ANADOLU M├ťSL├ťMANLI─×I

YAZAR : H. K├╝bra ERG─░N hkubraergin@hotmail.com

├çocuklu─čumda, memleketimizin ├ólimlerinden Hac─▒veyisz├óde Mustafa EfendiÔÇÖnin m├╝cadelesi ve y├╝ksek ahl├ók─▒na dair bir h├ót─▒ra duymu┼čtum. Tek parti d├Âneminde d├«n├« ilimlerin okutulmas─▒ yasaklan─▒nca; Isl├óh-─▒ Med├óris mektebinin m├╝derrisi Hac─▒veyisz├óde Mustafa Sabri Efendi, evinde ve imk├ón buldu─ču her yerde talebe okutmaya devam eder. Tabi├« ┼č├╝pheli oldu─čundan dolay─▒, devaml─▒ takip edildi─či i├žin, zaman zaman yakalan─▒r ve ez├ó-cef├óya u─črar. Fakat o, bu zul├╝mler kar┼č─▒s─▒nda sergiledi─či y├╝ksek ahl├ók─▒yla ├žo─ču zaman muhatab─▒n─▒n g├Ânl├╝n├╝ fetheder. Mesel├ó bir keresinde ba┼č─▒ndaki subay─▒n emriyle kendisine tokat atan jandarma erine;

ÔÇťYavrum elin ac─▒d─▒ m─▒?ÔÇŁ diyecek kadar ┼čefkat g├Âsterince, delikanl─▒ bu sab─▒r ve ┼čefkat umman─▒ kar┼č─▒s─▒nda mahcubiyetinden a─člar.

Elbette bu olgunluk ve y├╝ce g├Ân├╝ll├╝l├╝k; sadece Hac─▒veyisz├ódeÔÇÖye mahsus bir h├ól de─čil, o d├Ânemde benzer ├žilelere ayn─▒ ┼čekilde sab─▒rla ve y├╝ksek ┼čahsiyetle g├Â─č├╝s geren ├žok ├ólimlerimiz olmu┼č. Zaten Anadolu M├╝sl├╝manl─▒─č─▒n─▒n budanm─▒┼č bir a─čac─▒n baharda yeniden ye┼čermesi gibi dirili┼či de onlar sayesinde oldu. Ge├žmi┼čiyle b├╝t├╝n irtibat─▒ kopar─▒lmaya ├žal─▒┼č─▒lan bir halka; d├«nini yeniden ├Â─čretmek, de─čerlerini hat─▒rlatmak i├žin ├ódeta avu├žlar─▒nda kor saklarcas─▒na ├žilelere katland─▒lar.

Ge├žti─čimiz aylarda ─░mam-Hatiplerin kurulu┼čunun 100. y─▒l─▒ m├╝nasebetiyle bir toplant─▒ d├╝zenlenmi┼čti. Bu toplant─▒ya Hac─▒veyisz├ódeÔÇÖnin, Konya ─░mam-Hatibinin a├ž─▒lmas─▒ i├žin g├Âsterdi─či gayreti anlatmak ├╝zere kat─▒lan, torunu M. Sabri K├ť├ç├ťKA┼×CIÔÇÖdan; daha ├Ânce duymad─▒─č─▒m bir ┼čey ├Â─črendim. Hac─▒veyisz├ódeÔÇÖnin hem babas─▒ hem hocas─▒ olan Veyis Efendi; MekkeÔÇÖden KonyaÔÇÖya hicret edip yerle┼čmi┼č bir s├╗f├«nin talebesiymi┼č. Kesin olarak bilmiyorum ama -bir ihtimal- bu z├ót─▒n MekkeÔÇÖden kalk─▒p AnadoluÔÇÖya gelmesinin sebebi, o y─▒llarda ArabistanÔÇÖda ortaya ├ž─▒kan tasavvuf kar┼č─▒t─▒ Vehh├ób├« bask─▒s─▒ olabilir.

─░nsan; biraz tarihi kurcalay─▒nca asl─▒nda ─░sl├óm d├╝nyas─▒ndaki karma┼ča ve fitnelerin pek de birden bire ortaya ├ž─▒km─▒┼č olaylar olmad─▒─č─▒n─▒ anl─▒yor. Belki eskiden ┼čimdiki gibi kameral─▒ cep telefonlar─▒ yoktu, yollara d├Âk├╝lm├╝┼č insan g├Âr├╝nt├╝leri birka├ž dakika sonra haber ajanslar─▒na ge├žilmiyordu. ─░nternete kafa kesme videolar─▒ konulmuyordu. O y─▒llarda evini, bark─▒n─▒ terk edip yollara d├Âk├╝len insanlar─▒n pek ├žo─ču kay─▒tlara bile ge├žmedi. ├ľlenlerin, ac─▒ ├žekenlerin, peri┼čan olanlar─▒n b├╝y├╝k bir k─▒sm─▒ belki ancak mah┼čer g├╝n├╝ meydana ├ž─▒kacak.

