İSLÂM, BİZİM NEYİMİZ OLUR?

Sami B├ťY├ťKKAYNAK skaynak48@hotmail.com

Ya┼čad─▒─č─▒m─▒z zaman itibariyle ┬źinsan┬╗ varl─▒─č─▒n─▒n kutsand─▒─č─▒ bir d├Ânemden ge├žiyoruz. H├╝manizman─▒n; ┬źHer ┼čey insan─▒n istedi─či gibi ┼čekillenir.┬╗ doktrini bu g├╝n├╝n g├╝ndemini olu┼čturmaktad─▒r. Peki, bu g├╝ndeme kar┼č─▒l─▒k, isminin ├Ân├╝nde ┬źm├╝sl├╝man┬╗ yazan bir insan─▒n tavr─▒, duru┼ču, bak─▒┼č─▒ nas─▒l olacakt─▒r? Bu soruya kar┼č─▒l─▒k; m├╝sl├╝manca hareket etme noktas─▒nda, savrulmalar─▒n oldu─čunu s├Âylemek m├╝mk├╝nd├╝r. Zira global pl├ónda m├╝sl├╝manlar─▒n kurucu olmad─▒─č─▒ bir sistemde; m├╝sl├╝manca bir duru┼č sergilemek zorla┼čmakta, bunun ├Âtesinde ne yaz─▒k ki selef├« m├ón├óda ┬źm├╝sl├╝man ┼čahsiyet┬╗ in┼č├ó etmek, hay├ól├« bir sevda olarak d├╝┼č├╝n├╝lmeye ba┼člamaktad─▒r.

Mesel├ó; ┬źf├óiz┬╗ meselesine bak─▒lacak olursa, d├╝nyadaki h├ókim d├╝zenin kurdu─ču bir f├óiz dayatmas─▒ g├Âr├╝lmektedir. Bu dayatma kar┼č─▒s─▒nda ┬źh├ókim g├╝├ž ve oyun kurucu┬╗ olmayan m├╝sl├╝manlar─▒n ├žo─čunlukta oldu─ču, ama belirleyici olmad─▒─č─▒ ├╝lkelerde, global f├óiz bask─▒s─▒ kar┼č─▒s─▒nda duru┼č noktas─▒nda, zorlanmalar olmaktad─▒r. Bu zorlanmalar kar┼č─▒s─▒nda ├ž├Âz├╝m ├╝retmek, tabiri c├óizse me┼čr├╗la┼čt─▒rmalar yapmak da ne yaz─▒k ki m├╝sl├╝man ki┼čilere d├╝┼čmektedir. Bu h├óliyle; ┬źOlmaz!┬╗ dedi─činiz uygulamalar bile bir s├╝re sonra ink├ór edilerek veya kan─▒ksanarak, normal, me┼čr├╗ bir uygulamaya d├Ân├╝┼čmektedir. Bu d├Ân├╝┼čme ile birlikte tavizler tavizi getirmekte, ┬źM├╝sl├╝manl─▒k┬╗ sadece; namaz, abdest, Ramazan ay─▒nda oru├ž, gidebilirsen hac ile umre ve verilen sadakaya kadar daralt─▒lmaktad─▒r. Bunun neticesinde; haram yiyen hac─▒, bankayla i├žli d─▒┼čl─▒ olan cami cemaati gibi abuk sabuk bir profil olu┼čmaktad─▒r.

Di─čer bir mesele ┬źtesett├╝r┬╗ meselesi. H├ókim, global bat─▒ k├Âkenli makyaj ve moda k├╝lt├╝r├╝n├╝n dayatmas─▒ kar┼č─▒s─▒nda ne yaz─▒k ki ┬źm├╝sl├╝man┬╗ han─▒mlar─▒n tesett├╝rlerini ┬źku┼ča ├ževirdi─či┬╗ gibi bir ger├žeklikle kar┼č─▒ kar┼č─▒ya kal─▒nmaktad─▒r. Bununla birlikte ┼ču ger├žekli─či de ifade etmek gerekir ki, h├ókim global g├╝c├╝n en ├Ânemli ├Âzelli─či; ki┼čilerin nefs├ón├« ve ┼čehev├« y├Ânlerini kullanarak, onlar─▒ kendi inisiyatifi alt─▒na almas─▒d─▒r. Nefs├ón├« ve ┼čehev├« duygular─▒n insan─▒ ba┼čkala┼čt─▒rmaktaki etkisi bir v├ók─▒ad─▒r. Tesett├╝r gibi d├«nin en ├Ânemli unsurunu yok etmenin yolu da bu etkiyi kullanmakt─▒r. ─░nsana s├╝rekli; ┬źG├╝zel g├Âr├╝nmelisin, muhataplar─▒n sana bakmal─▒, senden etkilenmeli, hava atmal─▒s─▒n!┬╗ bask─▒s─▒ kuran bir d├╝zenin kar┼č─▒s─▒nda ne yaz─▒k ki d├«nin en mukaddes de─čerlerinden olan tesett├╝r de m├╝sl├╝manlar eliyle modala┼čmaya, makyaj malzemesi olmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r. Bunun neticesi ba┼č─▒nda de─či┼čime u─čram─▒┼č, modala┼čm─▒┼č, ba┼č─▒ ├Ârten bir bez; y├╝z├╝nde makyaj; ├╝zerinde i├ž k─▒yafetini ├Ârtmeyen yar─▒m yamalak bir k─▒yafetle hayat─▒n i├žerisinde yer almaya ba┼člayan kad─▒nlar ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. ─░┼čin daha vahim olan─▒ ise; el ├ólemin i├žinde sigara i├žen, nargile ├╝fleyen, namaz k─▒lmayan, d├«n├« tatbikat ve amellere uzak bir m├╝sl├╝man han─▒m profilinin ortaya ├ž─▒kmas─▒d─▒r.

