Hayat Yolculu─čunda┬áUNUTAMADI─×IM KARELER -13-

YAZAR : Mehmet MENCET

m_mencet_yuzakidergisi_subat2016

BAS─░T ZANNED─░LEREK D├ť┼×├ťLEN B├ťY├ťK F├éC─░ALAR

Bir k─▒ssa vard─▒r:

ÔÇťG├╝nlerden bir g├╝n ┼čeytan─▒n yolu bir k├Âye d├╝┼čm├╝┼č. Keyfi yerinde olan ┼čeytan, s─▒rt─▒n─▒ bir a─čaca dayam─▒┼č ve buza─č─▒s─▒ kaz─▒─ča ba─čl─▒ olan ve ine─čini sa─čan gen├ž bir kad─▒n─▒ uzaktan izlemi┼č. ┼×eytan; kad─▒n─▒ epeyce izledikten sonra, yerinden kalk─▒p kaz─▒─ča ba─čl─▒ buza─č─▒n─▒n ipini biraz gev┼četmi┼č.

Buza─č─▒ bu, az ├Âtede annesinin s├╝t├╝n├╝n kovaya sa─č─▒lmas─▒n─▒ izlemeye daha fazla dayanamam─▒┼č, biraz debelenmi┼č ve boynundaki ipi ├ž├Âzm├╝┼č.

Ko┼čarak annesini emmeye giden buza─č─▒, s├╝t kovas─▒n─▒ devirmi┼č. Sa─čd─▒─č─▒ s├╝t ziyan olunca, sinirlenen gen├ž kad─▒n; eline ge├žirdi─či odunu buza─č─▒ya vurunca yavru yere y─▒─č─▒lm─▒┼č. Yavrusuna sald─▒r─▒lan inek kay─▒ts─▒z kalamay─▒p bir tekmede kad─▒n─▒ yere serip ├Âld├╝rm├╝┼č. Uzaktan ge├žmekte olan kad─▒n─▒n kay─▒npederi, ine─čin gelinine sald─▒rd─▒─č─▒ esnada kurtaray─▒m diye ine─či t├╝fekle vurmu┼č.

Sil├óh sesini duyan koca; kar─▒s─▒n─▒ yerde cans─▒z yatar ve babas─▒n─▒ da elinde t├╝fekle g├Âr├╝nce, sil├óh─▒n─▒ ├žekip babas─▒n─▒ ├Âld├╝rm├╝┼č. K─▒sa bir s├╝re sonra ger├že─či anlayan gen├ž adam, bu kadar ac─▒ya dayanamay─▒p intihar etmi┼č. B├╝t├╝n bu olaylar─▒ bir kenardan seyreden ┼čeytan;

┬źBu fel├óketi de bana y├╝klerler ┼čimdi, oysa buza─č─▒n─▒n ipini gev┼četmekten ba┼čka ben ne yapt─▒m ki?┬╗ demi┼č.ÔÇŁ

Bu hik├óyede zincirleme f├ócialar, basit g├Âr├╝nen bir ad─▒mla ba┼čl─▒yor. Hakikaten aile mahkemelerinde g├Ârd├╝m ki, e┼člerden birinin basit g├Ârerek, ├Ânemsemeyerek att─▒─č─▒ hatal─▒ bir ad─▒m, aileyi ve toplumu y─▒kan bir ├ž─▒─ča d├Ân├╝┼č├╝yor.

Cenâb-ı Hak ne buyuruyor:

ÔÇťZin├óya yakla┼čmay─▒n. Zira o, bir hay├ós─▒zl─▒kt─▒r ve ├žok k├Ât├╝ bir yoldur.ÔÇŁ (el-─░sr├ó, 32)

┬źZin├ó etmeyin!┬╗ ifadesi yerine ┬źYakla┼čmay─▒n bile!┬╗ buyuruyor. ├ç├╝nk├╝ yakla┼čmak, bir kap─▒ aralamak, bir ad─▒m bile atmak insan─▒ fel├óketlere s├╝r├╝kler. Bug├╝n kar─▒┼č─▒k oturmalar, gezmeler, kar─▒┼č─▒k ve l├óub├ól├« ├žal─▒┼čma ortamlar─▒, ba┼č ba┼ča kalmalar, telefon ve internet ortam─▒nda ba┼č ba┼ča g├Âr├╝┼čmeler… Bunlar─▒n hepsi aile hukuku i├žin birer dinamit h├╝km├╝nde. Asla basit g├Âr├╝lmemeli. ┬źBir g├Âr├╝┼čmeden ne olur, bir konu┼čmadan, bir oturup kalkmadan ne ├ž─▒kar?!.┬╗ deniyor, ard─▒ndan bo┼čanmalar, kavgalar hatt├ó cin├óyetler geliyor. Dindar kesimde de ihtil├óttan ka├ž─▒nma, n├ó-mahremden ka├žma gibi hass├ósiyetler azald─▒k├ža, maalesef art─▒k bu fecaatler d├«n├« muhitte de ya┼čan─▒yor.

