D├╝nyadan Cennete Giden Tek Yol

YAZAR : ─░rfan ├ľZT├ťRK

SIR├éT-I M├ťSTAK├ÄM

ěž┘É┘çě»┘É┘ć┘Äěž ěž┘äěÁ┘Ĺ┘Éě▒┘ÄěžěĚ┘Ä ěž┘ä┘ů┘Ćě│ě¬┘Ä┘é█¬┘Ő┘ů┘Ä

ÔÇťBizleri s─▒r├ót-─▒ m├╝stak├«me hid├óyet eyle.ÔÇŁ (el-F├ótiha, 6)

Ey b├╝t├╝n ├ólemlerin ve t├╝m duygular─▒m─▒z─▒n Rabbi olan All├óhÔÇÖ─▒m! Bizleri de emir buyurdu─čun ve r├óz─▒ oldu─čun s─▒r├ót-─▒ m├╝stak├«m yoluna eri┼čtir ve o yolda s├óbit k─▒l!

Sonsuzluk ├óleminin yolcusu olan insan─▒n; ruhlar ├óleminden ba┼člayan yolculu─ču, cennet veya cehennemden biri ile noktalanacakt─▒r.

D├╝nyay─▒ a┼čan ve sonsuzlu─ča uzanan bir hayat i├žin yarat─▒lan insan─▒n, di─čer canl─▒lardan ├žok farkl─▒ ├Âzellikleri vard─▒r.

As─▒rlar ├Ânce d├╝nyada ya┼čamaya ba┼člayan bir avu├ž insan; koskocaman ve bombo┼č bir d├╝nya ile tatmin olmay─▒p, y─▒ld─▒zlarla ilgilenmi┼čler ve ba┼čka bir hayat─▒n ├Âzlemini duymu┼člard─▒r.

Bug├╝n├╝n insan─▒ ger├žekten d├╝nyay─▒ a┼čm─▒┼č fez├óda dola┼čmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r.

E─čer, yak─▒nda k─▒y├ómet kopmaz ve insanl─▒─č─▒n ba┼č─▒na b├╝y├╝k bir fel├óket gelmezse; yar─▒n─▒n insan─▒ daha ileri teknoloji ile daha da ileri gidebilir.

Ancak, insano─člunu bunlar tatmin edemez. Elde edilen yeni bilgiler ve enteresan ke┼čifler, ├žocuklar─▒n yeni ve de─či┼čik oyuncaklara olan al├óka ve d├╝┼čk├╝nl├╝─č├╝ gibidir.

G├╝ndeme gelen yeni bilgiler ve yeni ke┼čifler, yepyeni bir oyuncak gibi insanl─▒─č─▒n al├ókas─▒n─▒ ├žekebilir ve biraz oyalayabilir. Ama kesinlikle tatmin edemez. Ancak; All├óhÔÇÖ─▒n zikri ile tatmin olan kalplerin tabi├« yer ve y├Âr├╝ngeleri, All├óhÔÇÖ─▒n yolu olan ve ki┼čiyi cennete ta┼č─▒yacak olan s─▒r├ót-─▒ m├╝stak├«m yoludur.

S─▒r├ót-─▒ m├╝stak├«m denen KurÔÇÖ├ón yolunu; sap─▒k ve sunÔÇś├« yollarla ve yabanc─▒ ideolojilerle de─či┼čtirmeye kalk─▒┼čmak, insan─▒n tabi├« inanc─▒na ve tabi├« hayat─▒na terstir. Bu yoldaki bask─▒ ve zorlamalar; r├╗h├« bunal─▒mlara, sap─▒kl─▒klara, i├žtim├ó├« dengesizliklere ve karga┼čalara yol a├žar.

─░sl├óm d─▒┼č─▒ ya┼čant─▒ya ve inanca, insanlar─▒n beden├« ve r├╗h├« yap─▒lar─▒ elveri┼čli de─čildir. All├óhÔÇÖ─▒n haram k─▒ld─▒─č─▒ her ┼čeyin, ruh ve bedende onar─▒lamayacak kadar b├╝y├╝k zararlar─▒ vard─▒r.

