DO─×RU D─░YE SUNULAN YANLI┼×LAR

YAZAR : Nurten Selma ├çEV─░KO─×LU nurtencevikoglu@hotmail.com

G├Âr├╝p de─či┼čtirmediklerimizden, duyup d├╝zeltmediklerimizden, ┼čahit olup m├óni olmad─▒klar─▒m─▒zdan bir g├╝n hesaba t├ób├« tutulaca─č─▒z. M├╝sl├╝mansak hayat─▒ cidd├«ye almak durumunday─▒z. ├ç├╝nk├╝ yar─▒n v├ór oldu─čuna kesin inand─▒─č─▒m─▒z o korkun├ž g├╝nde, Allah -celle cel├ól├╝h├╗- korusun alt─▒ndan kalkamayaca─č─▒m─▒z h├óllerle kar┼č─▒la┼čabiliriz.

Bize ula┼čan bilginin, anlat─▒lan h├ódisenin, ger├žek diye g├Âsterilenlerin do─črulu─čundan ne kadar eminiz? Ya┼čad─▒─č─▒m─▒z hayat senaryosunun i├žinde sunulanlar─▒n ka├žta ka├ž─▒ do─čru? Veya biz onlar─▒ hangi bak─▒┼č a├ž─▒s─▒yla de─čerlendiriyoruz?

Bir kere inan├ž sa─člam temeller ├╝zerine oturmal─▒ ki, h├ódiseleri do─čru de─čerlendirelim. ┬źBu anlat─▒lan benim inanc─▒ma uymaz!┬╗ ┬źBir m├╝sl├╝man b├Âyle sapk─▒n inan─▒┼člara kap─▒lmaz!┬╗ diyerek derh├ól ┬źdo─čru diye g├Âsterilen yanl─▒┼člar┬╗─▒ zihnimizden silmeli de─čil miyiz? Ama tabi├« bunun i├žin, sa─člam bir inan─▒┼č gerekli. Bug├╝n bu sa─člam inan─▒┼člar─▒ sekteye u─čratmaktan geri durulmuyor. Din ad─▒na konu┼čanlar bile bunu yap─▒yorlar ne yaz─▒k ki. Do─črusu onlar─▒ el├«m bir ├ók─▒bet bekliyor!

─░├žimizdeki, f─▒trat─▒m─▒zdaki do─čru inan─▒┼člarda karar k─▒lmal─▒y─▒z, onlar─▒ kimsenin bozmas─▒na m├╝saade etmemeliyiz. Her s├Âylenene inanmamal─▒, kayna─č─▒n─▒ sorup soru┼čturmal─▒, uluorta her duyulan─▒ etrafta yaymamaya ├ózam├« gayret g├Âstermeliyiz.

G├╝n├╝m├╝zde medyan─▒n dayatt─▒─č─▒ yalan yanl─▒┼č, bozuk ve sapk─▒n fikirler; hemen h─▒zla insanlar─▒n do─čru fikirlerini ifs├ód ediyor, davran─▒┼člara ├žar├žabuk sir├óyet ediyor. Herkes kendilerine nas─▒l g├Âsterildiyse, o ┼čekilde anlat─▒lana inan─▒yor, o hususta h─▒zla keskin bir fikre sahip oluyor. ─░nsanlar y─▒llard─▒r yanl─▒┼č idrak ve ahl├óka uygun d├╝┼čmeyen fikirlerle beyinleri y─▒kana y─▒kana, art─▒k yanl─▒┼č unsurlara inan─▒r olmu┼člard─▒r. Siz yeni bir ┼čey s├Âyledi─činizde derh├ól hi├ž d├╝┼č├╝nmeden, h├ódiseyi tetkik etmeden itirazlar geliyor. ├ľyle durumlar da geli┼čebiliyor ki, insanlar o ger├žek diye sunulan yanl─▒┼člar─▒ e─čerek b├╝kerek kendi zihn├« idraklerine uygun h├óle getirebiliyorlar. Neticede ortaya ├ž─▒kanlar, hakikatin d─▒┼č─▒nda kabul edilemez ┼čeyler oluyor. ┼×imdi sonu├ž bu mu olmal─▒, Hak a┼čk─▒na!?.