Bu hususta k├╝├ž├╝k g├Âr├╝len en b├╝y├╝k bel├ólardan biri de:

SANAL ÂLEM

Teknolojinin hayat─▒m─▒za girmesiyle ya┼čant─▒m─▒zda bir├žok de─či┼čiklik oldu. Uzaklar yak─▒n oldu, d├╝nyan─▒n ├Âb├╝r ucuyla g├Âr├╝┼čmemiz birka├ž dakika i├žinde m├╝mk├╝n oluyor. Yememiz, i├žmemiz, gezmemiz hemen her ┼čeyimiz g├Âr├╝nt├╝lenebiliyor, kaydediliyor. Muhterem Osman N├╗ri TOPBA┼× HocaefendiÔÇÖnin s─▒kl─▒kla hat─▒rlatt─▒─č─▒ ┬źil├óh├« kamera┬╗ misali, daha ├Ânceki y─▒llarda verilse bug├╝nk├╝ kadar anla┼č─▒lmazd─▒. Bug├╝n MOBESE sistemi; bir├žok gizli olaylar─▒ ortaya ├ž─▒kar─▒yor, kendisini kamerada g├Ârenlerin itiraz hakk─▒ olmuyor. Bir├žok yalan, haks─▒zl─▒k vs. meydana ├ž─▒k─▒yor.

Hayat─▒m─▒z; teknolojinin ilerlemesiyle bir├žok alanda kolayla┼čt─▒, ama insanlar ┼č├╝kredecekleri yerde, bunu k├Ât├╝ye kullanmaya ba┼člad─▒. Aile denilen en mukaddes yap─▒lar, toplumun temel ta┼člar─▒ yerinden oynat─▒ld─▒. Nas─▒l olsa herkes tan─▒m─▒yor, h├╝rriyet var vb. duygularla hareket ediliyor.

┬źAllah benim bu h├ólime ne der; g├╝naha girer miyim, konu kom┼ču ne der vb…┬╗ gibi kayg─▒lar─▒n zerresi duyulmuyor.

Gen├ž bir ├žift bo┼čanma iste─čiyle geldiler, duru┼čmaday─▒z. Sebebi soruldu:

Han─▒m, gece e┼či uyuduktan sonra kalk─▒p internetin ba┼č─▒na ge├žiyor. Birka├ž kez tekrarlay─▒nca adam─▒n dikkatini ├žekiyor. Takip edince birisiyle chatle┼čti─či anla┼č─▒l─▒yor.

ÔÇťÔÇôK─▒z─▒m neden b├Âyle yapt─▒n; senin bir e┼čin, yuvan var. Tan─▒mad─▒─č─▒n bir insanla nas─▒l b├Âyle samim├« yaz─▒┼čabilir, her ┼čeyini onunla payla┼čabilirsin?ÔÇŁ dedim. Cevap ├žok ┼ča┼č─▒rt─▒c─▒, h├ól├ó fark─▒nda de─čil olay─▒n vahametinin;

ÔÇťÔÇôNe var bunda h├ókim bey? Sanal ├ólem…ÔÇŁ demez mi!

ÔÇťÔÇôSanal ├ólem sana cevap verebiliyor. Haydi televizyonu sen g├Âr├╝yorsun ama o sana cevap vermiyor. Bu sanal ├ólem dedi─čin senin evine sesli-g├Âr├╝nt├╝l├╝ bir pencere a├ž─▒yor. Bunun neresi sanal? Kar┼č─▒nda birisi var ve sana cevap veriyor.ÔÇŁ dedim.

Bu hususta maalesef ┼čahit oldu─čum ac─▒ h├ót─▒ralar ├žok, fakat temiz zihinleri i─čfal ve i┼čgal etmesin diye bu misali vermekle yetiniyorum. Erkekler de kad─▒nlar da, hem M├╝sl├╝manl─▒─č─▒n hem de evlilik m├╝essesinin gerektirdi─či sad├ókati, temizli─či ve iffeti; sanal d├╝nyada da korumak mecburiyetindedir. Zira PeygamberimizÔÇÖin ikaz etti─či gibi; zin├ón─▒n bak─▒┼č, konu┼čma, dokunma gibi haz─▒rl─▒k safhalar─▒ da zin├ód─▒r.

