H├ťSN-─░ H├éT─░ME END─░┼×ES─░

YAZAR : H. K├╝bra ERG─░N hkubraergin@hotmail.com

Bir g├╝n yetmi┼č ya┼č─▒nda h─▒ristiyan bir adam B├óyez├«d-i Bist├óm├« -rahmetull├óhi aleyh- ile tan─▒┼čmak ve akl─▒ndaki baz─▒ sorular─▒ kendisine sormak niyetiyle yan─▒na geldi. B├óyez├«d-i Bist├óm├« onu g├╝ler y├╝zle kar┼č─▒lad─▒, sordu─ču sorulara sakince ve hikmetle cevap verdi. Ya┼čl─▒ adam, onun hem ahl├ók─▒ndan ve m├óneviy├ót─▒ndan hem ├╝sl├╗bundan etkilenerek herkesin huz├╗runda m├╝sl├╝man olmak istedi─čini a├ž─▒klad─▒.

Ya┼čl─▒ adam─▒n ├Âmr├╝n├╝n son demlerinde ├«m├ón ederek ebed├« cenneti kazanmas─▒, oradaki herkesi ├žok sevindirmi┼čti. Herkes adam─▒ tebrik ediyor, kucakl─▒yor ve birbirlerine bu g├╝zel haberi m├╝jdeliyorlard─▒.

B├óyez├«d-i Bist├óm├« HazretleriÔÇÖni seven ve onun evliy├ó oldu─čuna inanan ki┼čiler, bu habere daha da ├žok sevinmi┼člerdi. Onun vesilesiyle bir ki┼činin daha hid├óyeti bulmas─▒ onlar─▒ ├žok memnun etmi┼čti.

Ancak bu s─▒rada B├óyez├«d-i Bist├óm├« -rahmetull├óhi aleyh-; bir kenara ├žekilmi┼č, g├Âzlerinden inci misali ya┼člar d├Âkerek i├žli i├žli a─čl─▒yordu. Onu g├Âren sevenlerinin de y├╝re─či kabarm─▒┼čt─▒, oturup onunla beraber a─člamaya ba┼člad─▒lar. Nihayet onlar─▒ g├Ârenlerden biri dayanamad─▒ ve sordu:

ÔÇôEfendim, neden a─čl─▒yorsunuz? Bir h─▒ristiyana, hem de ├Âmr├╝n├╝n son zamanlar─▒nda hid├óyet nasip oldu. Hem de bu sizin vesilenizle oldu. Buna sevinmek gerekmez mi?

B├óyez├«d-i Bist├óm├« g├Âzya┼člar─▒n─▒ silerek ┼č├Âyle cevap verdi:

ÔÇôOnun i├žin elbette seviniyorum. Ama bir yandan da d├╝┼č├╝n├╝yorum; yetmi┼č y─▒l h─▒ristiyan olarak ya┼čayan adama, ├Âmr├╝n├╝n sonunda hid├óyet nasip oldu, bir anda kurtuldu. Demek ki hi├ž kimsenin sonu belli olmuyor. Peki ya biz? Biz bunca y─▒ld─▒r m├╝sl├╝man olarak ya┼čad─▒ktan sonra birden kalbimiz kayar da ┼čeytan─▒n tuza─č─▒na d├╝┼čersek, son nefeste ├«mans─▒z gidersek h├ólimiz nice olur? ─░┼čte bunu d├╝┼č├╝nerek, kendi sonumdan korktu─čum i├žin a─čl─▒yorum.

Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde ak─▒l sahibi kullar─▒n ┼č├Âyle du├ó etti─čini bildirip ├Ârnek g├Âstererek ayn─▒ ┼čekilde du├ó etmeyi tavsiye etmektedir:

ÔÇť…Ey Rabbimiz! Art─▒k bizim g├╝nahlar─▒m─▒z─▒ ba─č─▒┼čla! K├Ât├╝l├╝klerimizi ├Ârt! R├╗humuzu s├ólihlerle birlikte al!ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 193)

Son nefeste ├«m├ón ├╝zere ├Âlmek i├žin tevbe-isti─čfar ile du├ó etmek m├╝him elbette. Ama du├ón─▒n dilin ucunda olmay─▒p, kalbimize de tesir etmesi gerekti─čini yine ├óyet-i ker├«melerden anl─▒yoruz. Bir ├óyet-i ker├«mede Rabbimiz;

ÔÇťEy ├«m├ón edenler! AllahÔÇÖtan, OÔÇÖna l├óy─▒k bir takv├ó ile korkun ve ancak m├╝sl├╝man olarak can verin!ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 102) buyurarak, son nefes endi┼česi ile takv├ól─▒ olman─▒n ehemmiyetine dikkat ├žekiyor.

