├çanakkaleÔÇÖden Bu Yana;
├ťMMET─░N H├éL─░

YAZAR : H. K├╝bra ERG─░N hkubraergin@hotmail.com

Mart, ├╝lkemizde sanki tarih ay─▒d─▒r. ├çanakkale ┼čehitliklerine d├╝zenlenen geziler, ├že┼čitli anma programlar─▒, tarihimizden ├Ânemli bir kesiti hat─▒rlamaya vesile olur. Birdenbire; kap─▒s─▒nda y─▒llard─▒r girmeyi ├╝mit ederek bekletildi─čimiz Avrupa devletlerinin, bir zamanlar ─░sl├óm diyarlar─▒n─▒n ├╝zerine nas─▒l ├žulland─▒─č─▒n─▒ hat─▒rlar─▒z.

Balkan Sava┼člar─▒n─▒n sonunda, Osmanl─▒ payitaht─▒ ─░stanbul; RumeliÔÇÖdeki katli├ómdan ka├ž─▒p s─▒─č─▒nan m├╝ltec├«lerle dolmu┼čtu. Birinci D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖna girmekten bir beklentisi olmad─▒─č─▒ gibi, ─░til├óf devletlerinin ba┼č─▒ndaki ─░ngiltereÔÇÖye, Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n toprak b├╝t├╝nl├╝─č├╝n├╝n garanti edilmesi ┼čart─▒yla sava┼čta tarafs─▒z kalacaklar─▒ y├Ân├╝nde teklif g├Ât├╝r├╝lm├╝┼čt├╝. Fakat ─░ngiltere, ├žoktan ─░talyaÔÇÖy─▒ kendi saflar─▒na ├žekmek i├žin ona Osmanl─▒ topraklar─▒ndan pay pe┼čke┼č ├žekiyordu. Avrupal─▒lar─▒n g├Âz├╝nde, Osmanl─▒ himayesi alt─▒ndaki m├╝sl├╝man beldeleri, parampar├ža edilip yutulacak lokmalar gibi g├Âr├╝l├╝yordu.

D├╝nyay─▒ s├Âm├╝rerek h─▒zla zenginle┼čen ─░ngiltere ve Fransa devletleri; sanayile┼čme, bilim ve teknolojiye b├╝y├╝k kaynaklar ay─▒rabiliyordu. Teknik imk├ónlar─▒n sil├óh sanayiinde de kullan─▒lmas─▒ ├╝zerine; Osmanl─▒ DevletiÔÇÖnin ├╝├ž k─▒tada m├╝sl├╝manlar─▒n s├Âz sahibi olmas─▒n─▒ sa─člayan ├╝st├╝nl├╝─č├╝, elinden gitmi┼čti. Bir yandan da kavmiyet├žilik anlay─▒┼č─▒ Osmanl─▒ DevletiÔÇÖni meydana getiren unsurlar aras─▒nda da yayg─▒nla┼čt─▒r─▒l─▒yordu.

Ruslar; Panslavizm politikas─▒ g├╝derek, Balkanlarda Osmanl─▒ himayesi alt─▒nda karde┼č├že bir arada ya┼čayan halklar─▒ ayakland─▒r─▒yordu. Niyeti Osmanl─▒ÔÇÖy─▒ tarihten silerek, s─▒cak denizlere inmekti. ─░ngilizler ise denizlerdeki h├ókimiyetlerini s├╝rd├╝rmek i├žin Osmanl─▒ m├╝lk├╝n├╝ parampar├ža etmek, b├╝t├╝n ├Ânemli ticaret yollar─▒n─▒ kendi tekeline almak istiyordu. ─░ngiltere h├╝k├╗metinin ba┼č─▒n─▒ ├žekti─či ha├žl─▒ zihniyeti, m├╝sl├╝manlar─▒ yak─▒n do─čudan s├Âk├╝p atmak ve Orta Do─čuÔÇÖyu s├Âm├╝r├╝ alt─▒na almak istiyordu.

