K─░MLER─░N HAYRANISIN?

Yunus Sami E┼×MEL─░ yunussamiesmeli@hotmail.com

├ľmer bin Hatt├ób, ├élemlerin Sult├ón─▒ÔÇÖn─▒ ├Âld├╝rmek isteyen bir ├ľmer iken, KurÔÇÖ├ón ile tan─▒┼čt─▒;

Hayran oldu.

Sonra;

Ad├ólet tims├óli bir Hazret-i ├ľmer -rad─▒yall├óhu anh- inki┼č├óf etti.

Yahudi ├ólimi Husayn ─░bn-i Sel├óm, EfendimizÔÇÖe bakt─▒;

Hayran oldu.

Sonra;

ÔÇťÔÇôBu y├╝z yalan s├Âylemez.ÔÇŁ dedi ve Peygamber EfendimizÔÇÖin ┬źcennetlik bir adam┬╗ diye iltif├ót etti─či, Abdullah ─░bn-i Sel├óm -rad─▒yall├óhu anh- oldu.

Ayn─▒ ┼čekilde FiravunÔÇÖun sihirbazlar─▒ da Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n Musa -aleyhissel├óm-ÔÇÖa verdi─či m├╗cize kar┼č─▒s─▒nda;

Hayran oldular.

Sonra;

Kollar─▒ ve bacaklar─▒n─▒n ├žaprazlama kestirilmesiyle tehdit edilmelerine ra─čmen ├«manlar─▒ndan asla taviz vermeyerek destans─▒ bir duru┼č sergilediler.

Daha niceleri b├Âyle;

Hayran oldular. Allah Te├ól├óÔÇÖya, y├╝celi─čine, kudretine, kurmu┼č oldu─ču kusursuz niz├óma, benzersiz kitab─▒na;

Hayran oldular. Hazret-i Muhammed -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖe, tesis etti─či d├╝zene, sa─člad─▒─č─▒ hukuka, g├Âzetti─či ad├ólete, ├Ârnek oldu─ču faz├«letlere, sahip oldu─ču en g├╝zel ahl├óka, ya┼čad─▒─č─▒ hayata;

Hayran oldular. ─░sl├ómÔÇÖa, zar├ófetine, hayat─▒n i├žinde hi├žbir bo┼čluk b─▒rakmay─▒┼č─▒na, emrettiklerine, b├╝t├╝n g├╝zelliklerine, huzuruna…

Bu hayranl─▒klarla d├╝nya-├óhiret hayatlar─▒n─▒ ├ób├ód ettiler. Her ne olursa olsun, b├╝t├╝n devirlerde ├«manlar─▒n─▒ korudular. Gaflet tuzaklar─▒na kar┼č─▒ her d├óim uyan─▒k oldular. Zihnen, fikren ve kalben diri bir ┼čekilde y├╝ce ufuklara n├óil oldular. Ulv├« muhabbetlere ula┼čt─▒lar.

Kendisini imtihan etmek niyetiyle, efendisinin haberi olmadan s├╝r├╝s├╝nden bir koyun vermesini teklif ederek, bu teklifinde ─▒srar eden ve en nihayetinde;

ÔÇťÔÇôKayboldu dersin, efendin nereden bilecek ki?ÔÇŁ diyen Abdullah ─░bn-i ├ľmer -rad─▒yall├óhu anh├╝m├ó-ÔÇÖya kar┼č─▒ y├╝z├╝n├╝ ├ževirip ┼čah├ódet parma─č─▒n─▒ kald─▒rarak;

ÔÇťÔÇôPeki o zaman Allah nerede?ÔÇŁ diye cevap veren tahsil g├Ârmemi┼č basit bir ├žobandaki hass├ósiyeti, ahl├ók─▒ ve sad├ókati kazand─▒lar.

G├╝n├╝m├╝zde bir├žok geli┼čmi┼č, ├╝st├╝n teknolojik imkanlar olmas─▒na ra─čmen; bug├╝n├╝n ilminin h├ól├ó ├ž├Âzemedi─či muazzam bir ilm├« seviyeye Mimar Sinan gibi niceleri as─▒rlar ├Ânce ula┼čt─▒lar.

