PERÇEM

YAZAR : Mustafa As─▒m K├ť├ç├ťKA┼×CI tali@yuzaki.com

mustafa_as─▒m_kucukasci-yuzakidergisi-eylul2015

Baz─▒ delikanl─▒larda s─▒k s─▒k g├Ârmeye ba┼člad─▒m.

Yeni sa├ž modas─▒: Aln─▒n ├╝zerinde, ucu yukar─▒ do─čru sivriltilmi┼č, uzun, yo─čun bir sa├ž y─▒─č─▒n─▒…

Aln─▒n ├╝st├╝ndeki sa├žlara ├že┼čitli isimler verilmi┼č.

K├ók├╝l, per├žem ve n├ós─▒ye.

┬źN├ós─▒ye┬╗, bir KurÔÇÖ├ón mefhumu… PeygamberimizÔÇÖi namaz─▒nda rahats─▒z eden Eb├╗ CehlÔÇÖi, Cen├ób-─▒ Hak; onun per├žemiyle, n├ós─▒yesiyle anarak tehdit eder:

ÔÇťHay─▒r!.. Andolsun e─čer (k├╝fr├╝nden, kulumuza tasallutundan vazge├žmezse) Biz onun per├žeminden yakalayaca─č─▒z!.. O yalanc─▒ ve g├╝nahk├ór per├žeminden!..ÔÇŁ (el-Al├ók, 15-16)

A┼ča─č─▒layan, zelil, peri┼čan bir s├╝r├╝kleyi┼čtir bu.

Yalan ve g├╝nah─▒n per├žeme insad edilmesine bir mecaz deyip ge├žebilirdik.

Amm├ó KurÔÇÖ├ón-─▒ Hak├«mÔÇÖin her kelimesi m├╗cize…

─░nsan beynini inceleyenler, onda karar alma mekanizmas─▒n─▒n tam da per├žeme; al─▒n, n├ós─▒ye dedi─čimiz b├Âlgeye denk geldi─čini s├Âyl├╝yorlar.* Yalanc─▒ ve g├╝nahk├ór bir al─▒nd─▒r, Eb├╗ CehilÔÇÖinki.

Bu sebeple Sevgili PeygamberimizÔÇÖe hit├óben;

┬źOna (yalanc─▒ ve g├╝nahk├ór Eb├╗ CehilÔÇÖe) uyma! (Rabbine) secde et ve yakla┼č!┬╗ (el-Al├ók, 19) buyurularak biter s├╗re.

Secde yedi ├óz├ó ├╝zerine yap─▒l─▒r ya, en m├╝him nokta al─▒nd─▒r. Cel├ól ve azamet sahibi All├óhÔÇÖa yakla┼čmak, OÔÇÖnun huz├╗runda aln─▒ yere koymakla m├╝mk├╝nd├╝r. Yani iradeni, OÔÇÖnun iradesine r├óm etmekle. Karar─▒n─▒ OÔÇÖnun emrine ├óm├óde k─▒lmakla;

ÔÇť─░┼čte iradem, i┼čte Sana uzanm─▒┼č boynum, her emrine itaatk├ór─▒m. Kulunum!..ÔÇŁ demekle.

┼×imdi b├╝t├╝n h├╝sran hik├óyesi; ┬źBir secde emrine muhalefet┬╗ ile ba┼člam─▒┼č ┼čeytana bakal─▒m. Onun tasvirlerini yapanlar, bir ke├ži gibi boynuzlar ├žiziyorlar. Aln─▒nda ├ž─▒k─▒nt─▒lar.

KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim; cehennemin dibinde biten zakkum bitkisinin tomurcuklar─▒n─▒, ┬ź┼čeytanlar─▒n kafalar─▒┬╗na benzetirken (es-S├óff├ót, 65), zihnimizdeki k├Ât├╝l├╝k, peri┼čanl─▒k ve ├žirkinli─čin o dik ba┼čl─▒ sembol├╝ne i┼čaret ediyor.

─░sl├óm ├ólimleri; ┼čeytan─▒n ┼čeklini g├Ârmesek de ┬źo kafa┬╗n─▒n, ├žirkinli─čin nih├ó├« portresi oldu─čunu zihnimizle tahayy├╝l edebildi─čimiz i├žin, bu te┼čbihi ├žok m├ónid├ór buluyorlar. T─▒pk─▒, hi├ž melek g├Ârmedikleri h├ólde, Y├╗suf -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒n g├╝zelli─čini ve n├╗r├ón├«li─čini g├Âr├╝nce;

ÔÇťBu insan olamaz, bu bir melek!ÔÇŁ diyen M─▒s─▒rl─▒lar─▒n s├Âzlerindeki gibi.