Sevgili Peygamberimiz, elindeki as├ó (de─čnek) ile dosdo─čru bir yol ├žizdi. M├ón├ós─▒n─▒ soran sah├óbelerine;

ÔÇťBu dosdo─čru yol, Allah yolu olan s─▒r├ót-─▒ m├╝stak├«m yoludur. Etraf─▒ndaki e─čri ve ├ž─▒kmaz yollar ise, sap─▒k yollard─▒r. Sap─▒k yollar─▒n ba┼člar─▒nda birer ┼čeytan vard─▒r ve her ┼čeytan insanlar─▒, kendi sap─▒k yoluna ├ža─č─▒r─▒r.ÔÇŁ (D├órim├«, Mukaddime, 23) buyurdu.

─░┼čte s─▒r├ót-─▒ m├╝stak├«m yolu da, s─▒rat k├Âpr├╝s├╝ gibi k─▒ldan ince ve k─▒l─▒├žtan keskindir. Ama dosdo─črudur; ├žok kolay, ├žok rahat ve tehlikesizdir, d├╝nyadan cennete giden tek yoldur. All├óhÔÇÖ─▒n ├«manl─▒, ihl├ósl─▒ ve ├ó┼č─▒k kullar─▒, bin bir zevkle bu yolu a┼č─▒p cennete ve ┬źcem├ólull├óh┬╗a kavu┼čurlar.

Bunu g├╝zel bir temsille anlatal─▒m:

Bir h├╝k├╝mdar─▒n ├žok sevdi─či biricik k─▒z─▒ varm─▒┼č. K─▒z; evlenme ├ža─č─▒na gelince, d├╝n├╝rl├╝─če gelenlerle saray dolup ta┼čmaya ba┼člam─▒┼č.

H├╝k├╝mdar baz─▒ damat namzetlerini m├╝sbet kar┼č─▒lamakla birlikte, k─▒z─▒n─▒ bir t├╝rl├╝ evlenmeye r├óz─▒ edememi┼č. Can─▒ s─▒k─▒lan h├╝k├╝mdar, k─▒z─▒na neden evlenmek istemedi─čini sorunca k─▒z;

ÔÇťÔÇôBabac─▒─č─▒m, ben bir ├žoban─▒n k─▒z─▒ olsayd─▒m; bu ki┼čiler, bana talip olmazd─▒. Onlar─▒n gayesi ben de─čilim. Sana damat olmak isterler. Bu t├╝r menfaate dayal─▒ g├Ân├╝ls├╝z evlilikler renksiz ve tats─▒z karpuza benzer.ÔÇŁ demi┼č.

H├╝k├╝mdar k─▒z─▒na hak vermi┼č ve probleme bir ├ž├Âz├╝m bulmalar─▒ i├žin g├Ân├╝l ehli ├ólimleri saray─▒na davet etmi┼č.

Âlimlerden biri;

ÔÇťÔÇôH├╝k├╝mdar─▒m! ┬źK─▒z─▒mla evlenmek isteyenler fil├ón g├╝n├╝ saraya gelsinler. K─▒z─▒m, kimi isterse onunla evlendirece─čim!┬╗ diye ferm├ón-─▒ um├╗m├« ne┼čredin. Saray─▒n bah├žesine ├žok c├ózip, g├Âz kama┼čt─▒r─▒c─▒, ├žok renkli ve ├žok sesli bir├žok e─členceler kurdurun. K─▒z─▒n─▒z─▒ ger├žekten seven ki┼či veya ki┼čiler belli olur.ÔÇŁ demi┼č.

Bu g├Âr├╝┼č, h├╝k├╝mdar─▒n ve k─▒z─▒n─▒n ├žok ho┼čuna gitmi┼č ve hemen uygulamaya ge├žmi┼čler.