─░nsan kendisine sunulanlar─▒, y├╝ce Rabbin ├Âzenle f─▒trata koydu─ču d├╝┼č├╝nce yetene─čini s├╝zge├žten ge├žirerek de─čerlendirmeye t├ób├« tutsa da ├Âyle inansa ve inand─▒klar─▒n─▒ da o ┼čekilde etraf─▒na s├Âylese, daha ak─▒ll─▒ca bir i┼č yapm─▒┼č olacak. Zira her ┼čeyin hesab─▒n─▒n verilece─či bir ├óhiret ger├že─či var…

Yanl─▒┼č idrakler, sapk─▒n fikirler; defolu zihinlere yerle┼čir. Zihinleri berrak olanlar; kuru kalabal─▒k bozuk g├╝r├╝lt├╝l├╝ g├Âr├╝┼člere itibar etmezler, do─čru de─čerlerinden t├óviz vermezler.

K├Ât├╝l├╝klerin alabildi─čince yayg─▒nla┼čt─▒─č─▒, ├ólim diye ge├žinenlerin z├ólimliklerinin sergilendi─či, mazlumlar─▒n hi├že say─▒ld─▒─č─▒ bir devirde ya┼č─▒yoruz. K─▒rg─▒nl─▒klar─▒n artt─▒─č─▒, g├╝vensizliklerin ├žo─čald─▒─č─▒, dostluklar─▒n azald─▒─č─▒ bir zamanda insanlar─▒n emin dayanaklara sahip olmas─▒ elzemdir. Yanl─▒┼čl─▒klara, k├Ât├╝l├╝klere, ├žirkinliklere ├ólet olmamak i├žin vahiy kaynakl─▒ de─čerlerimize s─▒k─▒ tutunmam─▒z ┼čartt─▒r.

Sonra din, inan├ž ve ├«tikat anlay─▒┼č─▒m─▒z─▒ da derin bir s├╝zge├žten ge├žirmemiz gereklidir. Bunun i├žin ┼ču sorular─▒ kendimize soral─▒m:

D├«n├« inan─▒┼č ├Âl├ž├╝leri mi yoksa ya┼čanan genelge├žer ├Âl├ž├╝ler mi bizim ├╝zerimizde h├ókim? ─░sl├óm├« hakikatler; hayat─▒m─▒z─▒n tam─▒ tam─▒na merkezinde mi yoksa kenar─▒nda, k├Â┼česinde mi? Davran─▒┼člar─▒m─▒z inanc─▒m─▒za g├Âre mi ┼čekilleniyor yoksa i├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z toplumun bize dayatt─▒klar─▒na g├Âre mi ┼čekilleniyor? Bu sorulara devam edebiliriz ama mesele anla┼č─▒lm─▒┼čt─▒r.

Bug├╝n maalesef m├╝sl├╝manlar ya┼čad─▒klar─▒ vasata g├Âre hareket ediyorlar. Bununla da kalmay─▒p bir de kendilerine do─čru diye takdim edilen yanl─▒┼člar─▒ m├╝dafaa etme hatas─▒na d├╝┼č├╝yorlar. Herkes bilhassa d├«n├« kaideleri; kendi kafas─▒na esti─či gibi yorumluyor, keyfine g├Âre e─čiyor, b├╝k├╝yor, sa─č─▒ndan-solundan k─▒rp─▒yor, yontuyor. Neticede kimi keskin kimi radikal kimi gev┼ček kimi kat─▒ m├╝sl├╝manlar ortaya ├ž─▒k─▒yor. Bu bir kavram karga┼čas─▒d─▒r.

H├ólbuki y├╝ce d├«nimiz ─░sl├óm, hi├žbir kavram karga┼čas─▒na meydan vermeyecek kadar a├ž─▒k ve net kaideler vazÔÇś eder. ─░sl├ómÔÇÖ─▒n kaideleri il├óh├« k├Âkenli oldu─ču i├žin, g├╝venilirli─či tart─▒┼č─▒lamaz bile.

B├Âylesi m├╝kemmel bir sistem neden tatbik edilmiyor o zaman?

