ÇARE: BİZ OLMAK!

Yunus Sami E┼×MEL─░ yunussamiesmeli@hotmail.com

Nasreddin Hoca bir g├╝n yan─▒na bir ├žocuk alm─▒┼č. Beraber bir e┼ček ile yolculu─ča ├ž─▒km─▒┼člar.

Hoca ya┼čl─▒ oldu─ču i├žin e┼če─čin ├╝zerinde gidiyor ├žocuk da pe┼či s─▒ra y├╝r├╝yerek geliyormu┼č. G├╝zerg├óhlar─▒ndaki bir k├Âyden ge├žerken ahalinin ┼č├Âyle s├Âylendiklerini i┼čitmi┼čler:

ÔÇťÔÇôAdama bak! Hi├ž utanm─▒yor. Zavall─▒ ├žocuk y├╝r├╝yerek arkas─▒ndan zar zor yeti┼čirken kendisi e┼če─če binmi┼č rahat─▒ndan hi├ž taviz vermiyor.ÔÇŁ

Nasreddin Hoca bu s├Âzlerden etkilenmi┼č. ─░lk f─▒rsatta e┼čekten inip yerine ├žocu─ču oturtmu┼č.

Yolculuklar─▒na bu ┼čekilde devam ederken ba┼čka bir k├Âye gelmi┼čler. Bu k├Âydekiler de;

ÔÇťÔÇô├çocu─ča bak! Daha gencecik, pek├ól├ó y├╝r├╝yebilir. Yaz─▒k ki ne yaz─▒k! Ya┼čl─▒ adam─▒ e┼če─čin ├╝zerine oturtaca─č─▒ yerde arkas─▒ndan y├╝r├╝t├╝yor.ÔÇŁ diye k─▒nam─▒┼člar.

Bu ele┼čtirilerden de etkilenen Hoca, bu sefer ├žocukla birlikte e┼če─če binmeye karar vermi┼č. ├çocuk ve Hoca; ikisi de e┼če─čin ├╝zerinde oturarak yollar─▒na devam etmi┼čler.

Derken bir k├Âyden daha ge├žmi┼čler. Buradakiler ise e┼če─če ac─▒y─▒p ┼č├Âyle sitem etmi┼čler:

ÔÇťÔÇôZavall─▒ e┼ček! Baksan─▒za yorgunluktan hi├ž h├óli kalmam─▒┼č. Ay─▒p be ay─▒p! Bir e┼če─čin ├╝zerine hi├ž iki ki┼či oturulur mu?!.ÔÇŁ

Bunlar─▒ duyan Nasreddin Hoca yine tesir alt─▒nda kal─▒p h─▒zl─▒ca e┼čekten indi─či gibi ├žocu─ču da hemen indirmi┼č. E┼če─čin bir yan─▒na kendisi ge├žmi┼č di─čer yan─▒na ├žocu─ču ge├žirmi┼č. B├Âylece ├╝├ž├╝ yan yana y├╝r├╝meye ba┼člam─▒┼č, g├╝zerg├óhlar─▒ istikametinde devam etmi┼čler.

Ba┼čka bir k├Âye gelmi┼čler. Ancak burada da insanlar─▒n alayc─▒ yorumlar─▒ ayy├╗ka ├ž─▒kmaktaym─▒┼č:

ÔÇťÔÇô Bre saflar, bre ┼čap┼čallar! ┼×u binek hayvan─▒ bo┼č bo┼č y├╝r├╝yor. Siz de izliyorsunuz. Madem ├╝zerine binmeyecektiniz, ne diye yan─▒n─▒za ald─▒n─▒z o zaman?ÔÇŁ diye alay etmi┼čler.

Bu ifadelerden sonra ba┼čka hi├žbir ├žaresi kalmayan Hoca, iyice sinirlenmi┼č ve bu defa ├Âfkeyle e┼če─či s─▒rt─▒na al─▒p ta┼č─▒maya ba┼člam─▒┼č. Olan bitenlerden sonra bu h├ól ├╝zere yolculuk devam etmi┼č.

Ba┼čka bir k├Âye daha gelmi┼čler ki burada da ┼ča┼čk─▒n sesler y├╝kselmi┼č. K├Ây├╝n ahalisi hayretle ve k─▒nayarak konu┼čmu┼č:

ÔÇťÔÇô Ahmakl─▒k bu! E┼ček mi binek yoksa adam m─▒?! Pes do─črusu!..ÔÇŁ

Riv├óyet odur ki; yolculu─čun en ba┼č─▒ndan bu yana t├╝m bu olanlara dayanamayan Nasreddin Hoca en sonunda ├žaresiz, e┼če─či ald─▒─č─▒ gibi g├Ât├╝rm├╝┼č bir kenara:

