Ebedî Saâdetin Yolu:İSTİKAMET

YAZAR : B. Cahit ├ľZDEM─░R bcahit@hotmail.com

Do─čru istikameti takip etme hususunda; ┬źnefis┬╗ denilen fevkal├óde kuvvetli bir engelle kar┼č─▒ kar┼č─▒ya olan insana onu a┼čabilmesi i├žin, Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n sonsuz rahmeti gere─či, yarat─▒l─▒┼č─▒ndan itibaren b├╝t├╝n devirler boyunca, ┬źkendi aras─▒ndan┬╗ rehberler lutfedilmi┼čtir. Bu mukaddes vazife; k─▒y├ómete kadar da, onlar─▒n m├╝b├órek takip├žileri taraf─▒ndan tesels├╝len devam ettirilmektedir. ─░l├óh├« ikaz do─črultusunda; ┬źnereden ve ni├žin geldi─čini; nereye gitti─čini┬╗ bihakk─▒n tefekk├╝r eden bir insan; yar─▒n hesap g├╝n├╝nde, do─čru yolu bulamamas─▒na hi├žbir m├ózeret g├Âsteremeyecektir.

KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde beyan buyurulan; ÔÇťO h├ólde, emrolundu─čun gibi dosdo─čru ol!ÔÇŁ (H├╗d, 112) ikaz─▒; tefekk├╝r eden bir zihin i├žin, idraki ├žatlatacak bir vurguyu h├óizdir. Nitekim, Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz; ├╝mmetine en g├╝zel ├Ârnek olarak; ┬źbu ├óyetin kendisini ihtiyarlatt─▒─č─▒┬╗n─▒ ifade buyuruyor.

┼×u bir ger├žek ki; i├ž ve d─▒┼č pek ├žok ┼čartlar─▒n tesiri alt─▒nda ya┼čayan insan i├žin, bu o kadar da kolay ba┼čar─▒lacak bir i┼č de─čildir ┼č├╝phesiz. Elmal─▒l─▒ Hamdi YAZIR Hocaefendi; ┬źHak D├«ni KurÔÇÖ├ón Dili┬╗ tefsirinde, bu ├óyet-i ker├«meyi a├ž─▒klarken ┼čunlar─▒ ifade ediyor:

ÔÇť…Hangi i┼č olursa olsun, hangi hedef olursa olsun; ona ula┼čman─▒n en k─▒sa yolu do─čruluktur. B├Âyle olmakla beraber; her ┼čeyden ├Ânce, bir i┼čte do─črunun hangi ├žizgide oldu─čunu tayin ve tespit etmek ├žok zordur. Ayr─▒ca onunla ilgili ├že┼čitli noktalardan ili┼čkisini kesip, sars─▒lmadan dosdo─čru olan o ├žizgi ├╝zerinde y├╝r├╝yebilmek daha da zordur. Ve yine istenilen hedefe ula┼čt─▒ktan sonra; ayn─▒ ┼čekilde o do─čruluk ├╝zerine, hi├ž e─čilmeden devam ve sebat edebilmek b├╝sb├╝t├╝n zordur…ÔÇŁ

─░stikamet ├╝zere olmak o kadar ┼č├╝mull├╝ ve m├╝him bir ┼čahsiyet vasf─▒d─▒r ki; Fahr-i K├óinat -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz kendisine;

ÔÇť┬şÔÇôY├ó Ras├╗l├óllah; ─░sl├ómÔÇÖa dair bana ├Âyle bir s├Âz s├Âyle ki, onun hakk─▒nda SenÔÇÖden sonra hi├ž kimseye soru sormayay─▒m.ÔÇŁ diyen bir sah├ób├«ye;

ÔÇťÔÇô┬źAll├óhÔÇÖa ├«m├ón ettim!┬╗ de, sonra da dosdo─čru ol!..ÔÇŁ buyurmu┼čtur. (M├╝slim, ├Äm├ón, 62)

O Varl─▒k N├╗ru -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz; ├╝mmetine ┼č├Âyle vasiyet buyuruyor:

ÔÇťSize iki ┼čey b─▒rak─▒yorum. Bunlara s─▒ms─▒k─▒ sar─▒ld─▒─č─▒n─▒z m├╝ddet├že asla sap─▒tmazs─▒n─▒z: All├óhÔÇÖ─▒n Kit├ób─▒ (KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim) ve Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n s├╝nneti.ÔÇŁ (MuvattaÔÇÖ, Kader, 3)

