REZÂLETİN İLÂNI

YAZAR : M. A┼č─▒r KARABACAK

8 Mart D├╝nya Kad─▒nlar G├╝n├╝.

8 Mart 1857 tarihinde k─▒rk bin kad─▒n tekstil i┼č├žisi, AmerikaÔÇÖn─▒n New York ┼čehrinde grev yaparlar. Polis; grev yapanlara ┼čiddetle m├╝dahale eder ve 129 kad─▒n i┼č├ži, s─▒─č─▒nd─▒klar─▒ tekstil fabrikas─▒nda ├ž─▒kan yang─▒nda can verir. 27 A─čustos 1910 tarihinde Clara Zetkin isimli aktivistin teklifi ile bu g├╝n D├╝nya Kad─▒nlar G├╝n├╝ olarak kutlanmaya ba┼člad─▒.

Burada dikkat ├žeken hususlar;

Kad─▒n i┼č├žilerin i┼č ┼čartlar─▒n─▒n d├╝zenlenmesi,

E┼čit i┼če e┼čit ├╝cret politikas─▒n─▒n belirlenmesi,

Grev hakk─▒n─▒n kullan─▒lmas─▒ vs. gibi konular ile g├╝ndeme gelmi┼č bir g├╝nden bahsediyoruz.

L├ókin, g├╝n├╝m├╝zde baz─▒ ├ževreler 8 MartÔÇÖ─▒ vahim bir ┼čekilde istismar etmektedir.

├ľzellikle ge├žti─čimiz ay TaksimÔÇÖde yap─▒lan bir y├╝r├╝y├╝┼č tam bir rez├ólet idi.

┬źKad─▒nlar g├╝n├╝nde, kad─▒n ├Âznesi d─▒┼č─▒nda ve kad─▒n haklar─▒ d─▒┼č─▒nda her ┼čey vard─▒.┬╗ desek abart─▒ yapm─▒┼č olmayaca─č─▒m─▒z bir y├╝r├╝y├╝┼č ve n├╝m├óyi┼č sergilendi.

A├ž─▒lan pankartlar, y├╝r├╝y├╝┼č├╝ destekleyen STK ve siyas├« partilerin yapt─▒klar─▒ a├ž─▒klamalar, g├╝n├╝n mahiyetinin ├žok d─▒┼č─▒nda ve ├Âtesinde portreler sergiledi.

G├╝ya kad─▒n─▒n cinsiyetinden dolay─▒ ikinci pl├ónda tutuldu─čunu s├Âyleyenler, kad─▒n─▒ tamamen bir cins├« obje olarak ortaya ├ž─▒kard─▒lar. A├ž─▒lan pankartlar─▒n; -b─▒rak─▒n─▒z bir han─▒mefendiyi- bir erkek bile okudu─čunda y├╝z├╝n├╝ k─▒zartan ve; ┬źBu kadar da olmaz!┬╗ dedirtecek t├╝rden ifadelerle dolu olmas─▒ bir tarafa, bu pankartlar─▒ kad─▒nlar─▒n ta┼č─▒yor olmas─▒ da ayr─▒ bir fecaat ve den├óet ├Ârne─či olu┼čturdu.

├ľyle ki aile hayat─▒n─▒ dinamitleyen bir tav─▒r sergilendi.

Hâlbuki insanın, fıtratı îcâbı aileye ihtiyacı vardır. Aileyi aile yapan da nikâhtır.

┬źEvlenenlere de─čil de bo┼čananlara hediye g├Ândermek l├óz─▒m!┬╗,

┬źAnne, babam─▒ bo┼ča!┬╗ gibi pankartlarla b├╝t├╝n ahl├ók├« k─▒ymetleri alt├╝st ederek hangi insan├« de─čeri topluma sunmak ve hangi stat├╝y├╝ kazanmak istiyorlar? Ailesiz bir insan toplumu meydana gelebilir mi? Bin├óenaleyh insan, di─čer canl─▒lardan farkl─▒ olarak nik├óh ile aile te┼čkil eder. Hayvanlar ise bu hissiy├óta sahip de─čildir.

