Mahrum B─▒rak─▒ld─▒─č─▒m─▒z┬á─░L─░M, ─░RFAN ve MEDEN─░YET HAZ─░NEM─░Z

YAZAR : Raif KOÇAK raifkocak@gmail.com

raif_kocak_yuzakidergisi_temmuz2016

K─▒y├ómete kadar gelecek insanl─▒─č─▒n, son ve tek kurtulu┼č yolu olan ─░sl├óm d├«ninin mensubu biz m├╝sl├╝manlar─▒n, son as─▒rdaki manzaras─▒; maalesef geri kalm─▒┼čl─▒k, i├ž sava┼člar ve fakirlikle bo─ču┼čan insanlar ile an─▒l─▒r oldu. ┼×imdilerde ise nereden ve kimden emir ald─▒klar─▒ belli olan birtak─▒m insanlar y├╝z├╝nden, y├╝ce d├«nimiz ─░sl├óm ile ┬źter├Âr┬╗ ayn─▒ anda zikredilir h├óle geldi.

M├╝sl├╝manlar olarak, bizi diriltecek ve de─či┼čtirecek olan ─░sl├óm d├«ni ile in┼ča olmak yerine; onu y─▒pratmak, tahrip etmek ve de─či┼čtirmek i├žin elimizden geleni yap─▒yoruz. Bu hususta belki de en b├╝y├╝k hatam─▒z; ─░sl├ómÔÇÖa m├╝ntesibi olarak i├žeriden bakmak ve emirlerine harfiyen uymak yerine, bir medeniyet (!) putu h├óline getirdi─čimiz ve bizim inanc─▒m─▒za d├╝┼čman olan bat─▒l─▒lar─▒n g├Âz├╝ ile bakmak olmu┼čtur.

─░sl├óm d├«nindeki baz─▒ h├╝k├╝mleri modern (!) zamanlara bakarak, de─či┼čebilir veya g├╝ncellenebilir bir konumda g├Ârmek, ┼čimdilerde etiket sahibi olmak ya da me┼čhur olman─▒n en kestirme yolu h├óline geldi. ├ľzellikle akademik ├ževrelerde; binlerce y─▒ld─▒r devam eden, sahih ve sa─člam bir silsile ile bizlere ula┼čan ─░sl├óm d├«ninin h├╝k├╝mlerini kafalar─▒na g├Âre yorumlayan, teÔÇÖvil eden, hatt├ó ink├ór eden insanlar t├╝redi.

Yery├╝z├╝nde hi├žbir insan yoktur ki, bir inanca sahip olmas─▒n. Bu inan├ž, -ink├ór bile olsa- dayand─▒─č─▒ temelleri, itikat ilkeleri ve mutlaka bir d├╝┼č├╝nce sistemi vard─▒r. Yery├╝z├╝nde insanlar─▒n problemlerini ├ž├Âzme iddias─▒nda olan hangi g├Âr├╝┼č, hangi d├╝┼č├╝nce varsa; mutlaka temelinde itikat ile ilgili meseleler vard─▒r. Bu d├╝┼č├╝nce sistemlerinden herhangi birine mensup olan insan, ├Âncelikle o sisteme ait baz─▒ itikat umdelerine inanmak zorundad─▒r.

─░nsan olarak yarat─▒l─▒┼č─▒m─▒z gere─či nas─▒l ki, havaya, suya ve g─▒daya ihtiyac─▒m─▒z varsa, bu nimetler olmadan nas─▒l ki hayat s├╝remez isek; bir kul olarak da, bir inanca sar─▒lmak ve o inanc─▒n gere─či olarak belli ib├ódetleri yapmak zorunday─▒z. Ya┼čant─▒m─▒z─▒n ve amellerimizin makbul ve ebed├« kurtulu┼čumuza sebep olabilmesi i├žin, mutlaka sahih bir inanca sahip olmak ve bu inanc─▒n gere─či olarak da amel etmek durumunday─▒z.

Amel etmeden evvel ne ile amel edece─čimizi bilmek zorunday─▒z. ─░m├óm-─▒ ├ézam EfendimizÔÇÖin ┼ču g├╝zel s├Âzleri bu mevzuyu en g├╝zel ┼čekilde izah etmektedir:

ÔÇťOrganlar g├Âze t├ób├« oldu─ču gibi, ameller de ilme ba─čl─▒d─▒r.ÔÇŁ yine ilimle ilgili olarak;

ÔÇťF─▒k─▒h; ki┼činin, kendi leh ve aleyhinde olan ┼čeyleri bilmesidir.ÔÇŁ diyerek bizlere ilmin amelden ├Ânce oldu─čunu hat─▒rlatmaktad─▒r.