─░nternetten ├Ânce de b├Âyle s─▒k─▒nt─▒lar olabiliyordu. D├«nimiz, erkek ve kad─▒n─▒n bu hususta ┼čeytan─▒n vesveselerine a├ž─▒k h├óle d├╝┼čmemeleri i├žin, iradelerine yard─▒mc─▒ olmak i├žin onlar─▒ ihtil├óttan, yani erkek-kad─▒n karma┼č─▒k oturup kalkmalardan men etmi┼č. M├╝mk├╝n oldu─čunca haremlik-sel├óml─▒k us├╗l├╝ne ri├óyet edilmesini emretmi┼č. Bir ┼čey olmaz, diyerek bunlarda gev┼čeklik g├Âsterildi─činde istenmeyen h├óller ya┼čanabiliyor. Pikniklerde, gezmelerde oturup kalk─▒l─▒rken tan─▒┼č─▒l─▒p telefonla, internetle s├╝rd├╝r├╝len kaymalar ve y─▒k─▒l─▒p giden yuvalara ┼čahit olduk.

Aile mahkemesinde o kadar enteresan h├ódiseler ya┼čan─▒yor ki; bunu okumu┼č, cahil, ya┼čl─▒, gen├ž, kad─▒n, erkek, ┼čural─▒, bu memleketli, yabanc─▒ diye kategorilere ay─▒ram─▒yorsunuz. Hele baz─▒ h├ódiseler var ki, ├ódeta kan─▒n─▒z donuyor; ┬źBu kadar da olmaz!┬╗ diyorsunuz. Ama ya┼čanan ger├žekler bunlar…

Tabi├« ki sadece z├óhir├« tedbir de yetmez. As─▒l g├Ân├╝llerde de takv├ó ├žaresini bulmak, m├óneviyat tedbirini almak ┼čart.

BENC─░LL─░K

Bug├╝n ├«man mahrumu insanl─▒k can ├žeki┼čiyor.

Hayat g─üilesi, s─▒k─▒nt─▒lar, toplumun ├óhireti yok sayarak ┼čekillendirmeye ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ bir hayat tarz─▒; insanlara di─čerg├óml─▒─č─▒, g├╝zel duygular─▒, fed├ók├órl─▒─č─▒ unutturdu. ─░nsan evlenmeden ├Ânce ┬źben┬╗; ama evlendikten sonra ┬źbiz┬╗ olabilmeyi unuttu. H├ól├ó ┬źben-merkezli┬╗ bir hayat ya┼čamak istiyor. Hayat─▒na kendi d├╝┼č├╝ncelerinden, heveslerinden, hayallerinden ba┼čkas─▒n─▒ koymak istemiyor.

┬źAyr─▒l─▒rsam nas─▒l bir hayat─▒m olur? Hele de sosyal g├╝vencem yoksa tek ba┼č─▒ma bu hayat─▒ nas─▒l devam ettirebilirim?..┬╗ d├╝┼č├╝ncesi yok maalesef. Eskiden dullar─▒n, yetimlerin toplumda ayr─▒ bir yeri, bir itibar─▒ vard─▒. ├éyet-i ker├«me ve had├«s-i ┼čerifler de hep onlara yard─▒m ve kolayl─▒k g├Âsterilmesini emreder. Bug├╝n kim hakik├« yetim bilemiyorsunuz. S─▒n─▒flar─▒n yar─▒dan fazlas─▒ bo┼čanm─▒┼č ailelerin ├žocuklar─▒. Hepsi anal─▒-babal─▒ ├Âks├╝z. Bir arkada┼č─▒m─▒n torunu var da diyor ki:

ÔÇťArkada┼člar─▒ma g├Âre ben yine de ┼čansl─▒y─▒m; ├ž├╝nk├╝ annemi de babam─▒ da istedi─čim zaman g├Ârebiliyorum. Baz─▒ arkada┼člar─▒m sadece birisini g├Âr├╝yor.ÔÇŁ diyor.

