B─░R Z─░RVEDEN B─░R BA┼×KA Z─░RVEYE

YAZAR : Sami G├ľKS├ťN

Sevgili Peygamberimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-, bir had├«s-i ┼čeriflerinde din karde┼čli─či dairesi i├žinde mesut bir h├ólde ya┼čamam─▒z─▒ bizlere ferman etmektedir. Biz m├╝sl├╝manlar olarak bu nebev├« ferman─▒n k─▒ymetini ve kadrini iyi bilmeliyiz. Hakik├« karde┼člik duygular─▒ ile yo─čurulmal─▒ ve bu noktada birbirimize elimizden geldi─či kadar samim├« yakla┼čmal─▒y─▒z. Birbirimize ├«sar duygular─▒ i├žinde iyilik ve yard─▒mda bulunmal─▒y─▒z. ┼×ayet bu g├╝zelli─či ger├žekle┼čtirebilirsek; o zaman toplumumuz sulh ve s├╝k├╗na, huzur ve refaha kavu┼čur.

-Allah korusun- tersi durumda yani; insanlar aras─▒nda d├╝┼čmanl─▒k, haset, darg─▒nl─▒k, dedikodu gibi ┼čah─▒slar─▒ ve toplumlar─▒ derinden etkileyen k├Ât├╝ hasletler ┼čuy├╗ bulacak olursa, o zaman fertler ve cemiyet huzursuz ve mutsuz olur. Endi┼če ile m├╝┼č├óhede ediyoruz ki; uzun zamandan beri ─░sl├óm ├╝lkelerinin b├╝y├╝k bir k─▒sm─▒nda, anlat─▒lan k├Ât├╝ h├óller ve istenmeyen durumlar tez├óh├╝r etti─či i├žin, m├╝sl├╝manlar darmada─č─▒n─▒k durumdad─▒r. Zalimler zul├╝mlerine devam ediyor, aileler yok ediliyor, gaflet alm─▒┼č ba┼č─▒n─▒ gitmi┼č, karde┼člik vazifeleri hakk─▒yla yap─▒lamaz olmu┼č, b├Âyle olunca da Allah -celle cel├ól├╝h├╗-ÔÇÖn├╝n istedi─či dostluk ve karde┼člik ger├žekle┼čmiyor, dirlik ve birlik zaafa u─čruyor. B├Âylece de vah┼č├« bat─▒n─▒n ve ac─▒mas─▒z kapitalizmin ekme─čine ya─č s├╝r├╝lm├╝┼č oluyor.

Bug├╝nk├╝ baz─▒ yanl─▒┼č zihniyetli milletler de bir k─▒s─▒m m├╝sl├╝man devlet ve milletlerin at├óletini, peri┼čanl─▒─č─▒n─▒ ve da─č─▒n─▒kl─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝p, bu h├ólin sebebinin ─░sl├óm d├«ni oldu─čunun yaygaras─▒n─▒ yapmaktad─▒rlar. Oysa o art niyetli, sap─▒k zihniyetli devletler ve milletler de ├žok iyi bilirler ki ve biraz m├óz├«ye bakt─▒klar─▒nda g├Âreceklerdir ki, ─░sl├óm d├«ni ├Âzellikle de milletimizin liderli─činde ├žok zirvelere ula┼čm─▒┼čt─▒r. Art niyetli olan d├╝┼čman zihniyetli o milletler, bu zirve durumu g├Ârmezden gelmektedirler. H├ólbuki bizim m├╝sl├╝man olarak zirve yapt─▒─č─▒m─▒z o d├Ânemlerde AvrupaÔÇÖya mektupla dah├« emirler vererek dedi─čimizi yapt─▒r─▒yorduk. Onlar─▒n art niyetli olarak ortaya getirdikleri; ┬ź─░sl├óm d├«ni sizi geri b─▒rakt─▒!┬╗ yaygaralar─▒ bo┼ča ├ž─▒kmaktad─▒r. Bu geri kalm─▒┼čl─▒─č─▒n ve da─č─▒n─▒kl─▒─č─▒n sebebi; ─░sl├óm d├«ni de─čil, ─░sl├ómÔÇÖ─▒ anlayamam─▒┼č, anlasa bile emir ve yasaklar─▒na hakk─▒yla uyamam─▒┼č gaflet i├žerisinde ya┼čayan insanlard─▒r.

