NOKTA ─░├ç─░N V─░RG├ťLLE┼×ENLER

YAZAR : Hadi ├ľNAL hadional23@gmail.com

S├Âze ├žok├ža anlat─▒lan bir f─▒kra ile ba┼člayay─▒m, dedim. Padi┼čah─▒n biri patl─▒can yeme─čini pek severmi┼č. Bir g├╝n yemekte;

ÔÇťÔÇô┼×u patl─▒can da ne g├╝zel sebzedir.ÔÇŁ demi┼č.

Dalkavu─ču hemen;

ÔÇťÔÇôHakl─▒s─▒n─▒z Sultan─▒m! Bu patl─▒can ├Âyle g├╝zel bir sebzedir ki, k─▒rk ├že┼čit biri birinden leziz yeme─či yap─▒l─▒r; tatl─▒s─▒ olur, tur┼čusu olur; ye ye doyamazs─▒n─▒z.ÔÇŁ diye patl─▒cana methiyeler d├╝zm├╝┼č. Birka├ž g├╝n sonra yemekte yine patl─▒can varm─▒┼č. Padi┼čah bu sefer;

ÔÇťÔÇôNe bu yahu, yine mi patl─▒can! Hem bir ┼čeye benzese!ÔÇŁ deyince dalkavuk;

ÔÇťÔÇôEvet Sultan─▒m! Bu patl─▒can zaten kara kuru bir ┼čey; tad─▒ da yok, kekremsi, ac─▒ms─▒; yeme─či yemek olsa… Tatl─▒s─▒, tur┼čusu desen…ÔÇŁ diye ba┼člam─▒┼č.

Padi┼čah;

ÔÇťÔÇôYahu daha iki g├╝n ├Ânce patl─▒can─▒ ├Âve ├Âve bitiremeyen sen de─čil miydin?ÔÇŁ deyince dalkavuk;

ÔÇťÔÇôAma Sultan─▒m; ben sizin dalkavu─čunuzum, patl─▒can─▒n de─čil.ÔÇŁ deyivermi┼č.

┼×imdi zannederim bana konunun ├Âz├╝n├╝ sormazs─▒n─▒z. Dalkavukluk; kendisine menfaat sa─člayacak olanlara, a┼č─▒r─▒ sayg─▒ ve hayranl─▒k g├Âstererek yaranma h├ólidir.

Dalkavukluk; ya─čc─▒l─▒kt─▒r, ya─čdanl─▒kt─▒r, yalakal─▒kt─▒r, yalpakl─▒kt─▒r, yaltakl─▒kt─▒r, kemik ve ├žanak yalay─▒c─▒l─▒─č─▒d─▒r. B├Âylesi s─▒fatlarla m├╝cehhez(!) insanlara da dalkavuk yahut dilimizde s─▒k kullan─▒lan tabiriyle ya─čc─▒/yalaka denir. Bu mefhumun tarihi, insanl─▒k tarihi kadar eskidir. ┼×ekil, renk ve desen de─či┼čtirerek g├╝n├╝m├╝ze ula┼čan bu haysiyetsiz mesle─čin; az─▒msanamayacak kadar mensubu, icr├óc─▒s─▒ vard─▒r.

Dalkavuklar, ├Âzellikle devlet g├╝c├╝n├╝ elinde bulunduranlar─▒n ├ževrelerinde yo─čunla┼č─▒rlar. Kimliksiz, omurgas─▒z, kemiksiz, ┼čahsiyetsiz, haysiyetsiz, gururu olmayan bu ├žanak yalay─▒c─▒lar─▒n ortak ├Âzellikleri; her durumda ve her ┼čartta iktidar─▒, muktediri, g├╝c├╝ ve g├╝├žl├╝y├╝ ├Âvmek, onlardan yana olduklar─▒n─▒ s├Âz ve davran─▒┼člar─▒ ile ortaya koyarak itibar ve menfaat temin etmektir. G├╝c├╝ ve iktidar─▒ elinde bulunduran ki┼či veya ki┼čiler de─či┼čince; bu yalaka tak─▒m─▒ da hemen yeni sahipleri i├žin k─▒v─▒rtmaya, kuyruk sallamaya ba┼člarlar.

Dalkavuklar; ├Âverek g├Âklere ├ž─▒kard─▒klar─▒ ki┼čilerin sadece ┼čak┼čak├ž─▒s─▒, ┼čarlatan─▒, ya─čc─▒s─▒, ya─čdanl─▒─č─▒, ┬źevet efendim┬╗cisi olarak kalmazlar. Vel├«nimet olarak g├Ârd├╝kleri ki┼čilere ┼čirin g├Âr├╝nmek i├žin muhbirlik yapar, su├žsuz-g├╝nahs─▒z ki┼čileri gammazlar, yalan s├Âyler; hatt├ó kendileri i├žin daima tehdit olarak g├Ârd├╝kleri ┼čahsiyet sahibi insanlara iftira atarak, yaranmak istedikleri ki┼čilerin g├Âzlerine girmeye ├žal─▒┼č─▒rlar.

