─░K─░ KUTUPLU D├ťNYA

M. Ali E┼×MEL─░ seyri@seyri.com – seyri@yuzaki.com

─░nsan durmadan ar─▒yor.

Her ┼čeyi ar─▒yor. ├ç├╝nk├╝ aramaya mecbur ve muhta├ž.

Bir hastal─▒k ├ž─▒k─▒yor, hemen onun ┼čif├ós─▒n─▒ aramas─▒ l├óz─▒m. Bulmas─▒ da l├óz─▒m. Aksi h├ólde dayan─▒lmaz sanc─▒lar i├žinde mahvoluyor. Yani;

Dert var, ├žare de var. ├ľnce aramak ┼čart. Sonra bulmak ┼čart.

Mesele;

Bulmay─▒ ger├žekle┼čtirecek mahiyette arayabilmek. ├ç├╝nk├╝ kuru kuruya aray─▒┼člar, insan─▒ hi├žbir ┼čeye n├óil etmiyor.

Maalesef;

─░nsano─člu; nefsinin k─▒skac─▒nda daralmas─▒ndan dolay─▒, um├╗miyetle bulaca─č─▒ ┼čekilde de─čil de kolay─▒na geldi─či ┼čekilde aramay─▒ se├žer. Bu y├╝zden de bir t├╝rl├╝ maksad─▒na ula┼čamaz. T─▒pk─▒ ┼ču me┼čhur f─▒krada oldu─ču gibi:

Nasreddin Hoca, ah─▒rda y├╝z├╝─č├╝n├╝ kaybetmi┼č. Fakat bakm─▒┼č ki oras─▒ ├žok karanl─▒k, ├ž─▒km─▒┼č d─▒┼čar─▒ya. Tabi├« g├╝ne┼č gibi ─▒┼č─▒─č─▒ g├Âr├╝nce keyfi yerine gelmi┼č;

ÔÇôOh be, demi┼č; g├╝n ─▒┼č─▒─č─▒nda aramak varken gece karanl─▒─č─▒nda bo┼čuna u─čra┼čmak ne diye?

Heyhat;

Soka─č─▒n n├╗runda aramak kolay─▒na gelmi┼č ama, bu kolayl─▒─č─▒n neticesi onu kan-ter i├žinde b─▒rakm─▒┼č. Yine de nafile. Ne kadar arasa bir i┼če yaramam─▒┼č. Anlam─▒┼č ki, bu ┼čekilde g├╝nlerce u─čra┼čsa, yine bo┼č.

Hikmet ├žok a├ž─▒k:

Ah─▒rda kaybolan y├╝z├╝─č├╝, d─▒┼čar─▒da ─▒┼č─▒k alt─▒nda ve rahatl─▒k i├žinde aramak, tamamen kolayd─▒. Fakat bulmak ise, tamamen zor, daha do─črusu imk├óns─▒zd─▒.

Oysa;

Nefsin i┼čine gelmese de y├╝z├╝k do─čru yerde, yani kayboldu─ču mahalde aransayd─▒, durum farkl─▒ olacakt─▒. ├ç├╝nk├╝ g├╝brelerin ortas─▒nda ve karanl─▒kta aramak, belki zor ve me┼čakkatliydi, ama bulmak ise tamamen kolay ve m├╝mk├╝nd├╝.

Burada en isabetli tercih;

Araman─▒n kolayl─▒─č─▒n─▒ se├žerek bulman─▒n zorlu─ču ve imk├óns─▒zl─▒─č─▒nda bo─čulmak de─čil, bil├ókis araman─▒n zorlu─čunu g├Âze al─▒p da bulman─▒n kolayl─▒─č─▒ ve m├╝mk├╝nl├╝─č├╝nde mur├óda ermektir.

Ba┼čka ├žare yok.

┼×imdi;

D├╝nya ve ├óhiret huzurunu, yani iki ├ólemin de rahmet ve bereketini arayan herkes, biz├ótih├« kendisine bu ger├že─čin ─▒┼č─▒─č─▒nda ┼č├Âyle seslenmeli:

ÔÇťÔÇôEy insano─člu!