ÔÇťB├╝t├╝n d├╝nyada ak─▒llar─▒n y├╝z gram kabul edildi─čini farz etsek, bunun doksan gram─▒na sahiptir…ÔÇŁ diye d├╝┼čmanlar─▒ taraf─▒ndan bile ├Âv├╝len ve y├╝celi─či kar┼č─▒s─▒nda her d├óim hayretlere d├╝┼č├╝len Ulu Hakan Sultan Abd├╝lhamid Han gibi, muhte┼čem bir zek├óya, fer├ósete ve bas├«rete sahip oldular.

├ç├╝nk├╝ de─či┼čmez bir ger├žektir ki;

─░nsan hayran oldu─čunun tesiri alt─▒nda kal─▒r. Onu sever, taklit etmeye ve ├Ârnek almaya ba┼člar, onunla madd├«-m├ónev├« bir etkile┼čim ya┼čar. Etraf─▒nda d├Âner durur ve ondan kolay kolay kopamaz. Bir nev├« b├╝t├╝nle┼čir ve zamanla hayran oldu─čunun hus├╗siyetlerine b├╝r├╝n├╝r. Mesel├ó; sevdi─čini sever, sevmedi─čini sevmez, yapacaklar─▒n─▒ ve yapmayacaklar─▒n─▒, b├╝t├╝n hareketlerini onun r─▒z├ós─▒na g├Âre d├╝zenler. Aradaki muhabbet ba─č─▒ anbean kav├«le┼čti─činden; nihayetinde b├╝t├╝n y├Ânleriyle, fark─▒na var─▒larak yahut var─▒lmaks─▒z─▒n, ayn├«le┼čme vuk├╗ bulur.

─░┼čte bundan dolay─▒d─▒r ki bir tarafta insan, n├ód├«de ┼čahsiyetlere d├Ân├╝┼čebilirken ve say─▒s─▒z y├╝celiklerden nasiplenebilirken di─čer tarafta;

─░nsanl─▒k tarihinde her zaman g├╝nah─▒n ve d├╝nyan─▒n c├ózibesine hayran olanlar da var olabildiler. Ger├ži onlar asla kurtulu┼ča eremediler. Bu m├ón├óda yapt─▒klar─▒ yanl─▒┼č tercihler; hakikatleri g├Ârmelerine her d├óim perde oldu, m├óni oldu.

Çünkü;

D├╝nyaya, gaflete, ge├žici lezzetlere, nefsin albenili ve s├╝sl├╝ hayallerine bir aldan─▒┼č i├žerisinde duyulan yanl─▒┼č hayranl─▒klar; insan─▒ her d├óim ahmakla┼čt─▒r─▒r, ├žaps─▒zla┼čt─▒r─▒r ve bir gafletten ├Âb├╝r gaflete durmadan s├╝r├╝kler. Zihnen, fikren ve kalben k├Ât├╝r├╝m yapar. K─▒ymetini azalt─▒r, basitle┼čtirir.

Nas─▒l ki heybetli bir aslan; pis bir l├ó─č─▒m faresine ├Âzense, ona hayran olsa, bu abes kar┼č─▒lan─▒r ve bu hayranl─▒─č─▒n aslan─▒n ├žap─▒n─▒ d├╝┼č├╝rmesiyle; ├╝st├╝n ├Âzelliklerinin kayb─▒na yol a├žmas─▒ ka├ž─▒n─▒lmaz olur, ayn─▒ o ┼čekilde.

Aksi takdirde bug├╝n bakt─▒─č─▒m─▒zda;

All├óhÔÇÖ─▒ zikretmek yerine; sevdi─či ve hayran─▒ oldu─ču bir YouTuberÔÇÖ─▒n on bin kez ismini zikreden ve bunu videoya ├žekerek herkese il├ón eden birisinin bu yapt─▒─č─▒n─▒ ba┼čka nas─▒l ├«zah edebiliriz ki?