B├╝t├╝n bu misallerle de g├Âr├╝ld├╝─č├╝ gibi modern d├╝nyada; ─░sl├ómÔÇÖ─▒n sosyal, ekonomik y├Ân├╝ rafa kald─▒r─▒lmak istenmektedir. Bunun sebebi; s├Âm├╝rme ve t├╝ketme ├╝zerine kurulu sek├╝ler d├╝nya d├╝zenine, ─░sl├ómÔÇÖ─▒n kar┼č─▒ duru┼čudur. ─░sl├óm; do─ču┼čunda da MekkeÔÇÖdeki h├ókim s├Âm├╝r├╝ ve t├╝ketim k├╝lt├╝r├╝ne kar┼č─▒ durmu┼č, alternatif Rabb├ón├« bir sistem in┼č├ó etmi┼čtir. ┼×imdi yap─▒lan b├╝t├╝n hesaplar ve kurulan b├╝t├╝n d├╝zenler; insan─▒n insan olarak kalmas─▒n─▒, kul olarak ya┼čamas─▒n─▒ isteyen ilah├« d├╝zene kar┼č─▒ ba┼čkald─▒r─▒ hareketidir. M├╝sl├╝manlar─▒n bu ba┼čkald─▒r─▒ hareketine eklemlenmek, onun ba┼čkala┼čt─▒rmas─▒na payanda olmak gibi bir duru┼ču ve tavr─▒ olamaz. H├ókim d├╝zen; f├óizi ┬źolmazsa olmaz┬╗ olarak kabul etse dah├«, m├╝sl├╝man i├žin haramd─▒r. Ayn─▒ ┼čekilde tesett├╝r; h├ókim t├╝ketim k├╝lt├╝r├╝ a├ž─▒s─▒ndan bir moda arac─▒, t├╝ketim unsuru olarak g├Âr├╝lse bile, m├╝sl├╝man i├žin tesett├╝r All├óhÔÇÖ─▒n koydu─ču bir kanundur ve All├óhÔÇÖ─▒n istedi─či gibi olmak zorundad─▒r. M├╝sl├╝man bu do─črultuda ya┼čamak mecburiyetindedir. Zira m├╝sl├╝man, can─▒n─▒n istedi─či gibi de─čil, All├óhÔÇÖ─▒n istedi─či gibi ya┼čayand─▒r.

Evet, m├╝sl├╝man; can─▒n─▒n istedi─či gibi de─čil, All├óhÔÇÖ─▒n istedi─či gibi ya┼čayand─▒r. Peki, bu bir insanda nas─▒l in┼č├ó edilecek? ┬ź├Äman ve ihsan┬╗ ┼čuurunun g├╝ndemde tutulmas─▒yla in┼č├ó edilecektir. ├Äm├ón edilen All├óhÔÇÖ─▒n ne b├╝y├╝k Allah oldu─ču ve OÔÇÖnun, insan─▒n her alan─▒na kar─▒┼čt─▒─č─▒ e─čitimi, en ├Ânemli e─čitimdir. Bu e─čitimin es ge├žildi─či, All├óhÔÇÖ─▒n sadece yarat─▒c─▒ oldu─čunun ├Ân pl├óna ├ž─▒kar─▒ld─▒─č─▒ bir e─čitim sisteminde; ┬źdeist┬╗ yani All├óhÔÇÖ─▒n vazifesinin yaratmak oldu─ču, insan─▒n i┼člerine m├╝d├óhil olmad─▒─č─▒ inanc─▒na sahip insanlar yeti┼čir. Bunun neticesi, m├╝sl├╝man g├Âr├╝nen ama ya┼čant─▒ ve fikir a├ž─▒s─▒ndan ┬źdeist┬╗ insanlar ortaya ├ž─▒kar. ─░┼čte o zaman; f├óiz normalle┼čir, tesett├╝r modala┼č─▒r, ib├ódet azal─▒r. Bunun i├žin m├╝sl├╝manlar─▒n ana gayesi; All├óhÔÇÖ─▒n her an d├╝nyaya m├╝d├óhil oldu─ču, insanlar─▒n hayat─▒n─▒n her y├Ân├╝ne y├Ânelik kanunlar─▒n─▒n oldu─čunu nesillere aktarmak olacakt─▒r. Aksi takdirde; modern haz eksenli d├╝nyada, sahih m├ón├óda ├«m├óna sahip, ├«m├ón─▒n─▒n gere─čini ya┼čant─▒s─▒na aktaran, ├«m├ón ehli nesiller azalacakt─▒r. Bunun mesÔÇÖ├╗l├╝ de ├«m├ón edenler olacakt─▒r.

Unutulmamal─▒d─▒r ki;

─░sl├óm; m├╝sl├╝manlar─▒n d├«ni, hayat kayna─č─▒ ve kabre kadar ├Âm├╝r re├žetesidir.