Dikkat et;

ÔÇóHayat─▒ ar─▒yorsun, l├ókin nerede?

Bombo┼č f├ón├«de.

Hep unutuyorsun;

Senin arad─▒─č─▒n ┼čekilde bir hayat, asla burada yok! O hayat, sadece ├óhirette var! Dolay─▒s─▒yla onu burada de─čil, ancak orada arad─▒─č─▒n takdirde bulabileceksin. ┼×ayet bu ger├že─če n├ódan kesilip de ayk─▒r─▒ ayk─▒r─▒ diretip durursan ve;
┬źÔÇôBu d├╝nyada eninde sonunda istedi─čim gibi bir hayat bulaca─č─▒m!┬╗ diye u─čra┼č─▒rsan, eyvahlar olsun! Sen de, bu bo┼č u─čra┼čman─▒n ├ók─▒betinde, ├Ânceki gafillerin bir ├Âm├╝r aray─▒p da bulamadan ├Âl├╝p gittikleri ve hel├ók olduklar─▒ gibi h├╝sr├óna u─črars─▒nÔÇŽ

Unutma;

ÔÇťEsas hayat yal─▒n─▒z ├óhirettir ey yolcu!ÔÇŁ

Durmadan;

ÔÇóRahat─▒ ar─▒yorsun, ama nerede?

Burada. Fakat yok ki bulas─▒n! Bu f├ón├« ├ólem ile rahatl─▒k bir arada takdir edilmemi┼čtir. G├Ârm├╝yor musun; bu devranda kendi rahat─▒n─▒ se├ženler, b├╝t├╝n d├╝nyay─▒ rahats─▒z ediyorlar. Bu mu rahatl─▒k? ─░bret al; bir ailede bir ki┼či kendi rahat─▒n─▒ putla┼čt─▒rsa, o yuvadaki herkesi huzursuz eder. Bu mu rahatl─▒k?

Haberler k├Ât├╝;

Bu f├ón├«de ┼čeyt├ón├« d├╝rt├╝lere kap─▒l─▒p da ├╝├ž kuru┼č rahatl─▒─č─▒ d├╝┼č├╝nenler, ba┼čl─▒yor ├žal─▒p ├ž─▒rpmaya. Nefsinin rahat etmesi i├žin haram ve hel├óli bir kenara f─▒rlatanlar, kendinde de toplumda da s├╝k├╗net ve sek├«neti darmada─č─▒n ediyorlar. Bu mu rahatl─▒k?

Mâsum mâsum;

ÔÇóKeyif ar─▒yorsun, l├ókin nerede?

Burada. Oysa bu f├ón├«, ebed├« ├ólemi kazanabilmek i├žin sadece keyfiyeti ┼čart ko┼čmakta. Bu d├╝nya; san─▒lan─▒n aksine, keyfetme yeri de─čil, keyfiyeti ispat yeri.

Ey insano─člu;

ÔÇóZevk ar─▒yorsun! Nerede?

Burada. Azap tuzaklar─▒nda. Gazab-─▒ il├óh├«nin can da─člayan feryatlar─▒n─▒n tam ortas─▒nda. Uyan; gazap ve az├ób─▒, nas─▒l oluyor da zevk zannediyorsun?

Kendine;

ÔÇóLezzet ar─▒yorsun! Nerede?

Ne yaz─▒k ki, tatl─▒ g├╝nahlar─▒n tats─▒z pen├žesinde. Bo┼čuna ├╝mitlenme!

İllâ;

ÔÇóZenginlik ar─▒yorsun, nerede?

Kanaat yoklu─čunda ve mahrumiyetlerde. G├Ân├╝l cimrili─činde. Bunlar, ancak mah┼čer ifl├ós─▒.

Elbette;

ÔÇóTanr─▒ ar─▒yorsun, nerede?

