─░nsan─▒n Yeniden Ba┼člang─▒├ž Noktas─▒; HAC ─░B├éDET─░

Raif KOÇAK raifkocak@gmail.com

─░l├óh├« hikmet ├«c├ób─▒; yery├╝z├╝ndeki baz─▒ canl─▒lar hayatlar─▒n─▒n belli bir b├Âl├╝m├╝nde d├╝zenli olarak, do─čduklar─▒ topraklara do─čru bir yolculuk yap─▒yorlar. Do─čduklar─▒ yerden ayr─▒l─▒yor, kendilerine verilen melekelerle hayatlar─▒n─▒ id├óme ettiriyor, kendilerinden sonra gelecek nesillerinin temellerini atabilmek i├žin, me┼čakkatli yolculuklara katlanarak geriye geliyorlar ve bir├žo─ču bu yolculuktan hemen sonra vazifelerini yapm─▒┼č olarak ├Âl├╝p gidiyorlar.

─░lm├« noktada, canl─▒lar─▒n sergiledi─či bu davran─▒┼č─▒n geni┼č ├«zahlar─▒ elbette ki vard─▒r. O ├«zahlar─▒ buraya al─▒p tetkik etmek bizim i┼čimiz ve alan─▒m─▒z de─čil. Ancak; ┬źCanl─▒lar─▒n sergiledi─či bu davran─▒┼č─▒n insan olarak bize yans─▒mas─▒ nedir?┬╗ diye hep d├╝┼č├╝nm├╝┼č├╝md├╝r ve ilgimi ├žekmi┼čtir. ┬źE┼čref-i mahl├╗kat olma s─▒rr─▒na ermi┼č ve ├Âv├╝lm├╝┼č olan insan─▒n da acaba b├Âyle bir yolculu─ču olsa ne olurdu? Nas─▒l cereyan ederdi? Nereye do─čru olurdu?┬╗ diye hep d├╝┼č├╝nm├╝┼č├╝md├╝r.

H├ódiseye biraz farkl─▒ pencereden bak─▒nca; asl─▒nda insan─▒n madd├« m├ón├óda b├Âyle bir geriye d├Ân├╝┼č├╝ s├Âz konusu olmasa bile, do─čdu─ču ve yeti┼čti─či yerlere kar┼č─▒ hep bir hasretinin ve geriye d├Ânme arzusunun oldu─čunu g├Âr├╝yoruz. ├çevrenizde kime sorarsan─▒z sorun; do─čdu─ču yerlere d├Ânmek, hayat─▒n─▒n belli bir d├Âneminden sonra orada ya┼čamak, ya┼članmak ve hatt├ó orada ├Âlmek istedi─čini m├╝┼č├óhede edebilirsiniz.

Yine ba┼čka bir a├ž─▒dan; madde pl├ón─▒ndan de─čil de m├ón├ó pl├ón─▒ndan bakt─▒─č─▒m─▒zda, asl─▒nda insan─▒n da buna benzer bir yolculuk yapt─▒─č─▒n─▒ ve do─čdu─ču yerlere geriye d├Ând├╝─č├╝n├╝ s├Âylemek m├╝mk├╝n olacakt─▒r. Peki; ┬ź─░nsan─▒n g├Â├ž etti─či yer neresidir?┬╗ diye sorarsan─▒z, m├╝sl├╝manlar─▒n hac ib├ódeti i├žin bir araya geldikleri, mukaddes topraklara bakman─▒z─▒ tavsiye ederim.

Riv├óyete g├Âre; d├╝nyan─▒n yarat─▒l─▒┼č─▒ndan sonra yery├╝z├╝nde ilk so─čuyan ve ya┼čanabilir h├óle gelen toprak par├žas─▒n─▒n, bug├╝n m├╝sl├╝manlar─▒n k─▒blesi olan K├óbe-i MuazzamaÔÇÖn─▒n da ├╝zerinde bulundu─ču, harem b├Âlgesinin oldu─ču s├Âylenir. Bu m├╝b├órek topraklar; ilk insan Hazret-i ├édem -aleyhissel├óm-ÔÇÖdan ba┼člayarak, bir├žok peygamberin ve bug├╝n milyarlarca m├╝sl├╝man─▒n kalplerinin ve niyetlerinin bulu┼čma noktas─▒ olmas─▒ hasebiyle, asl─▒nda K├óbeÔÇÖnin insan─▒n ilk do─čdu─ču yer, dolay─▒s─▒yla baba oca─č─▒ ve anne kuca─č─▒ oldu─čunu s├Âylememiz m├╝mk├╝n olacakt─▒r.

Di─čer canl─▒lar─▒n do─čduklar─▒ yerlere g├Â├ž etmesi gibi, bug├╝nlerde insanlar─▒n aras─▒ndan se├žilen; ┬źGel!┬╗ denilen, davet edilenler de do─čduklar─▒ topraklara do─čru bir yolculu─ča ├ž─▒k─▒yorlar. D├╝nyan─▒n her k├Â┼česinden, dilleri ve renkleri farkl─▒ olsa da ayn─▒ inanca sahip milyonlarca insan, kendilerine yap─▒lan ├ža─čr─▒ya; ┬źLebbeyk!┬╗ deyip ailelerini, mallar─▒n─▒ ve sahip olduklar─▒ her ┼čeyi arkalar─▒nda b─▒rakarak, hayatlar─▒nda yeni bir ba┼člang─▒├ž yapman─▒n tel├ó┼č─▒ ve gayreti i├žindeler.

