žekli ├žal─▒┼čmalar, ehlini bekliyor. Yar─▒n─▒n meslek odalar─▒n─▒n da zeminini te┼čkil edecek b├Âylesi ├žal─▒┼čmalar zarur├«.

Kadim gelenek; ├ž─▒ra─č─▒n ustaya hizmet ederek, itaat, tev├ózu, kanaat, tevekk├╝l, sab─▒r gibi erdemleri kazanmas─▒n─▒ esas al─▒yor. Bug├╝n anlam─▒ndan uzak kullan─▒lan ┬ź├ž├Âmez┬╗ kelimesi, b├╝y├╝k talebelere ve hocalara hizmet ederek yeti┼čen gen├ž talebe m├ón├ós─▒na geliyor. Bug├╝n t─▒p e─čitiminde bile son s─▒n─▒f talebeleri ayn─▒ mant─▒kla yeti┼čtiriliyorlar. Hiyerar┼čik bir ┬źezme┬╗ i├žerse de, buna tasavvuf├« bir hikmet ve muhabbet kat─▒ld─▒─č─▒nda netice ├žok daha g├╝zel ve verimli olabilir.

Her insan yap─▒ olarak 12 y─▒l gibi uzun bir s├╝re masaba┼č─▒ e─čitim almaya m├╝sait de─čil. Belki bu m├╝sait olmay─▒┼č da bir dereceye kadar e─čitilmesi gereken bir kusur; fakat hayat da masa ba┼č─▒nda oturmayacak bir├žok insana ihtiya├ž duyuyor. Di─čer yandan hayat─▒nda bir ├žocuk dah├« okutmam─▒┼č doktorlar, iki koyun g├╝demeyen iktisat├ž─▒lar, be┼č ki┼čiyle bir faaliyet d├╝zenleyemeyen e─čitimciler yeti┼čmemesi i├žin de e─čitim ile hizmeti, s─▒n─▒f ile sahay─▒, masaba┼č─▒yla soka─č─▒ harmanlamal─▒…

M├╝fred├ót─▒n geni┼člemesine nisbetle, zaman─▒n yetersizli─či; ayr─▒lmalar─▒, bran┼čla┼čmalar─▒ do─čuruyor. Fakat sonra da; ┬źB├Âyle ayr─▒ olmuyor!┬╗ denilerek, ├žok disiplinli ├žal─▒┼čmalara d├Ân├╝l├╝yor. E─čitim, hayat gibi olmal─▒. Her ┼čeyi i├žermeli. Gelece─čin e─čitim yuvalar─▒nda l├óboratuvar ile at├Âlye, KurÔÇÖ├ón ├žal─▒┼č─▒lan mescid ile bilgisayar odas─▒ bir arada bulunacak. E─čitim program─▒nda; okumak, yazmak, ezberlemek kadar, yemek yapmak, hizmet etmek, s├╝p├╝rmek de olacak. Pl├ón, proje, ├žizim kadar, tatbikat, te┼čkil├ót, tahkikat da olacak.

Bug├╝n a─č─▒r zihn├« faaliyet gerektiren masaba┼č─▒ i┼člerde ├žal─▒┼čan insanlar, spor ile, gezi ile bir hareket alan─▒ ar─▒yorlar. Bu faaliyet neden ayn─▒ zamanda tev├ózu hikmetini de insana katacak bir ┬źhizmet ├žal─▒┼čmas─▒┬╗ olmas─▒n? Yapmac─▒k sosyal g├Ân├╝ll├╝l├╝k faaliyeti g├Âr├╝nt├╝s├╝nde de─čil, cidd├«, devaml─▒, programl─▒…

E─čitim ├╝zerinde yazarak d├╝┼č├╝nmeye devam edelim.

Edep ve E─čitim…

Bug├╝n I┼×─░D ve benzerlerinin referans─▒ Selef├«lik. Selef├«lerin merkezinde g├Âr├╝len manzara: Edepten mahrumiyet… Mescid-i Nebev├«ÔÇÖde talebeler… ─░├žindeki mente┼čeli sistemle yaslan─▒labilen bir yer koltu─čuna d├Ân├╝┼čen minderlerinde yan gelip yatarak KurÔÇÖ├ón, hadis, f─▒k─▒h okuyorlar.