Bu y├╝ce ┬źKit├ób┬╗; k├óin├ót─▒ yaratan Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n, d├╝nya ve ├óhiret niz├óm─▒ ├žer├ževesinde insana hitap buyurdu─ču ulv├« de─čerler manz├╗mesidir. ┬źS├╝nnet-i seniyye┬╗ de; bu il├óh├« muhtevan─▒n, ┬ź├╝sve-i hasene: en g├╝zel ├Ârnek┬╗ olarak insanl─▒─ča lutfedilen, neb├«ler silsilesinin ilk ve son halkas─▒, Efendimiz -aleyhissal├ót├╝ vessel├óm-ÔÇÖ─▒n m├╝b├órek ┼čahs─▒nda tecess├╝m eden, hayata aktar─▒lm─▒┼č h├ólidir. Hakk─▒nda s├Âylenecek her s├Âz eksik kalan o ─░l├óh├« Kel├óm i├žin, Rus yazar Pu┼čkin, hissiy├ót─▒n─▒ bir ┼čiirinde ┼č├Âyle terenn├╝m ediyor:

Duvarlar par├žalans─▒n,
Kalks─▒n siyah perdeler!
Gel KurÔÇÖ├ón! Yeti┼č bize,
R├╗humuza ─▒┼č─▒k ver. (Trc. Cemal AYDIN)

O sem├óv├« kit├ób─▒, muhtev├ós─▒n─▒ ya┼čayarak tebli─č eden Fahr-i K├óinat -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz hakk─▒nda da; yine bir bat─▒l─▒ olan, Alman devlet adam─▒ Bismark hayranl─▒─č─▒n─▒ ┼č├Âyle dile getiriyor:

ÔÇťBen ┼čunu iddia ediyorum ki; Hazret-i Muhammed (sall├óll├óhu aleyhi ve sellem) en se├žkin bir k─▒ymettir. YaratanÔÇÖ─▒n b├Âyle ikinci bir v├╝cudu g├Ândermesi de ihtimalden uzakt─▒r. Ey Muhammed (sall├óll├óhu aleyhi ve sellem); Sana mu├ós─▒r olmad─▒─č─▒mdan dolay─▒ m├╝teessirim.ÔÇŁ

─░nsanl─▒─č─▒n d├╝nya ve ├óhiret sa├ódeti; istikamet ├╝zere olmaya, yerlerin ve g├Âklerin yarat─▒c─▒s─▒ ve sahibi olan Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n inz├ól buyurdu─ču y├╝ce Kit├óbÔÇÖ─▒n h├╝k├╝mlerine, Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin g├Âsterdi─či ┼čekilde uymaya ba─čl─▒d─▒r. ─░nsanl─▒─č─▒n huzuru i├žin, KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde ┼č├Âyle buyuruluyor:

ÔÇťHep birlikte All├óhÔÇÖ─▒n ipine (─░sl├ómÔÇÖa) s─▒ms─▒k─▒ yap─▒┼č─▒n, par├žalanmay─▒n…ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 103)

Hayat─▒n─▒ y├╝ce Yarat─▒c─▒ÔÇÖn─▒n insanlar i├žin ihsan buyurdu─ču din istikametinde tanzim etmek ve OÔÇÖnun se├žti─či rehberin izinde y├╝r├╝mek; ash├ób-─▒ kiram -rad─▒yall├óhu anh├╝m- hazer├ót─▒n─▒n ve onlar─▒ takip eden s├ólih kullar─▒n da ┼či├ór─▒ olmu┼čtur. Bu c├╝mleden olarak; b├╝t├╝n o m├╝b├órek zev├ót, kendi seviyelerine g├Âre, O Varl─▒k N├╗ru ile en m├╝kemmel ayn├«le┼čme hass├ósiyeti ile ya┼čam─▒┼člar; kazan─▒lan imk├ónlarla ┼čahsiyetin nemrutla┼čmas─▒n─▒n, firavunla┼čmas─▒n─▒n ├Ân├╝ne set ├žekmi┼člerdir. Bu hus├╗su belirtmek b├ób─▒nda, ric├ól-i kibar, bir kimsenin m├ónev├« keyfiyetini anlamak i├žin; ┬źonun suda y├╝r├╝mesine, havada u├žmas─▒na de─čil, ┼čer├«ata uymas─▒na bak─▒lmas─▒n─▒┬╗ ├Â─č├╝tlemi┼čtir.

Hazret-i ├ľmer -rad─▒yall├óhu anh-; hil├ófet vazifesini y├╝klendi─či zaman, bu endi┼če sebebiyle, kendisine her an ├Âl├╝m├╝ hat─▒rlatacak bir vazifeli tayin etmi┼čtir. Bir cihan devleti olan Osmanl─▒ÔÇÖda g├Ân├╝l ehli ┼čahsiyetler, padi┼čahlar─▒ ve devlet adamlar─▒n─▒ her an mur├ókabe alt─▒nda tutmu┼č; halk; ÔÇťMa─črur olma Padi┼čah─▒m; senden b├╝y├╝k Allah var!ÔÇŁ diye tez├óh├╝rat yaparak, onlar─▒ nefsin i─čv├ós─▒na kar┼č─▒ ikaz etmi┼čtir. Nitekim as─▒rlar─▒ ┼čan ve ┼čerefle a┼čan bu devletin, i├ž ve d─▒┼č fitne mihraklar─▒n─▒n birlikte idareyi ele ge├žirip mecr├ó─▒ndan ├ž─▒kard─▒klar─▒ son devirler, b├╝t├╝n ─░sl├óm ├ólemi, hatt├ó b├╝t├╝n insanl─▒k i├žin bir h├╝sran olmu┼čtur. Z├╝nn├╗n-i M─▒sr├« -kuddise sirruh- Hazretleri ┼č├Âyle buyurur:

