Kurban Mesajlar─▒

YAZAR : Nurten Selma ├çEV─░KO─×LU nurtencevikoglu@hotmail.com

K├óin├ót─▒n mutlak sahibi Y├╝ce Allah -celle cel├ól├╝h├╗-ÔÇÖya yakla┼čma, OÔÇÖna yak─▒n olma mevsimindeyiz. Evet, bir hay─▒r iklimine girdik. Bu hay─▒r ikliminde kurban var, hay─▒r-hasenat var, hac var, sevaplar var, uhrev├« gelecek ve ucunda ebed├« sa├ódet var. Yani sa├ódet asr─▒n─▒n r├óyihalar─▒ ├╝zerimize efil efil esmekte… Ha gayret dostlar, silkinelim rehavetten! Hac─▒lar─▒n o en a─č─▒r vazifeleri ne b├╝y├╝k bir g├Ân├╝l huzuru ile yapt─▒klar─▒n─▒ d├╝┼č├╝nelim…

┼×u kuts├« zaman dilimi m├╝ÔÇÖminler i├žin uhrev├« ve d├╝nyev├« bir kazan├ž mevsimine d├Ân├╝┼čs├╝n in┼č├óallah.

Minareler nas─▒l ─░sl├ómÔÇÖ─▒n ┼či├ór─▒ysa kurban da M├╝sl├╝manl─▒─č─▒n ┼či├ór─▒d─▒r. Kurban, insanl─▒k tarihi kadar eskidir. ─░lk kurban ├Ârne─či H├óbil ve K─übilÔÇÖde g├Âr├╝l├╝r. H├óbil sevdi─či, be─čendi─či en k─▒ymetli hayvan─▒n─▒ kurban ederken; K─übil sevmedi─činden, be─čenmedi─činden vererek imtihan─▒ kaybedenlerden oldu.

Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n emri ├╝zerine; Hazret-i ─░brahim ci─čerp├óresi sevgili ─░smailÔÇÖini hi├ž g├Âz├╝n├╝ k─▒rpmadan b├╝y├╝k bir tesl├«miyet i├žinde kurban etmeyi ye─čledi. B├Âylesi b├╝y├╝k fed├ók├órl─▒k neticesinde Rabbi OÔÇÖna bir l├╝tuf ve ikram ni┼č├ónesi olarak ko├žu kurban olarak g├Ânderdi. Kurban ib├ódetinin asl─▒ budur. Ancak buradan bizlere ├žok ├Ânemli mesajlar ├ž─▒k─▒yor. ┼×├Âyle ki;

Hazret-i ─░brahim -aleyhissel├óm- nefsini yenerek en sevdi─či evl├ód─▒ ─░smailÔÇÖini kurban etmekten ├žekinmiyor. M├╝ÔÇÖminlerin de bir t├╝rl├╝ doymak bilmeyen nefse yenilmeyerek, Rableri taraf─▒ndan kendilerine ne emrediliyorsa; ├žekinmeden, sab─▒rla, kararl─▒l─▒kla, tesl├«miyetle hangi fed├ók├órl─▒klar─▒ ├«f├ó etmeleri gerekiyorsa aynen yerine getirmeleri gerekir. Aksi h├╝srand─▒r.

Kurban ib├ódetinin hakikatinde acaba neler var? Ara┼čt─▒rmalar g├Âsteriyor ki, m├╝ÔÇÖminlerin ib├ódetlerinin her ├že┼čidinden as─▒l maksat, Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖa yakla┼čmakt─▒r. Zaten kurban, yak─▒nla┼čmak; hedy / arma─čan, do─čru yolu bulmak m├ón├ólar─▒na gelir. HakkÔÇÖa yak─▒nla┼čmak, insan i├žin en b├╝y├╝k kazan├žt─▒r. Seven sevdi─čiyle her vesileyle her zaman yak─▒nla┼čmak ister. ─░┼čte kurban ib├ódeti de bir m├╝ÔÇÖminin, Rabbinin emrini yerine getirmesine ve OÔÇÖna yakla┼čmas─▒na vesile olur. Kurban ib├ódeti b├Âylesi bir ┼čuurla yerine getirilmelidir.

