CAN… ─░NSAN… M├ťSL├ťMAN…

YAZAR : Mustafa As─▒m K├ť├ç├ťKA┼×CI tali@yuzaki.com

mustafa_asim_kucukasci_yuzakidergisi_agustos2016

Muhafazas─▒ zarur├« be┼č esas:

Ô×ó Can,

Ô×ó Mal,

Ô×ó Din,

Ô×ó Nesil ve;

Ô×ó Ak─▒l…

Bütün ilâhî tâlimatlar, bu korunması zarurî esaslara hizmet eder.

D├«nimizin ilk muhatap oldu─ču c├óhiliyye devrinin b├óriz hususiyetlerinden biri, can g├╝venli─činin olmay─▒┼č─▒yd─▒. Ne bitkiler i├žin, ne hayvanlar i├žin ne de insanlar i├žin.

CAN

Can aziz de─čildi, c├óhiliyyede. Ok atarken canl─▒ ku┼člara atarlard─▒. Can almak oyundu. (G├╝n├╝m├╝z c├óhiliyyelerinden ─░spanyaÔÇÖdaki bo─ča g├╝re┼čleri de bo─čalar─▒n zulmen ├Âld├╝r├╝lmeleriyle oynan─▒r. Horoz ve deve g├╝re┼čleri de b├Âyle zul├╝mlerdir.)

Hayvan─▒ bo─čazlamadan ├╝zerinden et kesmek gibi zul├╝mler de vard─▒.

─░sl├óm geldi, b├╝t├╝n mahl├╗kata can g├╝venli─či geldi. Sultanlar dah├«; ÔÇťMeyve a─ča├žlar─▒na zarar veren kar─▒ncaya k─▒ymak c├óiz midir?ÔÇŁ diye endi┼čeye d├╝┼čt├╝. Y─▒lan-├ž─▒yan gibi mahl├╗kat─▒ dah├« ├Âld├╝rmek yerine, zarar─▒ndan uzak durmakla yetinildi.

─░NSAN

C├óhiliyyede; insanlar─▒n can─▒ da aziz ve muhterem de─čildi. Araplar─▒n geni┼č co─črafyas─▒nda birlik beraberlik sa─člayabilecek bir idare yoktu, bir h├╝k├╝mdar da yoktu. Geriye akrabal─▒k ve kab├«le ba─člar─▒yla kendini korumak ve ba┼čkas─▒na sald─▒rmak kal─▒yordu. Asabiyet devriydi… Aileler ve kab├«leler aras─▒nda kan d├óv├ólar─▒ vard─▒. MedineÔÇÖnin iki Arap kab├«lesi olan Evs ve Hazrec y├╝z seneden fazla bir i├ž sava┼č ya┼čam─▒┼člard─▒.

Peygamberimiz geldi ve insanlar─▒ HakkÔÇÖ─▒n d├«nine ├ža─č─▒rd─▒. ├Äm├ón ile birlikte; hakka, ad├ólete, insafa, d├╝r├╝stl├╝─če, do─črulu─ča, iffete ve karde┼čli─če ├ža─č─▒rd─▒. K├╝f├╝r ve ┼čirkten sak─▒nd─▒rd─▒─č─▒ gibi; zul├╝mden, haks─▒zl─▒ktan, yalandan ve ahl├óks─▒zl─▒ktan da uzakla┼čt─▒rd─▒.

PeygamberimizÔÇÖin de can─▒ tehlikede idi. Kendisine kar┼č─▒ ├ž─▒kan, tahkir eden, tehdit eden ve sald─▒ran ki┼čilere kar┼č─▒, sabretmekten ba┼čka bir ┼čey yapmadan tebli─čine devam etti. Ash├ób─▒ndan ├Âld├╝r├╝lenler oldu─ču h├ólde; asla ├žeteler kurmad─▒, s├╗ikastler d├╝zenlemedi. 13 y─▒l her t├╝rl├╝ me┼čakkate ash├ób─▒yla tahamm├╝l etti. Peygamberimiz; kendisine hakaret etti─či i├žin Eb├╗ CehilÔÇÖi d├Âven amcas─▒ HamzaÔÇÖya dah├«;

ÔÇťBeni bu sevindirmez!ÔÇŁ dedi. OÔÇÖnun derdi intikam de─čildi. Hid├óyet idi.