Evet… Son as─▒rlarda bir├žok m├╝sl├╝man millet, tembellik yaparak yatmay─▒ tercih etti. Onlar yatarken de vah┼č├« bat─▒l─▒lar, de─čerleri ve k─▒ymetleri s├Âm├╝r├╝p insanlar─▒n k├Âlele┼čmesinin zeminini haz─▒rlad─▒lar. Bu h├óin zihniyetin aktif unsurlar─▒; s├Âm├╝r├╝ sayesinde g├╝├žlerine g├╝├ž katarken, aldat─▒lan m├╝sl├╝man milletler de s─▒k─▒nt─▒ i├žerisinde kald─▒lar.

Bu yetmiyormu┼č gibi ├╝st├╝ne ├╝stl├╝k m├╝sl├╝manlar─▒n aras─▒na fitneler sokarak ihtil├óflar meydana getirdiler ve birbirine k─▒rd─▒rd─▒lar. Gafil m├╝sl├╝manlar da dostu ve d├╝┼čman─▒ ay─▒ramad─▒, s─▒k─▒nt─▒lar artarak devam etti. ├ľyle zamanlar oldu ki bu h├óin zihniyetliler, m├╝sl├╝manlar aras─▒nda misyonerler arac─▒l─▒─č─▒yla h─▒ristiyanl─▒k propagandas─▒ yaparak ─░sl├óm d├«nini yanl─▒┼č anlatt─▒lar ve tevhid inanc─▒n─▒ sarsmaya ├žal─▒┼čt─▒lar.

Oysaki m├╝sl├╝manlar─▒n ellerinde KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnet gibi de─čeri ├Âl├ž├╝lemez iki k─▒ymet vard─▒. Bu k─▒ymetli ├Âl├ž├╝lerden, s├╝nnetin sahibi olan Peygamber Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- bu konuda ┼č├Âyle buyuruyordu:

ÔÇťVefat─▒mdan sonra size iki em├ónet b─▒rak─▒yorum. Bu em├ónetlerin ilki KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖdir, di─čeri ise benim s├╝nnetimdir. Kim ki bu iki em├ónete sahip ├ž─▒karak onlara uyarsa sap─▒tmaz.ÔÇŁ (Muvatt├ó, Kader 3, (2, 899)

Ayr─▒ca y├╝ce Rabbimiz Necm S├╗resi 39. ├óyet-i ker├«mede konu ile al├ókal─▒ ┼č├Âyle buyurdu:

ÔÇť─░nsan i├žin ancak ├žal─▒┼čt─▒─č─▒n─▒n kar┼č─▒l─▒─č─▒ vard─▒r.ÔÇŁ M├╝sl├╝manlar bu nazm-─▒ cel├«li g├╝zelce d├╝┼č├╝nselerdi, ├žok ├žal─▒┼čarak zirve olurlar ve birbirlerine girmezlerdi.

Yine Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n ┼ču emrini yerine getirebilselerdi s─▒k─▒nt─▒ya d├╝┼čmezler, samim├« karde┼člik duygular─▒ ile de bu zorluklar─▒ a┼čarlard─▒:

ÔÇťBirbirinize bu─čz etmeyiniz ve yine birbirinize hasette bulunmay─▒n─▒z, birbirinize dar─▒l─▒p s─▒rt ├ževirmeyiniz. Ey All├óhÔÇÖ─▒n kullar─▒, karde┼č olunuz. Bir m├╝sl├╝mana hel├ól olmaz ki, m├╝ÔÇÖmin karde┼čini ├╝├ž g├╝nden fazla terk ede.ÔÇŁ (Buh├ór├«, Edeb, 57, 58)