O y─▒llarda -bug├╝nden de beter bir ┼čekilde- ─░sl├óm d├╝nyas─▒ peri┼čan bir h├óldeymi┼č. Bir yanda d─▒┼čar─▒dan gelen, s├Âm├╝rgecilerin ist├«l├ólar─▒ ve direnenlere uygulanan zul├╝mler; bir yanda yine onlar─▒n m├╝sl├╝man kom┼čular─▒ aleyhine k─▒┼čk─▒rt─▒p sil├óhland─▒rd─▒─č─▒ gayrim├╝slim az─▒nl─▒klara mensup ├žetelerin yapt─▒─č─▒ katli├óm ve tehcir… Her yanda ac─▒, her yanda g├Âzya┼č─▒… ├ľyle ki Osmanl─▒ ordusu bir ara;

ÔÇťCepheden cepheye ko┼čan askerlerimiz evine, k├Ây├╝ne gitmeye f─▒rsat bulam─▒yor. Zaten katli├ómlarla n├╝fusumuz k─▒r─▒l─▒yor, bu gidi┼čle nesil kesilecek!ÔÇŁ diye askerlerin s─▒rayla ailesine gitmesini kararla┼čt─▒rm─▒┼č. Hatt├ó Mehmed ├ékifÔÇÖin Mill├« Mar┼č─▒m─▒zda;

┬źIrk─▒ma yok izmihl├ól┬╗ derken kastetti─či de o g├╝nlerde dile getirilen bu endi┼čenin yans─▒mas─▒ym─▒┼č.

Hazret-i ├édemÔÇÖin o─čullar─▒ndan bu yana, yery├╝z├╝nde cinayetler i┼členiyor. ├ço─ču zaman da maktuller; masum, her ┼čeyden habersiz siviller, kad─▒n, ├žocuk ve ihtiyarlar oluyor. Ancak her h├ólde zulm├╝n en ac─▒s─▒; cahil ve tecr├╝besiz m├╝sl├╝man gen├žlerin kand─▒r─▒larak birbirini ├Âld├╝rmek ├╝zere sil├óhland─▒r─▒lmas─▒, tahrik edilmesi… ├ľld├╝renin de ├Âld├╝r├╝lenin de; ┬źAll├óhu ekber!┬╗ diyerek birbirine ate┼č etti─či g├Âr├╝nt├╝ler, y├╝rek burkuyor. Giden sadece gencecik insanlar─▒n d├╝nya hayat─▒ de─čil, ├óhiretteki durumlar─▒ da son derece vahim… Peygamber Efendimiz;

ÔÇťM├╝sl├╝man m├╝sl├╝mana sil├óh ├žekerse; ├Âlen de ├Âld├╝r├╝len de ate┼čtedir!ÔÇŁ buyuruyor. ÔÇť├ç├╝nk├╝ ├Âld├╝r├╝lenin de niyeti muhatab─▒n─▒ ├Âld├╝rmekti.ÔÇŁ (Buh├ór├«, ├Äm├ón, 22, Diy├ót 2, Fiten 10; M├╝slim, Kas├óme, 33, Fiten, 14, 15)

Bu ne b├╝y├╝k bir tehdit! Peki, nas─▒l oluyor da binlerce gen├ž Suriye ve IrakÔÇÖa sava┼čmaya ko┼čuyor?

Hi├ž ┼č├╝phesiz bu kadar a─č─▒r sil├óhlarla donan─▒ml─▒ bir ├Ârg├╝t├╝n; b├Âyle birden bire b├╝y├╝mesi, taraftar toplamas─▒, izaha muhta├ž bir manzara… Hele ─░sl├ómofobik bir film ├žekmek istercesine; simsiyah giysilerle, darmada─č─▒n sa├ž ve sakallarla, Arap├ža yaz─▒l─▒ bayraklarla, kameralar kar┼č─▒s─▒na ge├žip ak─▒llara zarar g├Âr├╝nt├╝ler ├žekerek internete koymas─▒, akla bir s├╝r├╝ ┼č├╝phe getiriyor.

