─░sl├óm’─▒n Medine’ye Giri┼či -2

YAZAR : Âdem SARAÇ vardisarac@yahoo.com.tr

Peygamberimiz -aleyhissel├óm- ile Akabe mevkiinde bulu┼čan MedineÔÇÖnin ilk m├╝sl├╝manlar─▒ndan EsÔÇśad bin Z├╝r├óreÔÇÖnin arkada┼člar─▒ ┼čunlard─▒:

HAZRET-İ AVF BİN HÂRİS -radıyallâhu anh-

AkabeÔÇÖde Hazret-i Peygamber ile bulu┼čup m├╝sl├╝man oldu─čunda, ancak 14-15 ya┼č─▒nda vard─▒. MedineÔÇÖye d├Ând├╝─č├╝nde ilk i┼či; en yak─▒nlar─▒ olan ailesine, yani anne-baba ve karde┼člerine ─░sl├ómÔÇÖ─▒ anlatmak oldu.

Hazret-i Avf -rad─▒yall├óhu anh-, ─░sl├óm ile ┼čereflendi─činde y├╝z├╝ne yans─▒yan nur, ev halk─▒n─▒ da i├žine al─▒verdi. Hemen ard─▒ndan da ├Ânce babas─▒ H├óris, sonra sevgili annesi Afr├ó, sonra da sevgili karde┼čleri Mu├óz ile Muavviz hi├ž teredd├╝t etmeden ─░sl├ómÔÇÖa girdiler.1

Hazret-i Avf bin H├óris -rad─▒yall├óhu anh-, sadece aile efr├ód─▒n─▒ de─čil; MedineÔÇÖnin mahallelerini gezerek kap─▒ kap─▒ dola┼čt─▒, Allah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝ anlatmaya ve insanlar─▒ ─░sl├ómÔÇÖa davet etmeye ├žal─▒┼čt─▒…

HAZRET-─░ R├éF─░ÔÇś B─░N M├éL─░K -rad─▒yall├óhu anh-

─░sl├ómÔÇÖdan ├Ânce okuma-yazma nisbetinin ├žok d├╝┼č├╝k oldu─ču bir d├Ânemde; okuma-yazma bilmesinin yan─▒nda, ┼čiir ve edebiyat ile de me┼čgul olan Hazret-i R├ófiÔÇś -rad─▒yall├óhu anh-, Hazrec kab├«lesinin ├Ânde gelen ┼čahsiyetlerinden biriydi.

Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖi bir kere dinleyince; OÔÇÖna ve OÔÇÖnun anlatt─▒klar─▒na ├Âyle bir g├Ân├╝l verdi ki, art─▒k OÔÇÖnsuz ya┼čayamayacak bir duruma geliverdi. MedineÔÇÖye de OÔÇÖnunla d├Ânm├╝┼čt├╝ ├ódeta. OÔÇÖnu ├Âylesine canl─▒ bir ┼čekilde temsil ediyordu ki, onu g├Ârenler hayranl─▒klar─▒n─▒ gizleyemiyorlard─▒.

M├ólik bin Acl├ón ile M├óviyye bint-i (Acl├ón) bin ZeydÔÇÖin o─člu olan Hazret-i R├ófiÔÇś -rad─▒yall├óhu anh-; anne-babas─▒ ba┼čta olmak ├╝zere, b├╝t├╝n ev halk─▒n─▒ ─░sl├ómÔÇÖa davet etti. Aile efr├ód─▒ ve ├ževresinde ─░sl├ómÔÇÖ─▒n yay─▒lmas─▒ i├žin, elinden geleni yapt─▒. Rif├óa ve Hall├ód adl─▒ iki o─člu i├žlerinde olmak ├╝zere, yak─▒n ├ževresi onun o g├╝zel anlat─▒m─▒ ve ├Ârnekli─či sayesinde ─░sl├óm ile ┼čereflendiler.2

