┼×EYTAN BAZEN SA─×DAN GEL─░R

G├╝l┼čen-i Efk├ór

YAZAR : Do├ž. Dr. Harun ├ľ─×M├ť┼× ogmusharun@yahoo.com

harun_ogmus_yuzakidergisi-eylul2016

─░nternette bir kay─▒t var. D├«n├« cemaat lideri rol├╝n├╝ ├╝stlenmi┼č bir ki┼či, takip├žilerini ┼čevklendirmek i├žin me├ólen ┼č├Âyle diyor:

ÔÇťPeygamber bana gelse, -├Âyle r├╝yamda falan de─čil, ┼čem├óiliyle hi├ž ┼č├╝phe duymaks─▒z─▒n tan─▒yaca─č─▒m ┼čekilde a├ž─▒ktan a├ž─▒─ča gelse- ve;

┬źEy falanca! Art─▒k yeter, sen bu hizmetleri b─▒rak, arkada┼člar─▒nla birlikte bir ma─čarada inziv├óya ├žekil!┬╗ dese;

┬źOlmaz y├ó Ras├╗l├óllah! Sana sayg─▒m sonsuz, ama m├╝saade buyurursan ben SenÔÇÖin vefat etmeden ├Ânce s├Âylediklerini, vefat─▒ndan sonra s├Âylediklerine tercih edece─čim.┬╗ derim, yine i┼čimi yapmaya devam ederim!ÔÇŁ

Vefat─▒ndan sonra Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin bir insana gelip gelmeyece─či ba┼čl─▒ ba┼č─▒na ele al─▒nmas─▒ gereken ayr─▒ bir mevzu. Ancak bu s├Âz├╝n sahibinin bu konuda m├╝sbet bir g├Âr├╝┼če sahip oldu─ču gayet a├ž─▒k. Bu a├ž─▒k duruma bin├óen s├Âyledi─či bu s├Âzden ├ž─▒kar─▒labilecek neticeler ┼čunlard─▒r:

1. Bu ki┼či kendisini Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin ├Ân├╝ne ge├žirmekte; referans kayna─č─▒ olarak PeygamberÔÇÖi de─čil, kendisini g├Ârmektedir. Zira Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin vefat─▒ndan sonra ┬źa├ž─▒k a├ž─▒k┬╗ gelece─čini kabul etmesine ra─čmen, bu ┼čekilde geli┼či esnas─▒nda verece─či bir buyru─ču dikkate almayaca─č─▒n─▒ belirtmektedir.

2. Yapt─▒─č─▒ i┼člerin me┼čr├╗iyetine o kadar inanmaktad─▒r ki Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin yasaklamas─▒yla bile onlar─▒ yapmaktan geri durmayacakt─▒r.

Peki, bu ─░sl├óm├« bir tav─▒r m─▒d─▒r? Bir m├╝sl├╝man─▒n b├Âyle davranmas─▒ do─čru mudur? ─░sl├óm KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnetÔÇÖe dayand─▒─č─▒na g├Âre bu konuda KurÔÇÖ├ónÔÇÖa bakmak gerekir. KurÔÇÖ├ón ┼č├Âyle diyor:

ÔÇťAllah ve Ras├╗l├╝ bir i┼če h├╝kmetti─činde inanm─▒┼č bir erkek ve kad─▒n─▒n o i┼či kendi isteklerine g├Âre se├žme hakk─▒ yoktur. Her kim Allah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖne kar┼č─▒ gelirse apa├ž─▒k bir sapk─▒nl─▒─ča d├╝┼čm├╝┼č olur.ÔÇŁ (el-Ahz├ób, 33/36)

ÔÇťEy ├«m├ón edenler! All├óhÔÇÖ─▒n ve Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n ├Ân├╝ne ge├žmeyin. AllahÔÇÖtan korkun. ┼×├╝phesiz Allah i┼čitendir, bilendir.ÔÇŁ (el-Hucur├ót, 49/1)

ÔÇťHay─▒r, Rabbine andolsun ki aralar─▒nda ├ž─▒kan anla┼čmazl─▒k hususunda SenÔÇÖi hakem k─▒l─▒p sonra da verdi─čin h├╝km├╝ i├žlerinde hi├žbir s─▒k─▒nt─▒ duymaks─▒z─▒n, tam m├ón├ós─▒yla kabullenmedik├že ├«m├ón etmi┼č olamazlar.ÔÇŁ (en-Nis├ó, 4/65)