┼×├╝pheler b├╝sb├╝t├╝n temelsiz de─čil elbette. B├╝t├╝n k─▒talarda ayn─▒ anda ba┼člayan ─░sl├ómofobi ├žal─▒┼čmalar─▒; mesel├ó PeygamberimizÔÇÖe hakaret i├žerikli filmler ├žekip, ├Âzellikle Arap├žaya ├ževirip internete koymak gibi bir dizi giri┼čimle birle┼čince bu g├Âr├╝nt├╝lerin arkas─▒nda birtak─▒m pl├ónlar ve stratejiler oldu─čunu tahmin etmek zor de─čil. Hele bir de petrol ve sil├óh t├╝ccarlar─▒n─▒n finanse etti─či d├╝┼č├╝nce kurulu┼člar─▒n─▒n, AmerikaÔÇÖn─▒n Orta Do─čuÔÇÖdan ├žekilme politikas─▒ndan memnun olmayan ┼čahin kanad─▒na mensup oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝rsek;

ÔÇťB├╝t├╝n bu pl├ónlar─▒n amac─▒, bat─▒ kamuoyunu ─░sl├óm co─črafyas─▒na aktif bir ┼čekilde m├╝dahale etmeye ikna etmektir.ÔÇŁ denilebilir. ├ľzellikle I┼×─░DÔÇÖin kurucu kadrosunun i┼čgal y─▒llar─▒nda Amerikan hapishanelerinde bir s├╝re tutulup sonra serbest b─▒rak─▒ld─▒─č─▒, o y─▒llarda b├Âlgede g├Ârev yapan ordu ├╝st d├╝zeyinin ┼čimdi d├╝┼č├╝nce kurulu┼člar─▒nda ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ bilgilerini birle┼čtirmek; sergilenen bu tiyatronun arkas─▒ndaki beyni tahmin etmeye imk├ón veriyor.

Elbette her ta┼č─▒n alt─▒nda bir komplo teorisi aramak ve her zaman d─▒┼č mihraklar─▒ sorumlu tutmak bizi kendi hatalar─▒m─▒zla y├╝zle┼čmekten uzakla┼čt─▒rmamal─▒… Ne yaz─▒k ki, y├╝zy─▒llar─▒n miras─▒ olan d├╝┼čmanl─▒klar ve tahrik etmeye m├╝sait, cahil ve kaba bir anlay─▒┼ča sahip kitlelerin mevcudiyeti, bu ├žirkin tiyatronun kolayca sahneye konmas─▒na imk├ón sa─člam─▒┼čt─▒r. ─░┼čte bu sebeple ├Âncelikle bu hastal─▒kl─▒ alt yap─▒n─▒n iyile┼čtirilmesine gayret edilmelidir. ├ç├╝nk├╝ d├╝┼čmandan merhamet ummak ahmakl─▒kt─▒r, d├╝┼čman d├╝┼čmanl─▒─č─▒n─▒ her zaman yapacakt─▒r. Ak─▒ll─▒ olan kendi zay─▒fl─▒klar─▒ndan kurtulur, d├╝┼čmana f─▒rsat vermez.

Bug├╝n ─░sl├óm ├óleminin birinci meselesi; d├«nini kin, kinini din h├óline getirmi┼č saplant─▒l─▒ anlay─▒┼čtan uzakla┼č─▒p, ehl-i beyt ├ólimlerinin de, selef ulem├ós─▒n─▒n da yolu olan ger├žek ─░sl├ómÔÇÖa d├Ânmek olmal─▒d─▒r. Bunu zannederim en g├╝zel ba┼čarm─▒┼č olanlar da Anadolu m├╝sl├╝manlar─▒d─▒r.

Anadolu M├╝sl├╝manl─▒─č─▒n─▒n ehl-i beyt sevgisi ger├žek bir sevgidir; ehl-i beytin hayat─▒n─▒, ahl├ók─▒n─▒ ve m├╝cadele ├╝sl├╗bunu ├Ârnek al─▒p uygulamaya dayan─▒r. Mesel├ó Anadolu insan─▒; ekme─čini hurma bah├želerinde ├žal─▒┼čarak kendi el eme─čiyle kazanan, cihad meydanlar─▒n─▒n eri, ilim ve takv├ó ├óbidesi Hazret-i AliÔÇÖyi ├Ârnek al─▒r.