HAZRET-İ KUTBE BİN ÂMİR -radıyallâhu anh-

├émir bin Had├«de ile Zeyneb binti AmrÔÇÖ─▒n o─člu olan Hazret-i Kutbe -rad─▒yall├óhu anh-; Akabe mevkiinde Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- ile bulu┼čup m├╝sl├╝man oldu ve MedineÔÇÖye d├Âner d├Ânmez en yak─▒nlar─▒ndan ba┼člamak ├╝zere, b├╝t├╝n ├ževresine ─░sl├ómÔÇÖ─▒ anlatmaya ba┼člad─▒. Bir yandan ├žok g├╝zel ├Ârnek olmaya gayret g├Âsterirken, di─čer yandan da ├žok g├╝zel bir ├╝sl├╗p ile anlat─▒yor, g├Ân├╝llerin ─░sl├óm ile bulu┼čmas─▒na vesile oluyordu.3

HAZRET-İ UKBE BİN ÂMİR -radıyallâhu anh-

├émir bin N├óbiÔÇś ile F├╝keyhe bint-i SekenÔÇÖin o─člu olan Hazret-i Ukbe -rad─▒yall├óhu anh-; Peygamberimiz ile bulu┼čup m├╝sl├╝man olur olmaz, bu g├╝zelli─čin her tarafa yay─▒lmas─▒ a┼čk─▒na d├╝┼čt├╝. En yak─▒nlar─▒ndan ba┼člamak ├╝zere, kap─▒ kap─▒ dola┼čarak insanlar─▒ ─░sl├ómÔÇÖa davet etmeye ├žal─▒┼čt─▒.

Peygamber EfendimizÔÇÖden dinledi─či gibi KurÔÇÖ├ón okumaya gayret eden Hazret-i Ukbe -rad─▒yall├óhu anh-; gece-g├╝nd├╝z demeden ├žal─▒┼č─▒yor, ─░sl├óm g├╝listan─▒n─▒n n├ód├«de g├╝llerinden biri oldu─čunu her h├ólinden belli ediyordu.4

HAZRET-İ CÂBİR BİN ABDULLAH -radıyallâhu anh-

Abdullah bin Amr ile En├«se bint-i GanemeÔÇÖnin o─člu olan Hazret-i C├óbir -rad─▒yall├óhu anh-; Akabe mevkiinde Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- ile bulu┼čup m├╝sl├╝man oldu─ču g├╝nlerde, hen├╝z 14-15 ya┼č─▒nda bir gen├žti.

Peygamberler Sultan─▒ ile ilk defa kar┼č─▒la┼čan Hazret-i C├óbir -rad─▒yall├óhu anh-; ├«m├ón ile beraber OÔÇÖna ├Âyle kopmaz bir ba─čla ba─član─▒verdi ki, buna kendisi bile ┼ča┼č─▒rm─▒┼čt─▒. ├çocuk-gen├ž aras─▒ bir ya┼čta olmas─▒na ra─čmen; Allah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝ tan─▒m─▒┼č, en yetkili a─č─▒zdan KurÔÇÖ├ón dinlemi┼č ve ilklerin ilki olmakla ┼čereflenmi┼čti.

Hazret-i PeygamberÔÇÖin g├╝zelli─činden g├╝zellik dev┼čirerek, bir ba┼čka g├╝zelli─če eri┼čen Hazret-i C├óbir -rad─▒yall├óhu anh-; artan bir a┼čk ile beraber, MedineÔÇÖye d├Ânm├╝┼č ve OÔÇÖnu orada en g├╝zel bir ┼čekilde temsil etmi┼čti. Aile efr├ód─▒ndan i┼če ba┼člayarak, en yak─▒nlar─▒n─▒n ─░sl├óm ile ┼čereflenmesine vesile olup, bahtiyar bir gen├ž olarak tarihe ge├živerdi.5