Edebe farkl─▒ bir tarif getirmek istesek;

ÔÇťB├╝y├╝─če her ┼čeyi s├Âyletmeyecek bir anlay─▒┼č kazanmak.ÔÇŁ diyebiliriz. G├Âzden, bak─▒┼čtan, ├«m├ódan anlar h├óle gelmeli insan.

Allah Te├ól├ó namazda bir oturu┼č ┼čekli t├ólim ediyor. Peygamber Efendimiz, yemek yerken de ├Âyle oturuyor. Garipseyene;

ÔÇťBu, kul oturu┼čudur!ÔÇŁ buyuruyor. K─▒nayaca─č─▒ bir davran─▒┼č─▒;

ÔÇťSizden birini arkas─▒na yaslanm─▒┼č ┼č├Âyle ┼č├Âyle derken g├Ârmeyeyim.ÔÇŁ diye ifade ediyor. Diz ├╝st├╝ oturma edebi; art─▒k ├«m├óy─▒ da a┼čm─▒┼č, s├Âz ve fiille de yerle┼čtirilmeye ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼č bir s├╝nnet.

Buna ra─čmen, yan gelerek KurÔÇÖ├ón okumak, mushaf─▒ aya─č─▒n─▒n dibine b─▒rakmak; basit gibi g├Âr├╝n├╝yor fakat; ┬źAllah sanat─▒┬╗ olan insana da ac─▒mas─▒zca davranan kat─▒l─▒─č─▒n, kabal─▒─č─▒n, kal─▒nl─▒─č─▒n arkas─▒nda bu edep mahrumu anlay─▒┼č─▒n ├ž─▒kmas─▒ ┼ča┼č─▒rtm─▒yor.

Bug├╝n eskisinin bir kopyas─▒ olmadan, yeni ┼čartlar alt─▒nda yeniden geli┼čecek olan ─░mam-Hatiplerde bu edep ┼čuuruna bilhassa dikkat etmeli. Abdest, tesett├╝r, intizam noktalar─▒ ihmal edilmemeli.

┼×uur ve E─čitim…

Dergimizde ┼ču h├ót─▒ra nakledilmi┼čti:

ÔÇťAsr─▒m─▒z─▒n b├╝y├╝k ├ólimlerinden EbuÔÇÖl-Hasen en-Nedv├«, ─░stanbul ziyaretinde yapt─▒klar─▒ bir konu┼čmada, bug├╝n kan-revan h├ólde bir m├╝sl├╝man ├╝lke olan SuriyeÔÇÖden bahsetmi┼čti. Oradaki m├╝sl├╝manlar─▒n, evl├ótlar─▒n─▒ esnaf ve t├╝ccar olarak yeti┼čtirmekten ba┼čka bir gayretleri olmad─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝nce, onlar─▒ ┼č├Âyle uyard─▒─č─▒n─▒ s├Âylemi┼čti:

┬źKeyfiyetli insan yeti┼čtirmeye ehemmiyet vermezseniz, devletiniz elinizden gider!┬╗

O ├ólimin ikaz─▒ bug├╝n ger├žek olmu┼čtur. Bu bir keh├ónet de─čildir. Bir milletin istikb├ólini g├Ârmek i├žin gen├žli─činin ├╝nsiyet etti─či ┼čeylere bakmak k├óf├«dir.ÔÇŁ*

SuriyeÔÇÖde sava┼čtan ├Ânce bir├žok e─čitim m├╝esseseleri vard─▒. Hatt├ó ├╝lkemizden de Arap├žay─▒ ilerletmek gibi gayelerle ├žok ki┼či SuriyeÔÇÖye giderdi. Fakat Nedv├«ÔÇÖnin tam olarak neyi kastetti─či, sava┼č sebebiyle ├╝lkemize gelen Suriyelileri tan─▒madan anla┼č─▒lamaz.