All├óhÔÇÖa l├óy─▒k bir takv├ó; Allah Z├╝lcel├ólÔÇÖin b├╝y├╝kl├╝─č├╝n├╝ d├╝┼č├╝nerek, OÔÇÖnun kulu ├╝zerindeki hakk─▒n─▒ idrak ederek emirlerine ciddiyetle sar─▒l─▒p, yasaklar─▒ndan titizlikle ka├ž─▒nmak demek. Hem de bunu s─▒rf bir ├ódet ve al─▒┼čkanl─▒k h├óline getirip kuru ┼čekil h├ólinde yapmak de─čil, s├╝rekli; ┬źAcaba Rabbim kabul edecek mi?┬╗ diye i├ži titreyerek ed├ó etmek.

Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin zaman─▒nda M├╝ÔÇÖmin├╗n S├╗resiÔÇÖnden bir k─▒s─▒m ├óyetler n├ózil olmu┼čtu. Bu ├óyetlerde me├ólen;

ÔÇťRablerinden korkarak titreyenler, Rablerinin ├óyetlerine inananlar, Rablerine e┼č ko┼čmayanlar, Rablerine d├Ânecekleri i├žin kalpleri ├╝rpererek vermeleri gerekeni verenler; i┼čte onlar iyi i┼člerde yar─▒┼č ederler, o u─čurda ileri ge├žerler.ÔÇŁ (el-M├╝ÔÇÖmin├╗n, 57-61) buyuruluyordu.

Hazret-i ├éi┼če -rad─▒yall├óhu anh├ó- Annemiz; ┬źRablerinden korkarak i├ži titreyenler┬╗in kimler oldu─čunu merak etmi┼čti. Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖe sordu:

ÔÇťÔÇôY├ó Ras├╗l├óllah! ├éyette bahsedilenler b├╝y├╝k g├╝nah i┼čleyenler midir?ÔÇŁ

Peygamber -aleyhissalâtü vesselâm-:

ÔÇťÔÇôHay─▒r y├ó ├éi┼če. ├éyette bahsedilenler, ib├ódet etti─či h├ólde ib├ódetlerinin kabul olup olmama endi┼česiyle Rablerinden korkanlard─▒r.ÔÇŁ buyurdu. (Tirmiz├«, Tefsir, 23)

Tasavvuf me┼čreplerinde bazen z├╝hd ve takv├ó yoluyla a┼čk ve vecd yolu mukayese edilmi┼čtir. Asl─▒nda takv├ó, bir ├ó┼č─▒─č─▒n ruh h├ólinden do─čan bir edeptir. Nas─▒l ki bir ├ó┼č─▒k, ya sevdi─či onu sevmezse diye endi┼če i├žindedir; takv├ól─▒ kul da b├Âyle Rabbinin r─▒z├ós─▒n─▒ kaybetmekten daima endi┼če eder. Bu sebeple g├╝nahlar─▒ i├žin de─čil, ib├ódetlerinin kabule ┼č├óyan olmamas─▒ndan korkarak, af ve ma─čfiret i├žin All├óhÔÇÖa niyazda bulunur. Cen├ób-─▒ Hak, m├╝ÔÇÖminleri tarif ederken;

ÔÇťOnlar; All├óh(─▒n ad─▒) an─▒ld─▒─č─▒ zaman, y├╝rekleri titreyenlerdir.ÔÇŁ (el-Enf├ól, 2) buyuruyor.