HAZRET-İ ZEKVÂN BİN ABDİ KAYS -radıyallâhu anh-

Daha ├Ânce zikredildi─či gibi, ├Âncelikle ilk alt─▒ ki┼či ├žok me┼čhurdur. Bu ├žok ├Âzel alt─▒ ki┼činin d─▒┼č─▒nda biri daha var ki; ad─▒ Zekv├ón bin Abdi Kays olup, o da yine Hazret-i EsÔÇśad bin Z├╝r├óre -rad─▒yall├óhu anh-ÔÇÖin grubu i├žindeydi. Fakat o an i├žin bu alt─▒ ki┼či ile beraber de─čildi. Hazret-i Peygamber ile ayn─▒ g├╝nlerde yine AkabeÔÇÖde, ancak ba┼čka bir yerde bulu┼čtu─ču i├žin, ilk alt─▒ ki┼či i├žinde ismi ge├žmiyor. O da MedineÔÇÖnin ilk m├╝sl├╝manlar─▒ndan biridir.6

Peygamberler ve G├Ân├╝ller Sultan─▒ ile Akabe mevkiinde bulu┼čan bu g├╝z├«de alt─▒ ki┼či; ─░sl├óm ile ┼čereflendiklerinde, ┼čereflerin en b├╝y├╝─č├╝ ile ┼čereflendiklerinin fark─▒na vard─▒lar. Allah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n a┼čk─▒ ile yeni bir hayata kap─▒ aralayan bu m├╝mtaz insanlar; daha orada iken, g├╝vendiklerine ve yak─▒n arkada┼člar─▒na ─░sl├ómÔÇÖ─▒ anlatmaya ba┼člad─▒lar. Riv├óyetlere g├Âre Hazret-i Zekv├ón -rad─▒yall├óhu anh- da bu ├žaban─▒n sonunda Hazret-i Peygamber ile g├Âr├╝┼č├╝p m├╝sl├╝man oluverdi.

O da di─čer arkada┼člar─▒ gibi; MedineÔÇÖye d├Âner d├Ânmez faaliyetlere ba┼člay─▒p, en yak─▒nlar─▒ ba┼čta olmak ├╝zere, ├ževresine ─░sl├ómÔÇÖ─▒ anlatarak, onlar─▒ m├╝sl├╝man olmaya davet etmeye koyuldu.

HAZRET-─░ ESÔÇśAD B─░N Z├ťR├éRE -rad─▒yall├óhu anh- ve ARKADA┼×LARI; NAS─░PL─░ ─░NSANLAR

Haklar─▒nda hay─▒r dilenmi┼č, hayr─▒n da en y├╝cesine eri┼čmi┼č faz├«let kahramanlar─▒… K─▒ymet bilen k─▒ymetliler…

Peygamberler Sultan─▒ÔÇÖn─▒ bir defa g├Ârmeyle, OÔÇÖnu bir defa dinlemeyle, verilen mesaj─▒ cidd├« bir ┼čekilde kavramayla ─░sl├óm ile ┼čereflenerek, en g├╝zel bir kurtulu┼čla kurtulmayla sa├ódetin zirvesine eren zirve ┼čahsiyetler…

Bir b├╝y├╝k ┼čahsiyeti g├Ârmek ve onu dinlemek ba┼čka; o b├╝y├╝k ┼čahsiyeti ├Ânce g├Âzlerimizle sonra da y├╝rekten ak─▒p gelen bir muhabbetle, g├Ânl├╝m├╝ze alarak onun g├Ânl├╝ne girmek ve ondan dinleyip ├Â─črendiklerimizle hayata tutunmak ba┼čkad─▒r.

Bir ┼čeyi dinlemek, okumak, ├Â─črenmek ba┼čka; onu b├╝t├╝n hayat─▒m─▒za yans─▒tmak ba┼čkad─▒r…

─░┼čte bu ba┼čka ba┼čkalar─▒ Hazret-i EsÔÇśad -rad─▒yall├óhu anh- ve arkada┼člar─▒ ├žok g├╝zel bir ┼čekilde anlam─▒┼člar ve hayatlar─▒n─▒ da bu yeni prensiplere g├Âre d├╝zenleme derdine d├╝┼čm├╝┼člerdi.