Do─čduklar─▒ yere geri d├Ânen di─čer canl─▒lar─▒n bu yolculuklar─▒ nas─▒l me┼čakkatliyse, hac yolculu─ču da o denli me┼čakkatlerle dolu. Bundan dolay─▒ hacca niyet ederken;

ÔÇťHacc─▒ bana kolayla┼čt─▒r ve kabul eyle!ÔÇŁ diyoruz. Bu zorluk sadece fizik├« m├ón├óda de─čildir; ayn─▒ zamanda y├╝kl├╝ bir m├ól├« k├╝lfet getirdi─či i├žin, nefsin en fazla zorland─▒─č─▒ ib├ódetler aras─▒ndad─▒r.

Hac yolculu─ču evvel├ó terk etmekle ba┼člar. Hacca giden insan, yan─▒nda ├žok ┼čey g├Ât├╝remez. Sahip oldu─ču makam─▒, mevkii, mal─▒, serveti, e┼či ve evl├ód─▒ terk etmezse y├╝r├╝y├╝┼č├╝ yava┼člar, menzile eremez. Hac, insan─▒n kendi kendini hat─▒rlamas─▒ ve ├Âz├╝ne d├Ânmesi i├žin Rabbimiz taraf─▒nda verilen b├╝y├╝k bir nimettir. Son ├óna haz─▒rlanman─▒n ve mah┼čer ├ón─▒n─▒n bir provas─▒d─▒r ├ódeta. ─░nsan─▒ AllahÔÇÖtan gafil eden ne varsa, onu elinin tersiyle itip; ┬źLebbeyk!┬╗ diyerek ├ža─čr─▒ya uyman─▒n, d├╝nyaya ait her ne varsa geride b─▒rak─▒p yaln─▒z bir ihramla huz├╗ra durman─▒n ad─▒d─▒r.

Hac, insana en son noktada ne yapmas─▒ ve nas─▒l davranmas─▒ gerekti─čini ├Â─čretir. ─░nsan d├╝nyaya yaln─▒z gelir ve yine yaln─▒z olarak bu d├╝nyadan g├Â├žer. Dolay─▒s─▒ ile hayat─▒ boyunca ne biriktirmi┼čse, avu├žlar─▒ i├žine al─▒p mah┼čere gider gibi ArafatÔÇÖa ta┼č─▒maktad─▒r.

Hac insan i├žin ├ódeta yeniden bir do─ču┼čtur. Bu yeniden do─ču┼č vet├«resi m├╝ÔÇÖmin i├žin ├ódeta hayat─▒n─▒ ikiye ay─▒ran bir mil├ót gibi olmal─▒d─▒r. M├╝ÔÇÖmin; hayat─▒n─▒ hac yapmadan evvel ve hac yapt─▒ktan sonra, diye ikiye ay─▒rmal─▒ ve ku┼čand─▒─č─▒ bu z─▒rhla ├Âmr├╝n├╝n sonuna kadar muhafaza olmaya ├žal─▒┼čmal─▒d─▒r.

Bu yeniden do─ču┼čun mahiyetini tarif eden Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz;

ÔÇťHer kim ┼ču K├óbe-i MuazzamaÔÇÖya hac niyetiyle gelip de f─▒sk ve refes i┼člemeden hacc─▒ ├«f├ó ederse, anas─▒ndan do─čdu─ču gibi g├╝nahs─▒z bir ┼čekilde tertemiz olarak evine d├Âner.ÔÇŁ
(M├╝slim, Hac, 438) buyurmu┼čtur.

Hac tevekk├╝l ve tesl├«miyettir. Hacc─▒n her men├ósiki, insan hayat─▒nda belli sembollere kar┼č─▒l─▒k gelir. Arafat mah┼čeri; M├╝zdelife yak─▒nla┼čmay─▒ ve bulu┼čmay─▒; Mina ├╝midi; Saf├ó ve Merve acziyeti, heyecan ve gayreti; K├óbe ise ├╝mmetin bulu┼čma mek├ón─▒ ve nabz─▒n─▒n att─▒─č─▒ yeri yani kalbi sembolize eder. ─░nsanda kalp ne ise d├╝nyada K├óbe odur. O h├ólde vakit; f─▒rsat elimizden gitmeden, son yolculu─čumuza ├ž─▒kmadan kalbimize ve K├óbeÔÇÖmize d├Ânme vaktidir.

Rabbimiz hamurumuzun yo─čuruldu─ču bu topraklardan g├Ânl├╝m├╝z├╝ ay─▒rmas─▒n. Her secdede yeniden ba┼člang─▒├ž yapabilme ve bu ┼čuurla ya┼čayabilmeyi lutfetsin. Bedenlerimizi mukaddes topraklarda bir araya getirdi─či gibi g├Ân├╝llerimizi de bir araya cem etsin. Du├ó ve niyazlar─▒m─▒z─▒; ArafatÔÇÖta, M├╝zdelife ve MinaÔÇÖda yap─▒lan ve kabul edilen du├ólar─▒n aras─▒na d├óhil eylesin.