─░sl├óm ├ólemini payla┼čmak i├žin, neredeyse b├╝t├╝n s├Âm├╝rgeci ve i┼čgalci g├╝├žler birle┼čmi┼čti. II. Abd├╝lhamid; Avrupa devletlerinin kendi aralar─▒nda birle┼čmesini engellemek i├žin, ─░ngilizlerle Almanlar aras─▒ndaki rekabetten faydalanarak denge politikas─▒ g├╝d├╝yor ve ─░sl├óm ├óleminin toparlanmas─▒ i├žin zaman kazanmaya ├žal─▒┼č─▒yordu. Bu arada okullar a├žarak, orduyu yeni tekniklere g├Âre te├žhiz edip e─čitmek i├žin Almanlarla yak─▒n irtibat h├ólindeydi. Ancak II. Abd├╝lhamid as─▒l, ┬ź─░ttih├ód-─▒ ─░sl├óm┬╗ anlay─▒┼č─▒n─▒ ihy├ó etmenin gayretindeydi. Bu d├╝┼č├╝nceyle Hicaz demiryolunun d├Â┼čenmesi ve ─░sl├óm ├óleminin birbiriyle haberle┼čmesini sa─člayacak telgraf altyap─▒s─▒n─▒n kurulmas─▒na ├Ânc├╝l├╝k etmi┼čti. Sonras─▒ mal├╗m…

├çanakkale direni┼či, k─▒sa yoldan d├╝nyay─▒ ele ge├žirme sevdas─▒na kap─▒lm─▒┼č kibirli ─░ngiliz politikas─▒na indirilmi┼č okkal─▒ bir Osmanl─▒ tokad─▒ oldu. ├çanakkale ve ─░stanbul bo─čazlar─▒na kolayca h├ókim olup m├╝ttefikleri olan RusyaÔÇÖya yard─▒m g├Ânderme ve hil├ófet merkezi ─░stanbulÔÇÖu i┼čgal edip ─░sl├óm ├ólemi ├╝zerindeki maksatlar─▒na k─▒sa yoldan ula┼čma pl├ónlar─▒ suya d├╝┼čt├╝.

├ç├╝nk├╝ zalimlerin hesaba katmad─▒─č─▒ bir ┼čey vard─▒; b├╝t├╝n hesaplar─▒n ├╝zerinde elbette All├óhÔÇÖ─▒n da bir hesab─▒ vard─▒. Rabbimiz, Ras├╗l├╝ÔÇÖne; ┬źBu ├╝mmetin ├╝zerine b├╝t├╝n d├╝┼čmanlar─▒n ├žullan─▒p toptan hel├ók edemeyeceklerini┬╗ vaÔÇśdetmi┼čti. (M├╝slim, Fiten, 5)

Evet, ─░sl├óm ├ólemi ne zamandan beri gaflet i├žindeydi. Kendi ├Âz├╝n├╝ unutmu┼č, bat─▒dan gelen oyuncaklara dalm─▒┼č, moda fikirlere kap─▒lm─▒┼č, kendi aralar─▒ndaki birlik beraberli─či kaybetmi┼čti. Bu sebeple de par├žalanma ba┼člam─▒┼č ve g├╝├žs├╝z d├╝┼čm├╝┼člerdi ama h├ól├ó y─▒k─▒lmam─▒┼člard─▒.

Allah Z├╝lcel├ól, bu ├╝mmetin d├╝┼čt├╝─č├╝ yerden yeniden aya─ča kalkmas─▒ i├žin d├╝┼čmanlar─▒na kar┼č─▒ tamamen peri┼čan etmemeyi dilemi┼čti. Bunun i├žin de ├çanakkaleÔÇÖde vatan m├╝dafaas─▒na ko┼čan tertemiz gen├žlerin ├«man dolu s├«nesine b├╝y├╝k bir azim, cesaret ve fed├ók├órl─▒k r├╗hu nasip etmi┼čti.

─░ngilizler GeliboluÔÇÖda u─črad─▒klar─▒ bu beklenmedik ma─čl├╗biyetten sonra cidd├« itibar kayb─▒na u─črad─▒lar. Sava┼č uzad─▒, z├óyiat a─č─▒rla┼čt─▒, ├Âyle ki sava┼č k─▒┼čk─▒rt─▒c─▒l─▒─č─▒ yapan siyas├«ler se├žimleri kaybettiler. Bir daha Anadolu topraklar─▒na kendi askerlerini g├Ândermeye cesaret edemeyen ─░ngilizler, Yunanl─▒lara B├╝y├╝k Helen ─░mparatorlu─ču kurma hayali empoze ederek AnadoluÔÇÖyu i┼čgal i├žin k─▒┼čk─▒rtt─▒lar. Ama ├çanakkaleÔÇÖde m├óneviyat─▒n madd├« g├╝ce ├╝st├╝n geldi─čini g├Âren m├╝sl├╝manlar, Mill├« M├╝cadele i├žin seferber oldu.