Tasavvuf b├╝y├╝klerinden H├ótim-i Esamm -rahmetull├óhi aleyh- bu m├ón├óy─▒ teÔÇÖkitle ┼č├Âyle buyurmu┼čtur:

ÔÇťM├╝ÔÇÖminin al├ómeti ┼čudur:

O; ib├ódet ve t├óatleri yapar, bununla beraber a─člay─▒p g├Âzya┼č─▒ d├Âker.

M├╝naf─▒─č─▒n al├ómeti de ┼čudur:

O; amel ve ib├ódeti unutur, bununla beraber bol bol g├╝ler.ÔÇŁ

Ne ac─▒d─▒r ki, bug├╝n bizler ancak kusur ve kabahatlerimiz sebebiyle son nefes endi┼česi ├žeker vaziyetteyiz. Amellerini itinayla ve hu┼č├╗yla yapt─▒k├ža, g├Ânl├╝ m├órifet ve muhabbet nurlar─▒yla dolan ve takv├ós─▒ daha da artan kullardan olmay─▒ Cen├ób-─▒ Hak nasip eylesin.

E─čer bizler ├Âyle kullar olursak; in┼č├óallah son zamanlarda moda h├óline getirilmeye ├žal─▒┼č─▒lan ink├órc─▒l─▒k veya d├«ne l├ókaytl─▒k (ateizm, deizm, agnostizm, sek├╝lerizm vs.) ak─▒mlar─▒ gen├žlerin ├╝zerinde tesirli olamayacakt─▒r.

Kendi ad─▒m─▒za ├╝z├╝ld├╝─č├╝m bir h├ól ┼čudur ki; bizler d├«nimizi ┼čevkle, heyecanla, muhabbetle, ya┼čay─▒p g─▒pta edilecek ┼čekilde temsil etmedi─čimiz i├žin olsa gerek, sah├óbe-i kir├óm─▒n meydana getirdi─či o ├žekim g├╝c├╝n├╝ meydana getiremiyoruz. ├ľyle ki kendi evl├ótlar─▒m─▒z─▒ bile yaban ellere kapt─▒r─▒yoruz.

─░┼čin do─črusu ├«m├ón etti─čimiz hakikat ├Âyle b├╝y├╝k ki, ├Âyle bir hakikate ├«m├ón eden bir ki┼činin h├ólinde bir fark olmal─▒… Bazen internette veya ba┼čka vas─▒talarla, muhtemelen ├Âzentiyle; ┬źBen ateistim!┬╗ diyen ki┼čileri duyuyoruz. ├ľzentiyle diyorum; ├ž├╝nk├╝ iyice d├╝┼č├╝nm├╝┼č, ara┼čt─▒rm─▒┼č ve ink├órda karar k─▒lm─▒┼č oldu─čuna dair bir em├óre yok.

Esasen insan ger├žekten tam bir ink├óra karar vermi┼č olsa, r├╗hen b├╝y├╝k bir kaosa girerdi. D├╝┼č├╝n├╝n ki hayat─▒n hi├žbir anlam─▒ yok. Bir s├╝re sonra ├Âleceksin ve topra─ča kar─▒┼č─▒p gideceksin.

Muhtemelen ├žo─čunun ink├ór─▒; sadece kalbindeki gaflete, umursamazl─▒─ča bakarak alelacele ortaya att─▒─č─▒ bir iddiadan ibaret. Belki ona ├«m├ón─▒n getirece─či sorumluluklar konusundaki isteksizlik ile ortal─▒kta dola┼čan birka├ž dedikodu seviyesinde s├Âylentiye kap─▒lmas─▒n─▒ bahane etmek ve ┼č├╝phe ├╝zerinde kal─▒p i┼či s├╝r├╝ncemede b─▒rakmak denilebilir.

─░┼čte onlar─▒n ink├ór─▒ nas─▒l ki ┼čuurlu bir karar de─čilse, bizim ├«m├ón─▒m─▒z da ├Âyle… E─čer ├╝zerinde iyice tefekk├╝r edip d├Ârt elle sar─▒lsak, ┼ču f├ón├« d├╝nyaya hi├ž k─▒ymet vermezdik.