Kurban ib├ódetinin c├ón u g├Ân├╝lden ─░smailcesine bir ┬źtesl├«miyet┬╗ anlay─▒┼č─▒yla ├«f├ó edilmesi ne ho┼čtur! Yukar─▒da kurban i├žin ┬źfed├ók├órl─▒k┬╗t─▒r, dedik. Fed├ók├órl─▒k; Hak i├žin, r─▒z├ó-i B├ór├« i├žin candan, maldan, evl├ód u ─▒y├ólden vazge├žmek ile yani; en ├žok sevdiklerinden, en ├žok k─▒ymet verdiklerinden y├╝ce Rabbe takdim edilmelidir. Hazret-i ─░smail can─▒ndan, Hazret-i ─░brahim evl├ód─▒ndan tam bir tesl├«miyetle ge├žmedi mi? Bu fed├ók├órl─▒klar─▒n bedeli olarak y├╝ce Rab, o g├╝zel kullara; en de─čerli cana kar┼č─▒ bir ko├žu, kurban hediyesi olarak sundu. ┼×uras─▒ mutlakt─▒r ki; kul Rabbine takdim edece─či ib├ódetleri ne kadar k├ómil bir ┼čekilde yaparsa, daha g├╝zeliyle kar┼č─▒l─▒k bulur.

Fed├ók├órl─▒k; sadece kurban ib├ódetine de─čil, m├╝ÔÇÖminin hem madd├« hem m├ónev├« hayat─▒n─▒n b├╝t├╝n safhalar─▒na ┼č├ómil olmal─▒. Her ib├ódet bir t├╝r fed├ók├órl─▒k gerektirir.

Kurban sadece -Allah r─▒z├ós─▒- gayesiyle kesildi─činde makbuld├╝r. Yoksa; ┬źKesti!┬╗ desinler maksad─▒yla olmamal─▒d─▒r. KurÔÇÖ├ón-─▒ Az├«m├╝┼č┼č├ónÔÇÖda;

ÔÇťKurbanlar─▒n ne etleri ne kanlar─▒ y├╝ce All├óhÔÇÖa ula┼č─▒r. Rabbe ula┼čan ancak takv├ón─▒zd─▒r.ÔÇŁ (el-Hac, 37) buyuruluyor. ├ç├╝nk├╝ bir can yaln─▒zca -Allah- ad─▒na al─▒nabilir.

Kurban ayn─▒ zamanda sosyal hayat i├žerisinde; yard─▒mla┼čma ve dayan─▒┼čman─▒n, karde┼čli─čin sembol├╝d├╝r. Fakirler i├žin de varl─▒kl─▒lar i├žin de kurban bir ┼č├╝k├╝r vesilesidir. Y├╝ce Yarat─▒c─▒ÔÇÖya yak─▒n olma zamanlar─▒ olan ┬źkurban g├╝nleri┬╗ sene boyu a─čz─▒na et koymam─▒┼č olan yoksullara et ula┼čt─▒rma iyili─činin en fazla yap─▒ld─▒─č─▒ g├╝nlerdir. Yapana, bu yolda ko┼čana, ko┼čturana ecirler misli misli ya─čar. Onun i├žin de her yard─▒m kurulu┼ču ┼ču g├╝nlerde neredeyse birbirleriyle yar─▒┼č─▒rcas─▒na sadece kendi ├╝lkeleriyle s─▒n─▒rl─▒ kalmay─▒p d├╝nyan─▒n d├Ârt bir yan─▒nda kurban vesilesiyle hay─▒r faaliyetleri icr├ó etmeye ├žal─▒┼č─▒yor. Allah -celle cel├ól├╝h├╗- kendilerinden r├óz─▒ olsun. Say─▒lar─▒n─▒ art─▒rs─▒n, verenler de bu ecirden fazlas─▒yla nasiplensinler in┼č├óallah…

Asr-─▒ sa├ódette kesilen kurbanlar, ihtiya├ž sahiplerine da─č─▒t─▒l─▒rd─▒. ├ť├žte biri ki┼činin kendi evine, ├╝├žte biri kom┼čuya, ├╝├žte biri de ihtiya├žl─▒ya… ┼×imdi ├Âyle bir zamanday─▒z ki bizler bolluk i├žinde y├╝zerken; d├╝nyan─▒n ├že┼čitli co─črafyalar─▒nda a├žl─▒ktan k─▒vranan, bir lokma a┼č bulamayan, sokakta buldu─ču deriyi et niyetine kaynatan karde┼člerimiz var. M├╝sl├╝manlar ├óhirette nelerle kar┼č─▒la┼čmak istiyorsa ve ├óhirette kendisine ne l├óz─▒m olacaksa d├╝nyada o kadar vermeli ve o i┼člere ko┼čmal─▒d─▒r. Verirken de hakik├« ihtiya├žl─▒y─▒ bulup vermelidir. Ki┼či Allah Te├ól├ó i├žin ne kadar verirse, ├óhirette de o kadar─▒n─▒ veya daha fazlas─▒n─▒ al─▒r. Bu bir al─▒┼čveri┼čtir. En k├órl─▒ al─▒┼čveri┼č, Cen├ób-─▒ Hak ile yap─▒lan al─▒┼čveri┼čtir.

