Mukaddes Bir Em├ónet; ├çA─×LAR ├ťST├ť DAVET

YAZAR : B. Cahit ├ľZDEM─░R bcahit@hotmail.com

Teknolojideki gelinen seviye ├žer├ževesinde, haberle┼čme imk├ónlar─▒n─▒n fevkal├óde geli┼čti─či g├╝n├╝m├╝zde; devletler, siyasetlerini h├ókim k─▒lmak i├žin, bu vas─▒talar─▒ geni┼č ├Âl├ž├╝de kullan─▒yorlar. Hele d├╝nyev├« (sek├╝ler) cereyanlar─▒n alt├╝st etti─či, insan├« de─čerlerin pek de yer bulamad─▒─č─▒ bu kurtlar sofras─▒nda; davran─▒┼č tarz─▒n─▒n belirleyicisi olan ┬źgaye u─čruna her ┼čey mubah┬╗ mant─▒─č─▒yla, her t├╝rl├╝ s├╗iistimal ve hile irtik├óp edilebiliyor. ┬źYeni d├╝nya d├╝zeni┬╗nin h├ókim devletleri, kontrolleri alt─▒ndaki bas─▒n-yay─▒n vas─▒talar─▒ ile d├╝nya kamuoyunu istedikleri ┼čekilde y├Ânlendirip g├╝debiliyorlar. Bu c├╝mleden olarak, bir bar─▒┼č ve ad├ólet d├«ni olan ─░sl├ómiyet; bir ter├Âr ideolojisi olarak g├Âsterilebiliyor; milletlere boyun e─čdirebilmek i├žin cemiyetin baz─▒ kesimleri, ├že┼čitli usullerle tahrik edilerek ├Ân├╝ al─▒namaz karga┼čalar do─čurulabiliyor; ├že┼čitli tekniklerle tertip edilen kay─▒tlarla halk─▒n se├žti─či, ancak kendilerine engel ├ž─▒karan idareler sars─▒l─▒p devrilebiliyor; ├že┼čitli usullerle, milletin i├žtim├ó├« b├╝nyesi kendi emellerine uygun tarzda d├Ân├╝┼čt├╝r├╝lebiliyor…

Bug├╝n d├╝nya siyasetine h├ókim olan g├╝├žler, siyas├« gidi┼č├ót─▒n kendi belirledikleri mecr├ódan sapmamas─▒ i├žin; ba┼čkalar─▒n─▒n konu┼čmamas─▒n─▒, ayk─▒r─▒ g├╝ndem olu┼čturmamas─▒n─▒ istiyorlar. Bu a├ž─▒dan bak─▒l─▒nca; kaybetti─či kimli─čini arayan ─░sl├óm ├ólemi, hele de ├╝lkemiz; en diri ve cevval yap─▒s─▒yla, en tehlikeli kesim olarak g├Âr├╝n├╝yor. Yeni bir Osmanl─▒ hamlesi ihtimali, bu muhitleri bir k├óbus gibi tedirgin ediyor. ├ťlke idaresinin tasarruflar─▒ ve beyanlar─▒, cemiyetteki tem├óy├╝ller, bu endi┼čeler ├žer├ževesinde didik didik inceleniyor; her imk├ón kullan─▒larak etkili mahfillere korku zerk ediliyor, vehimler k├Âr├╝kleniyor.