├ťlkemize hicret etmi┼č kendi vatanda┼člar─▒ i├žin a├ž─▒lan okulda hizmet etmeye davet edilen, ehil de oldu─ču h├ólde vazifeden ka├ž─▒nanlar… ─░lmi; bir itibar vesilesi, bir makam-mevki, hatt├ó neredeyse bir asilz├ódelik sebebi k─▒lmaya ├žal─▒┼čanlar… Din n├óm─▒na bir ┼čey bilmeyen bir s─▒n─▒fa girip, ├édiyat S├╗resi tefsiri yapanlar… Ne kadar bilgili olsalar da, e─čitim organizasyonu, temsil, faaliyet, fed├ók├órl─▒k ve ┼čuurland─▒rma noktas─▒nda bilgisiz ve ilgisiz olanlar… Hepsi de─čil tabi├« ki… Fakat bir├žok misalle yayg─▒nl─▒─č─▒na ┼čahitlik edilen bir vaziyet.

─░mam-Hatip Ortaokullar─▒ ve destek i├žin y├╝r├╝t├╝len faaliyetlerde, ┼čuur ve fed├ók├órl─▒k y├╝ksek olmal─▒. M├╝fredatlar─▒n yeti┼čmedi─či yerde, geceler g├╝nd├╝ze kat─▒lmal─▒. Pazar tatilleri h─▒ristiyanlara, cumartesi tatilleri yahudilere terk edilmeli.

Terg├«b ve Terh├«b ─░nceli─či

Bu inceli─če ├╝lkemizden misal verelim:

Ba┼čbakan olan de─čil, merhum ─░sl├óm ├ólimi olan Ahmed DAVUDO─×LU; ┬źter─č├«b ve terhib┬╗ kavramlar─▒ i├žin, ┬źimrendirme ve i─črendirme┬╗ tabirlerini kullanm─▒┼č. Asl─▒nda bu iki kavram, e─čitim ile ├Â─čretimi de birbirinden ay─▒rabilir: E─čitim, davran─▒┼č kazand─▒rmakt─▒r. Bir iyili─či imrendirerek, bir k├Ât├╝l├╝─č├╝ de i─črendirerek anlatmal─▒ ki, e─čitim olsun.

Bug├╝n, k├Ât├╝l├╝k imrendirilerek, iyilik ise i─črendirilmese de bak─▒┼člarda i─čretile┼čtirilerek anlat─▒labiliyor. Asl─▒nda buna niyet edilmese de, ilm├«lik n├óm─▒na objektif / tarafs─▒z olmaya ├žal─▒┼čmak, yanl─▒┼č─▒n lehine bir sonu├ž do─čurabiliyor.

Mesel├ó; modernistlerin fikirleri, belki de ├ž├╝r├╝t├╝lmek ad─▒na tek tek i┼členiyor, ele al─▒n─▒yor, dillendiriliyor. Fakat neticede fikren ├žok da sa─člam olmayan talebelerde bir ┬źimrenme┬╗ zuhur edebiliyor.

Onca trafik dersi, trafik kazalar─▒n─▒ azaltam─▒yor. Onca seminer, uyu┼čturucunun ├Ân├╝ne ge├žemiyor. Hatt├ó bir uzman─▒n ifadesiyle, okullar aksine uyu┼čturucunun rekl├óm ve tan─▒t─▒m merkezi oluyor.

├ç├╝nk├╝ e─čitim, tarafs─▒z olmaz. E─čitecekseniz, bir tarafa e─čeceksiniz. Do─čruluktan yana, hakikatten yana, temizlikten yana e─čeceksiniz, bast─▒racaks─▒n─▒z, g├╝zelliklere imrendireceksiniz, k├Ât├╝l├╝klerden i─črendireceksiniz.