Ta┼čta, toprakta, nefsinde ve ┼čeytanda. Bulabilir misin hi├ž? Asla! ├ç├╝nk├╝ bulmak istedi─čin varl─▒k, y├╝ce yarat─▒c─▒ olmas─▒na ra─čmen, k├Âr├╝ k├Âr├╝ne arad─▒klar─▒n─▒n hepsi de sadece yarat─▒lm─▒┼člar, sadece ├óciz ┼čeyler.

Sonra;

ÔÇóMutluluk ar─▒yorsun, nerede?

K├Ât├╝l├╝k ve isyan kuytular─▒nda, itiraz ve ┼č├╝phe zindanlar─▒nda, gaflet ve ceh├ólet girdaplar─▒nda. ├ék─▒bet, ├žaresizlik i├žinde daha derin ac─▒lar─▒n, ─▒st─▒raplar─▒n ve mus├«betlerin kahr─▒na d├╗├ž├ór oluyorsun.

Temelli;

ÔÇóHuzur ar─▒yorsun, nerede?

M├╝srif gardroplarda. ─░blisin kurdu─ču ve y├Ânetti─či oyunlarda ve oyna┼člarda. Bitmek bilmeyen bo┼č heveslerin dipsiz u├žurumlar─▒nda. Y├óh├╗, zaten bunlar sana muz─▒r olan ┼čeyler. Bunlar, dertsiz ba┼č─▒na ebed├« bel├ólar a├žan fel├óketler. ├ľyle de─čil mi?

Hat─▒rlasana;

Sen b├╝t├╝n arad─▒klar─▒n─▒ cennette b─▒rakt─▒n?

─░stedi─čin t├╝m g├╝zelliklerin ve ├Âzelliklerin hepsi de ancak oradayd─▒.

H├ól b├Âyleyken;

Orada yitirdiklerini ne diye d├╝nyada ar─▒yorsun? G├Âr├╝yorsun ki bulamayacaks─▒n. Senden ├Ânce de kimse bulamad─▒. Nas─▒l bulsunlar ki, arad─▒klar─▒ ┼čeyler, burada de─čil, yaln─▒z orada.

├ľyleyse vakit varken;

Arad─▒─č─▒n definelerin ve hazinelerin yerini do─čru ve sa─člam ├Â─čren!

Hi├ž unutma;

Ger├žek bir definenin do─čru ve sa─člam haritas─▒ elinde olanlar, ona ula┼čmak i├žin nice eri┼čilmez da─člar─▒ ve sarp kayal─▒klar─▒ a┼č─▒yorlar. Aramas─▒ daha kolay diye keyiflerine uygun gelen bir yerde dolan─▒p durmak gibi bir ┼ča┼čk─▒nl─▒─ča d├╝┼čm├╝yorlar, yani bo┼č yere zaman kaybetmiyorlar. Onlar; do─čru adrese g├Ât├╝ren yolda birbirinden beter tehlikeler ├žok diyerek kendilerini, o defineyi ba┼čka yerde aramak hatas─▒na d├╝┼č├╝recek hi├žbir felsefe uydurmuyorlar, hi├žbir yoruma sapm─▒yorlar ve hi├žbir bahaneye de saplanm─▒yorlar. Ellerindeki ger├žek harita d─▒┼č─▒ndaki her aray─▒┼ča aptall─▒k olarak bak─▒yorlar ve ula┼čacaklar─▒ hazinenin sarho┼člu─čuyla da, hi├žbir ┼čeyden ┼čik├óyet etmeden her t├╝rl├╝ s─▒k─▒nt─▒ya bile d├Ârt elle sar─▒l─▒yorlar. Bu u─čurda, o m├ólum haritadan ba┼čka her t├╝rl├╝ z─▒t fikre de z─▒t duyguya da, sadece bo┼č bir hayal olarak bak─▒yorlar ve o aldat─▒c─▒ ┼čeyleri asl├ó benimsemiyorlar. Biliyorlar ki, aksi h├ólde hazineye ula┼čmalar─▒ m├╝mk├╝n olmayacak.

O hâlde;

Tekrar bak;

Ne ar─▒yorsun? Nerede ar─▒yorsun?