H├ókim g├╝├žler, ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒ ├ót─▒l k─▒lmak i├žin; sorgulamayan, muh├ókeme etmeyen;

ÔÇťAllah indinde din, ─░sl├ómÔÇÖd─▒r.ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 19) buyuruldu─ču h├ólde, kendini me┼čr├╗ tan─▒mayan di─čer dinleri de ┬źhak din┬╗ kabul ederek onlarla diyalog kuran bir ┬ź─▒l─▒ml─▒ ─░sl├óm┬╗ projesi y├╝r├╝rl├╝─če koydular. B├Âylelikle, bat─▒ d├╝nyas─▒ ile m├╝nasebet kurman─▒n yolunun bu oldu─ču hususuna dikkat ├žekilerek; ├žok geni┼č bir co─črafyada, as─▒rlarca s├╝ren fevkal├óde ba┼čar─▒l─▒ bir tatbikata istin├óden, huzura hasret d├╝nyan─▒n derdine il├ó├ž olabilecek yeg├óne ├žarenin g├╝ndeme getirilmesi engellenmek isteniyor. Bu ┼čekilde cami ile s─▒n─▒rland─▒r─▒lan, muhtev├ós─▒ sadece ├óhirete irc├ó edilen bir din; i├žtim├ó├« hayatta herhangi bir d├«n├« tasarruf bahis mevzuu oldu─ču zaman, protesto i├žin sokaklara d├Âk├╝lenleri belki memnun edebilir. H├ólbuki KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim, nas─▒l inzal buyurulmu┼čsa odur ve sahibi taraf─▒ndan korunaca─č─▒ da beyan buyurulur (el-Hicr, 9). M├óhut projenin gayesi de; s├Âm├╝rgeci emellerine engel g├Ârd├╝kleri muazzez d├«ni;

ÔÇťTanr─▒ÔÇÖn─▒n hakk─▒ Tanr─▒ÔÇÖya; SezarÔÇÖ─▒n hakk─▒ SezarÔÇÖa.ÔÇŁ diye tavsif ettikleri kendi muharref dinlerine benzetme gayretidir.

Sem├óv├« dinler; mahl├╗k─üt─▒n en ┼čereflisi olarak yarat─▒lan ve y├╝ce Yarat─▒c─▒ÔÇÖya hal├«fe olmakla taltif buyurulan insan─▒n, bu em├ónetin hakk─▒n─▒ en g├╝zel ┼čekilde vererek d├╝nya ve ├óhiret sa├ódetini kazanabilmesi i├žin takip edece─či istikameti beyan buyurur. Bi-z├ótihi peygamber├ón-─▒ izam hazer├ót─▒ bu sa├ódet yolunu tebli─č etmekle, insanlar─▒ bu mukaddes ger├že─če davet etmekle vazifelidirler. Bu il├óh├« emri, s├ód─▒k bir kul olarak, her h├ól├╝k├órda y─▒lmadan yerine getirmekle m├╝kelleftirler. Onlar─▒n m├╝b├órek ash├ób─▒ da bu tebli─čde, onlara yard─▒m etmekle m├╝┼čerref olmu┼člard─▒r. Ancak zamanla bu dinler tahrif├óta u─črayarak asliyetini kaybetmi┼č; insanl─▒─č─▒n ufkunu ayd─▒nlatan hak din olarak sadece ─░sl├ómiyet kalm─▒┼čt─▒r.

Son Peygamber, ┼×├óh-─▒ Rus├╝l -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm- Efendimiz; insanl─▒k ┼čeref ve haysiyetinin ayaklar alt─▒nda s├╝r├╝nd├╝─č├╝ bir ┬źc├óhiliyye┬╗ devrinde, k├óÔÇśb─▒na var─▒lamaz bir azim ve ├«manla tebli─čine ba┼člam─▒┼čt─▒. ─░stikl├ól ┼čairimiz Mehmed ├ékif, bu devrin manzaras─▒n─▒ tasvir ederken ┼č├Âyle diyor:

S─▒rtlanlar─▒ ge├žmi┼čti be┼čer y─▒rt─▒c─▒l─▒kta;
Di┼čsiz mi bir insan, onu karde┼čleri yerdi.
Fevz├ó b├╝t├╝n ├óf├ók─▒n─▒ sarm─▒┼čt─▒ zem├«nin,
Salg─▒nd─▒, bug├╝n ┼čark─▒ y─▒kan tefrika derdi.