Hicretten sonra; devlet kurdu, harbe izin ├ž─▒kt─▒, kumandan oldu, seferler yapt─▒. Fakat yine cana k─▒ymak en son ├žare idi. Harpler m├╝dafaa i├žindi. Bedir, Eb├╗ CehilÔÇÖin ─▒srarl─▒ kampanyas─▒ olmasa ger├žekle┼čmeyecekti. UhudÔÇÖda, HendekÔÇÖte sald─▒ranlar Mekkeli m├╝┼črikler, m├╝dafaada bulunanlar m├╝sl├╝manlard─▒. Mekke fethinin kans─▒z olmas─▒ i├žin Efendimiz; b├╝y├╝k gayret sarf etmi┼č, sonunda da m├╝thi┼č bir af bayram─▒ il├ón etmi┼čti.

Yani k├ófirin can─▒ da de─čerliydi. ├ç├╝nk├╝ cand─▒, insand─▒.

Çünkü;

ÔÇťKim bir cana k─▒ymam─▒┼č veya yery├╝z├╝nde bozgunculuk yapmam─▒┼č (masum) olan bir kimseyi ├Âld├╝r├╝rse, b├╝t├╝n insanlar─▒ ├Âld├╝rm├╝┼č gibi olur.ÔÇŁ (el-M├óide, 32)

ÔÇťAll├óhÔÇÖ─▒n haram k─▒ld─▒─č─▒ can─▒ haks─▒z yere ├Âld├╝rmeyin.ÔÇŁ (el-─░sr├ó, 33) buyuran Allah da din kayd─▒ koymam─▒┼čt─▒. Can demi┼čti.

Ras├╗l-i Ekrem Efendimiz; seferler esnas─▒nda yolda sahipsiz bir ceset g├Ârse, kimlik sormaz, din sormaz, insana h├╝rmet ettirir, defnettirirdi. Yan─▒ndan ge├žen bir yahudi cenazesine de h├╝rmeten aya─ča kalkm─▒┼čt─▒.

B├╝t├╝n canlara, b├╝t├╝n insanlara getirdi─či can emniyetini; tesis etti─či ─░sl├óm toplumunda m├╝sl├╝manlar aras─▒nda ise en y├╝ksek ├Âl├ž├╝lere getirdi.

M├ťSL├ťMAN

─░sl├óm, m├╝ntesiplerini kan karde┼čli─činden daha kuvvetli bir ├«man karde┼čli─čiyle birle┼čtirmi┼čti. Yekv├╝cut bir hisar h├óline getirmi┼čti. Birbirine menf├« duygular beslemek men edilmi┼č; muhabbet, merhamet, c├Âmertlik, di─čerg├óml─▒k ve tev├ózu ┼čiar olmu┼čtu.

H├ól b├Âyleyken;

M├╝sl├╝man─▒n m├╝sl├╝man─▒ ├Âld├╝rmesi kabul edilemez, ├ódeta tasavvur edilemez bir ┼čeydir:

ÔÇťBir m├╝ÔÇÖminin bir m├╝ÔÇÖmini ├Âld├╝rmesi olacak ┼čey de─čildir…ÔÇŁ (en-Nis├ó, 92)

Hat├óen ├Âld├╝rene dah├« a─č─▒r m├╝eyyideler getirdi.

M├╝ÔÇÖminin kan─▒n─▒ hel├ól g├Ârmeyi k├╝f├╝r sayd─▒:

ÔÇťKim bir m├╝ÔÇÖmini kasten ├Âld├╝r├╝rse; onun cezas─▒, i├žinde devaml─▒ kalaca─č─▒ cehennemdir. Allah ona gazap etmi┼č, l├ónetlemi┼č ve b├╝y├╝k bir azap haz─▒rlam─▒┼čt─▒r.ÔÇŁ (en-Nis├ó, 93)

K─ütil; k─▒sas veya diyetle kef├óretini ├Âder, ├«man tazeler ve tevbe ederse; ancak bu cezan─▒n ebed├« fasl─▒ndan kurtulmas─▒ mevzubahis olabilirdi. Ayn─▒ zamanda kul hakk─▒ i├žin ├óhirette ├žetin bir hesab─▒ bekleyecekti.

Had├«s-i ┼čerifler cinayetin Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n gazab─▒n─▒ ne kadar ├žekti─čini ifade etmekte:

ÔÇťE─čer g├Âk ve yer sakinleri bir m├╝ÔÇÖminin kan─▒n─▒n ak─▒t─▒lmas─▒na (├Âld├╝r├╝lmesine) kat─▒lsalar, Allah mutlaka onlar─▒ cehenneme y├╝z├╝ ├╝zere s├╝rer.ÔÇŁ (Tirmiz├«, Diy├ót, 8)

ÔÇťM├╝ÔÇÖminin ├Âld├╝r├╝lmesi Allah kat─▒nda, b├╝t├╝n d├╝nyan─▒n yok olup gitmesinden daha b├╝y├╝kt├╝r, (a─č─▒rd─▒r.)ÔÇŁ (Nes├ói, Tahrim, 1)

Allah Ras├╗l├╝ -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin Ved├ó HutbesiÔÇÖndeki son ├«kazlar─▒n─▒n da m├╝him bir k─▒sm─▒; ┬źCana K─▒ymamak┬╗ ├╝zerine oldu.