S├Âz├╝m ona ┬źKad─▒n Y├╝r├╝┬şy├╝┬ş┼č├╝┬╗nde a├ž─▒lan rezil pankartlardan birka├ž ├Ârnek daha sunmak istiyorum:

┬źNamus bizden korksun.┬╗

┬źTam namuslu olaca─č─▒m, bir g├╝lme geliyor.┬╗

┬źBedenimiz, hayat─▒m─▒z bizim; aileniz sizin olsun.┬╗

┬źK├Ât├╝ yola d├╝┼čt├╝m, b├Âyle iyiyim.┬╗

┬źKocan─▒n kar─▒s─▒ olma, bilmem ne ol.┬╗

Daha nice edepsiz ifadeler ki burada aktarılmasına imkân yok!

Di─čer yandan kad─▒nlar g├╝n├╝yle ne al├ókas─▒ varsa, mill├« hissiyattan uzak siyas├« pankartlar:

┬źSil├óhlar sussun, kad─▒nlar bar─▒┼čta ─▒srarc─▒.┬╗

┬ź├ľcalanÔÇÖa ├Âzg├╝rl├╝k.┬╗

┬źMilitarizm bizden korksun.┬╗

┬źPolis bizden korksun.┬╗

┬źSur, Cizre, Silopi. Bu sava┼ča kad─▒nlar─▒n r─▒z├ós─▒ yok.┬╗

Tamam─▒n─▒ yazmaya kalemin hay├ó edece─či bir pankart─▒n ba┼č taraf─▒nda ise ┼č├Âyle bir itiraz:

┬źBen senin kaburgandan yarat─▒lmad─▒m!┬╗

├éyet ve hadisle sabit olan bir yarat─▒l─▒┼č hakikatini, b├Âyle rezil bir y├╝r├╝y├╝┼č├╝n afi┼čine ta┼č─▒mak nedir? Bu kad─▒nlar y├╝r├╝y├╝┼č├╝ m├╝, ateistler y├╝r├╝y├╝┼č├╝ m├╝?

Ve daha nice edepsizce, millet hissiy├ót─▒ndan uzak ve din d├╝┼čman─▒ ifadeler… ┼×imdi bu ifadelere bak─▒nca, bu yap─▒lan y├╝r├╝y├╝┼č├╝n ┬źkad─▒n haklar─▒┬╗ ile ne kadar ilgisi oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝rs├╝n├╝z? Veya bu y├╝r├╝y├╝┼č├╝n, y├╝zde 99ÔÇÖu m├╝sl├╝man olan bir ├╝lkede yap─▒l─▒yor olmas─▒ ve y├╝r├╝y├╝┼čteki d├«n├« de─čerlere yap─▒lan sald─▒r─▒lar da g├Âze al─▒nd─▒─č─▒nda; hangi maksada hizmet etti─či hususunda nas─▒l bir yorum yap─▒lmas─▒ gerekir?

Maksat nedir?

Uygulanan y├Ântem nedir?

Ula┼č─▒lan hedef nedir?

Bu ├╝├ž soru muv├ócehesinde bak─▒ld─▒─č─▒nda, maksad─▒n birtak─▒m s├╗i istimalciler vas─▒tas─▒yla kad─▒nlara yap─▒lan haks─▒zl─▒klar olmad─▒─č─▒ a├ž─▒kt─▒r. Bil├ókis; a├ž─▒lan pankartlara bak─▒ld─▒─č─▒nda, bu y├╝r├╝y├╝┼č├╝n ├╝├ž temel gayesi oldu─ču ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r.

Birincisi, kad─▒n meselesini tamamen cinsiyet ├╝zerinden ortaya ├ž─▒karmak. Bunu yaparken de sanki f─▒tratta varm─▒┼č ve gayet normalmi┼č gibi cins├« sap─▒kl─▒klar─▒ da alen├«le┼čtirme gayreti g├╝d├╝lm├╝┼č.