Fahr-i K├óinat -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin; kendisine bu i┼čten vazge├žmesi kar┼č─▒l─▒─č─▒nda her t├╝rl├╝ menfaati sa─člamay─▒ vaÔÇśdeden m├╝┼čriklere verdi─či ┼ču muhte┼čem cevap, onlar─▒ yere serecek ve ├╝mmetine ├Ârnek olacak bir ├«man kuvvetinin tez├óh├╝r├╝d├╝r:

ÔÇťG├╝ne┼čÔÇÖi sa─č elime, AyÔÇÖ─▒ da sol elime verseler, ben yine bu dinden, bu tebli─čden vazge├žmem. Ya Allah bu d├«ni h├ókim k─▒lar yahut ben bu yolda can─▒m─▒ veririm.ÔÇŁ ─░nsanl─▒k i├žin ┬źen g├╝zel ├Ârnek: ├ťsve-i hasene┬╗ oldu─ču beyan buyurulan Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin m├╝b├órek z├ót─▒na mahsus tebli─č ve davet us├╗l├╝ ile; c├óhiliyye devri, k─▒sa zamanda ┬źasr-─▒ sa├ódet┬╗e ink─▒l├ób etti. Ta┼č kalpli, duygusuz insanlar; g├Âz├╝ ya┼čl─▒, rahmet sa├žan insanlar h├óline geldi. ├ľyle ki; ├ólimler, sadece bu m├╗cizenin bile, o Varl─▒k N├╗r├╗ÔÇÖnun peygamberli─čine delil olarak yetece─čini belirtiyorlar.

─░nsan haklar─▒ denince; Birle┼čmi┼č Milletler Genel KuruluÔÇÖnun 1948 y─▒l─▒nda il├ón edilen insan haklar─▒na dair beyannamesinden bahsedilir. H├ólbuki; ├élemlere Rahmet, Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin Ved├ó Hacc─▒ÔÇÖnda takr├«ben 124 bin sah├ób├«ye ├«rad buyurduklar─▒ hutbe; insan─▒, haklar─▒ ve m├╝kellefiyetleri ile beraber ele alan cihan┼č├╝m├╗l bir beyanname olup, zannedildi─či gibi sadece o toplulu─ča de─čil; onlar─▒n ┼čahs─▒nda, ├ža─člar ├Âtesine, k─▒y├ómete kadar b├╝t├╝n insanl─▒─ča bir hitapt─▒r. Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin; iki cihan sa├ódetine l├óy─▒k olan insan─▒n, sa─čl─▒kl─▒ bir i├žtim├ó├« nizam─▒ kurabilmesi i├žin beyan buyurdu─ču muhtev├ó, ├žok sonralar─▒ ortaya konulan d├╝┼č├╝nce mahs├╗l├╝ hi├žbir metnin ula┼čamayaca─č─▒ fevkal├óde y├╝ksek bir ih├ótaya sahiptir.

Fahr-i K├óinat -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz; zaman─▒m─▒zdaki b├╝t├╝n i├žtim├ó├« ve milletleraras─▒ meselelerin h├óllini m├╝mk├╝n k─▒lacak bahis mevzuu hutbelerinde; d├╝nya ve ├óhiret sa├ódetinin anahtar─▒n─▒ ┼č├Âyle ifade buyuruyor:

ÔÇťEy m├╝ÔÇÖminler! Size iki em├ónet b─▒rak─▒yorum. Onlara sar─▒l─▒p uyduk├ža yolunuzu hi├ž ┼ča┼č─▒rmazs─▒n─▒z. O em├ónetler All├óhÔÇÖ─▒n kit├ób─▒ KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim ve PeygamberiÔÇÖnin s├╝nnetidir.ÔÇŁ Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- HazretleriÔÇÖnin;

┬źS├Âzlerini, orada bulunanlar─▒n, bulunmayanlara ula┼čt─▒rmas─▒┬╗ vasiyeti, ├╝mmeti i├žin ulv├« bir vazife h├╝km├╝ndedir.

Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin g├╝l cem├ólindeki bir tebess├╝me mazhar olabilmek i├žin, can fed├ó etmeye haz─▒r olan ash├ób-─▒ kiram hazer├ót─▒; hayatlar─▒n─▒ o Varl─▒k N├╗ruÔÇÖna adam─▒┼č; OÔÇÖnunla ayn├«le┼čebilmeyi, OÔÇÖnda f├ón├«le┼čebilmeyi en b├╝y├╝k sa├ódet bilmi┼člerdi. Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin irtihallerinden sonra; OÔÇÖnun a├žt─▒─č─▒ iÔÇśl├ó-y─▒ kelimetullah sanca─č─▒, mukaddes bir em├ónet olarak ash├ób-─▒ kiram hazer├ót─▒ ve onlar─▒n takip├žileri taraf─▒ndan elden ele devredilerek, k─▒tadan k─▒taya dalgaland─▒r─▒ld─▒. Allah Te├ól├ó -celle cel├ól├╝h├╗-ÔÇÖnun r─▒z├ós─▒n─▒ kazanmaktan ba┼čka bir gayeleri olmayan, d├╝nyal─▒ktan ge├žmi┼č muhabbet fed├ó├«lerinin ihl├ósl─▒ gayretleri ile insanl─▒k huzur ve sa├ódete kavu┼čtu. Nebev├« ahl├ók─▒n tecess├╝m etti─či ├Ârnek ┼čahsiyetler olarak, ash├ób-─▒ kiram hazer├ót─▒n─▒n pek az─▒ Med├«ne-i M├╝nevvereÔÇÖde kalm─▒┼č; di─čerleri, il├óh├« tebli─č ve y├╝ce davetten mahrum insan kalmamas─▒ i├žin, dest├ón├« bir gayretle d├Ârt bir tarafa da─č─▒lm─▒┼člard─▒. Hele de bu u─čurda ┼čeh├ódet, en hasreti ├žekilen cennet nimeti idi.

Bu mukaddes d├óv├ón─▒n dest├ón├« ├Ârneklerinden birka├ž─▒ ┼č├Âyle zikredilebilir:

Hazret-i Ali -rad─▒yall├óhu anh-, bir sava┼čta ├Âld├╝rmek ├╝zere alt─▒na ald─▒─č─▒ k├ófirin kendisine galiz bir hakarette bulunmas─▒ ├╝zerine; ihl├ós─▒n─▒n sevkiyle; ┬źSeni nefsim i├žin ├Âld├╝rm├╝┼č olabilirim.┬╗ diyerek serbest b─▒rak─▒r.

├ľmr├╝ sava┼č meydanlar─▒nda zaferden zafere ko┼čmakla ge├žen Hazret-i H├ólid bin Velid -rad─▒yall├óhu anh- son demlerinde hasta yata─č─▒nda g├╝├žl├╝kle do─črularak; ┬ź┼čehid olamad─▒─č─▒na┬╗ hay─▒flanarak, g├Âzya┼č─▒ d├Âker.

Kuzey AfrikaÔÇÖy─▒ boydan boya ge├žen ─░sl├óm ordusu kumandan─▒ t├óbi├«nden Ukbe bin N├ófiÔÇś; k─▒l─▒c─▒n─▒ Atlas Okyanusu sahiline saplayarak;

ÔÇťY├ó Rabb├«! ┼×u derya ├Ân├╝me ├ž─▒kmasayd─▒, cih├óda devam edecektim!ÔÇŁ diye hay─▒flan─▒r.