ÔÇť─░nsanlar AllahÔÇÖtan korktuklar─▒ m├╝ddet├že, do─čru yolda y├╝r├╝rler. Bu korku kalplerinden gitti mi, yollar─▒n─▒ kaybederler.ÔÇŁ

Bu hikmetli s├Âz├╝n teyidi sadedinde; son Balkan fel├óketinde, RizeÔÇÖden sava┼ča kat─▒lan bir g├Ân├╝ll├╝, bir yabanc─▒ gazeteciye bu istikamet sapmas─▒n─▒ ┼č├Âyle ifade eder:

ÔÇťBiz All├óhÔÇÖ─▒ unuttuk… ─░stikl├ól i├žin, h├╝rriyet i├žin sava┼čmaya ba┼člad─▒k. Yoksa BulgarÔÇÖa yenilir miydik?..ÔÇŁ

Bir vas─▒taya; hep birlikte, do─čru bir istikamette kuvvet verilirse hedefine varabilir. Herkes farkl─▒ bir y├Âne ├žekti─či takdirde, karga┼ča ve h├╝srana u─čran─▒r. ─░├žinde bulunulan durum da, bu ibretlik h├ólin bir yans─▒mas─▒d─▒r. Halk─▒n tabiriyle, cemiyetlerin pusulas─▒ ┼ča┼čm─▒┼č; d├╝meni k─▒r─▒k gemi gibi, esen f─▒rt─▒nalara ve sert ak─▒nt─▒lara teslim olmu┼čtur. ├ťlkemiz de bu karga┼čadan ├óz├óde de─čildir. Birilerinin ├ž─▒k─▒p; ÔÇťDemokrasi iyidir; ama…ÔÇŁ deyip, halk─▒n tercihine kar┼č─▒, kendilerinin bir yerlerden ithal ettikleri bask─▒c─▒ sistemleri dayatmalar─▒; milletin bin y─▒ll─▒k mukaddeslerine ├ódeta sava┼č il├ón edilerek, i├žtim├ó├« yap─▒n─▒n yeniden tanzim edilmesi m├ón├ós─▒nda, gayretlerin ┬źcemiyet m├╝hendisli─či┬╗nde yo─čunla┼čt─▒r─▒lmas─▒; ├╝lkenin ├╝midi mes├óbesindeki ├╝niversitede, birtak─▒m ├Â─čretim ├╝yelerinin ve talebelerin; ┬źMescid istemeyiz!┬╗ diye tempo tutarak n├╝m├óyi┼č yapmalar─▒ misali yozla┼čmalar; bir k─▒s─▒m ayd─▒n─▒m─▒z─▒n, ┼čanl─▒ ecdad─▒ndan kalan m├╝kteseb├ót─▒ redd-i miras edip, ┬źStokholm sendromu┬╗ denilen, d├╝┼čmana sevdalanmas─▒… gibi akla ziyan gar├óbetler, ─░sl├óm ├óleminin ye┼čeren ├╝midi mevkiindeki ├╝lkemize kan kaybettiriyor.

Milletler; ancak ortak bir duygu ve d├╝┼č├╝nce zemini ├╝zerinde y├╝kselebilirler. ┼×anl─▒ m├óz├«mizin de ┼čahit oldu─ču ├╝zere; y├╝rekler toplu vurduk├ža, hi├žbir engel onlar─▒ durduramaz. Bu maÔÇś┼čer├« ┼čuurun ├ž├Âz├╝lmesiyle istikametten sap─▒ld─▒; ─▒rk asabiyeti, inan├ž yozla┼čmalar─▒; ┬źidrake giydirilen deli g├Âmle─či┬╗ mes├óbesindeki felsef├« ak─▒mlara peresti┼č, d├╝nyev├«lik… gibi menf├« cereyanlarla, cemiyetler yanl─▒┼č istikametlere savruldu. Neticede, d├╝nya ├žok g├╝zel bir n├╝m├╗neyi kaybetti; h├╝sranlara d├╗├ž├ór oldu, yang─▒n yerine d├Ând├╝. ─░nsan kendisine tevd├« buyurulan ┼čerefli vazife ├žer├ževesinde; ├Ânce kendisinden, sonra da ├ževresinden mesÔÇÖuld├╝r. Bu c├╝mleden olarak; fert fert istikameti yeniden d├╝zeltip, h├óle h├óle yay─▒lan bir rahmet iklimi ile d├╝nyay─▒ ad├ólet ve huzura kavu┼čturmak bu ulv├« em├ónetin gere─či olmas─▒ yan─▒nda, d├╝nya ve ├óhiret sa├ódetinin de bedelidir.