HO┼× AYASOFYAÔÇÖSIN VESSEL├éM

Dr. Halis Ç. DEMİRCAN cetindemircan2@hotmail.com.tr

─░lk insan Hazret-i ├édemÔÇÖden ba┼člayarak g├╝n├╝m├╝ze gelinceye kadar her d├Ânemde hay─▒r ve hayrat yapan, vak─▒f kuran hay─▒rl─▒ insanlar olmu┼čtur.

─░sl├óm d├«ni, m├╝ÔÇÖminleri hayra ve hasen├óta, vak─▒f kurmaya te┼čvik etti─činden b├╝t├╝n m├╝sl├╝manlar kendi k├╝lt├╝r ve imk├ónlar─▒na g├Âre hayrat yapm─▒┼člar ve vak─▒flar kurmu┼člard─▒r.

Bunlardan e─čitim, ├Â─črenim, ara┼čt─▒rma, ilim, sanat, k├╝lt├╝r ve sa─čl─▒kla ilgili olanlar son derece ├Ânemli ve de─čerlidir.

Peygamber Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- ┼č├Âyle buyurur:

ÔÇťVefat eden bir ki┼činin amel defteri kapan─▒r, ancak;

ÔÇóSadaka-i c├óriye denilen hayrat yapanlar,

ÔÇóArkalar─▒nda faydal─▒ ilim ve

ÔÇóHay─▒rl─▒ bir evl├ót b─▒rakanlar, m├╝stesn├ód─▒r.ÔÇŁ (M├╝slim, Vasiyyet, 14)

Dolay─▒s─▒yla hayrat, hay─▒r ehline s├╝rekli ve kesintisiz bir sevap ak─▒┼č─▒ sa─člar.

Belirlenen vak─▒f arazileri veyahut herhangi bir di─čer mal, m├╝lk, para vs. her ne ise hedeflenen yere g├Âre kullan─▒lmad─▒─č─▒ takdirde onu de─či┼čtirene a─č─▒r g├╝nah vard─▒r.

Y├╝ce kitab─▒m─▒z KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim yerinde kullan─▒lmayan vak─▒flar─▒n veb├ólinin ne kadar a─č─▒r oldu─čunu bize ┼č├Âyle bildirmektedir.

ÔÇťBirinize ├Âl├╝m geldi─či zaman; e─čer bir mal b─▒rakacaksa anaya, babaya, yak─▒nlara uygun bir bi├žimde vasiyet etmek AllahÔÇÖtan korkanlar ├╝zerine bir bor├žtur.ÔÇŁ (el-Bakara, 180)

ÔÇťHer kim bunu i┼čittikten ve kabullendikten sonra vasiyeti de─či┼čtirirse, g├╝nah─▒ onu de─či┼čtirenleredir. ┼×├╝phesiz Allah (her ┼čeyi) i┼čitir ve (her ┼čeyi) bilir.ÔÇŁ (el-Bakara, 181)

┼×u k─▒ssa bu durumu ne g├╝zel anlat─▒yor;

Rev├ón├« ├çelebi, II. B├óyezid ve Yavuz Sultan Selim Han devirlerinde ya┼čam─▒┼č zeki, n├╝ktedan ve haz─▒rcevap bir ┼čairdir. Fakat bir kusuru vard─▒r; paraya-pula, mala-m├╝lke d├╝┼čk├╝nl├╝─č├╝…

Rev├ón├« ├çelebi; Surre Em├«ni olarak vazife yapt─▒─č─▒ s─▒ralar, MekkeÔÇÖye g├Ât├╝rmesi i├žin kendisine em├ónet edilen paralar─▒n mikd├ór-─▒ m├╝n├ósibini de kendisine ay─▒r─▒r. S├╗-i ist├«m├óli fark edilince, devrin ┼čairlerinden biri;

Müslümanlık bu mudur ki Revânî!
Unuttun K├óbeÔÇÖye varal─▒ HakkÔÇÖ─▒…

m─▒sralar─▒yla ba┼člayan bir hicviye yazar. Pi┼čkin ┼čair, altta kalmaz ve ┼ču cevab─▒ verir:

Be Rev├ón├«, g├Âre neler dediler,
┬źBal tutan parma─č─▒n yalar!┬╗ dediler,
┬źK├óbeÔÇÖyi b├Âylece ziyaret eden;
Dîn ü dünyâsını yapar.» dediler.

Ancak h├ódise Sultan B├óyezid HanÔÇÖ─▒n kula─č─▒na da gider. Padi┼čahÔÇÖ─▒n h─▒┼čm─▒na u─čramamak i├žin ka├ž─▒p TrabzonÔÇÖa giderek ┼×ehz├óde SelimÔÇÖe s─▒─č─▒nan Rev├ón├«, yeni h├óm├«si tahta ge├žince Ayasofya ve Bursa kapl─▒calar─▒ m├╝tevell├«si olarak vazifelendirilir.

Surre Eminli─či s─▒ras─▒ndaki maharetini, m├╝tevell├«li─či esnas─▒nda da g├Âsteren ┼čairimiz, bir s├╝re sonra ad─▒n─▒n hay─▒rla y├ód edilmesini temin i├žin, bir mescid yapt─▒rma hevesine kap─▒l─▒r. Yer olarak Bozdo─čan KemeriÔÇÖnin Unkapan─▒ÔÇÖna bakan cephesinin dibi se├žilir. ─░n┼čaat devam ederken buradan ge├žen Yavuz Sultan Selim Han, mescidin Rev├ón├« ├çelebi taraf─▒ndan yapt─▒r─▒ld─▒─č─▒n─▒ ├Â─črenince dayanamay─▒p ┼ču ince n├╝kteyi s├Âyler:

ÔÇťHo┼č AyasofyaÔÇÖs─▒n, y─▒lda bir mescid do─čurursun!ÔÇŁ

Kaynaklara g├Âre bu mescid, Vef├ó yang─▒n─▒na kadar ayakta kalm─▒┼č. Yang─▒ndan sonra d├Ârt duvar─▒ ve tu─člalar─▒ ile k├╝l├óhs─▒z minaresi ile bir s├╝re direnmi┼čse de, sonunda yerle bir olmu┼č.

Ne kadar m├ónidard─▒r ki bu g├╝n Ayasofya vakfiyeleri sayesinde yap─▒ld─▒─č─▒ riv├óyet edilen Rev├ón├« ├çelebiÔÇÖnin mescidinin yerinde ┼čimdi vakfiyenin ┼čartlar─▒na uygun olarak bir sa─čl─▒k kurulu┼ču olan ┬źSa─čl─▒k ve H─▒fz─▒ss─▒hha M├╝d├╝rl├╝─č├╝┬╗ y├╝kseliyor.

Bu sebeple s├ólih amel ve hay─▒r-hasenat yaparken ├žok dikkat etmemiz l├óz─▒m.

Yoksa bu g├Âk kubbeden haram, vebal, g├╝nah i┼čleyerek g├Â├žmek var.