M├╝sl├╝manlar ellerinden geleni yap─▒nca, RabbimizÔÇÖin yard─▒m─▒ yeti┼čti. D├╝┼čman─▒n birli─či da─č─▒ld─▒. Frans─▒zlar ─░ngiliz politikalar─▒na ├ólet olmaktan vazge├žti, ├ž├╝nk├╝ ├çanakkale destan─▒ s├Âm├╝rgeleri alt─▒ndaki m├╝sl├╝manlara cesaret ve ┼čevk kayna─č─▒ olmu┼čtu. Kuzey AfrikaÔÇÖdaki ─░talyan s├Âm├╝rgelerinde isyan ba┼člam─▒┼čt─▒. Sava┼čta a─č─▒r kayba u─črayan b├╝t├╝n devletler; bir an ├Ânce sava┼č─▒ bitirip yaralar─▒n─▒ sarma ve elindekini koruma derdine d├╝┼čt├╝─č├╝ i├žin, art─▒k s├Âm├╝rgelerden de askerlerini ├žekmeye ba┼člad─▒lar. Ancak arkalar─▒nda kukla idareler ve i┼čbirlik├ži diktat├Ârler b─▒rakt─▒lar.

Birinci D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖna girdi─čimizde, d├╝nyada ba─č─▒ms─▒z iki ─░sl├óm devleti vard─▒, ─░ran ve Osmanl─▒. 1967 Arap-─░srail Sava┼č─▒ sonras─▒nda Mescid-i Aks├óÔÇÖn─▒n sald─▒r─▒ya u─čramas─▒ ├╝zerine, ─░sl├óm Konferans─▒ Te┼čkil├ót─▒ kuruldu─čunda halk─▒ m├╝sl├╝man olan elli yedi ├╝lke ├╝ye oldu. Hepimizin bildi─či gibi bu ├╝lkelerden Irak ve Suriye par├žaland─▒. AfganistanÔÇÖda, SomaliÔÇÖde, LibyaÔÇÖda i├ž sava┼č─▒n getirdi─či s─▒k─▒nt─▒lar devam ediyor.

┼×u anda ─░sl├óm ├ólemi parampar├ža ve kavim temeli ├╝zerine kurulan ├╝lkeler dah├« ufalan─▒yor. Baz─▒ ├╝lkelerde kab├«le kab├«le ayr─▒lan halk; onca yoksulluk yetmiyormu┼č gibi bir de ellerindeki ├╝├ž-be┼č kuru┼ču sil├óha harc─▒yorlar ve birbirlerini ├Âld├╝r├╝yorlar. Bu nas─▒l bir ak─▒l tutulmas─▒…

─░ngilizlerin ekti─či fitne tohumlar─▒ndan ├ž─▒kan dikenler h├ól├ó can─▒m─▒z─▒ ac─▒t─▒yor. Bug├╝n ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n ter├Ârden ve sava┼člardan dolay─▒ can─▒ yan─▒yorsa, bunun sebebi h├ól├ó ├ódil ve kal─▒c─▒ bir sulh d├╝zeni ve All├óhÔÇÖ─▒n emretti─či karde┼čli─čin kurulamam─▒┼č olmas─▒d─▒r. Ancak ├╝mitsiz de olmamak gerek, o birlik kurulacaksa yine ├çanakkaleÔÇÖde ortaya konulan m├óneviyat sayesinde olacakt─▒r.

┼×u anda ├╝lkemizde sadece Suriyeli de─čil, Irakl─▒, Afgan, T├╝rkistanl─▒, Banglade┼čli, Afrikal─▒ ├žok say─▒da m├╝ltec├« bulunuyor. ├ço─ču AvrupaÔÇÖya ge├žip i┼č bulma umuduyla geliyor. Kendi ├╝lkelerinde de─čil insan gibi ya┼čamak, kar─▒nlar─▒n─▒ bile doyuram─▒yorlar.