Sak─▒n;

Ey insan, cennette kaybetti─čini cehennemde arama! Sak─▒n, cennet nimetlerinin i├žinde yitirdiklerini cehennem ├ófetlerinin i├žinde bulaca─č─▒n─▒ zannetme!

Aman dikkat;

Her ┼čeyi tecr├╝be etmedi─čin ve edemeyece─čin i├žin her zaman ill├ó nice meselede bilgisizlik ve toyluk taraf─▒n olur. Bu bak─▒mdan neticeleri g├Ârmedik├že asla ko┼čup durma! Daima, ├Âncekilerden ibret al! Do─čru adresi Hazret-i Allah, senin tam eline verdi, sak─▒n ola bu adrese g├Âzlerini kapal─▒ tutma! Sen bu f├ón├«de ├žukurlarla dolu bir yolda y├╝r├╝yorsun, asla g├Âzlerini pusulara kar┼č─▒ yumma! Yoksa bu h├ól, ned├ómetten ned├ómete yuvarlar.

Fark et;

Her medeniyet, kendi insan tipini meydana getirir.

Bizim medeniyetimiz;

Ancak hid├óyettir; KurÔÇÖ├ón, S├╝nnet ve insanl─▒k medeniyetidir.

─░ll├ó ┼čefkattir; rahmet ve merhamet medeniyetidir.

Mutlaka zar├ófettir; ard─▒nda ├žil ├žil kubbeler serpen bir medeniyettir.

Bizim medeniyetimiz;

Hi├ž ┼č├╝phesiz ki, g├Ân├╝llerin fethidir. En k─ütil vicdanlar─▒ bile en m├╝b├órek insanlar h├óline getiren bir medeniyettir bu.

Bir de;

Vah┼četlerin ve deh┼četlerin ├žirkin y├╝z├╝ var bu devranda.

Bu;

Bulmak istediklerini yanl─▒┼č yerde aray─▒p da bulamay─▒nca ├ž─▒ld─▒ranlar─▒n olu┼čturdu─ču bir zul├╝m deniyyeti. Her virajda;

ÔÇťMedeniyyet dedi─čin tek di┼či kalm─▒┼č canavar!ÔÇŁ dedirten bir mez├ólim.

─░nsanl─▒─č─▒n m├ón├ós─▒na da maddesine de en a─č─▒r i┼čkenceleri rev├ó g├Âren bir u─čursuzluk ve bunu ├žekinmeden ger├žekle┼čtiren bir ┼čen├óet. Her meselede;

ÔÇťT├╝k├╝r├╝n maskeli vicd├ón─▒na asr─▒n, t├╝k├╝r├╝n!ÔÇŁ diye hayk─▒rtan bir rez├«let!

Kanl─▒ ihtiras. Kabir gibi binalarda ├Âl├╝m├╝ unutup da varsa yoksa d├╝nya diyen bir h─▒rs i├žinde savrulu┼č.

Kendi ├ž─▒karlar─▒ n├óm─▒na herkesi s├Âm├╝ren bir sadizm.

Zaten d├╝nya;

Bundan dolay─▒ en az iki kutupludur daima.

Herkesin;

Aramak ve bulmak hususunda ├Ân├╝ne ├ž─▒kan iki tercihten birini se├žmesinden kaynaklanan iki kutup.

Biri;

├éhirete kapal─▒, d├╝nyaya a├ž─▒k.

Di─čeri;

D├╝nyaya kapal─▒, ├óhirete a├ž─▒k.

Biri ┼čuursuz di─čeri ┼čuurlu. Biri ├Âl├╝, di─čeri diri.

Âdeta;

Tek k├╝rede iki ayr─▒ d├╝nya.