Yine de ┼čeytan kafas─▒ nas─▒l olur, bize anlatan bir de had├«s-i ┼čerif var:

Bir seferinde Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- mesciddeyken, sa├ž─▒-sakal─▒ kar─▒┼čm─▒┼č bir adam ├ž─▒kagelmi┼čti. Hazret-i Peygamber, eliyle ona sa├ž ve sakal─▒n─▒ d├╝zeltmesini i┼čaret etti. Adam, bu emri yerine getirip geldi─činde Allah Ras├╗l├╝;

ÔÇťBu h├ól, herhangi birinizin ┼čeytan gibi sa├ž─▒-ba┼č─▒ da─č─▒n─▒k dola┼čmas─▒ndan daha g├╝zel de─čil mi?ÔÇŁ buyurdular. (MuvattaÔÇÖ, ┼×aar, 7)

Demek ki sa├žta-ba┼čta gar├óbet ve da─č─▒n─▒kl─▒k ┼čeytana benzetiyor insan─▒.

ÔÇťSa├ž benim, karar benim!ÔÇŁ

├ľyle mi?

ÔÇťBenim karar─▒m, benim yarat─▒ld─▒─č─▒m madde, benim ilmim, benim makam─▒m, benim ┼čerefim, itibar─▒m, k─▒ymetim…ÔÇŁ diyerek kahrolan ┼čeytan ve kahrolas─▒ ba┼č─▒ gibi:

┬źAte┼čtenim.┬╗ diyerek yand─▒, yand─▒ k├╝lle┼čti,
Dumanla, isle buland─▒k├ža n├╗ru terk etti!..

┬źAte┼č, ate┼č!┬╗ diye ├ž─▒ld─▒rd─▒ kavrulup gitti,
Suyun ├Ân├╝nde hasetten buh├╗ru terk etti…

Meleklerin hocas─▒yken neler getirdi ba┼ča,
Haset i├žin nice ├ól├« um├╗ru terk etti!..

Ak─▒l y├╝r├╝tt├╝ de h├ó┼č├ó hat├óy─▒ ke┼čfetti:
┬źTenezz├╝l etmedi ├óte┼č, ├žamuru terk etti!..┬╗

Rak├«bi g├Ârd├╝─č├╝ ├édem babam ├Ân├╝nde bir an,
E─čilmemek i├žin iblis, huz├╗ru terk etti…

As─▒l ┼ču insana T├ól├« eder, durur hayret,
Kan─▒p da hasm─▒na n├«├žin ┼ču├╗ru terk etti?!.

Evet, o art─▒k ┼čeytand─▒. ┼×eytan uzak olmak k├Âk├╝nden. S─▒fat─▒ da rac├«m, ta┼članm─▒┼č, yine huzurdan uzakla┼čt─▒r─▒lm─▒┼č demek.

Secde yakla┼čt─▒r─▒rken, dik ba┼čl─▒l─▒k uzakla┼čt─▒r─▒yor.

Kabul yakla┼čt─▒r─▒rken, inat uzakla┼čt─▒r─▒yor.

Zavall─▒ ┼čeytan; dik ba┼čl─▒l─▒─č─▒n─▒n, ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n├╝n, kendi karar─▒n─▒ kendi iradesiyle vermenin iktidar─▒n─▒, Yarat─▒c─▒s─▒ÔÇÖndan uzakta kalmak bedeliyle de olsa ya┼čad─▒─č─▒n─▒ san─▒yor.

Hâlbuki;

ÔÇť…Per├žeminden, Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n tutmad─▒─č─▒, kendisine h├╝kmetmedi─či hi├žbir canl─▒ yoktur…ÔÇŁ (Bkz. H├╗d, 56)

Yani asl─▒nda ─░blis; hid├óyet, rahmet, af gibi cem├ól├« s─▒fatlardan uzakla┼č─▒p, azamet, kibriy├ó gibi cel├ól s─▒fatlar─▒na ortak olmaya kalk─▒nca, Mudill isminin m├ókesi oldu. Dal├óletin g├Ân├╝ll├╝ temsilcisi oldu. ÔÇťBu imtihanda bir ├želdiriciye l├╝zum var, bu senaryoda bir k├Ât├╝ role ihtiya├ž var. Ne olur o ben olay─▒m!ÔÇŁ diye yalvard─▒. Rabbi de kabul etti. Yani yine All├óhÔÇÖ─▒n iradesi alt─▒nda, OÔÇÖnun takdirini ya┼č─▒yor, ama r─▒z├ós─▒na eremeden, rahmetine gark olamadan. Ebed├« azap, l├ónet ve h├╝srana d├╗├ž├ór olarak…