Ve yine ┼ču nazm-─▒ cel├«lin gere─čini m├╝sl├╝manlar yerine getirebilselerdi, o g├╝n de bug├╝n de iri olacaklar ve diri kalacaklard─▒. ┼×├Âyle sesleniyordu Cen├ób-─▒ Hak Hucur├ót S├╗resiÔÇÖnin 10. ├óyetinde:

ÔÇťM├╝ÔÇÖminler ancak ve ancak karde┼čtirler.ÔÇŁ

Ne yaz─▒k ki m├╝sl├╝manlar; ┬źBana de─čmeyen y─▒lan bin ya┼čas─▒n.┬╗ safsatas─▒yla uyutulmu┼č, kendi nefsinden ba┼čkas─▒n─▒ d├╝┼č├╝nmeyen egoist bir insan tipi ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.

E─čer m├╝sl├╝manlar;

ÔÇťAll├óhÔÇÖ─▒n ipine (KurÔÇÖ├ónÔÇÖa) toptan s─▒ms─▒k─▒ sar─▒l─▒n, ayr─▒l─▒p da─č─▒lmay─▒n.ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 103) ├óyet-i ker├«mesindeki hakikatleri nazar-─▒ dikkate alabilselerdi, aralar─▒nda hi├ž ihtil├óftan, fitneden eser g├Âr├╝lebilir miydi?

─░┼čte Osmanl─▒ DevletiÔÇÖnin alt─▒ as─▒r ayakta durmas─▒n─▒n ve huzur i├žinde ya┼čamas─▒n─▒n sebebi KurÔÇÖ├ónÔÇÖa ve onun emirlerine g├Âsterdikleri samim├« ba─čl─▒l─▒kt─▒r. Sayg─▒ ve muhabbettir.

Hul├ósa, biz m├╝sl├╝manlar e─čer m├óz├«de zirve olmu┼č, bir├žok muvaffakiyetlere n├óil olmu┼č ─░sl├ómÔÇÖ─▒n y├╝kseltti─či ge├žmi┼čimizden, ecd├ód─▒m─▒zdan hisseler alabilirsek; bug├╝nk├╝ da─č─▒n─▒kl─▒ktan, par├žalanm─▒┼čl─▒ktan, ezilmi┼člikten, s├Âm├╝r├╝lmekten, neme l├óz─▒mc─▒l─▒ktan, cahillikten, gafletten, geri kalm─▒┼čl─▒ktan, itibars─▒zl─▒ktan kurtulmu┼č oluruz.

Onun i├žin; ┬źM├╝sl├╝man─▒m!┬╗ diyen herkes; faz├«letler medeniyetini olu┼čturmu┼č olan Hazret-i Muhammed Mustaf├ó -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖi iyi tan─▒yacak ve iyi okuyacak, mukaddes de─čerlerine sahip ├ž─▒kacak, birlik ve beraberlik ┼čuurunun fark─▒nda olacak, edep ve ahl├ók─▒ y├╝ce tutacak ve ya┼čayacak bir m├ónev├« olgunlu─ča ula┼čmak durumundad─▒r.

Onun i├žin de ├žal─▒┼čmak hem de ├žok ├žal─▒┼čmak zorunday─▒z. ├ç├╝nk├╝ ├žok ├žal─▒┼čan─▒ muvaffak edece─činin haberini Cen├ób-─▒ Hak veriyor.

Bu hususta ┼čair mealen ┼č├Âyle s├Âyl├╝yor:

ÔÇť├çal─▒┼čmak bize, tevfik Cen├ób-─▒ All├óhÔÇÖa aittir. ├çal─▒┼čmakla tevfik iki arkada┼čt─▒r.ÔÇŁ

Bizim vazifemiz art─▒k, me┼čr├╗ ┼čekilde ├žal─▒┼čmak, saÔÇśyu gayrette bulunmakt─▒r. O zaman Cen├ób-─▒ Hak bizleri tevf├«k-i s├╝bh├óniyesine mazhar buyurur. ─░┼čte biz m├╝sl├╝manlar i├žin en mukaddes gaye de bundan ibarettir.