Her ┼čeyde bu ger├že─čin akislerini ve neticelerini g├Ârmek m├╝mk├╝n. ├ç├╝nk├╝ ruhlar, sanata da inÔÇÖik├ós eden as─▒l karakter. Bu itibarla bizim medeniyetimizde hangi esere baksak, onu yapanlar─▒n g├╝zel ve r├╗h├óniyet dolu akislerini ve m├ónev├« izlerini g├Âr├╝r├╝z. Mesel├ó muhte┼čem S├╝leym├óniye, rakipsiz Sel├«miye ve emsalleri, bize daima ─░sl├óm sanat─▒n─▒n inceliklerini ve ne kadar zarif oldu─čunu g├Âsterir. Hi├ž b─▒kmadan bir seyran g├╝zelli─či ikram ederler g├Âzlerimize de, g├Ân├╝llerimize de.

Buna mukabil;

Kilise mimar├«lerine bakt─▒─č─▒m─▒zda, onlarda ise dik ve sivri ┼čeyler tak─▒l─▒r nazarlar─▒m─▒za. Sertlik ve kakt├╝s gibi bir duru┼č, g├Âzleri ac─▒t─▒r. Kasvetli atmosferleri, zaten ayr─▒ bir gar├óbettir. O bo─čuk yap─▒lar, asl─▒nda b├ót─▒l bir inanc─▒n b├╝t├╝n olumsuzluklar─▒n─▒ bir arada tem├ó┼č├ódan ba┼čka bir ┼čey de─čillerdir.

Kez├ó ┼čehrin mezar ta┼č─▒ gibi y├╝kselen g├Âkdelenler de bug├╝n ayr─▒ bir kakt├╝s gibi ruhlara darl─▒k vermektedir. Bu darl─▒─č─▒ g├╝ya nefs├ón├« kolayl─▒klara sarmalay─▒p ├ž├Âzmeye kalksalar da bu, g├Ân├╝ller i├žin iki kat daha peri┼čanl─▒kt─▒r. ├ç├╝nk├╝ cenneti kaybettirebilir.

Di─čer taraftan;

Medeniyetimizin ah┼čap binalar─▒, cumbal─▒ evler ve sair s─▒cac─▒k yap─▒lar─▒m─▒z; ayr─▒ bir huzur tezah├╝r├╝d├╝r.

Birinde tev├ózu, karde┼člik, s├╝k├╗net ve rahmet duygular─▒, di─čerinde ise; en├óniyet, benlik, d├╝┼čmanl─▒k, gurur, kibir ve vah┼čet duygular─▒ vard─▒r.

Bug├╝n maalesef;

Bat─▒n─▒n ├žirkin deniyeti, bizim medeniyetimize de sir├óyet ediyor. Nice mevzuda oldu─ču gibi bunda da ayr─▒ bir ist├«l├ó ve tesir alt─▒nday─▒z.

Zengin, enflasyondan ┼čik├óyet├ži;

ÔÇťÔÇôDolar y├╝kseldi, ben ifl├ósa do─čru gidiyorum.ÔÇŁ diyor.

Fakir ve orta hâlli;

ÔÇťÔÇôHer ┼čey artt─▒, ge├žim zorla┼čt─▒.ÔÇŁ diyor.

Toplumun b├╝t├╝n fertleri, m├╝┼čtek├« durumda. Ne ┼č├╝phe, bunda madd├« sebeplerin yan─▒nda bir de m├ónev├« sebepler mevzubahistir.

Mâlûm:

D─▒┼č g├Âr├╝n├╝m tak─▒nt─▒s─▒yla insan─▒n sa├ž─▒-ba┼č─▒ ┼čekilden ┼čekle sokulurken kafas─▒n─▒n i├žerisi ihmal edildi;

Ak─▒l, idr├ók ve ┼čuur unutuldu!

Bu yüzden yüce dâvâyı, ulvî fikirleri ve yüksek meseleleri, onlara inananlar bile anlamaz ve anlayamaz hâle geldi. Kimisi anlamayı da istemez oldular.

Ard─▒ndan;

Mikroplu r├╝zg├órlar─▒n ci─čerlere doldurdu─ču bo┼č hevesler, dopdolu hedeflerin yerini ald─▒:

Mukaddes dâvâ unutuldu!