Ancak bunlar da pek tabi├«dir ki, nasip i┼čidir. Bilindi─či gibi herkese yapt─▒─č─▒n─▒n kar┼č─▒l─▒─č─▒ kadar─▒ vard─▒r. Ki┼činin nasibinde ib├ódetin en g├╝zel ┼čekliyle ├«f├ós─▒ varsa ne mutlu ona! D├╝nyada her ┼čey nasipledir. Kimine kurban kesmek nasipken kimine kurban etini hediye olarak almak vard─▒r. Kimi vermenin huzurunu ya┼čarken kimi alman─▒n mutlulu─čunu ya┼čar. ┼×├╝phesiz veren el alan elden ├╝st├╝nd├╝r. Bunlar─▒n hepsi nasip i┼čidir. Cen├ób-─▒ Hak bizleri bu i├ži -tesl├«miyet ve fed├ók├órl─▒k- dolu ib├ódetten en g├╝zel bir ┼čekilde nasiplenenlerden eylesin. ├ém├«n…

Di─čer taraftan, kurban ile m├╝sl├╝manlar bir bayram─▒ idrak ederler. Kurban Bayram─▒ Hazret-i ─░brahimÔÇÖden bug├╝ne kadar daima fed├ók├órl─▒k, samimiyet ve tesl├«miyetin en b├óriz g├Âstergesi olmu┼čtur. Bayramlar; camilerden y├╝kselen tekbirlerle, Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n en b├╝y├╝k oldu─čunu hayk─▒r─▒┼č nid├ólar─▒yla, muhte┼čem bir co┼čkuyla gelir. Camiler, evler, caddeler ve ┼čehirler, hep bu co┼čkun tekbir sesleriyle ve kuts├« sevin├žle ├ž─▒nlar, inler ve ayd─▒nlan─▒r. ─░├žler huzurla dolar. Bu l├óh├╗t├« hazlar evlere s├╝rur olur. ─░┼čte bu, bayram ne┼česidir.

Evler, sokaklar ve mahalleler ├ódeta ┬źArafat meydan─▒┬╗na d├Âner, kayna┼č─▒r. Ayn─▒ zamanda bir hesap endi┼česi i├žleri yakar, fakat ├╝mit soluklan─▒r. Evlere bayram vesilesiyle gelen misafirler ┬źMina┬╗ yolundaki tel├ó┼č ve idrak ile a─č─▒rlan─▒r. Bayram g├Âr├╝┼čmeleri; uzun zaman birbirlerinden ayr─▒ kalm─▒┼člar─▒n hasretini, ┬źK├óbe┬╗nin s├«nesinde ├Âzlemle yanan affa susam─▒┼člar─▒n kalbine su serpmi┼č├žesine dindirir.

Duygular─▒n t├╝m hazineleri a├ž─▒larak ki┼čileri bu h├ól, sonsuzluk dery├ós─▒na dald─▒r─▒r. Bayram─▒n bu sihirli ve b├╝y├╝leyici havas─▒na g├Ât├╝ren, m├╝ÔÇÖmini rahmet dery├ós─▒na dald─▒ran ┬źKurban Bayram─▒┬╗ bizlere kim bilir daha ne il├óh├« mesajlar f─▒s─▒ldar?

├Äm├óna sahip y├╝rek, m├╝ÔÇÖmini kulluk ┼čuuruna eri┼čtirebiliyorsa ne mutlu! O zaman ki┼či, h├óline tebess├╝mler ya─čd─▒r─▒r. Bu ├Âyle bir lezzettir ki, m├╝ÔÇÖmine hayat─▒n her merhalesinde sevin├ž iklimi ya┼čat─▒r. Madd├« ve m├ónev├« g├Âzler ┼č├╝kranla a├ž─▒l─▒r, ruhlar il├óh├« ikramlarla ├Âteleri ├Âzler. Du├ólar, niyazlar, yakar─▒┼člar naz makam─▒na ula┼č─▒r. Bir m├óneviyat iklimine girilir. G├Ân├╝l r├╗h├ón├« zevklerle dolar, ta┼čar.

┬źKurban Bayram─▒ g├╝nleri┬╗ bir ferahlama ve rahatlama iklimidir. Maddenin, problem ve s─▒k─▒nt─▒lar─▒n ├ž├Âz├╝ld├╝─č├╝, m├óneviy├ót─▒n zirvele┼čti─či bu g├╝nlerin t├╝m m├╝sl├╝manlara ve t├╝m insanl─▒─ča hay─▒rlar, iyilik ve g├╝zellikler getirmesini y├╝ce Allah Te├ól├óÔÇÖdan niyaz ediyoruz efendim.

Hay─▒rl─▒ bayramlar…