─░kincisi; YPG, PYD gibi ter├Âr kuklalar─▒ ├╝zerinden sald─▒r─▒lan ├╝lkemizin, yerinde ve g├╝├žl├╝ bir taarruz ile Suriye topraklar─▒nda yapt─▒─č─▒ harek├ót─▒n; ┬źSevgi, bar─▒┼č, karde┼člik┬╗ gibi herkes taraf─▒ndan kabul edilebilecek kelimelerle s├╝slenerek engellenmesi ve e─čer bu ba┼čar─▒lamazsa kamuoyu ├Ân├╝nde tart─▒┼č─▒l─▒r pozisyona sokulmas─▒.

├ť├ž├╝nc├╝s├╝ ise, en tehlikeli ┼čekilde pl├ónlanm─▒┼č ve uygulamaya konulmu┼č. Din ve mukaddes de─čerler ├╝zerinden yap─▒lan sald─▒r─▒. Din ve cemiyet vicdan─▒nda m├ókes bulan de─čerleri ayaklar alt─▒na almak ve kafalar─▒nda olu┼čturduklar─▒ ┬źta┼č devri┬╗ insan─▒n─▒n hayv├ón├« isteklerini; ┬źB─▒rak─▒n─▒z yaps─▒n, b─▒rak─▒n─▒z ge├žsin!..┬╗ felsefesiyle hayata ge├žirmek.

Dikkat edilirse, hi├žbir maddede; kad─▒na yap─▒lan haks─▒zl─▒klar, e┼čit i┼če e┼čit ├╝cret vs. gibi bug├╝n├╝n ana gayesine y├Ânelik bir haz─▒rl─▒k bulunmamaktad─▒r.

Uygulanan y├Ântem ise; tamamen insanl─▒k haysiyetini zedeleyici, yani hayv├ón├« bir y├Ântemdir ve toplumun her kesimince telÔÇÖin edilmelidir.

Var─▒lan netice ise -elhamd├╝lill├óh- ┼čimdilik bir saman alevidir. Gaye, maksat; han─▒mlar─▒n s─▒k─▒nt─▒lar─▒na ├žare bulmak olmad─▒─č─▒ i├žin han─▒mlar nezdinde de elbette itibar g├Ârmemi┼čtir.

Yap─▒lan bu ahl├óks─▒zl─▒ktaki cesaret, L├╗t -aleyhissel├óm-ÔÇÖ─▒n kavminin;

ÔÇťTemizler aram─▒zdan ├ž─▒ks─▒n!ÔÇŁ t├╝r├╝nden yapt─▒klar─▒ den├óetten de ├Âtedir. ├ç├╝nk├╝ burada;

ÔÇťTemizler ├ž─▒ks─▒n!ÔÇŁ denilmemekte;

ÔÇťTemizler bize kar─▒┼čmas─▒n, sayg─▒ duysun ve onlar da bizim gibi olsun!ÔÇŁa getirilmektedir i┼čin nihayeti…

Evvelden sokaklarda dola┼čan ayya┼člar bile, namus s├Âz konusu oldu─čunda h├ólinden utan─▒r ve ba┼čkalar─▒n─▒n namusuna yan bakmak ┼č├Âyle dursun ├Âyle bir duruma ┼čahit olsa ├ón─▒nda m├╝dahale ederdi. Hatt├ó me┼čhurdur, af buyurun; ─░stanbulÔÇÖun i┼čgal edildi─či d├Ânemde Karak├Ây umumh├ónelerinde ├žal─▒┼čan f├óhi┼čeler bile;

ÔÇťBizler g├óvur askerleri ile birlikte olmayaca─č─▒z!ÔÇŁ diye ├«l├ón├ótta bulunmu┼člard─▒r.

┼×imdiki gelinen noktaya bak─▒ld─▒─č─▒nda insan─▒n havsalas─▒ alm─▒yor. Red├óetin, rez├óletin bu safhaya gelmesine taacc├╝p ediyor insan.

KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n bildirdi─či eski kavimlerin hel├ók olu┼č sebeplerine bakt─▒─č─▒m─▒zda; sadece 8 MartÔÇÖta TaksimÔÇÖde yap─▒lan y├╝r├╝y├╝┼č ve bu y├╝r├╝y├╝┼čteki fiil ve tav─▒rlar, b├╝t├╝n o kavimlerin hel├ók sebeplerinin g├╝n├╝m├╝zde de vuk├╗ buldu─čunu ayan beyan ortaya koymaktad─▒r. ┼×├╝k├╝r ki Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz;

ÔÇťBen, Rabbimden; benim ├╝mmetimi hel├ók etmemesini istedim. Rabbim benim bu du├óm─▒ kabul etti.ÔÇŁ (M├╝slim, Fiten, 20) buyurarak isyank├ór kavimlerin hel├ókleri gibi bir hel├óke d├╗├ž├ór olmamam─▒z i├žin niyaz etmi┼člerdir.

Di─čer taraftan;

Bu marjinal g├Âsteri d─▒┼č─▒nda da Kad─▒nlar G├╝n├╝ mesajlar─▒n─▒n medeniyetimizle, f─▒trat─▒m─▒zla ters d├╝┼čen y├Ânleri yok de─čildir. Kad─▒nlar─▒n i┼č, siyaset, ticaret vs. d─▒┼č d├╝nyada daha fazla temsil edilmeleri gerekti─či y├Ân├╝nde telkinler verilmektedir.

Fakat ├Âmr├╝ sahnelerde ge├žmi┼č artistlerin ifadelerine bakarsak, i├žlerinde bulunduklar─▒ ├ževrenin a┼č─▒r─▒ mahalle bask─▒s─▒na ra─čmen, pi┼čmanl─▒klar─▒n─▒ ifade etmeleri dikkate de─čer niteliktedir.

Mesel├ó; M├╝zeyyen SENAR, kendisi ile yap─▒lan bir r├Âportajda ┼čunlar─▒ s├Âyl├╝yor:

ÔÇťÔÇôBug├╝n sorarsan; ┬źHi├ž mi pi┼čmanl─▒─č─▒n yok!┬╗ diye; ┬źVar!┬╗ derim. M├╝zeyyen SENAR olmak yerine, bir kocayla bir ├Âm├╝r ge├žirmek isterdim. Ke┼čke bir adamla birlikte ya┼članabilseydim. Bug├╝n arkada┼člar─▒m─▒n evlili─činin 66. senelerini kutlayaca─č─▒z. 66 y─▒ld─▒r evliler. Ne g├╝zel bir ┼čey.ÔÇŁ

ÔÇťÔÇôHer ┼čeyi bir kenara koyar m─▒yd─▒n─▒z yani, ayn─▒ adamla bir ├Âm├╝r ge├žirebilmek i├žin?ÔÇŁ sorusuna da;

ÔÇťÔÇôKoymaz m─▒ insan, koyar tabi├«.ÔÇŁ diye cevap veriyor. Her ┼čeyi, t├╝m o ┼č├Âhreti, ┼č├Âhretin getirdi─či madd├« nimetleri, tan─▒nmay─▒ vs. her ┼čeyi bir kenara iterek, bir adamla bir ├Âm├╝r beraberlik…

Nedir peki g├Âsteri┼čli, n├╝m├óyi┼čli bir hayat─▒ ya┼čamaktansa s─▒radan bir anne olarak ailesi ile ilgilenebilme iste─čine iten o artistleri?

All├óhÔÇÖ─▒n han─▒mlara verdi─či b├╝y├╝k nimettir. Annelik hissiy├ót─▒ ve bir erke─čin korumas─▒ alt─▒nda huzurlu nefes al─▒┼čveri┼čin rahatl─▒─č─▒. Kad─▒nl─▒─č─▒n, kad─▒n─▒n f─▒trat─▒ ve temiz kalabilmi┼č yanlar─▒. All├óhÔÇÖ─▒n kad─▒n f─▒trat─▒nda yaratt─▒─č─▒ merhamet ve ┼čefkat temizli─či.