Peygamber Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-; sadece Akabe mevkiinde de─čil, Mekke ve ├ževresinde on y─▒l─▒ a┼čk─▒n bir zamandan beri ─░sl├ómÔÇÖ─▒ anlat─▒yor, insanlar─▒ ─░sl├óm insan─▒ olmaya davet ederek, onlar─▒n kurtulu┼ču i├žin gece-g├╝nd├╝z tebli─če devam ediyordu. Akabe mevkiinde de sadece bu alt─▒ ki┼čiye de─čil, bir tek ki┼čiyi bile ihmal etmeden, b├╝t├╝n herkese anlat─▒yor; herkesi ─░sl├ómÔÇÖa davet ediyordu. Fakat g├Âzleri ve kulaklar─▒ ile beraber, g├Ân├╝llerini de hakka ve hakikate kapatanlar, k├Âr ve sa─č─▒r bir tav─▒r sergiliyorlard─▒. Bu yetmiyormu┼č gibi, b├Âylesine k─▒ymetli bir davete kar┼č─▒ ├ž─▒k─▒yorlar, ├ľrnekler ├ľrne─či olan Peygamberler Sultan─▒ÔÇÖna da demedikleri ├žirkin l├óflar─▒ ve yapmad─▒klar─▒ k├Ât├╝l├╝─č├╝ b─▒rakm─▒yorlard─▒. Peygamber Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- de, her ┼čeye ra─čmen insanlar─▒ ─░sl├óm ile kurtulu┼ča davet ediyordu.

Hazret-i EsÔÇśad ve arkada┼člar─▒; bu davete cidd├« bir ┼čekilde kulak verdikleri i├žin, bu b├╝y├╝k nimetten nasiplenmi┼čler ve MedineÔÇÖnin ilk m├╝sl├╝manlar─▒ olmu┼člard─▒.

─░sl├óm, onlar i├žin hayat kayna─č─▒ olmu┼čtu art─▒k. ─░sl├ómÔÇÖ─▒ ├Â─črenmek, ya┼čamak ve tebli─č etmek en b├╝y├╝k idealleri h├óline gelmi┼čti. Hem ├Âyle ki, daha Akabe mevkiinden ayr─▒lmadan ba┼člam─▒┼člard─▒ ├žal─▒┼čmalara. Zekv├ón buna en g├╝zel ├Ârnekti.

Meyve a─ča├žlar─▒, meyveleri ile k─▒ymet kazan─▒r. Yani meyve a─čac─▒ meyve verdik├že k─▒ymetlidir. Meyve vermeyen meyve a─čac─▒na, hi├ž kimse k─▒ymet vermez.

M├╝sl├╝man da meyve a─čac─▒ gibidir. ─░sl├ómÔÇÖ─▒ ihl├ósla ya┼čad─▒─č─▒ ve ├ževresine yararl─▒ oldu─ču s├╝rece k─▒ymet kazan─▒r. Peygamber Efendimiz, m├╝sl├╝man─▒ b├Âyle tan─▒ml─▒yor ├ž├╝nk├╝…

-Sall├óll├óhu aleyhi ve sellem…-

____________________________________

1 ─░bn-i SaÔÇśd, et-Tabak─üt├╝ÔÇÖl-K├╝br├ó, c. 1, s. 219; Zeheb├«, T├ór├«huÔÇÖl-─░sl├óm, c. 2, s. 197.
2 Ahmed en-Nedvî, Asr-ı Saâdet, c. 3, s. 393.
3 ─░bn├╝ÔÇÖl-Es├«r, ├ťsd├╝ÔÇÖl-─×─übe f├« MaÔÇśrifetiÔÇÖs-Sah├óbe, c. 4, s. 404.
4 Beyhak├«, Del├óil├╝ÔÇÖn-N├╝b├╝ve ve MaÔÇśrifet├╝ Ahv├óli SahibiÔÇÖ┼č-┼×er├«a, c. 2, s. 174.
5 ─░bn-i SaÔÇśd, et-Tabak─üt├╝ÔÇÖl-K├╝br├ó, c. 1, s. 219.
6 ─░bn-i Abdilber, el-─░stiÔÇś├ób f├« MaÔÇśrifetiÔÇÖl-Ash├ób (─░s├óbe Kenar─▒nda), c. 2, s. 466.