Milyonlarca insan─▒n hayat─▒n─▒ kaybetti─či ─░sl├óm ├óleminde y├╝z binlerce yetim ├žocuk sahiplenilmeyi bekliyor. Meselelere k├Âkl├╝ bir siy├ós├« ├ž├Âz├╝m bulunamasa da hi├ž de─čilse ins├ón├« ├ž├Âz├╝m i├žin ├ócilen bir ┼čeyler yapmak gerekiyor. Yoksa bunlar misyonerlerin, ter├Âr ├Ârg├╝tlerinin ve su├ž ┼čebekelerinin eline d├╝┼čecek. Bu sebeple hi├ž de─čilse ├žocuklar i├žin bir ┼čeyler yapmak l├óz─▒m. ├ç├╝nk├╝ onlar─▒n hi├žbir su├žu yok ki…

Hamdolsun bir ┼čeyler yap─▒l─▒yor. Bug├╝n ─░sl├óm karde┼čli─či en fazla vak─▒flar ve yard─▒m kurulu┼člar─▒n─▒n yapt─▒─č─▒ faaliyetlerde tez├óh├╝r ediyor. Bir yandan ├╝lkemizden g├Ânderilen kurban ba─č─▒┼člar─▒, k─▒talar dolusu mazlum m├╝sl├╝mana ula┼čt─▒r─▒l─▒rken bir yandan da ├╝lkemize s─▒─č─▒nan m├╝ltec├«lere yard─▒m eli uzatmak i├žin ├že┼čitli ─░sl├óm ├╝lkelerinden vak─▒flar ├╝lkemize gelip buradaki m├╝esseselerle i┼č birli─či yap─▒yor. G├Ân├╝ll├╝ doktorlar, hastah├óne nedir bilmeyen m├╝sl├╝man karde┼člerimizi tedavi ederek kendi amel defterlerine nurdan sat─▒rlarla dolu sahifeler yaz─▒yorlar.

Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz bir had├«s-i ┼čer├«finde;

ÔÇťM├╝sl├╝man karde┼čini hor g├Ârmen g├╝nah olarak yeter.ÔÇŁ (M├╝slim, Birr, 32) buyuruyor. ├ç├╝nk├╝ hor g├Ârmek, ├Âtekile┼čtirmeye, o da ac─▒lar─▒na kar┼č─▒ hissizle┼čmeye yol a├ž─▒yor. D├«nimiz bize; bir duvar─▒n kerpi├žleri gibi birbirimizle kayna┼čmam─▒z─▒, b├Âylece sapasa─člam bir duru┼čla zalimleri cayd─▒rmam─▒z─▒ emrediyor.

Madd├« g├╝c├╝m├╝zle ba┼ča ├ž─▒kamasak bile m├ónev├« birli─čimiz her zaman d├╝┼čmanlara kar┼č─▒ cayd─▒r─▒c─▒ olmu┼čtur ve olmaya devam edecektir. Esasen Birinci D├╝nya Sava┼č─▒ÔÇÖn─▒n sonunda Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n ─░sl├óm co─črafyas─▒nda birlik ve cihad davetleri tamamen etkisiz olmam─▒┼čt─▒r. Bizi topyek├╗n yok etme hayaline kap─▒lanlar, ─░sl├óm ├ólemindeki k─▒p─▒rdan─▒┼člardan ├žekinerek geri ad─▒m atm─▒┼čt─▒r.

Baz─▒ ├ževreler ├╝mmet├žilik anlay─▒┼č─▒n─▒n fiyaskoyla sonu├žland─▒─č─▒n─▒ iddia etseler de do─čru de─čildir. Mesel├ó; ┼×erif H├╝seyin b├╝t├╝n Araplar─▒n kral─▒ olma iddias─▒yla ortaya at─▒ld─▒─č─▒nda, M─▒s─▒rÔÇÖdakiler ba┼čta olmak ├╝zere bir├žok Arap m├╝nevverinden destek g├Ârememi┼čtir. ─░ttihat├ž─▒lar─▒n zihniyetine ve yanl─▒┼člar─▒na kar┼č─▒ hissettikleri k─▒rg─▒nl─▒─ča ra─čmen ona destek olmam─▒┼č, i┼čbirli─čini reddederken de Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n dile getirdi─či ┬ź─░ngiliz kuklas─▒┬╗ tabirini kullanm─▒┼člard─▒r.

Bug├╝n m├╝sl├╝manlar─▒n en b├╝y├╝k ihtiyac─▒; birbirini daha fazla dinlemek, anlamak, yard─▒mla┼čmak, i┼č birli─či yapmak… Bunun da yolu aram─▒za sokulan tefrikay─▒ kald─▒r─▒p, daha fazla yak─▒nla┼čmaktan ge├žiyor.