Her insan elbette bir inanca sahip olacakt─▒r. ─░nand─▒─č─▒ de─čerlerin e─čitimini almak; insan─▒n hem yarat─▒l─▒┼čtan gelen hakk─▒, hem de devletin anayasa ile verdi─či haklar─▒ndand─▒r. Ancak gelin g├Âr├╝n ki, g├╝n├╝m├╝zde bu e─čitimi almak konusunda, maalesef istenilen seviyede de─čiliz. Temel ─░sl├óm├« de─čerlerimizi ├Â─črenmek hususunda, ├╝lkemizde b├╝y├╝k bir bo┼čluk ya┼čanmaktad─▒r. Son y─▒llarda baz─▒ cemaatlerin ├Âzel gayretleri ve imk├ónlar─▒ ile bu bo┼čluk doldurulmaya ├žal─▒┼č─▒lsa da, ne yaz─▒k ki m├╝sl├╝manlar─▒n bu ihtiyac─▒ kar┼č─▒lanamamakta. ─░lk├Â─čretimin belli bir d├Âneminde ve liselerde verilen d├«n├« e─čitim yeterli gelmemektedir.

Geli┼čen teknolojik imk├ónlar, sosyal medya ve internetin kirli sokaklar─▒, gen├žlerimizin ak─▒llar─▒n─▒ ├želen bir s├╝r├╝ tuzakla dolu oldu─ču h├ólde; evl├ótlar─▒m─▒z bu tuzaklara kar┼č─▒ koyabilecek ilm├« birikimden ve m├óneviyattan mahrum kalmaktad─▒r. Her g├╝n televizyonlarda boy g├Âsteren s├Âzde il├óhiyat hocalar─▒, zaten eksik olan din bilgisini de al─▒p g├Ât├╝rmekte ve gen├ž nesillerin sapk─▒n g├Âr├╝┼člere ve inan├žs─▒zl─▒k bata─č─▒na s├╝r├╝klenmesine sebep olmaktad─▒r.

D├«n├« ilimlerin ├Â─čretilmesi i├žin var olan il├óhiyatlar, maalesef d├«ni ifsad eden ilim (!) adamlar─▒ yeti┼čtirmek i├žin ├ódeta birbirleri ile yar─▒┼čmakta; bu insanlara belli odaklardan madd├« imk├ón sa─članarak, sahih ─░sl├óm inanc─▒n─▒n alt─▒ oyulmaktad─▒r. Bu durum; y─▒llar ├Ânce il├óhiyatlar kurulurken m├╝fred├ót─▒na bakan Ali Fuat BA┼×G─░LÔÇÖin engin bir bas├«ret ve fer├óset ile s├Âyledi─či;

ÔÇťBuralardan din ├ólimi yeti┼čmez, ancak din m├╝nekkidi yeti┼čir.ÔÇŁ s├Âzlerini ├ódeta do─črulamaktad─▒r.

Bizler hem ilm├« noktada hem de k├╝lt├╝r noktas─▒nda ge├žmi┼či ile olan ba─člar─▒ kopar─▒lm─▒┼č bir milletiz. B├╝y├╝k bir k├╝lt├╝r miras─▒ bar─▒nd─▒ran Osmanl─▒ Devleti ile olan ba─člar─▒m─▒z, s├Âzde devrim diye kesilerek; o engin mirastan pay─▒m─▒za d├╝┼čen ilmi, irfan─▒ ve inanc─▒ elde etme imk├ónlar─▒ndan mahrum b─▒rak─▒lm─▒┼č─▒z. Bug├╝n h├ólen daha Osmanl─▒ d├Âneminde yaz─▒lan kaynak eserlerin kullan─▒ld─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m├╝zde, bu ilm├« miras─▒n ne kadar muazzam oldu─ču ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r.

Ge├žmi┼či ile ba─člar─▒n─▒ koparan milletlerin hayat damarlar─▒ndan en ├Ânemlisi kurumu┼č demektir. Bu mevzuda Selm├ón-─▒ F├óris├« -rad─▒yall├óhu anh- buyuruyor ki:

ÔÇťBu ├╝mmetin ├Ânce ge├žen ku┼čaklar─▒yla sonra gelen ku┼čaklar─▒ aras─▒ndaki irtibat kopmad─▒ysa, d├óim ve k─üimse korkmay─▒n; bu ├╝mmet hay─▒r ve sal├óh ├╝zeredir. Ne zaman ki irtibat kopar, sonra gelen ├Ânce gelenle irtibat─▒ kaybeder, i┼čte b├╝y├╝k fitne ve bel├ó oradad─▒r.ÔÇŁ

Ge├žmi┼činde, muazzam medeniyetler kuran bir milletin v├órisleri olan yeni nesillere; ilim, irfan ve itikat sahas─▒nda bu kadar kif├óyetsiz bir e─čitimin verilmesi ve gen├žlerimizin ─░sl├óm├« bilgi noktas─▒nda, bu kadar yetersiz olmas─▒ y├╝reklerimizi s─▒zlatmaktad─▒r.