┼×imdi mahkemelerde ├žocuklara psikolojik destek i├žin g├Ârevli pedagoglar var. Muhakeme boyunca onlarla ilgileniyorlar. Baban─▒n ahl├óks─▒zl─▒─č─▒ y├╝z├╝nden par├žalanmakta olan bir ailenin ├žocuklar─▒na bu pedagog;

ÔÇťYavrum sizce mutlulu─čun resmi nedir, ├žizer misin?ÔÇŁ diyor. 6-7 ya┼č─▒ndaki bir ├žocu─čun ├žizdi─či resim hepimizi ├Âyle etkiledi ki, iki tane resim ├žiziyor.

Birincisinde; anne-baba ve iki ├žocuk ellerinden tutmu┼člar, ├žocuklar─▒n g├Â─čs├╝ne kalp ├žizilmi┼č ama yar─▒s─▒ karalanm─▒┼č, g├Âzlerinden akan ya┼člar ise t├ó ayaklar─▒na kadar gelip yerleri ─▒slatm─▒┼č.

─░kincisi ise; yine anne-baba ve ellerinden tutmu┼č ├žocuklar g├╝l├╝ms├╝yorlar, alt─▒na da ┼č├Âyle not d├╝┼čm├╝┼č! ┬źBence mutlulu─čun resmi bu h├ókim amca!┬╗ diye…

Bu ├žocuklar─▒n, hatt├ó gelecek neslin ruh h├óli nas─▒l olacak? Bu bo┼člu─ču hi├žbir konfor, hi├žbir teknoloji dolduramaz. Annenin yan─▒na giden ├žocuk, babas─▒n─▒n s─▒cakl─▒─č─▒n─▒ ├╝vey babada ya da tersine annede bulabiliyor mu? ─░stisn├ólar var tabi├«, ama genel tablo bu maalesef. Babalar bo┼čan─▒nca ├ódeta ├žocuklar─▒ da bo┼čuyorlar. Geriye d├Ân├╝p ├žocuklar─▒yla ilgilenen o kadar az insan var ki. ├çocuklar─▒n─▒n nafakas─▒n─▒ ├Âdememek i├žin t├╝rl├╝ yalanlara, hilelere ba┼čvuruyorlar. ├çocuklar─▒ yanlar─▒na geldi─činde, vicdanlar─▒n─▒ rahatlatmak ad─▒na, ├žocu─čunun sevgi a├ž─▒─č─▒n─▒ kapatmak ad─▒na; pahal─▒ hediyelerle avutmaya ├žal─▒┼č─▒yorlar. Fakat sahipsiz oldu─ču i├žin kendini daha fazla de─čersiz hisseden ├žocuk da her t├╝rl├╝ k├Ât├╝ al─▒┼čkanl─▒klara e─čilimli oluyor. ├édeta hayattan intikam al─▒yor.

AntalyaÔÇÖda ba┼člang─▒├žta 3 adet olan aile mahkemesi, bug├╝n n├╝fusun da artmas─▒yla beraber maalesef 11 adet oldu ve dosyalar birikmi┼č vaziyette. Hocam─▒z─▒n tabiriyle sokaklar cam k─▒r─▒klar─▒yla dolu. Zaten anne ve babalar ├žal─▒┼č─▒yor, genelde ├žocuklara ay─▒racak fazla vakitleri yok. Bir de onlardan ayr─▒ kalmakla, k├╝├ž├╝k ya┼čta bir├žo─ču hayat kayg─▒s─▒ duyuyor.

Bo┼čanma tabi├« ki evlilik ├žekilemez kangren bir h├óle gelmi┼čse tek ├žare; ama sudan bahanelerle, d├╝nya cenneti olan bir huzurlu yuvay─▒ y─▒kmak k├Ât├╝. Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n en sevmedi─či hel├ól bo┼čanmak. Sebepsiz yere y─▒k─▒lan yuvalar… ÔÇťBo┼čanmalarda Ar┼č titrer.ÔÇŁ (Ali el-Muttak├«, IX, 661) buyuruyor -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz.

Fakat bug├╝n ├Âyle bir c├óhiliyye devri ya┼č─▒yoruz ki, bazen bo┼čanmak bile kurtulmaya yetmiyor:

Bir g├╝n do─ču k├Âkenli bir han─▒m geldi, ya┼č─▒ da baya─č─▒ var. Art─▒k tahamm├╝l edemeyece─čini, e┼činin kendisine her t├╝rl├╝ eziyeti etti─čini s├Âyledi. Taraflar─▒, ┼čahitleri dinledik. Kad─▒n─▒n hakl─▒ oldu─čuna kanaat getirip bo┼čad─▒k, ama adam hi├ž r├óz─▒ de─čil. Kad─▒n yalvar─▒yor;

ÔÇťÔÇôBeni kurtar─▒n h├ókim bey!ÔÇŁ diye. Adama da nasihatler ettik, gittiler. Kad─▒n daha evine girerken, pe┼činden gelen kocas─▒;

ÔÇťÔÇôBen kar─▒s─▒ onu istemedi, bo┼čand─▒, dedirtmem!ÔÇŁ diye birka├ž kur┼čun s─▒karak kad─▒n─▒ ├Âld├╝rd├╝.

