─░nsanl─▒─č─▒n Sa├ódeti ─░├žin; NEBEV├Ä HASLETLERLE DONANMAK

YAZAR : B. Cahit ├ľZDEM─░R bcahit@hotmail.com

b_c_ozdemir-SAYI122

Mevlânâ -kuddise sirruhû- Hazretleri;

ÔÇťSen ne kadar konu┼čursan konu┼č; anlatt─▒─č─▒n, kar┼č─▒ndakinin anlad─▒─č─▒ kadard─▒r.ÔÇŁ buyurur. ├ç├╝nk├╝ zihin, dinledi─činden ziyade, g├Ârd├╝─č├╝n├╝ daha iyi idrak eder; ondan daha fazla etkilenir. G├╝d├╝len bir d├óv├ó, sadece anlat─▒lmakla de─čil; esas olarak, insanlar nezdinde, onu temsil eden ├Ârnek ┼čahsiyetlerle itibar kazan─▒r; kabul g├Âr├╝r. Bu c├╝mleden olarak, irfan ehli;

ÔÇťLis├ón-─▒ h├ól, lis├ón-─▒ k─ülden entakt─▒r.ÔÇŁ demi┼člerdir.

Nitekim, Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz; y├╝klendi─či il├óh├« d├óv├óy─▒ b├╝t├╝n muhteviyat─▒yla temsil eden ekmel bir ┼čahsiyet olarak vazifesini ├«f├ó etmeye ba┼člam─▒┼čt─▒r. ├éi┼če -rad─▒yall├óhu anh├ó- V├ólidemiz, kendisine Fahr-i K├óinat -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖi soranlara;

ÔÇťO, canl─▒ bir KurÔÇÖ├ónÔÇÖd─▒r.ÔÇŁ diye tavsif buyurmu┼čtur.

OÔÇÖnun m├╝b├órek cem├ólini g├Ârenler;

ÔÇťBu y├╝z yalan s├Âylemez.ÔÇŁ diyerek; emsalsiz insan├« hasletlerine ┼čahit olanlar;

ÔÇťBu ancak bir peygamberden s├ód─▒r olabilir; bu ancak bir peygamberlik al├ómetidir.ÔÇŁ diyerek hid├óyete ermi┼člerdir. Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin il├óh├« t├ólim ve terbiyesiyle;

┬źHer biri g├Âkteki y─▒ld─▒zlar┬╗ mes├óbesinde rehber olma vasf─▒n─▒ kazanan ash├ób-─▒ kiram hazer├ót─▒ da; OÔÇÖndan sonra, pek az─▒ m├╝stesn├ó, mukaddes em├ónetin neferleri olarak yuvalar─▒n─▒ terk edip d├╝nyaya da─č─▒lm─▒┼člar ve ├Ârnek ┼čahsiyetleriyle, temsil ettikleri d├óv├ón─▒n takip├žisi olmu┼člard─▒r. Sonraki devirlerde de, onlar─▒n izini s├╝ren Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin v├órisi ve vekili olma vasf─▒na ula┼čm─▒┼č Hak dostu s├ólih kullar; kendilerini, g├Ân├╝lleri fethetmeye, bu rahmet iklimini b├╝t├╝n insanl─▒─ča ula┼čt─▒rmaya adam─▒┼člard─▒r. Peygamber EfendimizÔÇÖle ayniyet kesbetmeyi gaye edinerek, il├óh├« de─čerler manz├╗mesini bi-hakk─▒n temsil etme keyfiyetini kazanan tasavvuf erb├ób─▒, ┬źalt─▒n silsile┬╗lerle en uzak m─▒nt─▒kalara ordulardan ├Ânce ula┼čarak bu vazifelerini ├«f├óya koyulmu┼člard─▒r. Bunlardan, Ahmed Yesev├« -kuddise sirruh├╗- Hazretleri ve onun muhabbet fed├óisi dervi┼člerinin; Orta AsyaÔÇÖdan Avrupa i├žlerine kadar ├žok geni┼č bir co─črafyan─▒n rahmet meltemleriyle huzura kavu┼čmas─▒nda, ├žok ├Ânemli paylar─▒ vard─▒r.

