SOSYAL MEDYADA M├ťSL├ťMAN OLMAK

YAZAR : Sami B├ťY├ťKKAYNAK skaynak48@hotmail.com

Sosyal medya ad─▒ verilen payla┼č─▒m siteleri, g├óvurlar taraf─▒ndan ├╝retilip m├╝sl├╝manlar─▒n ├Ân├╝ne sunuldu─čunda; m├╝sl├╝manlar, M├╝sl├╝manl─▒klar─▒ndan hangi y├Ânleri zedeleyece─čini bilmeksizin, d├╝┼č├╝nmeksizin onlar─▒ kullanmaya ba┼člad─▒lar.

Mal├╗mdur ki, g├óvurlar i├žin payla┼čman─▒n s─▒n─▒r─▒ yoktur. Onlar i├žin mahrem, n├ó-mahrem s─▒n─▒r─▒ olmad─▒─č─▒ i├žin her ┼čeylerini milyonlarla payla┼čmaktan imtin├ó etmezler.

Ya m├╝sl├╝man i├žin b├Âyle mi?

Hay─▒r!

M├╝sl├╝man─▒n payla┼čma edebi vard─▒r. M├╝sl├╝man─▒n korumas─▒ gereken s─▒n─▒rlar─▒ vard─▒r.

Mesel├ó m├╝sl├╝man─▒n ib├ódeti, ya┼čay─▒┼č─▒; ihl├ós gibi ├Ânemli bir ilkeye ba─čl─▒d─▒r. E─čer bu ilke s├╝rekli zedelenmeye ba┼član─▒rsa; o zaman yap─▒lan ib├ódet, iyilik vs. ne varsa, onlar─▒n Allah kat─▒ndaki kalitesi d├╝┼čer veya var zannedilen ameller Allah indinde yok kabul edildi─či i├žin, bo┼ča yorgunluk, bo┼ča vakit harcama h├óline gelir.

┼×u hususun alt─▒n─▒ ├žizmek gerekir ki;

M├╝sl├╝man; ib├ódet ve taatlerini Allah i├žin yapar. All├óhÔÇÖ─▒n bilmesi ve OÔÇÖnun kabul etmesi m├╝sl├╝mana k├óf├«dir. Sosyal payla┼č─▒m siteleri; bu mahfiyyeti, bu sad├ókati, bu ihl├ós─▒ haddinden fazla zedelemektedir. Bir m├╝sl├╝man s├╝rekli ib├ódetini g├Âzler ├Ân├╝ne seriyor, bununla ilgili foto─čraflar payla┼č─▒yorsa; bu h├ól ib├ódetin ihl├ós─▒n─▒ zedeler.

┼×imdilerde ├žok├ža g├Âze ├žarpan K├óbeÔÇÖyi arkas─▒na alarak poz verenler ve bunu sosyal payla┼č─▒m sitelerinden payla┼čanlar…

┬źK├óbeÔÇÖdeydik…┬╗, ┬źSon tavaf─▒m─▒zdan sonra K├óbeÔÇÖye ved├ó foto─čraf─▒…┬╗, ┬źAnnem i├žin yapt─▒─č─▒m tavaftan sonra ├žekti─čim foto─čraf…┬╗ gibi tamamen ┬źg├Âstermecilik┬╗ dolu payla┼č─▒mlar, kullu─čun i├žini bo┼čaltmaktad─▒r.

Bu i┼čin en ileri boyutu -belki ileride bu da g├Âr├╝lecek-;

┬źTehecc├╝d namaz─▒ secdesinde…┬╗ diye namaz k─▒larken ├žektirilen foto─čraflar─▒n payla┼č─▒lmas─▒ olacakt─▒r. B├╝t├╝n bu ├Ârnekler g├Âsteriyor ki, sosyal payla┼č─▒m siteleri m├╝sl├╝manlar─▒n ihl├ós─▒n─▒ t├órum├ór etmekte ama ├žo─ču bunun (bilerek) fark─▒nda de─čil.