Evet, insan ise secde ile, aln─▒n─▒, per├žemini HakkÔÇÖ─▒n yoluna koyarak, varl─▒─č─▒n─▒n en k─▒ymetli yeri olan ba┼č ve y├╝z├╝n├╝n en ├╝st noktas─▒n─▒, varl─▒─č─▒n─▒n m├╝tev├óz─▒ men┼čei olan topra─ča bulayarak All├óhÔÇÖa yakla┼čma aray─▒┼č─▒nda. ─░radesinin, hareketlerinin, kararlar─▒n─▒n OÔÇÖnun cem├ól├« s─▒fatlar─▒yla vas─▒flanmas─▒n─▒ arzu ediyor.

Bu sebeple;

Secdedir bir kula ihsân edilen son ikram,
Secde; All├óhÔÇÖa yak─▒nla┼čmada en zirve makam.

Secdedir insan─▒ ┼čeytandan ay─▒rm─▒┼č haslet,
Secde et, kalmasın iblîsi ayartan kasvet,

Secde et! Secdeni g├Ârmek ona en gaml─▒ h├╝z├╝n,
Kahrolur hatr─▒na geldik├že in├ód etti─či g├╝n.

Secde et, kibrini yen, Rabbine kulsun mâdem;
Tevbe etmekle ba─č─▒┼čland─▒ kovulmu┼č ├édem. (Mecn├╗n-T├ól├«)

Kul g├╝nde en az be┼č vakit Rabbine secde edecek. Bu sebeple m├╝sl├╝manlar─▒n giydikleri ba┼čl─▒klar daima secdeyle m├╝tenasip, ├ž─▒k─▒nt─▒s─▒z, sipersiz olmu┼č. Ne hikmettir, namaz─▒ z├óy├« etmi┼č ehl-i kit├ób─▒n ├žo─ču ba┼čl─▒─č─▒ ise, siperleri sebebiyle secdeye m├ónidir. Yahudilerin silindir ┼čapkalar─▒, h─▒ristiyanlar─▒n ├žok ├že┼čitli f├Âtr ve benzeri ba┼čl─▒klar─▒ gibi.

Demek serpu┼čun da ─░sl├óm ile, din ile al├ókas─▒ var.

Olmaz m─▒, ne ba┼člar gitti, ┼čapka i├žin!..

Ba┼čl─▒─č─▒n da ba┼č─▒n da ba┼čtaki sa├ž─▒n da ┬źkeyfiyet┬╗inin, m├╝kellefin fiilleri aras─▒nda bir h├╝km├╝ var.

Hani ┼čimdilerde s├╝nneti, had├«si daraltmaya ├žal─▒┼čanlar var. Gen├žlerimizin sa├ž─▒n─▒, bir yerlerde ├╝retilen modalar─▒n ┼čekillendirmesine, yani birilerinin gen├žlerimizin per├žeminden tutup s├╝r├╝klemesine, karar alma mekanizmalar─▒na h├╝kmetmesine ses ├ž─▒karamayanlar;

ÔÇťK─▒l─▒n, t├╝y├╝n s├╝nneti mi olurmu┼č!ÔÇŁ diyorlar!..

Olur ya elbet…

├ç├╝nk├╝ sa├ž─▒-ba┼č─▒ da─č─▒n─▒kl─▒k ┼čeytan gibi gezmek demek.

Onu bak─▒ml─▒ tutmal─▒.

Ama nas─▒l?

─░bn-i ├ľmer -rad─▒yall├óhu anh├╝m├ó- ┼č├Âyle dedi:

ÔÇťRas├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- ba┼č─▒n bir k─▒sm─▒n─▒ t─▒ra┼č edip bir k─▒sm─▒n─▒n (per├žem olarak) b─▒rak─▒lmas─▒n─▒ yasaklad─▒.ÔÇŁ (Buh├ór├«, Lib├ós 72; M├╝slim, Lib├ós 72, 113)

Z├óhir├« sebeplerden biri, bug├╝n de ┼čahit oldu─čumuz ├╝zere yahudilerin favori ve k├ók├╝l b─▒rakma ├ódetlerine muhalefet etmek. Bug├╝n de ┼čahsiyetli bir m├╝sl├╝man, a─čy├óre, yabana, yabanc─▒ya muhalefet etmeyi bilmeli. Kafas─▒n─▒n d─▒┼č─▒yla da, i├žiyle de… Per├žem t─▒ra┼č─▒yla da, kararlar─▒yla da…

├ç├╝nk├╝ din; sa├ž─▒nla u─čra┼čmaz. Sa├ž─▒n─▒ t─▒ra┼č ettirmendeki karar al─▒┼č─▒na, model aray─▒┼č─▒na, ┼čahsiyetine s─▒zan benze┼čme, ayn├«le┼čme tem├óy├╝l├╝ne dikkat eder.