─░nsan─▒, c─▒l─▒z ve c├╝ce d├╝rt├╝ler i┼čgal etti. Can alan vir├╝slerin soslu lezzeti, be┼čeriyetin en b├╝y├╝k hazz─▒ ve kavgas─▒ h├óline geldi:

Muhabbet ve a┼čk unutuldu!

├élemlerin Rabbi olan All├óhÔÇÖa a┼čk ile kulluk i├žin verilen sevgi, ┼čeytan├« c├ózibelere kendisini kapt─▒rarak yolunu ┼ča┼č─▒rd─▒. ─░─črenilmesi gereken k├Ât├╝l├╝klere kurban edildi. ─░┼čtiyaklar, s─▒rf nefs├óniyete ba─čland─▒ ve zavall─▒ insan, ne hazindir ki, ebed├« h├╝sr├óna m├╝┼čt├ók oldu. S├╝fl├«le┼čen her muhabbet ve a┼čk da, art─▒k iblislere tesl├«miyet ve itaati g├╝zel g├Âsterdi:

HakkÔÇÖa it├óat unutuldu!

Sonunda;

├ľl├╝m ve ├óhiret unutuldu!.. Televizyon, internet, modalar vesaire ├Âl├╝m├╝ de ├óhireti de unutturdu. ─░nsan bir selde k├╝t├╝k gibi ak─▒p gidiyor. ├ç├╝nk├╝;

─░ffet unutuldu!.. Hatt├ó dindar say─▒lan ├ževrelerde bile tesett├╝r, ├ódeta giyinik ├ž─▒plakl─▒k h├óline geldi. ├ç├╝nk├╝;

Hel├ól ve haram unutuldu! Hele ki, Allah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖyle sava┼čmak demek olan f├óiz her tarafa bula┼čt─▒! ┼×u had├«s-i ┼čer├«f, ne kadar m├ónidar:

ÔÇť├ľyle bir zaman gelecek ki faiz yemeyen kimse kalmayacak faiz yemeyenlere de faizin tozu bula┼čacakt─▒r.ÔÇŁ (H├ókim, M├╝stedrek, II, 11; Eb├╗ D├óv├╗d, B├╝y├╗, 3)

Bir de;

ěž┘Ä┘äě▒┘Ĺ┘Äěžě┤█¬┘Ő ┘ł┘Äěž┘ä┘ĺ┘ů┘Ćě▒┘ĺě¬┘Äě┤█¬┘Ő ┘ü┘É┘ë ěž┘ä┘ć┘Ĺ┘Äěžě▒┘É

ÔÇťR├╝┼čvet veren de alan da ate┼čtedir.ÔÇŁ (Taber├ón├«, Evsat, II, 296) hass├ósiyeti, muhasebelerimizin d─▒┼č─▒na at─▒ld─▒. Yaz─▒k ki;

R├╝┼čvet her tarafa yay─▒ld─▒. Bu y├╝zden All├óhÔÇÖ─▒n yard─▒m─▒ ve bereketi azalmaya kesildi. Tek ├žare ├Âz├╝m├╝ze d├Ânmek. Nedir o?

G├Ân├╝llerimizde ve nab─▒zlar─▒m─▒zda Ras├╗lull├óhÔÇÖ─▒n bulunmas─▒. ├éyette buyurulur:

ÔÇťSen onlar─▒n i├žinde iken Allah, kendilerine azap edecek de─čildir. Ve onlar ma─čfiret dilerlerken de Allah kendilerine azap edici de─čildir.ÔÇŁ (el-Enf├ól, 33)

Demek ki;

Her ahv├ól kar┼č─▒s─▒nda en ├Ânce al─▒nacak yeg├óne tedbir:

ÔÇóS├╝nnet-i SeniyyeÔÇÖye ittib├ó etmek.

ÔÇóSamimiyetle seherlerde isti─čfara devam etmek.

Yoksa;

Çare aramak nâfile.

Velhâsıl;

Arad─▒klar─▒m─▒z─▒ bulabilmek ve onlara n├óil olabilmek, ancak bu iki hakikatle m├╝mk├╝n…

Yâ Rab!
Nasîb et!
├ém├«n…