├ç├╝nk├╝ insanlar bir yere ba─č─▒ml─▒ kalmadan, serbest tak─▒lmak istiyorlar. S├╝rekli pompalanan h├╝r kalma iste─či, tek bir yere ba─č─▒ml─▒ olmay─▒ reddediyor. ─░nsan; keyfine, nefsine, isteklerine, hazlar─▒na ba─č─▒ml─▒ kalarak her arzusunu yerine getirmek istiyor. Arzu ve heveslerin ise sonu gelmiyor. Ne yaz─▒k ki insan, bu basit ideale b├╝t├╝n bir ├Âmr├╝n├╝ harc─▒yor. Oysaki ─░sl├óm en faz├«letli ya┼čan─▒l─▒r hayat tarz─▒n─▒ insana takdim ediyor. ─░nsansa bunu elinin tersiyle itiyor ve;

ÔÇťBen keyfim ne isterse onu yapabilece─čim bir hayat istiyorum.ÔÇŁ diyor. Bu ne ac─▒ bir aldan─▒┼čt─▒r!

Yine ─░sl├óm, insan─▒n herkes├že kabul g├Ârecek g├╝zel ahl├ók├« faz├«letlere sahip olmas─▒n─▒ istiyor. Mesel├ó; do─čru-d├╝r├╝st, ├žal─▒┼čkan, hak-hukuk g├Âzeten, yard─▒msever ├Âzelliklerin insanda bulunmas─▒n─▒ sal─▒k veriyor. Ayn─▒ zamanda insan─▒n y├╝ce Yarat─▒c─▒s─▒na g├╝zel kul olabilen, ib├ódetlerini aksatmadan yerine getiren bir m├╝ÔÇÖmin olmas─▒n─▒ istiyor. Zira ancak bu ┼čekilde insan, ya┼čad─▒─č─▒ vasata de─čer katar ve ├ževresine zarar vermeyen bir ki┼čilik olu┼čturabilir. Fakat g├╝n├╝m├╝zde b─▒rak─▒n di─čer insanlar─▒, m├╝sl├╝manlar bile bu ┼čekilde de─čil.

O zaman yanl─▒┼č giden bir ┼čeyler var demektir.

─░sl├ómÔÇÖ─▒n ilk yay─▒ld─▒─č─▒ senelerde de insanlar aras─▒nda ne kadar ├žok yanl─▒┼č inan─▒┼č ve davran─▒┼člar mevcuttu. Aynen bug├╝nk├╝ gibi zulm├╝n her ├že┼čidi o devirlerde de kol geziyordu. ─░sl├ómÔÇÖ─▒n gelmesiyle her t├╝rl├╝ yanl─▒┼čl─▒k d├╝zeldi, k├Ât├╝l├╝kler yerini iyiliklere b─▒rakt─▒. Zamanla o c├óhiliyye devri insanlar─▒ cihanda parmakla g├Âsterilir y─▒ld─▒zlar h├óline geldiler. Peki, bug├╝nk├╝ insanlar─▒n ├Ân├╝nde haz─▒r bulduklar─▒ ─░sl├óm niye onlar─▒ ashab gibi de─či┼čtirmiyor, d├Ân├╝┼čt├╝rm├╝yor? Neden ahl├ók─▒m─▒z d├╝zelmiyor? 14 as─▒r ├Ânceki din de─či┼čmedi ki, mukaddes kit├ób─▒m─▒z da ayn─▒, en k├ómil ahl├ók─▒ ┼čahs─▒nda sergilemi┼č son peygamber bizim, hadisleri bize ─▒┼č─▒k tutuyor…

Neden biz g├╝zel bir m├╝sl├╝man olam─▒yoruz? Neden? Neden?

