Kad├«m De─čerlerimiz ve ─░sl├ómÔÇÖ─▒n Sancaktar─▒ CEMAATLER─░M─░Z

YAZAR : Raif KOÇAK raifkocak@gmail.com

r_kocak-SAYI-141

─░sl├óm d├«ni gelmeden ├Ânce; ├Âzelde Mekke, genelde d├╝nya, zul├╝mlerin, sava┼člar─▒n ve haks─▒zl─▒klar─▒n yayg─▒n oldu─ču d├Ânemleri ya┼čad─▒. Ad├ólet yerini zulme b─▒rakm─▒┼č; g├╝├žl├╝ler hakl─▒ veya haks─▒z olarak, kendilerinden zay─▒f olanlardan istediklerini al─▒yor, mallar─▒na el koyuyorlar, mazlumlar ise haklar─▒n─▒ alacaklar─▒n─▒ bir makam bulam─▒yorlard─▒.

Bu zul├╝mlerden, ┼čirk bata─č─▒ndan ve g├╝nah ├žukurundan uzak kalan han├«f insanlar da vard─▒. Ancak onlar da, yaln─▒z ba┼člar─▒na kal─▒yorlard─▒.

Allah Te├ól├ó; Kurey┼č kab├«lesinin H├ó┼čim├« kolundan her ┼čeyi ile ├Ârnek bir insan─▒ Hazret-i Muhammed Mustaf├ó -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖi el├ži olarak se├žti ve son din olan ─░sl├ómÔÇÖ─▒ insanlara g├Ânderdi. ─░sl├ómÔÇÖ─▒n geli┼či ile karanl─▒klar ayd─▒nl─▒─ča, zul├╝mler ad├ólete d├Ân├╝┼čt├╝. Ezilenler ve yaln─▒z olanlar birle┼čmeye, saflar─▒na bir ki┼či daha katmak i├žin ├žal─▒┼čmaya ba┼člad─▒lar. Kad─▒nlar, gen├žler, k├Âleler ve s├ód─▒klar birer birer halkaya kat─▒l─▒yor, yery├╝z├╝n├╝n incisi -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin etraf─▒nda nurdan h├óleler olu┼čturmaya ba┼član─▒yordu.

Namazlar ve s├óir ib├ódetler, m├╝┼čriklerin bask─▒s─▒ dolay─▒s─▒ ile gizli yap─▒l─▒yor, ├ó┼čik├óre olarak tebli─č ├žal─▒┼čmalar─▒ yap─▒lam─▒yordu. Ne zaman ki ├ľmer bin Hattab -rad─▒yall├óhu anh- ├«m├ón etti o zaman m├╝sl├╝manlar─▒n say─▒s─▒ k─▒rk ki┼čiye ula┼čt─▒, bu durumda; ┬źArt─▒k gizlenmeye gerek yok!┬╗ denilerek cemaat olarak m├╝┼čriklerin kar┼č─▒s─▒na dikildiler.

Bir ki┼či yani -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz ile ba┼člayan bu hareket; k─▒sa zamanda onlara, y├╝zlere, binlere ula┼čt─▒. Ved├ó HutbesiÔÇÖnde Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖi dinleyen binlerce sah├óbe efendimiz; evlerini, yurtlar─▒n─▒ o ulv├« ve kuts├« mesaj─▒, ba┼čkalar─▒na ula┼čt─▒rmak i├žin terk ederek yollara d├╝┼čt├╝ler. Kimisi ├çinÔÇÖe, kimisi AnadoluÔÇÖya, kimisi de d├╝nyan─▒n di─čer u├žlar─▒na giderek, ald─▒klar─▒ bu d├«n├« h├╝k├╝mleri kendilerinden ba┼čka insanlara ula┼čt─▒rmak i├žin gayret sarf ettiler. Gerek tebli─č i├žin, gerekse fetih i├žin gittikleri beldelerde kald─▒lar. Ved├ó HutbesiÔÇÖnde, y├╝z binin ├╝zerinde sah├óbe bulunmas─▒na ra─čmen; BakiÔÇś kabristan─▒nda bu sah├ób├«lerin onda birinin bile bulunmamas─▒ bu ger├že─či teyit ediyor.

Her ┼čeyin bir ba┼člang─▒c─▒ ve sonu oldu─ču gibi, g├╝zel g├╝nlerin de bir sonu vard─▒. Fetihlerden ve s─▒n─▒rlar─▒n geni┼člemesinden sonra, ─░sl├óm co─črafyas─▒nda problemler ├ž─▒kmaya ba┼člad─▒. Fethedilen yerlerdeki inan├ž ve fikr├« ak─▒mlardan etkilenen baz─▒ insanlar taraf─▒ndan; ─░sl├ómÔÇÖ─▒n saf ve berrak ─▒rma─č─▒na ┼č├╝pheli ┼čeyler katarak, m├╝sl├╝manlar─▒n itikad─▒n─▒ bozmak ve d├«ni ifsad etmek i├žin ├žaba sarf eden ├žal─▒┼čmalar g├Âr├╝ld├╝. Kimi kaderi ink├ór etti, kimi KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ farkl─▒ yorumlad─▒, kimi hadisleri yok sayd─▒. Ancak bu saf ve berrak ─▒rmaktan beslenen ilim ve cihad ehli insanlar taraf─▒ndan, bu fitnelerin ba┼č─▒ ya k─▒l─▒├žla ya da kalemle ezildi.

Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖden teslim al─▒nan mukaddes em├ónetler, her ┼čeyden daha k─▒ymetli bir hazine gibi kabul edildi. Bu mukaddes em├ónetler, uzun as─▒rlar boyunca fitnelere ra─čmen korundu kolland─▒. ─░sl├ómÔÇÖ─▒n devleti oldu─ču d├Ânemlerde; fitnecilerin fazla sesi solu─ču ├ž─▒kmasa da, hil├ófetin y─▒k─▒lmas─▒ ile birlikte em├ónetler sahipsiz kald─▒. Osmanl─▒ d├Âneminde; ─░sl├ómÔÇÖa ayk─▒r─▒ g├Âr├╝┼č├╝ olanlar ya s├╝rg├╝n edilerek ya da toplumdan tecrit edilerek ├╝mmete etki etmemesi sa─član─▒rd─▒. Ancak, son devirlerde toplumun inanc─▒n─▒, ahl├ók─▒n─▒ ve k├╝lt├╝r├╝n├╝ ink├ór edercesine icraatlar yap─▒ld─▒.

─░sl├ómÔÇÖ─▒ bozmak ve m├╝sl├╝manlar─▒ ifsad etmek i├žin; localar, kul├╝pler ve cemiyetler kuruldu. Sahipsiz kalan ├╝mmete, ├╝st ├╝ste darbeler vuruldu. ─░sl├ómÔÇÖ─▒ bu topraklardan silip atmak, AnadoluÔÇÖnun ba─čr─▒ndaki ─░sl├óm sanca─č─▒n─▒ indirmek i├žin var g├╝├žleri ile sald─▒rmaya ve as─▒rlard─▒r ba─č─▒rlar─▒nda birikmi┼č k├╝f├╝r zehrini kusmaya ba┼člad─▒lar.

K├óh BedirÔÇÖde, k├óh HayberÔÇÖde, k├óh Ni─čboluÔÇÖda, k├óh ├çanakkaleÔÇÖde kafalar─▒ ezilen k├╝f├╝r ehli; kar┼č─▒lar─▒nda zay─▒f d├╝┼čm├╝┼č bu ezel├« rakibi ortadan kald─▒rmak i├žin, y├╝zlerini d├Ând├╝kleri bat─▒dan ald─▒klar─▒ ak─▒l ve imk├ónlarla topyek├╗n sald─▒r─▒ya ge├žtiler. Ancak, unuttuklar─▒ bir ger├žek vard─▒ ki, o da bu d├«nin sahibi olan Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n g├Ânderdi─či d├«ni korumay─▒ vaÔÇśdetmesiydi.

Osmanl─▒ medeniyetinde, toplumun ─░sl├óm├« hayat─▒n─▒ d├╝zenleyen tar├«katlar, yeni kurulan devletin fizik├« bask─▒lar─▒n─▒ kar┼č─▒lamak ve d─▒┼čar─▒dan gelecek fikr├« etkilerden korunmak i├žin i├žeriye kapanarak cemaatle┼čme yoluna gittiler.

Yeni kurulan devletin kurumlar─▒nda, ─░sl├ómÔÇÖa ve ─░sl├óm├« de─čerlere dair bir faaliyet yoktu. E─čitimde bat─▒l─▒ de─čerler esas al─▒n─▒yor, toplum yeniden ┼čekillendirilmek isteniyordu.

Yeni d├Ânemde ─░sl├ómÔÇÖ─▒ anlatmak, yaymak, su├ž say─▒lmas─▒na ra─čmen, hatt├ó idam ile kar┼č─▒l─▒─č─▒n─▒ bulan cezalar olmas─▒na ra─čmen; Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖden sah├óbeye, onlardan da bize kadar saf ve berrak olarak ula┼čan, ─░sl├óm ─▒rma─č─▒ndan beslenen tar├«katlar ve cemaatler, p├Ârs├╝m├╝┼č, k├╝llenmi┼č g├Ân├╝llere, yeniden hayat suyu vererek dirili┼č mu┼čtusu a┼č─▒lad─▒lar. Da─č k├Âylerine, hayvan bar─▒naklar─▒na, ma─čaralara ve kuytu k├Â┼čelere s─▒─č─▒nd─▒lar. Hapse at─▒ld─▒lar, dara─čac─▒na ├žekildiler, ser verdiler ancak sanca─č─▒ yere d├╝┼č├╝rmediler.