Di─čer taraftan, sosyal payla┼č─▒m siteleri; m├╝sl├╝manlar─▒n mahrem, n├ó-mahrem ├Âl├ž├╝lerini s─▒rf g├Âsteri┼č├žilik, ba┼čkas─▒na g├Âsterme gibi hastal─▒klar u─čruna heb├ó etmelerine de sebep oldu.

Bir m├╝sl├╝man han─▒m -tesett├╝rl├╝ dah├« olsa-; foto─čraf─▒n─▒ milyonlarca insan─▒n g├Ârece─či, hatt├ó foto─črafla ilgili ayr─▒nt─▒l─▒ yorumlar bile yapaca─č─▒ bir ortamda sergileyemez. M├╝sl├╝man han─▒m -ba┼č─▒ kapal─▒ dah├« olsa-; gelinlik denen k─▒yafetiyle, y├╝z├╝nde makyaj─▒yla ├žekilmi┼č en mahrem foto─čraf─▒n─▒ milyonlarca insan─▒n g├Ârebilece─či sosyal payla┼č─▒m sitelerinde payla┼čamaz.

M├╝sl├╝man erkek de ayn─▒ ┼čekilde namusu olan han─▒m─▒n─▒n ulu orta aile i├žinde mahrem ki┼čilerin g├Ârebilece─či foto─čraflar─▒n─▒ el ├ólemin g├Ârmesi i├žin payla┼čamaz. ┼×imdi bu kaideler yerlerde s├╝r├╝n├╝yor. Han─▒m─▒n─▒n yar─▒ ├ž─▒plak k─▒yafet denebilecek gelinli─čiyle foto─čraf─▒n─▒ payla┼čanlar; aile i├žinde han─▒mlar─▒n─▒n, k─▒zlar─▒n─▒n, karde┼člerinin ev k─▒yafetleri i├žerisinde ├žekildikleri foto─čraflar─▒ payla┼čanlar; ev h├óli durumlar─▒n─▒ payla┼čanlar…

Yedi─či yeme─čin foto─čraf─▒n─▒ ├žekerek g├Ârg├╝s├╝zce payla┼čanlar. B├╝t├╝n bunlar, sosyal payla┼č─▒m sitelerinin baz─▒ m├╝sl├╝manlar─▒ tan─▒nmaz h├óle getirdi─čini g├Âzler ├Ân├╝ne sermektedir.

Sosyal payla┼č─▒m siteleri; ayn─▒ zamanda g─▒ybeti, dedikoduyu, nem├«meyi me┼čr├╗la┼čt─▒rd─▒─č─▒ gibi bu hastal─▒kl─▒ h├ólin binlerce ki┼činin huz├╗runda yap─▒lmas─▒ c├╝retk├órl─▒─č─▒n─▒ da beraberinde getirmektedir. Birbirini tan─▒mas─▒ m├╝mk├╝n olmayan insanlar─▒n, sanal oldu─ču i├žin rahat├ža birbirinin dedikodusunu, g─▒ybetini yapt─▒─č─▒ bir hastal─▒kl─▒ ortam meydana geldi ki; g├óvur i├žin bu h├ól, normal olsa dah├«, m├╝sl├╝manlar─▒n sahip oldu─ču de─čerlerin bu menf├« durumu tasvip etmesi m├╝mk├╝n de─čildir. Zira m├╝sl├╝man; sanal ├ólemde yazd─▒klar─▒ndan da, bakt─▒klar─▒ndan da sorumludur. G├╝nah, sanal ├ólemde de g├╝naht─▒r. M├╝sl├╝manlar bilgisayar ba┼č─▒nda yazd─▒klar─▒n─▒n hesab─▒n─▒n olmad─▒─č─▒ gibi bir d├╝┼č├╝nceye sahip olamaz. M├╝sl├╝man─▒n hayat─▒nda; ┬źkurtar─▒lm─▒┼č serbest b├Âlgeler┬╗ olamaz. M├╝sl├╝man; ┬źhayat─▒n i├žerisinde ne i┼člendiyse hesab─▒ verilecektir┬╗ hassasiyetinde olmal─▒d─▒r.