Veya;

Yine ayn─▒ ┼čekilde sevdi─či ve hayran─▒ oldu─ču birinin ismini, canl─▒ yay─▒n yaparak on yedi saat boyunca internet ├╝zerinden hi├ž durmadan tekrarlayan birinin bu faydas─▒z, sa├žma ve mant─▒ks─▒z icraat─▒n─▒ nas─▒l ├«zah edebiliriz?

Veya;

Daha bir hafta ├Ânce ak┼čam yeme─činde ne yedi─čini hat─▒rlamayan kimselerin; birtak─▒m ├╝nl├╝lerle ilgili en ├Âzel bilgileri, hatt├ó onlar─▒n bile kendilerine ait unuttu─ču baz─▒ hususlar─▒, ┬źhayran─▒y─▒m┬╗ diyerek; rahatl─▒kla bilmelerini ve soruldu─čunda sadece saniyeler i├žinde cevaplamalar─▒n─▒ nas─▒l ├«zah edebiliriz?

Veya;

Bir kimsenin bir tarafta; ┬źM├╝sl├╝man─▒m!┬╗ deyip di─čer tarafta haram oldu─čunu bile bile s─▒rf hayran─▒ oldu─ču akt├Âr├╝n, artistin, solistin, futbolcunun vs. foto─čraflar─▒n─▒ v├╝cuduna d├Âvme yapt─▒rmas─▒n─▒; hatt├ó daha da ileri giderek ilk y├╝z y├╝ze g├Âr├╝┼čebildi─či g├╝n├╝, ilk imza ald─▒─č─▒ g├╝n├╝n tarihini, imzas─▒n─▒ vs. d├Âvme yapt─▒rmak s├╗retiyle bedeninde s├╝rekli bunlar─▒ ta┼č─▒mas─▒n─▒ nas─▒l ├«zah edebiliriz?

Veya;

Bir film karakterinden etkilenip onun yapt─▒klar─▒n─▒ yapmak, sadece senaryo ├«c├ób─▒ s├Âyledi─či replikleri ezbere bilmek nas─▒l ├«zah edilebilir?

Hatt├ó seviyeyi daha da y├╝kseltip kendini o zannetmek; ufac─▒k ├žocuklar─▒n ┬źspiderman/├Âr├╝mcek adam┬╗ gibi filmleri izleyip camdan yahut balkondan atlamas─▒ gibi ├Ârnekler nas─▒l ├«zah edilebilir?

─░┼čte;

─░nsan hayat─▒n─▒n bo┼čluk kabul etmemesinden m├╝tevellit, biz hayranl─▒klar─▒m─▒z─▒ do─čru ve m├╝sbet noktada ya┼čamaz ve bu alan─▒ bo┼č b─▒rak─▒rsak; ba┼čkalar─▒ ve menf├« noktadaki hayranl─▒klar o bo┼člu─ču ill├ó ki doldurur. Bahsetti─čimiz ve daha nice say─▒s─▒z ├Ârneklerde oldu─ču gibi.

┼×u hakikat zinhar esnemiyor:

Y├╝celere ve y├╝celiklere hayran olanlar y├╝cele┼čir, c├╝celere ve c├╝celiklere hayran olanlar da c├╝cele┼čirler.

Bu y├╝zden;

D├╝nyada huzurun, ebediyette de sa├ódetin yeg├óne anahtar─▒; pe┼činden gidilecek do─čru ├Ârnekleri tercih edebilmek, do─čru ve isabetli hayranl─▒klar etraf─▒ndaki muhabbet halkalar─▒na d├óhil olabilmektir.

Bu derdi ├žeken, hisseden ve ya┼čayan ┼čair idrakleri ┼ču sualleriyle harekete ge├žiriyor:

Kimlerin hayr├ón─▒s─▒n, kim ├Ârne─čin?
Hangi d├óv├ólar i├žindir deste─čin?
Kurdu─čun en son hay├ólin, iste─čin,
Hangi sevd├ó, hangi ├Âzlemlerdesin? (T├ól├«)

H├ós─▒l─▒ insan, kendine daima i┼čte bu soruyu y├Âneltmeli:

ÔÇťÔÇôKimlerin hayran─▒s─▒n?ÔÇŁ