Medreseler, tekkeler kanunla kapat─▒lsa da; y├╝reklere, ├«manlara hi├žbir yasak engel olamad─▒. Yi─čit d├╝┼čt├╝─č├╝ yerden kalkar misali, dirili┼č yine ─░stanbulÔÇÖdan ba┼člad─▒. EsÔÇśad Efendi -kudd├«se sirruh├╗-, Mahmud S├ómi Efendi -kudd├«se sirruh├╗-, Ah─▒skal─▒ Ali Haydar Efendi -kudd├«se sirruh├╗, Abd├╝lhak├«m Arv├ós├« Hazretleri -kudd├«se sirruh├╗-, S├╝leyman Hilmi TUNAHAN Hazretleri -kudd├«se sirruh├╗-, Mehmed Z├óhid KOTKU -kudd├«se sirruh├╗-ÔÇÖlar─▒n ve ems├ólinin ├Ânc├╝l├╝k etti─či tasavvuf erbab─▒; ├╝mmetin g├Ân├╝l d├╝nyas─▒na, yeniden ─░sl├óm tohumlar─▒ ekmeye ba┼člad─▒lar, sab─▒rla ve ┼čefkatle bu tohumlar─▒ sulayarak yeniden ye┼čertmeyi ba┼čard─▒lar.

Tasavvuf ehli cemaat ve tarikatlar; sadece ilm├« alanda de─čil, fakir fukaraya yard─▒m i├žin vak─▒flar ve dernekler kurarak, yard─▒mla┼čmay─▒ ve infak m├╝esseslerini de yeniden ihy├ó ettiler. ├ľyle yi─čitler meydana ├ž─▒kt─▒ ki; var─▒n─▒, yo─čunu, i┼čyerini, at├Âlyesini, fabrikas─▒n─▒n t├╝m gelirini KurÔÇÖ├ón kurslar─▒na vakfederek, sadece kuru bir maa┼čla ge├žindiler. T─▒pk─▒ sah├óbenin tebli─č i├žin yollara d├╝┼čmesi gibi; yeniden k├Ây k├Ây, belde belde dola┼čarak, AnadoluÔÇÖnun ba─čr─▒nda ─░sl├ómÔÇÖdan ba┼čka bir inanc─▒n ye┼čermesini engellediler.

┼×imdilerde; kalplerinde ┼č├╝phe ve nifak bulunan belli ├ževrelerden, bu nezih ve fed├ók├ór insanlar─▒n bulundu─ču cemaatlere, tar├«katlara tenkitler ve iftiralar gelmeye ba┼člad─▒.

─░sl├ómÔÇÖ─▒n ├Âz├╝n├╝ kavram─▒┼č; Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖden bug├╝ne kadar gelen, ─░sl├ómÔÇÖ─▒n en k├╝├ž├╝k bir h├╝km├╝n├╝ bile, kuyumcu hassasiyeti ile koruyan ve onunla amel etmeyi en b├╝y├╝k ┼čeref kabul eden bu insanlara y├Âneltilen ele┼čtiriler, d├╝n oldu─ču gibi bug├╝n de i┼če yaramayacak, kutlu kervan yoluna devam edecektir.

AnadoluÔÇÖnun ger├že─či ve bu topraklardaki ─░sl├óm├« hayat─▒n gelece─či olan tar├«katler ve cemaatleri ┼čekillendirmek, kendi kafalar─▒na ve g├Âr├╝┼člerine uydurmak isteyenler, ├Ânce bu cemaatlerin ortaya ├ž─▒kma sebeplerini iyi tahlil etmeliler.

Bug├╝n, ├╝lkemizde ─░sl├óm ad─▒na, M├╝sl├╝manl─▒k ad─▒na ne varsa ve ne konu┼čuluyorsa, tar├«katler/cemaatler sayesindedir.

─░stikametlileri m├╝stesn├ó; binlerce y─▒ll─▒k ─░sl├óm├« gelene─či yok sayan, hadisleri ink├ór eden, ┬źKurÔÇÖ├ón ├óyetleri bizi ba─člamaz!┬╗ diyen il├óhiyatlardan yeti┼čenler; bu ├╝lke insan─▒na d├«nini ├Â─čretemez. Bug├╝nk├╝ ┼čartlarda rahat olsa da; devletten ald─▒─č─▒ maa┼čla, kanunlar─▒n m├╝saade etti─či kadar konu┼čabilen, devletin koydu─ču s─▒n─▒rlar─▒n d─▒┼č─▒na ├ž─▒kamayan din g├Ârevlilerinden de bu millet tam m├ón├ós─▒ ile d├«nini ├Â─črenemez.

Bu millete; onun dilini konu┼čan, onun gibi d├╝┼č├╝nen, inanc─▒ i├žin bedel ├Âdemi┼č, hizmet ve g├Ân├╝l ehli insanlar taraf─▒ndan dinleri hakk─▒ ile ├Â─čretilebilir.

Sel├óm olsun bu topraklarda ─░sl├ómÔÇÖ─▒n sancaktarl─▒─č─▒n─▒ yapm─▒┼č g├Ân├╝l erlerine ve sel├óm olsun bu g├Ân├╝l erleri ile yollar─▒na devam edenlere!..