M├╝sl├╝manlar da yahudiler de takke tak─▒yorlar. Onlar─▒nkinin ad─▒ kippa, tak─▒┼č ┼čeklinde de b├óriz bir fark var: Aln─▒, per├žemi a├ž─▒kta b─▒rak─▒yor onlar. Biz ise ├Ârt├╝yoruz.

Sanki, biz; ÔÇťSecdede sahibine teslim etti─čimiz n├ós─▒yemizi, kimsenin avu├žlar─▒na b─▒rakmay─▒z!ÔÇŁ dercesine ├Ârt├╝yoruz.

De─čil sa├ž─▒n─▒, ba┼č─▒n─▒ All├óhÔÇÖ─▒n keskin emrine uzatm─▒┼č ─░smail -aleyhissel├óm- gibi…

Babas─▒ ─░brahim -aleyhissel├óm- bir peygamber. R├╝yas─▒ vahiy. ├ť├ž kere r├╝yada o─člunu bo─čazlad─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝nce takd├«re boyun e─čer. Ya o─člu, o ne diyecektir? Sorar:

ÔÇťNe dersin?ÔÇŁ

Hazret-i ─░brahim sormak zorunda m─▒yd─▒? O─člu r├óz─▒ olmasa da, zorla, per├žeminden s├╝r├╝kleyerek de olsa g├Ât├╝r├╝p kesmek zorunda de─čil miydi? ├ľyleydi. Fakat g├Ân├╝l arad─▒, Hal├«lullah.

Hayrulhalef evl├ód olas─▒n sen, can─▒m o─člum!..
─░sm├óil olursan; sana ben kurban─▒m o─člum!.. (T├ól├«)

O g├╝ne kadar yedirdi─či hel├ól lokmalar─▒n neticesini sordu.

O g├╝ne kadar verdi─či e─čitimin neticesini sordu:

Sordu ve cevaplar─▒n en g├╝zelini ald─▒:

ÔÇťEmrolundu─čunu yerine getir baba! Beni in┼č├óallah sabredenlerden bulacaks─▒n.ÔÇŁ (es-S├óff├ót, 102)

├éyet-i ker├«me ┼č├Âyle devam ediyor:

ÔÇťHer ikisi de (hakk─▒n buyru─čuna) tesl├«miyet g├Âsterdiler ve o, o─člunu aln─▒ ├╝zeri yere yat─▒rd─▒.ÔÇŁ (es-S├óff├ót, 103)

Tesl├«miyet ve al─▒n… Yine kar┼č─▒m─▒zda.

┼×imdi g├╝n├╝m├╝zden bir ├žocuk babas─▒, bir veli… ├çocu─čunu yat─▒l─▒ bir KurÔÇÖ├ón kursuna getirmi┼č. M├╝l├ókattalar. Korku i├žinde ├žocu─čunun g├Âz├╝n├╝n i├žine bak─▒yor;

ÔÇťÔÇôBen ├žok istiyorum h├óf─▒z olmas─▒n─▒ ama acaba o─člum ne der?..ÔÇŁ

├çocukta bir afra, bir tafra… Bir sa─ča bak─▒yor, bir sola. Elleri s─▒k s─▒k ka┼člar─▒na kadar d├Âk├╝len yahut yukar─▒ yukar─▒ dikilen sa├žlar─▒yla me┼čgul. Kursu kabul etmesi h├ólinde, bu sa├žlara da halel gelece─či kesin. Sonra ┼ču rahat (!) k─▒yafetler… Sonra g├╝n boyu internet ve televizyonla, sokaklarla olan h├╝r (!) ileti┼čimi!.. Hepsine elved├ó diyebilmek b├╝y├╝k fed├ók├órl─▒k!..

Bu sebeple; ÔÇťEmrolundu─čunu yap baba!ÔÇŁ rahatl─▒─č─▒nda bir kabul, bir tesl├«miyet gelmiyor. Boynunu e─čemiyor. Diliyle reddetse de etmese de isteksizli─čini her t├╝rl├╝ ifade ediyor.