Osmanl─▒ÔÇÖdan sonra d├╝nyaya h├ókim olan maddeci zihniyetli s├Âm├╝rgeci g├╝├žler, d├╝nyay─▒ her y├Ânden fel├óketlerle ku┼čatt─▒lar; ya┼čanmaz h├óle getirdiler. Bu s├╝re├žte, rahmet medeniyetinin, insanl─▒─č─▒ huzura kavu┼čturan; ┬ź─░nsan─▒ ya┼čat ki, devlet ya┼čas─▒n.┬╗ ┼či├ór─▒ ters y├╝z edildi; en ┼čerefli varl─▒k olan insan, ├╝retim yapan makinenin bir di┼člisi derekesine d├╝┼č├╝r├╝lerek, haysiyeti yok say─▒ld─▒. Son birka├ž y├╝z y─▒lda ├Âld├╝r├╝len insan say─▒s─▒n─▒n haddi hesab─▒ yoktur. Sadece iki d├╝nya harbinde y├╝z milyon civar─▒nda insan ├Âld├╝. Co─čraf├« ke┼čifler ad─▒ alt─▒nda ele ge├žirilen yeni topraklarda yerli halktan ve AfrikaÔÇÖdan AmerikaÔÇÖya k├Âle olarak kullanmak maksad─▒yla avlan─▒p g├Ât├╝r├╝len insanlardan can verenlerin say─▒s─▒ milyonlarla ifade ediliyor. N├╝fuz m├╝cadelesi i├žin; milletler aras─▒nda ├ž─▒kar─▒lan sava┼člar, k─▒┼čk─▒rt─▒lan i├ž ├žat─▒┼čmalar ve ter├Âr kay─▒plar─▒n─▒n tam bir sonucunu bulmak imk├óns─▒z. Kom┼čumuz IrakÔÇÖta iki milyon, SuriyeÔÇÖde ├╝├ž y├╝z bini bulan insan kayb─▒ ve milyonlara ula┼čan m├╝ltec├«ye ra─čmen katli├ómlar insafs─▒zca devam ediyor. Di─čer taraftan, sonsuz nimetlerle ve g├╝zelliklerle donat─▒lm─▒┼č olarak em├ónet al─▒nan k├óin├ót─▒n incisi d├╝nya; doymayan i┼čtihalar u─črunda hoyrat├ža istismar edilerek, ├ódeta bir enkaza ve ├ž├Âpl├╝─če d├Ând├╝. Bunun ac─▒ bir neticesi olarak da, tabi├« ├ófetlerle bo─ču┼čmak mukadder oldu.

Di─čer taraftan d├╝nyev├« cereyanlar─▒n ├ódeta bir hortum kas─▒rgas─▒ gibi savurdu─ču cemiyetler; mukaddeslerden mahrum kalm─▒┼č, hev├ós─▒n─▒ il├óh edinmi┼č, canavarla┼čm─▒┼č fertleriyle; nefs├ón├« h─▒rslar─▒n pen├žesinde, huzura hasret can ├žeki┼čiyor. ├ťlkemiz ve ─░sl├óm ├╝lkeleri de, d├╝nyan─▒n d├╗├ž├ór oldu─ču maraz├« b├╝nyeden mas├╗n de─čil. ├ťlkemiz; birka├ž as─▒r ├Ânceki bat─▒l─▒ seyyahlar─▒n g─▒pta ile kaydettikleri i├žtim├ó├« huzurdan mahrum; o sa├ódet devirleri art─▒k, ho┼č bir masal gibi kitaplarda kald─▒. ┼×imdi, kad─▒n ├Âld├╝rme modas─▒ bile var; g├╝n ge├žmiyor ki, bir kad─▒n en hunhar tarzda ├Âld├╝r├╝lmesin. ─░nsan─▒n l├óy─▒k oldu─ču ┼čekilde, konu┼čarak meselesini halletmek unutulmu┼č; ┼čiddet, cemiyetin b├╝t├╝n kesimlerine kanser gibi dal budak sarm─▒┼č; Millet Meclisi, okullar, ├╝niversiteler, aile yuvalar─▒, sokaklar… gibi her mek├óna h├ókim olmu┼č. Mehmed ├ékif, insan─▒ insan yapan de─čerle ilgili olarak;