─░l├ón edilen g├╝n, damat nam┬şzetleri d─▒┼č kap─▒dan saray─▒n bah├žesine al─▒nm─▒┼člar. Herkes d├Ârt g├Âzle ve ┼ča┼čk─▒nl─▒kla etraf─▒ seyrediyormu┼č. Kimisi s├╝sl├╝ ve par─▒lt─▒l─▒ bir kap─▒ya ko┼čmu┼č, kimisi c├ózip bir m├╗s─▒k├« icras─▒n─▒n yap─▒ld─▒─č─▒ tarafa ko┼čmu┼č. Herkesin al├ókas─▒ bir yerlere da─č─▒lm─▒┼čken, fakir bir delikanl─▒; ba┼č─▒ ├Ân├╝nde, hi├žbir ┼čeye bakmadan do─čruca saray─▒n kap─▒s─▒na ilerlemi┼č. Ne o par─▒lt─▒lar─▒ g├Ârm├╝┼č, ne o yald─▒zlar─▒ ne bu m├╝zikleri i┼čitmi┼č. D├╝┼č├╝nceli, kederli ve asl─▒nda ├╝mitsiz bir h├ólde kap─▒n─▒n ├Ân├╝nde beklemeye koyulmu┼č.

Birazdan saray balkonundan il├ón yap─▒lm─▒┼č. Damatl─▒─ča kabul edilen o delikanl─▒ olmu┼č. B├Âylece h├╝k├╝mdar─▒n k─▒z─▒ da ger├žekten kendisine ├ó┼č─▒k ve t├ólip olan ki┼čiyi dosdo─čru tespit etmi┼č.

O âlime;

ÔÇťÔÇôBu ├žareyi bulmak nereden akl─▒na geldi?ÔÇŁ diye sormu┼člar. O da ├él-i ─░mr├ón S├╗resiÔÇÖnin ┼ču ├óyet-i ker├«melerini okumu┼č:

ÔÇťNefsan├« arzulara, (├Âzellikle) kad─▒nlara, o─čullara, y─▒─č─▒n y─▒─č─▒n biriktirilmi┼č alt─▒n ve g├╝m├╝┼če, salma atlara, sa─čmal hayvanlara ve ekinlere kar┼č─▒ d├╝┼čk├╝nl├╝k insanlara ├žekici k─▒l─▒nd─▒. Bunlar, d├╝nya hayat─▒n─▒n ge├žici menfaatleridir. H├ólbuki var─▒lacak g├╝zel yer, All├óhÔÇÖ─▒n kat─▒ndad─▒r.

(Ras├╗l├╝m!) De ki: Size bunlardan daha iyisini bildireyim mi? Takv├ó sahipleri i├žin Rableri yan─▒nda, i├žinden ─▒rmaklar akan, ebediyyen kalacaklar─▒ cennetler, tertemiz e┼čler ve (hepsinin ├╝st├╝nde) All├óhÔÇÖ─▒n ho┼čnutlu─ču vard─▒r. Allah kullar─▒n─▒ ├žok iyi g├Âr├╝r.ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 14-15)

All├óhÔÇÖ─▒n ger├žek ├ó┼č─▒k ve ihl├ósl─▒ kullar─▒; s─▒r├ót-─▒ m├╝stak├«m yolunun etraf─▒ndaki ┼čeytan tuzaklar─▒na, ├žok renkli ve ├žok sesli g├Âr├╝nt├╝lere aldanmazlar. Barlar, pavyonlar, k├Â┼čkler, saraylar, makamlar ve mevkiler bunlar─▒ yollar─▒ndan ay─▒ramaz.

H├╝k├╝mdar─▒n k─▒z─▒na ger├žekten ├ó┼č─▒k olan ve ona kavu┼čmaktan ba┼čka bir emeli olmayan fakir delikanl─▒ gibi, bunlar da AllahÔÇÖtan ba┼čka bir ┼čeyle tatmin olamazlar. All├óhÔÇÖ─▒n yolu olan s─▒r├ót-─▒ m├╝stak├«mden ayr─▒lmay─▒p cennete ve ┬źcem├ólull├óh┬╗a kavu┼čurlar.
___________________

(Kaynak: KurÔÇÖ├ónÔÇÖdan Bir N├╗r, F├ótiha S├╗resi, Ahmet TOMOR)