ÔÇťM├╝sl├╝manlar birbiriyle sava┼čmas─▒n!ÔÇŁ diye feragat g├Âsteren Hazret-i HasanÔÇÖ─▒n ahl├ók─▒n─▒ y├╝ce bir ahl├ók olarak benimser.

ÔÇťHaremde kan d├Âk├╝lmesin!ÔÇŁ diye yola ├ž─▒kan;

ÔÇťB─▒rak─▒n beni, bir s─▒n─▒r boyuna yerle┼čip cihad edeyim.ÔÇŁ diyen Hazret-i H├╝seyinÔÇÖin h├ót─▒ras─▒n─▒ muhabbetle ba─čr─▒na basar. C├ófer-i S├ód─▒kÔÇÖ─▒n, Abdulk─üdir Geyl├ón├«ÔÇÖnin ve nice seyyid ve ┼čerif tasavvuf ├Ânderlerinin yolunu takip eder.

Yine Anadolu m├╝sl├╝man─▒; selef ulem├ós─▒n─▒n z├╝hd├╝n├╝, s├╝nnete ba─čl─▒l─▒─č─▒n─▒, ib├ódet hayat─▒n─▒ ├Ârnek kabul eder. Onlar─▒n yolunu sistemle┼čtiren tasavvuf b├╝y├╝klerini severken, hi├žbir zaman selef ulem├ós─▒n─▒ reddetmedi─či gibi bunun tersini de yapmaz. A┼č─▒r─▒ u├žlara savrulanlar─▒, yanl─▒┼č anla┼č─▒lan s├Âzleri, hataya d├╝┼č├╝recek fikirleri titizlikle ay─▒klar; sahih ve sa─člam olan yolu takip eder. K─▒sacas─▒ Anadolu m├╝sl├╝man─▒; maksada uygun bir ┼čekilde sever, tarafgirlik taslarken haddi a┼čmaz, sevgiyi nefretin paravan─▒ yapmaz. Sevdiklerini sevilmesi gerekti─či gibi sever, yani yollar─▒n─▒ takip eder ve bilhassa ahl├óklar─▒na b├╝r├╝n├╝r.

Yaz─▒m─▒n ba┼č─▒nda bahsetti─čim Hac─▒veyisz├ódeÔÇÖnin sabr─▒, ┼čefkati ve her t├╝rl├╝ ┼čartta vazge├žmeden, sonucu AllahÔÇÖtan bekleyerek ├žal─▒┼č─▒p ├žabalamas─▒; ehl-i beyt ├ólimlerinin, selef ulem├ós─▒n─▒n ve bilhassa g├Ân├╝ller fatihi tasavvuf b├╝y├╝klerinin ortak vas─▒f ve ahl├ók─▒ndan ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Bu ahl├ók; tasavvuf terbiyesinden istifade etmi┼č her ├ólim, fikir ve siyaset adam─▒m─▒zda g├Âr├╝l├╝r. Mesel├ó yak─▒n tarihimizde onca zulme u─čram─▒┼č m├╝sl├╝man fikir ve hareket insan─▒; asla memleketi karma┼čaya s├╝r├╝kleyecek bir ta┼čk─▒nl─▒k sergilememi┼č, aleyhinde ├╝retilmeye ├žal─▒┼č─▒lan su├žlamalara malzeme sunmam─▒┼č, m├╝k├ófat─▒n─▒ AllahÔÇÖtan bekleyerek mazlumiyetin ac─▒s─▒n─▒ yudumlam─▒┼čt─▒r. ├ľte yandan onlar─▒n bu y├╝ksek ┼čahsiyetleri g├Ân├╝lleri fethetmelerini sa─člam─▒┼čt─▒r.

Bu y├╝ksek ahl├ók sayesindedir ki, Anadolu m├╝sl├╝man─▒ ├ódeta ├╝zerine kapat─▒lm─▒┼č demir bir le─čenin alt─▒nda kendisine nefes borular─▒ a├žmay─▒ ba┼čarm─▒┼čt─▒r. B├Âylece yumu┼čac─▒k k├Âk u├žlar─▒yla sert topraklar─▒n ba─čr─▒na k├Âk salan a─ča├žlar misali dirilen Anadolu M├╝sl├╝manl─▒─č─▒, y├╝zlerce y─▒ll─▒k tarih├« birikime yeni tecr├╝beler ekleyerek h─▒zla geli┼čim g├Âstermekte ve in┼č├óallah ┼čimdi b├╝t├╝n ─░sl├óm ├óleminin imdad─▒na yeti┼čme yolunda ilerlemektedir.