┬źKraldan ├žok kralc─▒┬╗ olan dalkavuklu─čun irs├« ve genetik olmas─▒ muhtemel olup, ara┼čt─▒r─▒lmaya muhta├žt─▒r. Dalkavuklu─čun/yalakal─▒─č─▒n merhaleleri, kademeleri de vard─▒r. ┬ź… seninle gurur duyuyor!┬╗ slogan─▒ bu mesle─čin(!) en masum icr├ó h├ólidir. ─░leri seviyesi ise; pohpohlanan ki┼čiye il├óh├« birtak─▒m ├Âzellikler yak─▒┼čt─▒rarak onu putla┼čt─▒rmak, hatt├ó peygamber seviyesine y├╝kseltmektir.

A┼čk─▒, yolda┼č─▒ riy├ó ve ikiy├╝zl├╝l├╝k olan dalkavuklu─čun reva├žta oldu─ču toplumlarda; seviye h─▒zla d├╝┼čer. Y├Âneticiler; maharet ve liy├ókat sahiplerini yalaka ve yardak├ž─▒lar─▒na tercih ederlerse, toplumda izmihl├ól ka├ž─▒n─▒lmaz olur. Hele de y─▒kama ve ya─člama; tepeden t─▒rna─ča zincirleme boyut kazan─▒r, y├Ânetenler de bu kervana kat─▒l─▒r yahut bu duruma ├žanak tutarlarsa o toplum ifl├óh olmaz. Ne demi┼čti ├╝nl├╝ Frans─▒z m├╝tefekkir Montesquieu:

ÔÇťDalkavuklu─čun sa─člad─▒─č─▒ ├ž─▒kar, d├╝r├╝stl├╝─č├╝n kazand─▒rd─▒─č─▒ faydadan daha fazla olursa o ├╝lke batar.ÔÇŁ

Ar damar─▒ ├žatlam─▒┼č, yalaka tiplerle; hay├ós─▒zl─▒k, s─▒rna┼č─▒kl─▒k, k├╝stahl─▒k ve hadsizlik tavan yapar. El etek ├Âp├╝c├╝ bu zavall─▒ yarat─▒klar, ├╝├ž kuru┼čluk d├╝nya nimeti i├žin hem kendilerini al├žalt─▒r hem de ya┼čad─▒klar─▒ topluma zarar verirler.

Bir kimsenin makam─▒ndan ve servetinden dolay─▒ onu hak etmedi─či s─▒fatlarla ├Âvmek, ona yaltaklanmak insanl─▒kla ba─čda┼čmad─▒─č─▒ gibi ─░sl├ómÔÇÖda da ├žirkinlik olarak g├Âr├╝lm├╝┼č ve yasak davran─▒┼člardan say─▒lm─▒┼čt─▒r. Nitekim ─░sl├óm Peygamberi Hazret-i Muhammed -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz;

ÔÇť─░nsanlar─▒ ├Âvmeyi ├ódet edinenlerle kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒n─▒zda y├╝zlerine toprak sa├ž─▒n (onlara engel olun).ÔÇŁ (M├╝slim, Z├╝hd, 68; Eb├╗ D├óv├╗d, Edeb, 9) buyurmu┼člard─▒r.

Yaln─▒zca yalaka ve ya─čc─▒lar su├žlu de─čil; yalakalar─▒n ├Âvg├╝lerine(!) mazhar olanlar, onlar─▒n pohpohlamalar─▒na inanarak b├Âb├╝rlenenler, kendini be─čenenler, b├╝y├╝klenenler, kibirlenenler de en az yalaka ve ya─čc─▒lar kadar su├žludurlar. O y├╝zden mevk├«/makam ve g├╝├ž sahipleri; dalkavuklar─▒n beklentilerine nefisleri ile de─čil, All├óhÔÇÖ─▒n lutfu olan ak─▒llar─▒ ile kar┼č─▒l─▒k vermelidirler.

Bir f─▒kra ile ba┼člad─▒k yaz─▒m─▒za bir f─▒kra ile de sonland─▒ral─▒m:

├ľnemli mevk├«de bulunan bir devlet adam─▒, dalkavu─čun birine;

ÔÇťÔÇôS─▒f─▒r nedir?ÔÇŁ diye sormu┼č.

Dalkavuk teredd├╝ts├╝z;

ÔÇťÔÇôSizin huz├╗runuzda ben!ÔÇŁ diye cevap vermi┼č.

Cen├ób-─▒ Allah; b├Âylesi ki┼čiliksiz, kimliksiz, omurgas─▒z, ┼čahsiyetsiz kullar─▒na bizi mecbur ve mahk├╗m b─▒rakmas─▒n. ┬źNokta kadar menfaat i├žin virg├╝l gibi e─čilenler┬╗in durumuna d├╝┼č├╝rmesin.

├ľmer Hayy├óm gibi;

ÔÇťVars─▒n hayat yalakalara ┼čans tan─▒s─▒n; ben haysiyetime fiyat bi├žmem! Ya┼čad─▒─č─▒m kadar daha ya┼časam, asla t├╝k├╝r├╝lecek eli ├Âpmem.ÔÇŁ dedirtsin.