Yak─▒n zamanda bir di─čer artist, H├╝lya AV┼×AR da ┼č├Âyle bir a├ž─▒klama yapt─▒:

ÔÇťErkek ├žal─▒┼čs─▒n; kad─▒n evde ├žocuklar─▒ kendi b├╝y├╝ts├╝n, yeme─čini yaps─▒n, kocas─▒n─▒ kar┼č─▒las─▒n. ┬ź├ľzg├╝rl├╝klerini k─▒s─▒tlas─▒n.┬╗ demiyorum. Evde kad─▒n bask─▒n, d─▒┼čar─▒da erkek. Erkek h├ókimiyeti, g├╝zel bir duygu gibi geliyor bana. ┬źErkek bask─▒s─▒┬╗ demiyorum. Kad─▒n, yapabilir her ┼čeyi.

Biz kad─▒nlar iki i┼či birden beceremiyoruz. Bunu ben de beceremedim. Ayr─▒l─▒klar─▒m bu y├╝zden oldu. Bo┼čanmalar─▒n ├žo─ču da bu y├╝zden oluyor. Bir erkek kad─▒na sar─▒ld─▒─č─▒ zaman, kolunun alt─▒na girilebilecek bir erkekten bahsediyorum. G├╝zel bir ┼čey de─čil mi?ÔÇŁ

Tabi├« bu a├ž─▒klamalardan sonra cidd├« bir mahalle bask─▒s─▒na maruz kald─▒. Fakat;

ÔÇťBen, s├Âzlerimin arkas─▒nday─▒m!ÔÇŁ diyerek s├Âylediklerini ┼čuurlu bir irade ile de s├Âyledi─čini il├ón etti.

Bu bir iki itiraf─▒n ├Âtesinde, bat─▒ d├╝nyas─▒nda da kad─▒n─▒n ├žal─▒┼čmak zorunda b─▒rak─▒lmas─▒n─▒, aile ve annelik duygular─▒ndan uzak kalmas─▒n─▒ sorgulayan cidd├« hareketlerin varl─▒─č─▒n─▒ biliyoruz.

Ved├ó HutbesiÔÇÖne bakt─▒─č─▒m─▒zda, han─▒mlar hakk─▒nda ├žizilen ├žizginin ne kadar hakk─üniyetli oldu─čunu g├Âr├╝r├╝z:

ÔÇťEy insanlar! Kad─▒nlar─▒n haklar─▒n─▒ g├Âzetmenizi ve bu hususta AllahÔÇÖtan korkman─▒z─▒ tavsiye ederim. Siz kad─▒nlar─▒ All├óhÔÇÖ─▒n em├óneti olarak ald─▒n─▒z ve onlar─▒n namusunu kendinize All├óhÔÇÖ─▒n emri ile hel├ól k─▒ld─▒n─▒z. Sizin kad─▒nlar ├╝zerinde hakk─▒n─▒z, kad─▒nlar─▒n da sizin ├╝zerinizde hakk─▒ vard─▒r.ÔÇŁ

─░sl├óm, Hazret-i PeygamberÔÇÖin tebli─či ile birlikte, k─▒z ├žocuklar─▒na ve kad─▒na bak─▒┼č─▒ ┬źTAB─░ATINA UYGUN┬╗ noktaya getirmi┼č ve han─▒mlar─▒ aziz yerlerine konumland─▒rm─▒┼čt─▒r.

Bu konumland─▒rma ├žift tarafl─▒ bir konumland─▒rmad─▒r. Erke─čin vaziyeti ve han─▒m─▒n vaziyeti ayr─▒ ayr─▒ zikredilerek her iki cinsin de hak ve mesÔÇÖ├╗liyetleri tavzih ve il├ón edilmi┼čtir.

─░sl├ómÔÇÖ─▒n kad─▒na bak─▒┼č─▒ k─▒saca ┼č├Âyledir:

K─▒z ├žocu─ču da ayn─▒ erkek ├žocu─ču gibi e─čitim al─▒r, ayr─▒ tutulmaz. Ne KurÔÇÖ├ónÔÇÖda ne de s├╝nnette insanlar─▒ ilme te┼čvik eden hi├žbir ├óyet veya hadis, kad─▒nlar─▒ ├žer├ževe d─▒┼č─▒nda tutmaz.