├éhirzaman hakk─▒ndaki ├«kazlar─▒n─▒n da m├╝him bir k─▒sm─▒; cana k─▒yman─▒n basitle┼čece─či, ─░sl├óm toplumlar─▒n─▒n; ┬ź├Âld├╝renin niye ├Âld├╝rd├╝─č├╝n├╝, ├Âlenin niye ├Âld├╝─č├╝n├╝ bilmedi─či┬╗ herc├╝mer├žlere d├╝┼čecekleri istikametindeydi.

Bug├╝n bu ├«kazlar─▒ d├╝nden ├žok daha iyi idrak ediyoruz.

─░nsano─čluna K─übilÔÇÖden beri bir vir├╝s gibi bula┼čan ┬źkan d├Âkme, fesat ├ž─▒karma┬╗ hastal─▒─č─▒ g├╝n├╝m├╝zde ┬źter├Âr┬╗ olarak kar┼č─▒m─▒zda.

Rahmet mevsimi Ramaz├ón-─▒ ┼čerif; bir├žok ─░sl├óm beldesinde ve hatt├ó maalesef Med├«ne-i M├╝nevvereÔÇÖde, intihar sald─▒r─▒lar─▒yla h├╝z├╝n ve ac─▒larla kundakland─▒. F├óil I┼×─░D…

├ľncesinde ve sonras─▒nda, ayn─▒ f├óil taraf─▒ndan bat─▒ ├╝lkelerinde de birbiri ard─▒na ter├Âr sald─▒r─▒lar─▒ yap─▒ld─▒. Bat─▒da zaten y├╝kselen ─░slamofobi, ─░sl├ómÔÇÖa kar┼č─▒ sava┼ča do─čru k├Âr├╝klenmeye ba┼čland─▒.

En son 15 TemmuzÔÇÖda da, g├╝ya d├«n├« bir hareketin s─▒zmas─▒ h├óinler; bir darbe kalk─▒┼čmas─▒ yaparak m├╝sl├╝man halk─▒na sil├óh do─črulttu, ate┼č etti, bomba att─▒, tankla ├ži─čnedi, 200 k├╝sur can ald─▒. ─░┼čin garip taraf─▒; bu hareket, Il─▒ml─▒ ─░sl├óm Modeli olarak arz ediliyordu!

Her iki cânî harekette de ortak nokta:

1. Yabanc─▒larla i├žli d─▒┼čl─▒ olmak, d─▒┼č kaynakl─▒ ve destekli olmak.

2. D├╝┼čman─▒ g├Ârd├╝─č├╝ m├╝sl├╝man─▒ kolayca ├Âtekile┼čtirmek, tekfir etmek ve h├╝cum etmek.

Mesel├ó I┼×─░D; kendisini desteklemeyen herkesi m├╝rted (dinden ├ž─▒km─▒┼č) il├ón ederek, k├ófir g├Âr├╝yor ve ├Âld├╝rmeyi mubah say─▒yor.

Darbeci PDYÔÇÖnin ba┼č─▒ da, kendi ┼čenaatlerine destek olmayan m├╝sl├╝manlara; ÔÇťEvlerine ate┼čler sals─▒n…ÔÇŁ diye ba┼člayan beddu├ólarda bulunuyor. Ayn─▒ ├žizgi…

H├ólbuki; d├«nimizde tekfirden, m├╝ÔÇÖmin karde┼čini k├ófir saymaktan ┼čiddetle sak─▒nd─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. D├«nimiz, din tespitinde sadece ┬źbeyan┬╗─▒ esas al─▒r. ├Äman kalptedir; fakat kimse kalbi yar─▒p bakamayaca─č─▒ i├žin, z├óhirle h├╝kmedecektir. G├╝nahlar kimseyi dinden ├ž─▒karmad─▒─č─▒ i├žin, burada fiiller de ├Âl├ž├╝ al─▒namaz. ┼×ah├ódet ehli ve k─▒ble ehli, tekfir edilemez.

Kald─▒ ki; I┼×─░DÔÇÖin ve PDYÔÇÖnin ter├Âr faaliyetleriyle, sivil gayr-i m├╝slimleri ├Âld├╝rmek de asla ─░sl├óm ile ba─čda┼čt─▒r─▒lamaz. ├ç├╝nk├╝ yukar─▒da ifade etti─čimiz ├╝zere, asr-─▒ sa├ódette bu tarz ter├Âr faaliyetine kesinlikle ba┼čvurulmad─▒. Hat├óen yahut c├óhiliyye al─▒┼čkanl─▒klar─▒yla sergilenen a┼č─▒r─▒l─▒klara Efendimiz; ┼čiddetle kar┼č─▒ ├ž─▒kt─▒. Sava┼člar ancak zaruret h├ólini al─▒nca, m├╝esses ordular aras─▒nda oldu.