Ne irfandır veren ahlâka yükseklik ne vicdandır,
Fazîlet hissi insanlarda Allah korkusundandır.

diyor. Bat─▒dan akan d├╝nyev├« cereyanlar─▒n tesiriyle yozla┼čan m├ónev├« yap─▒m─▒z ├žer├ževesinde, i├žtim├ó├« m├╝nasebetlerimizde ├óhenk sa─člayan sab─▒r, di─čerg├óml─▒k, tahamm├╝l, edep, sayg─▒… gibi faz├«letler a─č─▒rl─▒─č─▒n─▒ kaybedince; yerini kibir, haset, bencillik, nefret… gibi zemmedilen nefs├ón├« vas─▒flar ald─▒; cemiyet, huzur vasat─▒ndan buhranlara kayd─▒.

K─▒┼čk─▒rt─▒lan sava┼č ve ├žat─▒┼čmalarla, y├╝z milyonlarca insan─▒n ├Âld├╝─č├╝ ge├žen asr─▒; Albert Camus; ┬źtasarlanm─▒┼č cinayetler asr─▒┬╗ olarak tavsif ediyor. M─▒s─▒rl─▒ fikir adam─▒ Muhammed KutubÔÇÖun tesbiti de; ┬źmodern c├óhiliyye devri┬╗ ┼čeklinde.

Zaman─▒m─▒z, bilgiye ula┼čma ve yayma tekni─čindeki geli┼čmelerle; ┬źBilgi ├ça─č─▒┬╗ olarak adland─▒r─▒lsa da; ├žal─▒┼čmalar─▒n ve elde edilen neticelerin daha ziyade s├Âm├╝rgecilerin pl├ónlar─▒na y├Ânlendirilmesi sebebiyle, ge├žmi┼čteki c├óhiliyye devri, barbarl─▒kta fersah fersah geride b─▒rak─▒lm─▒┼čt─▒r.

Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz; ta┼č─▒d─▒─č─▒ faz├«letlerle; o karanl─▒k sayfay─▒, insanl─▒k tarihinin en mesut devrine, ┬źasr-─▒ sa├ódet┬╗e ├ževirmi┼čti. Onu temsil eden selef-i s├ólih├«n ve takip├žileri de bu rahmet iklimini gidebildikleri ├žok geni┼č bir co─črafyaya ta┼č─▒m─▒┼člard─▒. Zaman─▒m─▒zda, onlar─▒ temsil ettikleri iddias─▒yla, ┬źselef├«┬╗ maskesiyle korku sa├žan, istikametten sapm─▒┼č baz─▒ ter├Âr f─▒rkalar─▒; de─čil ─░sl├ómÔÇÖ─▒n g├╝ler y├╝z├╝yle g├Ân├╝lleri fethetmek; ancak insanlar─▒ deh┼čete d├╝┼č├╝rerek; ┬ź─░sl├ómofobi┬╗ denilen ha├žl─▒ zihniyetinin ─░sl├óm aleyhtar─▒ projelerine hizmet etmektedirler. Bu fitne-fesat yolu, yol de─čildir; sa├ódete g├Ât├╝rmez. Mehmed ├ékif;

All├óhÔÇÖa dayan, saÔÇśye sar─▒l, h├╝km├╝ne r├óm ol,
Yol varsa budur, bilmiyorum ba┼čka ├ž─▒kar yol.

diyor. Bu c├╝mleden olarak, nebev├« hasletlerle donanm─▒┼č, il├óhi de─čerler manz├╗mesini hakk─▒yla temsil eden k├ómil ┼čahsiyetlerin gayretleri nisbetinde; modern c├óhiliyyenin de; ┬źasr-─▒ sa├ódet┬╗e yakla┼čmas─▒ m├╝mk├╝n olacakt─▒r. Cinayetler asr─▒ndan sonra, 21. as─▒r, ni├žin huzur meltemlerinin esti─či; ┬źRahmet Asr─▒┬╗ olmas─▒n; hem de b├╝t├╝n insanl─▒k i├žin.