Toplumun ─▒slah─▒ i├žin ├žok ├žal─▒┼čmak gerekiyor.

ANLA┼×MALI BO┼×ANMA

Bir de anla┼čmal─▒ bo┼čanma meselesi var. Bunda da s├╗-i istimal ├žok. Evlili─čin ger├žekten ├žekilmez oldu─ču tespit edilmeden, sadece; ┬źBiz anla┼čt─▒k!┬╗ demeyle bo┼čananlar oluyor, buna kar┼č─▒ tedbir al─▒nmal─▒. ├ç├╝nk├╝ bo┼čan─▒nca kad─▒n─▒n g├╝vencesi kalm─▒yor; icralar─▒n takibi, e┼činden nafaka alamamas─▒ kad─▒nlar─▒ istemedikleri ortamlara s├╝r├╝kl├╝yor.

├ľlen yak─▒nlar─▒ndan nafaka almak i├žin bo┼čan─▒p, birlikte ya┼čayan, ya┼čl─▒-gen├ž bir├žok insanla kar┼č─▒la┼čt─▒m. Baz─▒lar─▒ ger├žekten bo┼čanmak istediklerini, anla┼čarak geldiklerini s├Âyl├╝yorlar. Onlar─▒ tan─▒yanlar, s─▒rf ├Âlen yak─▒nlar─▒ndan nafaka almak i├žin yapt─▒klar─▒n─▒ s├Âyl├╝yorlar. Hem d├«n├« a├ž─▒dan hem de kanunlar a├ž─▒s─▒ndan ├žok mahzurlu bir h├ódise. ┬źBo┼čand─▒k.┬╗ deyip ayn─▒ arabaya binip gidiyorlar. Ayn─▒ evde ya┼čayan ├žok. Asl─▒nda bunlar─▒n tespit edilmesi l├óz─▒m. Baz─▒lar─▒ da do─čruyu s├Âyl├╝yor; ┬źGe├žinemiyoruz, hayat pahal─▒!┬╗ diye bir k─▒l─▒f haz─▒rl─▒yorlar. H├ókim de fazla ─▒srar edemiyor. Bu arada, do─čan ├žocuklar i├žin de bir s├╝r├╝ ma─čduriyet ya┼čan─▒yor.

Devletin bu t├╝r maa┼č ve yard─▒mlarda, bo┼čanmay─▒ ├Âzendiren d├╝zenlemeleri yeniden ele almas─▒ l├óz─▒m. ─░nsanlar─▒ nik├óhs─▒z beraber ya┼čamaya sevk edecek ad─▒mlardan uzak durulmas─▒ l├óz─▒m.

Kanuna g├Âre; evlilik bir y─▒l s├╝rm├╝┼čse, e┼člerin birlikte ba┼čvurmas─▒ ya da bir e┼čin di─čerinin d├óv├ós─▒n─▒ kabul etmesi h├ólinde meden├« kanunun 166. maddesi gere─čince; evlilik birli─činin temelinden sars─▒lm─▒┼č say─▒ld─▒─č─▒, sadece s├Âzle┼čmenin taraflar─▒n─▒n ger├žek├ži olmayan bo┼čanman─▒n mal├« sonu├žlar─▒ ile uygulanmayan, ├žocuklar─▒n durumu hususunda taraflarca d├╝zenlenen bu belge kar┼č─▒s─▒nda, h├ókimin bo┼čanmaya karar vermesi gerekir. Evlilik birli─činin ├žekilmez h├óle gelip gelmedi─čini, evlilik birli─činin temelinden sars─▒l─▒p sars─▒lmad─▒─č─▒n─▒ ara┼čt─▒rmadan, acele ve ciddiyetsiz bir ┼čekilde mahkemenin kabul etmek zorunda oldu─ču bir bo┼čanmad─▒r. Bu da ayr─▒ca bir├žok olumsuzluklara yol a├ž─▒yor, k├Ât├╝ yollara davetiye ├ž─▒kar─▒yor. Bunun da g├Âzden ge├žirilmesi elzem.