I┼×─░DÔÇÖin yapt─▒─č─▒na misal aranacaksa, ancak m├╝┼čriklerin yapt─▒─č─▒ BiÔÇÖr-i Ma├╗ne ve Rec├« gibi ter├Âr h├ódiseleri g├Âsterilebilir. Bu h├ódiselerde KurÔÇÖ├ón ├Â─čretmeye giden m├╝sl├╝manlar, pusuya d├╝┼č├╝r├╝lm├╝┼č ve katledilmi┼čti.

Bir ba┼čka a├ž─▒dan bakal─▒m:

D├«ne mesafeli insanlar, bu manzara kar┼č─▒s─▒nda su├žu yine de ─░sl├ómÔÇÖa hatt├ó b├╝t├╝n├╝yle d├«ne fatura edebiliyor.

H├ólbuki takip edenler biliyorlar ki, bu uzun y─▒llard─▒r s├╝rd├╝r├╝len bir pl├ón─▒n par├žas─▒:

─░sl├óm d├╝┼čmanlar─▒, y─▒llard─▒r d├«nimizi ┼čiddetle, cinayetle ve ter├Ârle bo─čma ├žal─▒┼čmas─▒ndalar.

Ô×ó Tarihin Sonu ve Medeniyetler ├çat─▒┼čmas─▒ tezleri (1990ÔÇÖlar);

Ô×ó 11 Eyl├╝l (2001);

Ô×ó Bu bahaneyle Afganistan ve IrakÔÇÖ─▒n i┼čgali… Fakat o i┼čgal edilen yerlerde, yine bat─▒l─▒ kurguya hizmet eden T├ólibanÔÇÖ─▒n g├╝├žlenmesi, I┼×─░DÔÇÖin zuhuru… Ayn─▒ esnada tahrik unsuru olarak ─░ran milislerinin, istikrars─▒z b─▒rak─▒lan S├╝nn├« co─črafyalarda cirit atmas─▒…

Ô×ó Arap Bahar─▒ (2010-…): Darbeler (M─▒s─▒r, Tunus); istikrars─▒zla┼čt─▒rma gayretleri (Irak, Suud├« Arabistan, Bahreyn); i├ž sava┼člar (Suriye, Libya, Yemen, L├╝bnan)…

M├╝sl├╝man toplumlar─▒ tahrik ve gayrim├╝slim toplumlar─▒ al─▒┼čt─▒rma bak─▒m─▒ndan;

Ô×ó EfendimizÔÇÖi bombalarla resmetme k├╝stahl─▒─č─▒ g├Âsteren karikat├╝r krizleri (Danimarka 2005-Fransa 2015);

Ô×ó PapaÔÇÖn─▒n; ┬ź─░sl├óm k─▒l─▒├žla yay─▒ld─▒!┬╗ iftiras─▒ (2006)…

Ezc├╝mle;

─░sl├ómÔÇÖ─▒; vah┼čet, ┼čiddet ve cinayetle yaftalayabilmek, bu iftiray─▒ vesile ederek de m├╝sl├╝manlar─▒ bask─▒ alt─▒nda tutabilmek i├žin s├╝rd├╝r├╝len ├žeyrek as─▒rl─▒k bir proje bu.

Fakat bize d├╝┼čen; insan─▒m─▒z─▒n ve ├žocuklar─▒m─▒z─▒n bir daha bu t├╝r tekfir edici ve d─▒┼č ba─člant─▒l─▒, gizli-kapakl─▒, ┼čiddet veya taviz tem├óy├╝ll├╝ ak─▒mlara kap─▒lmas─▒na m├óni olmak. Bunun yolu da, onlara; h├╝r, ┼čeffaf, sahih ve m├╝stak├«m bir d├«n├« ├Â─čretim ve e─čitimi verebilmektir. ─░sl├óm karde┼čli─čini kazand─▒rabilmektir. ─░stikl├ól, millet ve vatan a┼čk─▒n─▒ kazand─▒rabilmektir. En m├╝himi;

┼×efkat ve sel├ómet d├«ni olan ─░sl├ómÔÇÖ─▒n; m├╝sl├╝mana, insana, hatt├ó her cana nas─▒l bir emniyet bah┼četti─čini ├Â─čretebilmemizdir. Yeniden asr-─▒ sa├ódetteki gibi cihana rahmet olup ya─čmakt─▒r.