Prensip olarak, kurulan ailede ev ge├žindirme m├╝kellefiyeti erke─če aittir. Ev i├žindeki evl├ót yeti┼čtirme gibi vazifeler ise han─▒ma aittir.

Kad─▒n, evlenirken istedi─či kadar ┬źmihir┬╗ al─▒r. Mihir kendi mal─▒d─▒r, istedi─či gibi harcar veya elinde tutar. Kendi mal varl─▒─č─▒ ├╝zerinde tasarruf sahibidir. ─░sterse ticaret yapar, ┼čirket kurar, tic├ór├« ortakl─▒klar yapabilir. Kazand─▒─č─▒n─▒ da kendi istedi─či bi├žimde harcayabilir. B├╝t├╝n bunlar─▒ yaparken de evlilik sonras─▒nda bir nev├« sosyal g├╝venlik garantisi alt─▒na girmi┼čtir. Erkek, imk├ón─▒ ├Âl├ž├╝s├╝nde han─▒m─▒na bakmakla ve onun ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒lamakla m├╝kelleftir.

Bu a├ž─▒klamalardan sonra o iki artistin payla┼čt─▒klar─▒ pi┼čmanl─▒klar─▒na bakarsak; geldikleri noktan─▒n, ─░sl├ómÔÇÖ─▒n 1400 k├╝sur y─▒l ├Ânce vaz etti─či hakikatlere ne kadar yakla┼čt─▒klar─▒n─▒ g├Âr├╝r├╝z.

All├óhÔÇÖ─▒n insana vermi┼č oldu─ču f─▒trat ne g├╝zel. Her iki cinsi de kendi ist├«datlar─▒ ve kabiliyetleri y├Ân├╝nde sa─člam bir e─čitime t├ób├« tutsak, asl─▒nda hi├žbir problem kalmayacak. ─░sl├ómÔÇÖ─▒n koydu─ču kaidelere uyulmamas─▒ndan m├╝tevellit s─▒k─▒nt─▒lar da ortadan kalkm─▒┼č olacak.

Bunun i├žin ├žocuklar─▒m─▒z─▒ sa─člam ve g├╝venilir bir ┼čekilde KurÔÇÖ├ón e─čitimine y├Âneltmeli, onlar─▒n istikb├óli ile ilgili olu┼čabilecek olumsuzluklardan onlar─▒ korumal─▒y─▒z.

Madd├«, nefs├ón├« ve ┼č├ó┼čaal─▒ bir hayat tarz─▒; ba┼člang─▒├žta sa─člam bir KurÔÇÖ├ón e─čitimi almam─▒┼č fertleri cezbetse de zaman ge├žtik├že buhrana ve bunal─▒mlara yol a├ž─▒yor. Bu buhranlar─▒n neticesi de toplumda kapanmas─▒ zor yaralar a├ž─▒lmas─▒na sebebiyet veriyor. ┬ź8 Mart Kad─▒nlar G├╝n├╝┬╗nde yap─▒lan Taksim y├╝r├╝y├╝┼č├╝ de bu bunal─▒m ve buhran─▒n bir neticesidir.

Bunun bir ad─▒m sonras─▒ da; i├žki m├╝ptel├ós─▒ bir ayya┼čl─▒k veya esrar, uyu┼čturucu sarmal─▒nda kaybolan bir ├Âm├╝r. Sonras─▒ da as─▒l fel├óket.

All├óhÔÇÖ─▒n koydu─ču f─▒trat─▒n d─▒┼č─▒na ├ž─▒k─▒lmas─▒n─▒n ne hazin bir neticesi.

Rabbimiz KurÔÇÖ├ónÔÇÖdan ve KurÔÇÖ├ón endeksli bir hayat─▒ ya┼čamaktan bizi uzak tutmas─▒n. ├ém├«n!