ÔÇťÔÇô Yeter! Her denileni dikkate al─▒p farkl─▒ hareket ettim, ama ne yapsam kimseye be─čendiremedim. Her yolu denedim yine nafile. Do─čru-yanl─▒┼č demeden tesir alt─▒nda kal─▒p ne ettimse i┼če yaramad─▒. Sadece rezillik ve r├╝svayl─▒─ča vard─▒ i┼čin sonu. H├ólbuki i┼čin zar├╗reti, kim ne derse desin, en do─čru olan─▒ yapmakt─▒. Muv├óf─▒k ve isabetli olan─▒ devam ettirmekti. Me─čer do─čru olan─▒ yapmamaktan daha b├╝y├╝k e┼čeklik yokmu┼č!ÔÇŁ

Meselde misal vard─▒r derler, k─▒ssada hikmet ve hisse vard─▒r derler ya, burada da hakikaten ince mesajlar var.

Olur olmaz d─▒┼č tesirler y├╝z├╝nden yanl─▒┼čtan yanl─▒┼ča s├╝r├╝klenmek ve en sonunda hi├ž olmayacak bir ├žareye saplanmak. Oysa tesirler alt─▒nda kal─▒p kalmamak de─čil mesele, en do─čru olan─▒ yap─▒p yapmamak. ├ç├╝nk├╝ en do─čru olan─▒ bilip de onu uygulamak m├╝mk├╝n. Faydal─▒ ve muv├óf─▒k olan bu. ─░sabetli olan da bu. Herkes ele┼čtirse bile. Do─čruya ula┼čm─▒┼č kimsenin tesiri alt─▒nda kalaca─č─▒ tek ┼čey, sahip oldu─ču do─čru olmal─▒d─▒r. Mesel├ó hak ├«man, ancak kendisinin tesir halkas─▒ i├žinde ya┼čan─▒r. Yoksa bozulur gider. Bo┼č bir tesirle bozulmamal─▒, bil├ókis yeg├óne hak ├«man, bozuklara da tesir ederek onlar─▒ ─▒slah eylemeli. Yani do─črular─▒m─▒z hakik├« do─črular olup yanl─▒┼člar─▒ tesiri alt─▒na almal─▒. Asla yanl─▒┼člardan etkilenip de hurdaya ├ž─▒kmamal─▒.

Bu ├žer├ževe her hususta ge├žerli:

E─čitimimizi, arkada┼člar─▒m─▒z─▒, h├ól ve hareketlerimizi, ├žal─▒┼čmalar─▒m─▒z─▒, k─▒l─▒k-k─▒yafetlerimizi, oturu┼č-kalk─▒┼člar─▒m─▒z─▒, duru┼čumuzu, hatt├ó bak─▒┼č─▒m─▒z─▒ ve y├╝r├╝y├╝┼č├╝m├╝z├╝, yemek yiyi┼čimizi, konu┼čmam─▒z─▒, ideallerimizi, zevklerimizi, al─▒┼čkanl─▒klar─▒m─▒z─▒, vazge├žilmezlerimizi, dertlerimizi, endi┼čelerimizi ve hayat─▒m─▒z─▒ dolduran nice noktalar─▒m─▒z─▒ belirlerken d├╝stur bu ├žer├ževe. Heveslerin heveslerimizi tesir alt─▒na almas─▒ de─čil amel defterimizde y├╝z├╝m├╝z├╝ ak edecek ger├žeklerin, ger├žek do─črular─▒n m├╝hr├╝ alt─▒nda hareket etmemiz, bu ├žer├ževe. Ba┼čkas─▒ndan etkilenmek bir tarafa, o m├╝hr├╝, ba┼čkalar─▒n─▒n da g├Âzlerini kama┼čt─▒racak ebed├« g├╝zellikleri fark ettiren y├Ân├╝ itibar─▒yla onlar─▒n da amel defterine bir beraat olacak ┼čekilde vurmalar─▒ i├žin ├ž─▒rp─▒nmam─▒z, bu ├žer├ževe.

Bu ├žer├ževenin tek ┼čart─▒:

Sa─člam ve sars─▒lmaz bir irade.

Dolay─▒s─▒yla, ├Âyle selde s├╝r├╝klenen ├žer ├ž├Âp gibi sorgusuz sualsiz sonunun hay─▒r m─▒ ┼čer mi oldu─čunu bilmedi─čimiz ┼čeylerin tesirinden uzak durmal─▒; yeg├óne kudret sahibi RabbimizÔÇÖin, k├óinat─▒ u─čruna yaratt─▒─č─▒ Peygamber Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin ve OÔÇÖnun izinden k─▒l pay─▒ ayr─▒lmayan s├ólih kullar─▒n d─▒┼č─▒nda hi├žbir kimseden olur-olmaz tesir almamal─▒y─▒z. Kez├ó onlar─▒n beyan etti─či sonsuz hakikatler d─▒┼č─▒nda f├ón├« olan hi├žbir unsurun da tesiri alt─▒nda mahk├╗m olmamal─▒y─▒z.