Bug├╝n; b─▒rak─▒n ilk├Â─čretim veya liseyi, ├╝niversiteye devam eden gen├žlerimizin bir├žo─čunda ─░sl├óm├« bilgi; ya yok denecek kadar az ya da a┼č─▒r─▒ u├žlara giderek sap─▒tm─▒┼č, suland─▒r─▒lm─▒┼č bir seviyededir. Bu durumun sebebi; ┼č├╝phesiz ki gerek ilk├Â─čretim, gerekse lise ve sonraki e─čitim s├╝recinde uygulanan m├╝fred├ót─▒n, temel ─░sl├óm├« de─čerlerimiz ile ├Ârt├╝┼čmeyen, materyalist d├╝┼č├╝nce ile haz─▒rlanmas─▒d─▒r.

Bizler ─░sl├óm d├«nine mensup m├╝sl├╝manlar─▒z. Bu din, k─▒y├ómete kadar devam edecek olan son hak dindir. D├«nimizin h├╝k├╝mleri ├╝├ž ana ba┼čl─▒ktan olu┼čmaktad─▒r. Birincisi itikat, ikincisi ib├ódet, ├╝├ž├╝nc├╝s├╝ de ahl├ók h├╝k├╝mleridir. Bizler hayata, insanlara, e┼čyaya ve ├ževremizde meydana gelen b├╝t├╝n h├ódiselere bakarken bu h├╝k├╝mler ├žer├ževesinde bak─▒yoruz.

Bu inan├ž esaslar─▒; ├Âncelikle insan─▒n Yarat─▒c─▒ÔÇÖs─▒ olan Rabbine kar┼č─▒, sonra kendine, ya┼čad─▒─č─▒ ├ževreye, birlikte ya┼čad─▒─č─▒ insanlara ve i├žerisinde ya┼čad─▒─č─▒ devlete/y├Ânetime kar┼č─▒ nas─▒l hareket etmesi gerekti─čini d├╝zenleyerek sa─čl─▒kl─▒ ve s─▒hhatli bir toplum olu┼čmas─▒n─▒ sa─člamaktad─▒r.

Bu esaslar, k├╝├ž├╝k ya┼čtan itibaren yeni nesillere kazand─▒r─▒l─▒r ve bu itikat esaslar─▒na g├Âre toplumun ┼čekillenmesi sa─član─▒rsa, bug├╝n ya┼čad─▒─č─▒m─▒z bir├žok olumsuzlu─čun ├Ân├╝ne ge├žme imk├ón─▒ kazan─▒lm─▒┼č olur.

Modern (!) ├ža─č─▒n getirdi─či bir├žok tehlikeli ak─▒m─▒n ├Ân├╝ne, ┼ču anda mevcut e─čitim sisteminde verilen d├«n├« e─čitim ge├žememektedir. Bu tehlikeli ak─▒mlardan korunabilmek i├žin; ├Âncelikle Ehl-i S├╝nnet itikad─▒n─▒n ├Â─čretildi─či ve uygulamal─▒ olarak e─čitiminin verildi─či, medrese tarz─▒ e─čitim kurumlar─▒n─▒n yeniden ihy├ó edilerek gen├ž nesillerin kurtar─▒lmas─▒ gerekmektedir. Daha sonra bu ak─▒mlara kar┼č─▒ savunma yapabilecek ├ólimler yeti┼čtirmeli veya mevcut ├ólimleri destekleyerek bunlarla m├╝cadele etmelidir.

Yaz─▒m─▒z─▒n ba┼č─▒nda s├Âyledi─čimiz, y├╝reklerimizi yaralayan, fakirli─čin, geri kalm─▒┼čl─▒─č─▒n ve olumsuz g├Âr├╝nt├╝ler ile ─░sl├óm d├«ninin bir arada g├Âsterildi─či bu ay─▒ptan kurtulman─▒n ve yeniden ┼čanl─▒ d├Ânemlerimize d├Ânmenin en k─▒sa yolu; bize ait olan ilim ve k├╝lt├╝r miras─▒n─▒ ve bu mirasa hayat veren ├«man r├╗hunu yeniden ele almak ve kendimizi bu ruhla yo─čurarak yeniden bir medeniyet kurmakt─▒r.