Me├ólini verdi─čimiz ├óyetler, birinci maddenin KurÔÇÖ├ónÔÇÖla taban tabana z─▒t oldu─čunu a├ž─▒k├ža ortaya koyuyor. ─░kinci madde ise s├Âz├╝ s├Âyleyen ki┼činin ┬źd├óv├ó┬╗s─▒na olan inanc─▒n─▒, ona olan adanm─▒┼čl─▒─č─▒n─▒, u─črunda hi├žbir fed├ók├órl─▒ktan ka├ž─▒nmayaca─č─▒n─▒ g├Âsteriyor. O kadar ki; ┬źd├óv├ó┬╗s─▒n─▒n esas─▒n─▒ d├«nin te┼čkil etti─či iddias─▒nda olmas─▒na ra─čmen, d├«ni getiren Peygamber yasaklasa bile onun u─črunda ├žal─▒┼čmaktan vazge├žmeyecek…

Ger├žekten de, -ÔÇťYi─čidi ├Âld├╝r, hakk─▒n─▒ yeme!ÔÇŁ s├Âz├╝ m├╗cibince belirtelim ki- s├Âz sahibinin takip├žilerinin gayret ve fed├ók├órl─▒klar─▒ ├žok y├╝ksektir. Her biri kendisine verilen vazifeye kilitlenir ve onu bi-hakk─▒n yerine getirmeye ├žal─▒┼č─▒r, ba┼čka bir ┼čeyle ilgilenmezler. Vazifeleri u─črunda fed├ók├órl─▒k ├ódeta onlar─▒n birinci d├╝st├╗rudur. Nitekim son g├╝nlerde bunlar─▒n bir kurumu, internetten bu hususla ilgili ├žok c├ólib-i dikkat bir mesaj yay─▒nlad─▒. Mesajda d├╝nya ve ├óhiretini fed├ó edecek fed├ók├ór kimselerden bahsediliyordu!

Al─▒n─▒z i┼čte; ┼čeytan─▒n sa─čdan gelmesi (el-AÔÇśr├óf, 7/17) neticesinde ortaya ├ž─▒kan sapk─▒n, u├ž bir fikir daha! D├╝nyan─▒n fed├ó edilmesini anlad─▒k da, ├óhiretin fed├ó edilmesi ne demek oluyor? Bir m├╝sl├╝man ├óhiretini fed├ó edebilir mi? ├éhiretin fed├ó edilmesine de─čecek kadar y├╝ce olan ne ki? Yap─▒lan her i┼č, ├óhiretin elde edilmesi i├žin de─čil midir? B├Âyle bir d├╝┼č├╝nce KurÔÇÖ├ón ├Âl├ž├╝lerine s─▒─čar m─▒? O KurÔÇÖ├ón ki; ba┼čta All├óhÔÇÖ─▒n ho┼čnutlu─ču olmak ├╝zere, ├óhiret m├╝k├ófatlar─▒n─▒ kazan─▒lacak en y├╝ksek de─čerler olarak sunmaktad─▒r. B├Âyleyken onlar─▒n fed├ó edilebilece─či daha y├╝ksek bir de─čer tan─▒m─▒┼č olabilir mi? Asla! Bu, ┼čeytan─▒n ├╝f├╝rd├╝─č├╝ bir vesveseden ibaret! Bu vesvesenin teyidinde muhtemelen, Hazret-i Eb├╗bekirÔÇÖe nispet edilen;

ÔÇťY├ó Rab! Benim v├╝cudumu ├Âyle b├╝y├╝t, ├Âyle b├╝y├╝t ve sonra cehenneme koy ki, cehennem ba┼čka kimseyi almas─▒n!ÔÇŁ gibi s├Âzler de kullan─▒l─▒yordur. Bu s├Âz do─čru bile olsa, l├óf─▒z ve m├ón├ós─▒ katÔÇś├« onca KurÔÇÖ├ón ├óyeti yan─▒nda ne ifade eder ki? KurÔÇÖ├ón; darl─▒─č─▒ ehli i├žin apayr─▒ bir i┼čkence olan cehennemin (el-Furk─ün, 25/13), su├žlularca doldurulaca─č─▒n─▒ bildirmektedir. (el-AÔÇśr├óf, 7/18, 179; es-Secde, 32/13; S├ód, 38/85) KurÔÇÖ├ón Allah kel├óm─▒ oldu─čuna g├Âre, bu bildirim mutlaka ger├žekle┼čecektir. Sonra, ba┼čkalar─▒n─▒n su├žundan dolay─▒ Hazret-i Eb├╗bekir neden yans─▒n? O yanmak istese bile Allah onu yakar m─▒? B├Âyle bir cezaland─▒rma KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n en ├Ânemli ilkelerinden biri olan su├žun ┼čahs├«li─či ilkesine ayk─▒r─▒ olur. (el-─░sr├ó, 17/15; F├ót─▒r, 35/18; ez-Z├╝mer, 39/7)