Aile ─░├ži E─čitim ve Okumak

D├╝nya g├Âr├╝┼č├╝n├╝ payla┼čmasak da Vedat Nedim T├ľR, 1950ÔÇÖde ├ž─▒kard─▒─č─▒ Aile dergisinde ┼ču sat─▒rlar─▒ yazm─▒┼č:

ÔÇť├çocuklar─▒m─▒z─▒ okutmak i├žin mektepler a├ž─▒yoruz. Mektepler a├ž─▒yoruz ve zannediyoruz ki mektep, ├žocu─ča ait b├╝t├╝n meseleleri halleden yeg├óne m├╝essesedir. O derecede ki ├žocuk mektep ├ža─č─▒na gelinceye kadar aile onun terbiyesine ihtimam etmeye pek de l├╝zum g├Ârm├╝yor. ├çocuk e─čer sokakta bozulmaya y├╝z tutmu┼čsa, fena l├óflar ├Â─črenmi┼č, k├Ât├╝ huylar edinmi┼č, kavgac─▒ olmu┼čsa ana-baba fazla kayg─▒lanm─▒yor; ┬źNas─▒l olsa bir g├╝n mektebe gidecek, orada d├╝zelir.┬╗ d├╝┼č├╝ncesiyle pe┼čini b─▒rakmakta devam ediyor.

H├ólbuki mekteplerimiz birer terbiye m├╝essesesi olmaktan ziyade, bir ├Â─čretim m├╝essesesidir. Orada ├žocu─ča okumak yazmak, hesap yapmak, ├žizgi ├žizmek ├Â─čretilir ve i├žinde ya┼čad─▒─č─▒ d├╝nya hakk─▒nda fikir edinmesi i├žin u─čra┼č─▒l─▒r. B├╝t├╝n bu bilgileri ilk├Â─čretimin be┼č y─▒l─▒ i├žinde edinmek ├žocu─čun terbiyesine fazla bir ┼čey il├óve etmez, kald─▒ ki orta mektepte ve lisede e─čitim ayn─▒ ┼čekilde devam edecektir. E─čer ├žocuklar─▒m─▒zda s─▒k s─▒k terbiye k─▒tl─▒─č─▒ g├Âsterilerine rastl─▒yorsak sebebini, ailenin ekseriy├ó bu vazifeyi ba┼čarmaya yetecek bilgilerle m├╝cehhez olmad─▒─č─▒ i├žin mektebe devretmesinde, mektebin de yaln─▒z ├Â─čretimle me┼čgul olmas─▒nda aramal─▒y─▒z. ├çocuk her ┼čeyden evvel bir ailenin ferdi oldu─ču ve ilk terbiye derslerini devaml─▒ olarak oradan alaca─č─▒ i├žin memleketimizde aileyi tenvir edici, y├╝kseltici gayretlere ihtiya├ž her ┼čeyden fazlad─▒r.

Aile dergisi, bu noksan─▒n pek k├╝├ž├╝k ├Âl├ž├╝de bile olsa, giderilmesine hizmet etmek i├žin ├ž─▒kt─▒. Dergimizde tan─▒nm─▒┼č muharrir ve ┼čairlerimizin yaz─▒lar─▒, ┼čiirleri, hik├óyeleri ve sanat bahisleriyle beraber kar─▒ koca ge├žimsizliklerine, ├žocuk terbiyesine ve sa─čl─▒k bahislerine ayn─▒ zamanda yer veri┼čimiz bundand─▒r. Biz her ┼čeyden evvel ailenin bir terbiye ve k├╝lt├╝r m├╝essesesi oldu─čuna inand─▒─č─▒m─▒z i├žin aileyi edebiyat, sanat, fikir sahas─▒nda oldu─ču kadar terbiye sahas─▒nda da topluca ayd─▒nlatman─▒n l├╝zumuna inan─▒yoruz.ÔÇŁ (Aile, sonbahar, sa: 15, s. 3)

O g├╝n├╝n Aile dergisinin yerine bug├╝n Y├╝zak─▒ÔÇÖn─▒ koyabiliriz. Bilhassa edebiyat ve e─čitimi harmanlama gayesini, bu sat─▒rlar g├╝zelce ifade etmi┼č. Evlerde ba┼čk├Â┼čedeki o tek g├Âzl├╝ ├Â─čretmeni, televizyonu kapat─▒p, bir ┼čeyler okumal─▒, ailecek sohbet etmeli, birlikte vas─▒fl─▒ vakit ge├žirmeli. M├╝fredatlar─▒n, hi├žbir zaman ih├óta edemeyece─či bilgi ve as─▒l hisleri insana o s─▒cak ortam kazand─▒racakt─▒r.
_________________________

* https://www.yuzaki.com/content/view/3194/9