┼×AHS─░YET AYARI

YAZAR : Asım UÇAROK

Hak Teâlâ buyuruyor:

ÔÇťAllah hi├ž kimseye yapabilece─činden fazlas─▒n─▒ vazife olarak y├╝klemez.ÔÇŁ (el-Bakara, 286)

D├«nimizi, Peygamberimiz ┬źm├╝┬şsamahal─▒ ve kolay┬╗ olarak vasfediyor.

Rabbimiz ┬ź├émenerras├╗l├╝┬╗ diye and─▒─č─▒m─▒z ├óyetlerde, bize ┼č├Âyle du├ó etmemizi t├ólim etmi┼č:

ÔÇťEy Rabbimiz, bize bizden ├Âncekilere y├╝kledi─čin zor emirleri y├╝kleme!ÔÇŁ (el-Bakara, 286)

Bizden ├Âncekilere nas─▒l zor emirlerin y├╝klendi─čini Elmal─▒l─▒ ┼č├Âyle anlat─▒r:

ÔÇťM├╝fessir├«nin beyanlar─▒na nazaran, mesel├ó yahudilerde; g├╝nde elli vakit namaz k─▒lmak, mal─▒n─▒n d├Ârtte birini vergi vermek, pislik bula┼čan elbiseyi kesmek, vatanlar─▒ndan ├ž─▒kar─▒lmak, bir├žok hus├╗satta hemen idam cezas─▒ tatbik edilmek, tevbe i├žin intihar ile m├╝kellef tutulmak, bir isyan ├╝zerine hemen ceza verilmek, herhangi bir hata v├ók├« olursa hel├ól olan taamlardan baz─▒lar─▒nin tahr├«m edilmesi gibi ahk├óm vard─▒.ÔÇŁ

Bu hakikatlere ra─čmen, ├óhirzamanda d├«nimizin baz─▒ emirleri bizi olduk├ža zorluyor:

Namaz; 50 de─čil, 5 vakitten ibaret oldu─ču h├ólde, i┼č ve okul hayat─▒, trafik vs. namaz k─▒lmay─▒ zorla┼čt─▒r─▒yor.

All├óhÔÇÖ─▒n emri olan tesett├╝re; All├óhÔÇÖ─▒n emri diye bir derdi olmayan insanlar─▒n al─▒┼čmas─▒ ne kadar zaman ald─▒, ne kadar m├╝cadele gerektirdi, taze oldu─ču i├žin hat─▒rl─▒yoruz.

Domuz eti yasa─č─▒, ge├žmi┼čte bir m├╝sl├╝man i├žin gayet kolay, tatbik edilir bir emirdi. As─▒rlard─▒r bu hayvan─▒ beslemiyor, alm─▒yor, satm─▒yoruz. Fakat ┼čimdi fabrikasyon olan her g─▒da maddesi bizi korkutuyor: Acaba i├žinde h─▒nz─▒rdan elde edilmi┼č jel├ótin ve benzeri bir katk─▒ maddesi var m─▒d─▒r?

D├«nimizde; s─▒─č─▒r, koyun gibi hel├ól hayvanlar─▒n da kesili┼či ─░sl├ómÔÇÖa uygun olmal─▒… Bu uygunluk, kesenin en az─▒ndan ehl-i kitap olmas─▒n─▒ gerektiriyor. Yine ┼čoklama vb. kesimler, hayvan─▒ murdar ve necis h├óle getirebiliyor.

Alkol de ├Âyle. Alkols├╝z i├žeceklerin ├žo─ču, yap─▒lan testlerde alkoll├╝ ├ž─▒k─▒yor. Bir├žok firma cevap vermeye bile tenezz├╝l etmiyor. Hele il├ó├ž sekt├Âr├╝nde; bir├žok ┼čurup, damla ve pastilin ana maddesi etanol yani alkol.

G─▒da ve il├ó├ž b├Âyle, gelelim ticarete, al─▒┼čveri┼če… Orada da bizi f├óiz bekliyor. ├ço─čumuzun cebinde kredi kartlar─▒ var. ─░mam, m├╝ft├╝ gibi f├óizin haraml─▒─č─▒n─▒ anlatan ┼čahsiyetler de maa┼č─▒n─▒, bankalardan almak zorunda. Promosyon maksad─▒yla s─▒k s─▒k de─či┼čtirilen bankalardan dolay─▒, say─▒s─▒z bankan─▒n m├╝┼čterisi her bir memur. Kredi kart─▒yla al─▒┼čveri┼č b├╝y├╝k bir kolayl─▒k ama kart sahibi ├Âdemeyi geciktirdi─činde f├óizli olarak ├Âd├╝yor. ├ľdemeyi kart ile kabul eden (ve bug├╝n neredeyse kabul etmek zorunda olan) i┼čletme ise, paras─▒n─▒ bankadan al─▒rken komisyon ├Âd├╝yor. B├╝t├╝n kartlar, d├╝nyada iki b├╝y├╝k finans ┼čirketine ba─čl─▒.