─░sl├óm itidal d├«nidir (el-Bakara, 2/143). Onda a┼č─▒r─▒l─▒klara yer yoktur. H├ólbuki -g├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere- sadedinde oldu─čumuz fed├ók├órl─▒k ve di─čerg├óml─▒k anlay─▒┼č─▒; ak─▒lalmaz a┼č─▒r─▒l─▒klar i├žermekte, b├Âylece ├Âz├╝nde ├Âvg├╝ye de─čer bir haslet sapt─▒r─▒lmakta ve amac─▒ndan ├ž─▒kar─▒lmaktad─▒r.

Vazife ┼čuuruyla ilgili de benzer bir durum mevzubahistir. Vazifeye odaklanmak ve ba┼čka bir ┼čeyle ilgilenmemek, vazifenin iyi ├«f├ós─▒ bak─▒m─▒ndan elbette ├Ânemlidir. Ancak ┬źvazifeyi iyi yapaca─č─▒m┬╗ diye; neticede di─čer vazife sahipleriyle birlikte ├╝retilenin ne oldu─čunu hi├ž d├╝┼č├╝nmemek, ├žok b├╝y├╝k bir taksir olur. Bazen i┼čin sonunu d├╝┼č├╝nmek vazifeyi yapmaktan ├žok daha ├Ânemli ve ├Ânceliklidir. ├ç├╝nk├╝ ki┼či;

ÔÇťBenim yapmam gereken, vazifemden ibaret. ├ľtesini d├╝┼č├╝nmek haddim de─čil, b├╝y├╝klerimin elbette bir bildi─či vard─▒r.ÔÇŁ diyerek ba┼čkalar─▒n─▒n kendi ad─▒na da d├╝┼č├╝n├╝verdi─či rahatl─▒─č─▒na d├╝┼čer, hi├žbir sorgulama ve de─čerlendirme yapmazsa; kime ve neye hizmet etti─čini bilemez. Hele hele bu vazife ┼čuuru; yukar─▒da ge├žen sapt─▒r─▒lm─▒┼č fed├ók├órl─▒k ve di─čerg├óml─▒k anlay─▒┼č─▒yla bir araya gelirse, ├žok vahim neticeler verebilir ki, maalesef ┼ču andaki durum da bundan ba┼čka bir ┼čey de─čildir.

Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin;

ÔÇťM├╝ÔÇÖminin fir├ósetinden korkun!ÔÇŁ buyurdu─ču nakledilir. Ama zaman─▒m─▒zdaki m├╝sl├╝manlar─▒n umumiyetle mus├ób olduklar─▒ dertlerden biri de -ne yaz─▒k ki- fir├óset konusundaki eksiklikleridir. Kendi ad─▒ma konu┼čay─▒m; fir├ósetten behrem olsayd─▒ biraz dikkat kesilir, ara┼čt─▒r─▒r ve bu yaz─▒y─▒ d├Ârt y─▒l ├Ânce yazard─▒m. Fakat fir├ósetim k─▒t oldu─čundan dolay─▒, ancak bug├╝n yazabiliyorum. H├ólbuki bug├╝n yazmam─▒n ne kadar faydas─▒ var ki? Bug├╝n art─▒k aya─č─▒ ta┼ča tak─▒lan bile, yaz─▒m─▒z─▒n ba┼č─▒nda s├Âz├╝n├╝ nakletti─čimiz ki┼čiyi ve takip├žilerini su├žluyor. Bu da ayr─▒ bir mesele ya! Millet olarak sevgimize de nefretimize de nihayet yok! Bir kesime mensup olan her ferdi; su├žlulu─ču sabit olmadan s─▒rf o kesime mensup diye toptan su├žlu il├ón etmek, hem;

ÔÇťBir toplulu─ča duydu─čunuz kin, sizi ad├óletsizli─če sevk etmesin!ÔÇŁ (el-M├óide, 5/8) buyuran KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n ad├ólet anlay─▒┼č─▒na ayk─▒r─▒d─▒r, hem de su├žu suland─▒r─▒p ger├žek su├žlular─▒n tespit edilmesini perdeleyebilir. Nitekim ├╝lkemizde daha ├Ânce bunun bir ├Ârne─či de ya┼čand─▒.