ÔÇťTakv├ó harbe en g├╝zel haz─▒rl─▒kt─▒r. Askerin g├╝nah─▒, d├╝┼čmandan daha tehlikelidir. Faz├«letimizle galip gelemezsek, g├╝c├╝m├╝zle d├╝┼čman─▒ yenemeyiz.ÔÇŁ diyen ┬ź┼čark─▒n en sevgili sultan─▒┬╗ Sel├óhaddin Eyy├╗b├«ÔÇÖnin ikametg├óh─▒ bir ├žad─▒r idi. Rum diyar─▒n─▒n kilidini a├žan Sultan Alparslan, Malazgirt Sava┼č─▒ÔÇÖnda;

ÔÇťBu g├╝n aran─▒zda sultan yok. Ben de sizlerden birisiyim.ÔÇŁ diyerek, kefen niyetine giydi─či beyaz elbisesiyle askerin aras─▒na kar─▒┼čm─▒┼čt─▒.

Osman Gazi;

ÔÇťBizim d├óv├óm─▒z, kuru bir cihangirlik d├óv├ós─▒ de─čil; iÔÇśl├ó-y─▒ kelimetullah d├óv├ós─▒d─▒r.ÔÇŁ diyerek; devlette esas olan ┬źNiz├óm-─▒ ├élem┬╗ siyasetini bir defa daha tescil etmi┼čti…

29 May─▒slarda y─▒l d├Ân├╝mlerini kutlad─▒─č─▒m─▒z ─░stanbulÔÇÖun fethi u─črundaki gaz├ólar; Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖe arz edilen vef├ó ve t├ózimin, en m├╝kemmel ├Ârneklerinden birisidir. Aleyhissal├ót├╝ vessel├óm EfendimizÔÇÖin ─░stanbulÔÇÖun fethiyle ilgili m├╝jdelerine mazhar olabilmek i├žin, Eyy├╗b Sultan -rad─▒yall├óhu anh- ve ash├ób-─▒ kiram hazer├ót─▒ndan itibaren as─▒rlarca, pek ├žok m├╝b├órek zevatla beraber ─░sl├óm askerleri ak─▒n ak─▒n sefere ├ž─▒km─▒┼člar; bu ┼čehrin etraf─▒nda perv├óne olmu┼člard─▒. Hicr├« 91 y─▒l─▒nda, T├╝rkistanÔÇÖdan toplad─▒─č─▒ askerlerle ─░stanbulÔÇÖa sava┼ča kat─▒lmaya giderken u─črad─▒klar─▒ SinopÔÇÖta ┼čehid edilen, Hazret-i H├╝seyin -rad─▒yall├óhu anh-ÔÇÖ─▒n torunlar─▒ndan Seyyid Bil├ól ve Ali Ekber Hazretleri de bunlar c├╝mlesindendir.

─░stanbul, FatihÔÇÖine kavu┼čup, ─░sl├ómÔÇÖa a├ž─▒l─▒nca; k├Âhnemi┼č, ├ž├╝r├╝m├╝┼č BizansÔÇÖ─▒n yerine, yepyeni, dipdiri bir ruhla aya─ča kalkt─▒. Us├╗l├╝nce te┼čkil├ótlanan idare; tebli─č ve davetin merkezi olarak, as─▒rlarca ┬źNiz├óm-─▒ ├élem┬╗ i├žin d├╝nyaya y├Ân verdi, bar─▒┼č ve ad├óletle ├žok geni┼č bir sahada h├╝k├╝mran oldu. Ancak, ─░bn-i HaldunÔÇÖun da belirtti─či gibi, Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n da zev├óli mukadder oldu; h├ókimiyet, g├╝├žlenen s├Âm├╝rgeci devletlerin eline ge├žti. Osmanl─▒ ile huzura kavu┼čan d├╝nya, menfaatten ba┼čka ├Âl├ž├╝s├╝ olmayan bu madde ba─č─▒ml─▒s─▒ g├╝├žlerin elinde, yeniden kan ve ate┼člere gark oldu; hem de zaman─▒n teknolojik imk├ónlar─▒ ├žer├ževesinde, eski c├óhiliyye manzaras─▒n─▒ fersah fersah geride b─▒rakacak tarzda.