Kanaatimiz odur ki, bizim ─░sl├ómÔÇÖ─▒n kaidelerini -din adamlar─▒m─▒z da d├óhil- tam m├ón├ós─▒yla tatbik etmek i┼čimize gelmiyor. O kadar nefsimizi ├Âne ├ž─▒kararak ya┼č─▒yoruz ki d├«n├« kaideleri uygulamak keyfimize uygun d├╝┼čm├╝yor. Vakitler s├╝rekli keyiflere sarf edildi─činden, ib├ódetlere ay─▒racak zaman bulunam─▒yor yahut gereksiz g├Âr├╝l├╝yor. Senelerdir ib├ódet eksenli bir hayat telkin edilmedi─činden, insanlar hep keyif merkezli ya┼čama gayretindeler. B├Âyle olunca ahl├ók; faz├«let ├Âtesine kayd─▒, basitle┼čti, k─▒s─▒rla┼čt─▒ hatt├ó ├ód├«le┼čti. Sonu├žta ahl├ók kalmay─▒nca, ortada ├že┼čit ├že┼čit ahl├ók├« bozukluklar kol gezmeye ba┼člad─▒. Bug├╝n neredeyse her ┼čey mubah g├Âr├╝l├╝r oldu. Zul├╝mler, ahl├óks─▒zl─▒klar, hak ihl├ólleri, tecav├╝zler, ├Âld├╝rmeler s─▒radanla┼čt─▒.

Zaman i├žinde insanlar do─čru d├╝┼č├╝nme analizi dah├« yapamaz h├óle gelebiliyor. ─░sl├óm├« prensiplerin yerine, ya┼čanan hayat─▒n prensipleri referans al─▒nd─▒─č─▒nda yanl─▒┼člar, ├žirkinlikler pe┼či s─▒ra gelmeye ba┼čl─▒yor ve hatt├ó bu yanl─▒┼člar hayat─▒ t├╝m├╝yle kapl─▒yor. ─░nsanlar ya┼čad─▒klar─▒ hayatta canlar─▒n─▒n istediklerine eri┼čemediklerinde, hi├žbir ├Âl├ž├╝ye t├ób├« olmad─▒klar─▒ndan mutsuz oluyorlar hatt├ó bazen canlar─▒na dah├« k─▒yabiliyorlar. Devaml─▒ egolar ┼či┼čirildi─či i├žin, meselelere tev├ózuyla yakla┼č─▒lam─▒yor. Hep nefisler ├Âncelendi─činden, bencillikten yard─▒mseverli─če pay kalm─▒yor. B├Âylesi bir hayat, hakikaten neticesi h├╝sran olan bir hayatt─▒r.

Ne yapmal─▒ peki bu durumdan ├ž─▒kmak i├žin?

Her zaman s├Âyleriz, din hayatt─▒r. Din ve d├«n├« kaideler ya┼čanmak i├žindir. Din asla ve asla hayat─▒n k─▒y─▒s─▒na konamaz. Din b├╝t├╝n insanlar─▒n olmazsa olmaz─▒d─▒r, zira hayat din ile m├ón├ó kazan─▒r. Bunu mutlaka insanlar─▒n kafas─▒na kaz─▒mak gerekir. Ancak bug├╝n├╝n insan─▒ d├«ni hayat─▒ndan kovmak i├žin elinden geleni yapmaktad─▒r ve bunda ba┼čar─▒l─▒ olundu─ču da a├ž─▒kt─▒r. Bu kabul edilemez. ─░nsanlar eninde sonunda d├«nin kendileri i├žin vazge├žilmez bir unsur oldu─čunu idrak edeceklerdir. Ke┼čke bu, i┼č i┼čten ge├žmeden olsa…

M├╝sl├╝manlar da ─░sl├ómÔÇÖ─▒ e─čmeden b├╝kmeden, keyiflerine g├Âre yorumlamadan; do─čru kaynaklardan, do─čru ├«tik─üd├« bilgilerden ├Â─črenmelidir. Peygamber├« faz├«letleri hayata yeniden getirmeye mecburuz. Do─čru yerlerde, do─čru ortamlarda, g├╝venilir ki┼čilerden m├ónev├« olarak beslenmeliyiz. ─░sl├ómÔÇÖ─▒ cidd├« m├ón├óda ya┼čayan ki┼čilerin s├Âzleri tesir eder, b├Âyle ki┼čiler ├Ârnek al─▒nmal─▒d─▒r. Yoksa ortal─▒─č─▒n yanl─▒┼čl─▒klar─▒ i├žinde -Allah muhafaza- mahvolup gidebiliriz.

Y├╝ce Mevl├ó ─░sl├ómÔÇÖ─▒ do─čru anlamay─▒ ve do─čru ya┼čamay─▒ bizlere muvaffak k─▒ls─▒n in┼č├óallah. ├ém├«n.