Fir├ósetimiz k─▒t olsa da; ibret alma hasletimizi bari kaybetmeyelim de, yaz─▒m─▒z─▒ ├╝lkemizde 3,5 senedir ya┼čanan h├ódiselerden ├ž─▒kar─▒lacak derslerle bitirelim:

1. D├«n├« cemaat lideri olsun, tar├«kat ┼čeyhi olsun, parti ba┼čkan─▒ olsun; herhangi bir ┼čahs─▒ y├╝celtmek, yan─▒lmaz g├Ârmek, do─črunun ├Âl├ž├╝s├╝ olarak almak ─░sl├ómÔÇÖla ba─čda┼čmaz. ─░sl├ómÔÇÖa g├Âre do─črunun ├Âl├ž├╝s├╝ ┼čah─▒slar de─čil, KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnetÔÇÖtir. Herhangi bir ┼čahs─▒, KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnetÔÇÖin ├Ân├╝ne ge├žirmek ┼čirktir; (en-Nis├ó, 4/60, 65; et-Tevbe, 9/31; el-Ahz├ób, 33/36; el-Hucur├ót, 49/1) ayr─▒ca bu, yaz─▒m─▒zda baz─▒ ├Ârneklerine i┼čaret etti─čimiz yanl─▒┼č anlay─▒┼člara da kap─▒ aralar.

2. ─░┼čin ehline verilmesini emreden KurÔÇÖ├ón emri (en-Nis├ó, 4/58) m├╗cibince liy├ókati esas almay─▒p da; kendi cemaatinden, tar├«katinden ve partisinden olanlar─▒ kay─▒rmak, klik├ži ve z├╝mreci bir tutumdur. ─░ltimas ve kay─▒rma, liy├ókat sahiplerini harcayarak yap─▒l─▒rsa; zul├╝m ve ahl├óks─▒zl─▒k olmas─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra kin ve nefreti k├Âr├╝kleyerek derin ayr─▒l─▒klara ve toplumun kampla┼čmas─▒na yol a├žar.

├ť├ž-d├Ârt y─▒ld─▒r ya┼čad─▒klar─▒m─▒zdan ├ž─▒kar─▒lmas─▒ gereken ba┼čl─▒ca dersler bana g├Âre bunlard─▒r. Peki; ├ževremize bakal─▒m, bu konularda ders alm─▒┼č g├Âr├╝n├╝yor muyuz? Pek az olan m├╝stesn├ólar─▒ bir tarafa; ├Âz ele┼čtiri yap─▒p, liderini veya ┼čeyhini y├╝celtmekten ve klik├žilikten vazge├žen cemaat veya tar├«kat var m─▒d─▒r? Yoksa, olanlardan hi├ž ders ├ž─▒karmam─▒┼č─▒z demektir. Meselenin k├╝nh├╝yle ilgilenmeksizin; bir z├╝mreyi g├╝nah ke├žisi yap─▒p, i┼čin i├žinden s─▒yr─▒lmamal─▒y─▒z. Ba┼čka baz─▒lar─▒n─▒n da ayn─▒ hatalar─▒ yapmalar─▒n─▒ bekleyecek, yeni bir fir├ósetsizlik ├Ârne─či mi sergileyece─čiz? Mesele zihniyetle ilgilidir. Zihniyet de─či┼čmedik├že, bu ya┼čad─▒klar─▒m─▒z─▒n benzerini bundan sonra da ya┼čamaya devam ederiz. M├╝sl├╝manlar bir an ├Ânce ┼čah─▒slar─▒ b─▒rak─▒p, KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnetÔÇÖi ├Âl├ž├╝ almaya ba┼člamal─▒ ve ad├óleti hep ayakta tutmal─▒d─▒rlar.