Di─čer taraftan, ev almak ihtiyac─▒ ve bu hususta bol keseden verilmi┼č fetv├ólarla on binlerce insan f├óizli kredilere bula┼čm─▒┼č durumda.

F├óizsiz ├žal─▒┼čan kat─▒l─▒m bankalar─▒ var. Bunlar fetv├ó heyetlerinden ald─▒klar─▒ izinlerle muameleler yap─▒yorlar. Fakat maalesef bunlara ra─čbet az.

Daha da derinle┼čtirilebilir. D├«nimizin tesett├╝r, ihtil├óttan ka├ž─▒nma gibi emirleri, ÔÇťkamusalÔÇŁ alanlar─▒ m├╝sl├╝man kad─▒n ve erkeklere dar ediyor. Ekranlar─▒ bak─▒lmas─▒ yasak bir ├žer├ževe h├óline getiriyor. ┬źAllah neler yaratm─▒┼č?┬╗ diye seyredece─činiz bir belgeselde bile, evrim propagandas─▒yla kar┼č─▒la┼č─▒yorsunuz.

Her taraftan d├«n├« mahzurlarla ku┼čat─▒lm─▒┼č vaziyetteyiz. B├Âyle bir durumda, daralan kimileri; hass├ósiyet g├Âsterenlere ├ž─▒k─▒┼čabiliyor:

ÔÇťSiz de vesvese yapmay─▒n! D├«nimiz kolayl─▒k d├«nidir. Bu kadar i┼či yoku┼ča s├╝rmeyin!ÔÇŁ

H├ólbuki yoku┼č, vesvese vs. yok. Her ┼čey ortada.

Sizi takmayan bir d├╝nya var. Sizin hass├ósiyetlerinizle alay eden bir il├ó├ž sanayi var. Sizi umursamayan bir ekonomi var. All├óhÔÇÖ─▒ d─▒┼člayan bir biyoloji, r├╗hu d─▒┼člayan bir psikoloji, ─░sl├ómÔÇÖ─▒ reddeden bir ÔÇťuygarl─▒kÔÇŁ var.

B├╝t├╝n bunlar─▒ kurcalad─▒─č─▒n─▒zda, kurucular─▒n─▒n kad├«m d├╝┼čmanlar oldu─čunu g├Âr├╝yorsunuz. G─▒day─▒ bir sil├óh, il├óc─▒ bir zehir olarak kullanan bir d├╝┼čman.

Hicret sonras─▒nda, Medine Yahudileri ile Mekke m├╝┼črikleri ittifak etmi┼člerdi. M├╝sl├╝manlar─▒ iki ate┼č aras─▒na alan bu fitne, HendekÔÇÖe hatt├ó HayberÔÇÖe kadar s├╝rd├╝. G├╝n├╝m├╝zde de; ehl-i kitap ve ateizm, ─░sl├óm kar┼č─▒s─▒nda i┼č birli─či h├ólinde.

Bunlar tesad├╝f olamaz.

Ne hikmetle dolu d├«nimizin bu yasaklar─▒ ve hass├ósiyetleri bir tesad├╝f. Ne de modern hayat─▒n, bize dokunan her noktas─▒nda bu hass├ósiyetleri ├ži─čnemesi, rastgele…

Her iki a├ž─▒dan da bu bir ┼čahsiyet ayar─▒.

─░nsan, ├ževresinden tesir al─▒r. Gerek g├Âz, gerek kulak, gerekse g─▒da… G─▒dan─▒n ister madd├« muhtev├ós─▒, ister m├ónev├« muhtev├ós─▒… Hepsinden tesir al─▒r─▒z. Be┼č duyumuzla, irtibat kurdu─čumuz her ┼čey bizim ┼čahsiyetimizi de in┼ča eder.

Zaten g─▒da maddelerindeki em├╝lgat├Âr ve benzeri maddelerin; psikolojiden cins├« tercihlerdeki savrulmalara, k─▒s─▒rl─▒ktan hedonizm ve egoizme kadar bir├žok tesirlerine dair yap─▒lm─▒┼č ├žal─▒┼čmalar da mevcut.