Sosyal payla┼č─▒m sitelerinde kar┼č─▒la┼č─▒lan menf├« durumlardan birisi de, me┼čhur insanlara atfedilen ┬źafili c├╝mleler┬╗ payla┼čma hastal─▒─č─▒d─▒r. O insanlar─▒ bug├╝ne getirmek m├╝mk├╝n olsa verecekleri tepki ┼ču olacakt─▒r:

ÔÇťBen de ne ├žok ┼čey s├Âylemi┼čim…ÔÇŁ

─░nsanlara s├Âylemedi─či s├Âz├╝ s├Âyletmek iftirad─▒r, b├╝htand─▒r. Uydurma riv├óyetler, hatal─▒ s├Âzler, s├Âylenmemi┼č l├óflar payla┼čmak; faydadan ├žok zarar getirir. Bu s├Âzler ├žer├ževesinde bir din alg─▒s─▒ meydana gelir. ─░nsanlar yanl─▒┼č ├╝zerine bina edilen bir hayat tarz─▒na do─čru y├Ânelirler.

Di─čer bir yanl─▒┼č husus da sosyal medya ├ólimlerinin t├╝remesidir. Bir-iki sosyal payla┼č─▒m yapan, bir-iki ├óyet veya hadis aktaran insanlar; daha sonra, her t├╝rl├╝ ilme sahipmi┼č ed├ós─▒yla ├ólim havalar─▒na girip millete h├╝k├╝m vermeye ba┼člamaktad─▒rlar. Olur olmad─▒k fetv├ólar verenler, ┬źher ┼čeyi bilirim┬╗ ed├ós─▒yla tafra atanlar, meydan─▒ bo┼č bulup bol keseden atanlar vs. B├╝t├╝n bunlar, m├╝sl├╝manlar─▒n sosyal medyay─▒ ├ž─▒─č─▒r─▒ndan ├ž─▒kar─▒p, olmad─▒k y├Ânlere sevk ettiklerinin g├Âstergeleridir.

Pek├ól├ó, sosyal medya diye bir ger├žeklik var. M├╝sl├╝man bunu nas─▒l kullanacak?

M├╝sl├╝man bu vas─▒tay─▒ kullan─▒rken, m├╝sl├╝man oldu─čunu ve All├óhÔÇÖ─▒n kendisini g├Ârd├╝─č├╝n├╝ unutmayacak.

M├╝sl├╝man; yazd─▒klar─▒n─▒n, bakt─▒klar─▒n─▒n ve payla┼čt─▒klar─▒n─▒n da hesab─▒n─▒ verece─čini akl─▒ndan ├ž─▒karmayacak.

M├╝sl├╝man; her duydu─čunu aktarmak, her g├Ârd├╝─č├╝n├╝ be─čenmek, hep birilerinin be─čenisini kazanmak hastal─▒─č─▒na yakalanmayacak, itidalli, fir├ósetli olacak.

─░lim sahibi m├╝sl├╝manlar, bu alan─▒ bo┼č b─▒rakmayacaklar; emr-i biÔÇÖl-m├óruf ve nehy-i aniÔÇÖl-m├╝nker emr-i il├óh├«si ├žer├ževesinde sahih payla┼č─▒mlarda bulunacaklar, d├«n├« kaidelere ayk─▒r─▒ bulduklar─▒ payla┼č─▒mlar─▒n d├╝zeltilmesi noktas─▒nda m├╝sl├╝manlar─▒ ikaz edecekler.

Sosyal medya v├ók─▒as─▒, bu ├žer├ževede de─čerlendirildi─či zaman; belki baz─▒ insanlar─▒n hid├óyetine, yanl─▒┼člar─▒n─▒n d├╝zelmesine vesile olabilir. Aksi takdirde m├╝sl├╝man, sanal ├ólemde tan─▒nmaz h├óle gelmeye devam edecektir.