Uyan─▒k olmal─▒y─▒z.

Çünkü;

─░nsano─člunun bu ├Âzelli─čini ├žok iyi bilen ve ya┼čad─▒─č─▒m─▒z hayat ├žar┼č─▒s─▒nda kendi mallar─▒n─▒ b├╝t├╝n ustal─▒klar─▒yla satmaya ├žal─▒┼čan her t├╝rl├╝ esnaf mevcut.

Hi├žbir sat─▒c─▒n─▒n mal─▒n─▒; ÔÇťBu k├Ât├╝d├╝r!ÔÇŁ diyerek pazarlamad─▒─č─▒ gibi, nefeslerimizi t├╝ketti─čimiz bu pazarda da hi├žbir kimse kendisini veya mal─▒n─▒;

ÔÇťÔÇĺBak bu sana zararl─▒, d├╝nyan─▒ mahveder, ├óhiretini heb├ó eder, aileni bozar, ahl├ók─▒n─▒ elinden al─▒r, namusunu zedeler, vaktini bo┼ča harcat─▒r, tembelle┼čtirir, hantalla┼čt─▒r─▒r, yakla┼čma, uzak dur, aman ha sak─▒n akl─▒ndan bile ge├žirme!..ÔÇŁ gibi uyand─▒r─▒c─▒ ifadelerle pazarlam─▒yor. Bil├ókis uyutucu ve uyu┼čturucu ifadelerle pazarl─▒yor. Kimileri ├že┼čit ├že┼čit hilelerle, aldatmacalarla ├╝stelik balland─▒ra balland─▒ra nice insanlar─▒, kitleleri, toplumlar─▒ etkilemeye ve pe┼člerinden s├╝r├╝klemeye ├žal─▒┼č─▒yorlar.

Ne yaz─▒k ki;

├ça─č─▒m─▒z─▒n ─▒┼č─▒lt─▒lar─▒ndan etkilenenler az de─čil. Nasreddin HocaÔÇÖn─▒n k─▒ssas─▒nda ortaya konulan ibret dolu vaziyetleri, bize her ge├žen g├╝n ba┼čka bir ┼čey diyenlerin tesirinde kal─▒p da nice de─či┼čimler olarak ya┼čayanlar az de─čil.

Meselâ;

Christmas, n├óm-─▒ di─čer Noel tesirinde toplum gelene─čimizde ya┼čanan tuhaf vaziyetler ve t├╝rl├╝ t├╝rl├╝ israflar. Milyonlarca insan─▒n ├žad─▒rlarda a├ž, a├ž─▒kta ve mahrumluk ├žekti─či bir demde keyfine ve vurdumduymaz israflar…

├ťstelik bir h─▒ristiyan bayram─▒ i├žin…

De─čer mi?

De─čmez de, her tarafta r├╝zg├ór gibi esiyor olunca bu tesire kap─▒lmamak acaba ay─▒p olur mu kayg─▒lar─▒ sar─▒yor kimilerini de.

Lâkin yüce Allah, îman ehlini;

┬ź…K─▒nayan─▒n k─▒namas─▒ndan korkmazlar…┬╗ (el-M├óide, 54) ├Âzelli─čiyle tasvir ediyor, yani m├╝ÔÇÖmin kullar─▒n─▒n b├Âyle olmas─▒n─▒ istiyor.

Demek ki vazifemiz; hi├žbir menf├« tesire ald─▒r─▒┼č etmeyen iradesi sa─člam ├«man sahipleri olmak…

Bunun yolu;

├ľz├╝m├╝ze d├Ânmek! Kendi ─░sl├óm medeniyetimizin esaslar─▒yla hareket etmek… Nefs├ón├« dalgalanmalar─▒n tesiri alt─▒nda kal─▒p selde s├╝r├╝klenen k├╝t├╝klerden olmamak. Ancak Allah i├žin ve Allah yolunda etkileyen olmak!

Bunun i├žin;

Haramlar─▒n c├ózibesinin artt─▒─č─▒ ve nefisleri etkileme g├╝c├╝ne sahip mallar─▒n pazarlarda reva├žta oldu─ču i├žinde bulundu─čumuz ┼ču devirde; onun gibi bunun gibi falan gibi de─čil, her y├Ân├╝yle Ras├╗l-i Z├«┼čan EfendimizÔÇÖin ┬źBiz┬╗ halkas─▒na d├óhil etti─či m├╝stesn├ó ┼čahsiyetler kervan─▒ ard─▒nda ko┼čmak, ilimde de irfanda da en zirvede kendi medeniyetimizin insan─▒ olabilmek, zar├╗r├«.

┼×air ne g├╝zel s├Âylemi┼č:

Bize d├Ân├╝n ey bizler, onlar i├žindir onlar,
Onlar biz de─čiller ki, bizlere biz olsunlar!.. (Seyr├«)

Ger├žekten bug├╝n en m├╝him meselemiz:

Biz olmak!