En basitinden bize bitkiyle beslenen hayvanlar hel├ól k─▒l─▒n─▒rken, y─▒rt─▒c─▒ hayvanlar─▒n ni├žin haram k─▒l─▒nd─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nsek bu ┼čahsiyet tesirini idrak edebiliriz. H─▒nz─▒r─▒n da fizik├« ve cism├ón├« olarak pis bir hayvan oldu─čunu biliyoruz.

F├óiz ve kumar gelirlerinde ┬ź├óh┬╗┬şlar─▒n oldu─čunu ve a─člayan─▒n mal─▒n─▒n g├╝lene yaramayaca─č─▒n─▒ idrak edebilecek bir medeniyete sahibiz.

Alkol├╝n ise; bir ┼čeytan pisli─či olarak, d├╝┼čmanl─▒k ekti─čini, insan haysiyetini baltalayacak ┼čekilde ba─č─▒ml─▒l─▒k yapt─▒─č─▒n─▒ ve ins├ón├« endi┼čeleri gidererek vurdumduymazla┼čt─▒rd─▒─č─▒n─▒ biliyoruz. Nefsin ├ž─▒lg─▒nl─▒klar─▒n─▒n ├Ân├╝nde bizi koruyan akl─▒, alkol├╝n y─▒kt─▒─č─▒n─▒, il├ó├ž prospekt├╝slerinde bile yazd─▒klar─▒; ┬źMakine/ara├ž ba┼č─▒na ge├žmeyin!┬╗ ikazlar─▒ndan biliyoruz.

Evet, etanol├╝n bir damlas─▒ bizi sarho┼č etmez. Domuzdan elde edilmi┼č, incecik bir hap kaps├╝l├╝ndeki jel├ótin de bizi hemen h─▒nz─▒rla┼čt─▒rmaz! Toz kadar f├óiz de toplumu fel├ž etmez. Ama hepsi birikince, zerreler toplamda muazzam tonajlar olu┼čturur. Kolektif olarak da ├╝mmetin ┼čahsiyetini peri┼čan eder.

Kar┼č─▒ duru┼čta da ├Âyle. Bunlardan; inan├žtan dolay─▒ uzak durma iradesi, ├«m├ón─▒ ├želikle┼čtirir. Bu; ├óhirzamanda avu├žta ate┼č tutmak gibi zordur, fakat bunu ba┼čarabilen, avucunda ate┼č tutabilircesine bir kudret ve dayan─▒kl─▒l─▒─ča, sapasa─člam bir ┼čahsiyete ula┼č─▒r. D├«nimizin emirlerini, 3-4 as─▒r ├Ânceki bir m├╝sl├╝mandan kat kat fazla bedel ├Âdeyerek ya┼čayan bir m├╝sl├╝man olarak, ├ódeta Mekke devrindeki ash├ób─▒n ├«man kuvvetine sahip olur. ─░┼čte ├╝mmetin ba┼č─▒yla sonu aras─▒ndaki ┬źash├ób-─▒ Ras├╗l / ihv├ón-─▒ Ras├╗l: Peygamber EfendimizÔÇÖin sah├ób├«leri ve karde┼čleri┬╗ benzetmesi de bu hikmetle olsa gerektir.

Her taraftan ku┼čat─▒lm─▒┼čl─▒k hissi, kimilerini pes ettirecektir. Zaruret var deyip mahzurlara girenler ise, o k─▒vam─▒ kaybedeceklerdir. ├ç├Âz├╝m├╝n par├žas─▒ olmad─▒klar─▒ i├žin, problemin par├žas─▒ h├óline geleceklerdir. Haram jel├ótine kar┼č─▒ m├╝cadele etmeyen, onun m├╝┼čterisidir ├ž├╝nk├╝. F├óizli kart─▒ ta┼č─▒yan, sistemin destek├žisidir. Gayr-i m├╝slim ├╝lkelerde bile; ekonomik d├╝zenin insanlar─▒ s├Âm├╝rd├╝─č├╝ne, katk─▒l─▒ g─▒dalar─▒n hasta etti─čine, il├ó├žlar─▒n tedavi etmedi─čine inanarak bu ÔÇťuygarl─▒─čaÔÇŁ kar┼č─▒ ├ž─▒kan en az─▒ndan onu protesto eden y─▒─č─▒nla insan var. H├ól b├Âyle iken, ┼čahsiyetli bir m├╝sl├╝man─▒n pes etmesi ger├žekten kabul edilir bir ┼čey de─čildir.