─░nsan─▒n bu d├╝nyada gafletle imtihan─▒ bitmiyor. Asl─▒nda kendini ateist zanneden ki┼čiler de bilmeli ki, b├Âyle h├óller m├╝ÔÇÖminin dah├« ba┼č─▒na gelebilir ve bir hamle yap─▒p, ├«m├ón─▒n─▒ peki┼čtirmese ├Âyle ┼č├╝phe i├žinde;

┬źDaha ├žok zaman─▒m var, ileride d├╝┼č├╝n├╝r├╝m…┬╗ diye ├Âmr├╝n├╝n en de─čerli y─▒llar─▒n─▒ ziyan edebilir. Hamdolsun ki Rabbimiz bizi cehennemle korkutuyor da b├Âyle reh├óvete kap─▒lmam─▒za m├óni oluyor. Yoksa insano─člu tembelli─če ve ihmalk├órl─▒─ča meyyaldir. O ihmalk├órl─▒─č─▒n ad─▒na ┬ź-izm┬╗le biten isimler vermek ┼ču anda gen├žlere ┬źhaval─▒┬╗ geliyor.

Zaten ink├órc─▒l─▒─č─▒n moda h├óline gelmesi de kendili─činden olmuyor. Bug├╝n bat─▒ ├ólemi; ├╝niversitelerinden edebiyat ve sanat ├ževrelerine, televizyon ve internetten sinema end├╝strisine her mecr├óda ink├órc─▒l─▒─č─▒ empoze ediyor. ├çocuklar─▒m─▒z─▒n seyretti─či s├╝per kahramanlar gibi filmlerde bile evrimcilik ve ink├órc─▒l─▒k telkin ediliyor.

Hamdolsun ge├žti─čimiz g├╝nlerde ┼×anl─▒urfaÔÇÖda ┬źI. Uluslararas─▒ Bilimler I┼č─▒─č─▒nda Yarat─▒l─▒┼č Kongresi┬╗ tertip edildi. ─░nk├órc─▒lar─▒n y─▒llard─▒r d├Ârt elle sar─▒ld─▒─č─▒ ┬źevrim teorisi┬╗ne kar┼č─▒ yarat─▒l─▒┼č─▒n delillerini ortaya koyan akademisyenler, bu ├Ânemli kongre i├žin bir araya geldiler.

Urfa Harran ├ťniversitesi ve ├ťsk├╝dar ├ťniversitesinin i┼č birli─či ile ger├žekle┼čtirilen kongrede;

ÔÇťBilimin ayr─▒, d├«nin ayr─▒ hakikatleri olamaz. Bilimle din, ak─▒lla vahiy aras─▒ndaki kavga, ─░sl├óm medeniyetinin kavgas─▒ de─čildir. ├ç├╝nk├╝ bilimlerin konusu All├óhÔÇÖ─▒n kudret s─▒fat─▒n─▒n eseri olan k├óinat kit├ób─▒d─▒r. KurÔÇÖ├ón da, All├óhÔÇÖ─▒n ┬źKel├óm┬╗ s─▒fat─▒n─▒n eseridir. Bunlar birbiriyle kavgal─▒ de─čildir. Tam aksine, KurÔÇÖ├ón k├óinat kitab─▒n─▒n bir nev├« tefsiridir.ÔÇŁ gibi ├žok ├Ânemli tespitler yap─▒ld─▒.

Her biri kendi sahas─▒nda m├╝tehass─▒s akademisyenler 137 tebli─č sundu. Bu tebli─člerde; molek├╝ler biyoloji, genetik, embriyoloji ve biyokimyadan; paleontoloji, antropolojiye kadar bir├žok sahada yarat─▒l─▒┼č hakikatinin delilleri ortaya konuldu. Sonu├ž bildirgesinde, bu kongrenin her y─▒l yap─▒lmas─▒ ve; ┬źUluslararas─▒ Yarat─▒l─▒┼č─▒ Ara┼čt─▒rma Dergisi┬╗nin ├ž─▒kar─▒lmas─▒ kararla┼čt─▒r─▒ld─▒. Allah muvaffak eder ve hay─▒rlara vesile olur in┼č├óallah.