Asl─▒nda bu isteksizlik biraz da baban─▒n emrolundu─čunu yapmamas─▒ndan. Baban─▒n tek emrolundu─ču ┼čey, ├žocu─čunu kursa vermek de─čil ki!..

├éyet-i ker├«me ├žok m├ónidar:

ÔÇťHer ikisi de teslim oldular.ÔÇŁ

─░brahim -aleyhissel├óm- kendi can─▒n─▒ da ate┼če atm─▒┼čt─▒. Bu rahatl─▒kla, o─čluna; ┬źKoy aln─▒n─▒ kurban ta┼č─▒na!..┬╗ diyebiliyordu. Kendileri All├óhÔÇÖ─▒n emirlerini tutmayan anne-babalar, evl├ótlar─▒ndan bu yolda fed├ók├órl─▒k bekleseler de n├ófile.

D├Ânelim t─▒ra┼ča!.. Daha sa├ž─▒n─▒ Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n istedi─či gibi kestiremeyenler, OÔÇÖnun u─črunda boyunlar─▒n─▒ verebilirler mi Allah a┼čk─▒na? Makasa k─▒l teslim edemeyen, b─▒├ža─ča can m─▒ verir?

İki âyet-i kerîme:

ÔÇťSu├žlu g├╝nahk├órlar s├«m├ólar─▒ndan / y├╝zlerindeki belirtilerinden bilinip tan─▒n─▒rlar. Al─▒nlar─▒ndan ve ayaklar─▒ndan yakalan─▒rlar (da yaka-pa├ža cehenneme at─▒l─▒rlar).ÔÇŁ (er-Rahm├ón, 41)

ÔÇť…Onlar─▒n ni┼čanlar─▒ y├╝zlerindeki secde izidir…ÔÇŁ (el-Fetih, 29)

Ey m├╝sl├╝man gen├ž!

S├«m├ón─▒ cennetliklere benzet!.. Zakkum tomurcuklar─▒na de─čil.

Hi├ž tan─▒mayan biri dah├« seni g├Âr├╝nce; ┬źBu bir m├╝sl├╝man!┬╗ desin.

K─▒r nefsin boynuzunu, k─▒r ┼čeytan─▒n baca─č─▒n─▒… B─▒rak ┼čeytan─▒n kuyru─čunu, yakala nefsin yelesinden, h├╝kmet ona… Y├╝r├╝ Mevl├óÔÇÖya aln─▒ a├ž─▒k, y├╝z├╝ ak!..

Korkma!.. O k─▒yar m─▒ sana?.. Ate┼če; ┬źSel├ómet ol!┬╗ der, b─▒├ža─ča; ┬źKesme!..┬╗ Allah kolayla┼čt─▒r─▒r, ┼čimdi sana zor gelen fed├ók├órl─▒klar─▒…

Baban─▒ da bahane etme!.. Baban ─░brahim de─čilse sen ─░brahim ol!.. ├ç├╝nk├╝ onun babas─▒ ├ézer, bir putperest oldu─ču h├ólde, onu bahane etmedi tevh├«di kendisi buldu, tek ba┼č─▒na bir ├╝mmet oldu.

O p├ók aln─▒na; secde yak─▒┼č─▒r, takke yak─▒┼č─▒r, k─▒ldan-t├╝yden imajlar de─čil!..

_________________________________

* Beynin ┬źfrontal lob┬╗ adl─▒ b├Âl├╝m├╝; davran─▒┼č kontrol├╝, irade, sorumluluk, su├žluluk duygusu gibi fonksiyonlarla da ilgilidir ve insanda s├óir canl─▒lardan daha geli┼čmi┼č ┼čekilde yarat─▒lm─▒┼čt─▒r.
Tasavvufta da nefs, ayn─▒ yere nisbet edilir. Hakikaten ├óz├ólar─▒ y├Âneten bu b├Âlge, tezkiye edilmezse hep k├Ât├╝l├╝k emredecektir (emm├óre). Ayn─▒ zamanda su├žluluk da duyacakt─▒r (levv├óme). Tahayy├╝l, hatalardan ders ├ž─▒karma, arzu ve duygular─▒ kontrol etme, sa─čduyu da bu b├Âlgeyle al├ókal─▒d─▒r (m├╝lheme). Ancak tahayy├╝l, davran─▒┼člara hayal├« gerek├želer, yalanlar ├╝retmeye de yarar. Konu┼čmay─▒ y├Âneten merkez de bu lob ile kom┼čudur.