Bug├╝n ├╝lkemizden ├žok say─▒da g├Ân├╝ll├╝ kurulu┼člar, ecd├ód─▒ hat─▒rlat─▒r tarzda, d├╝nyan─▒n her taraf─▒na ma─čdur ve mazlum insanlar─▒n dertlerine ├žare olmak ├╝zere yeti┼čme gayretindeler. Yine devlet imk├ónlar─▒n─▒n da, m├╝mk├╝n oldu─ču ├Âl├ž├╝de, bu maksatla seferber edildi─či biliniyor. Ge├žmi┼čte Osmanl─▒ bar─▒┼č─▒n─▒n izlerini ta┼č─▒yan ve s├Âm├╝rgecilerin a─č─▒r zul├╝mlerini ya┼čayan bu ├╝lkelerin insanlar─▒, yard─▒m kurulu┼člar─▒n─▒;

ÔÇťBiz sizleri bekliyorduk! Nerede kald─▒n─▒z!ÔÇŁ diyerek ba─č─▒rlar─▒na bas─▒yorlar. Son y─▒llarda devletimiz de, s├Âm├╝rgecileri endi┼čelendirmek pahas─▒na da olsa, bu hissiy├óta mukabelede bulunacak ad─▒mlar at─▒yor. Bir s├╝re ├Ânce haber b├╝ltenlerinde yer ald─▒─č─▒ ┼čekilde; Osmanl─▒ÔÇÖdan sonra ilk defa, bir grup sava┼č gemimizin ├ťmit BurnuÔÇÖnu dola┼čarak Afrika limanlar─▒na dostluk ziyareti yapmas─▒ da bu meyanda zikredilebilir.

Ge├žti─čimiz g├╝nlerde vefat eden M─▒s─▒rl─▒ m├╝tefekkir Muhammed Kutub, zaman─▒m─▒z─▒ ┬źmodern c├óhiliyye devri┬╗ olarak tavsif ediyor. Eski ┬źcahiliyye┬╗de ne varsa, ├žok daha fazlas─▒yla bug├╝n de var. D├╝nyev├« cereyanlar insanl─▒─č─▒ kas─▒p kavuruyor; bencillik girdab─▒nda kendini kaybeden, RabbiÔÇÖni unutan, ┬źhev├ós─▒n─▒ il├óh edinen┬╗ fertlerin elinde d├╝nya, cehenneme d├Ân├╝yor. Bu ┼čartlar alt─▒nda, ruhlar─▒ yeniden ihy├ó etmek i├žin insanl─▒─ča sunulabilecek yeg├óne teklif; ┼čanl─▒ m├óz├«deki tatbikat─▒yla da bilindi─či ├╝zere, Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin Ved├ó HutbesiÔÇÖndeki ┼ču vasiyetleridir:

KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim ve S├╝nnet-i Seniyye.

Had├«s-i ┼čerifte;

ÔÇťHaks─▒zl─▒k kar┼č─▒s─▒nda susan, dilsiz ┼čeytand─▒r.ÔÇŁ buyuruluyor. ─░├žtim├ó├« hayat─▒ alt├╝st eden c├óhiliyye tez├óh├╝rleri kar┼č─▒s─▒nda susulamaz; s├╝k├╗t, ikrar m├ón├ós─▒na gelir. ├ça─člar ├╝st├╝ davet, herkes i├žin mukaddes bir em├ónettir. ├ťstad Necip F├óz─▒lÔÇÖ─▒n terenn├╝m etti─či gibi:

Bana kefendir yatak, sana tabuttur havuz;
Sen k─▒vr─▒l ben gideyim, Son Peygamber k─▒lavuz!
Yol OÔÇÖnun, varl─▒k OÔÇÖnun, gerisi hep angarya;
Y├╝z├╝st├╝ ├žok s├╝r├╝nd├╝n, aya─ča kalk Sakarya!