─░├ž ├élemimizde;┬áMADDE-M├éN├é ─░L─░┼×K─░S─░

YAZAR : Nurten Selma ├çEV─░KO─×LU nurtencevikoglu@hotmail.com

nurten_selma_cevikoglu-yuzakidergisi-ekim2015

─░├žinde ya┼čad─▒─č─▒m─▒z sanc─▒l─▒ s├╝re├ž ├╝lkemiz tarihinde yeni de─čildir. T├╝rkiye tarihi, nice s─▒k─▒nt─▒l─▒ s├╝re├žlerden ge├žmi┼čtir. Y├╝zy─▒llard─▒r vatan topraklar─▒ ne entrikalara ne hazin ├ók─▒betlere sahne olmu┼čtur. Bu aziz milletin aziz evl├ótlar─▒; mayalar─▒ndaki asil de─čerleriyle, hepsinden de aln─▒n─▒n ak─▒yla ├ž─▒kmay─▒ ba┼čarm─▒┼čt─▒r. Bug├╝n de ├╝lkemiz ve insan─▒m─▒z ayn─▒ kararl─▒l─▒kla ve ayn─▒ azimle her t├╝rl├╝ s─▒k─▒nt─▒n─▒n ├╝stesinden gelecektir y├╝ce RabbimizÔÇÖin izni ve in├óyetiyle in┼č├óallah…

Ya┼čanan s─▒k─▒nt─▒lar─▒ ve yine gelecekte tekrar ya┼čanabilecek olanlar─▒ g├Â─č├╝sleyebilecek olan, insan─▒n ta kendisidir. Ancak uzun y─▒llard─▒r olu┼čturulan sunÔÇś├« g├╝ndem problemleriyle bo─ču┼čan insan─▒n, psikolojik boyutu ihmal edilmi┼čtir. Asl─▒nda baz─▒ ┼čer kesimlerin menf├« maksatlar─▒n─▒n ba┼č─▒nda, insan─▒n psikolojisinin bozulmas─▒ gelmektedir. O ┼čer maksatlar pe┼činde; yarat─▒lm─▒┼člar─▒n en ┼čereflisi insan─▒ baya─č─▒la┼čt─▒rmak, basit ve s├╝fl├« ┼čeylerin pe┼činden ko┼čturmak ve onlar─▒n ard─▒ndan s├╝r├╝klemek i├žin elden ne gelirse icr├ó etmekteler. H├ólbuki insanla oynamak, vebal gerektiren tehlikeli bir i┼čtir.

Hep ┼čik├óyet edilir; ÔÇť─░nsan ki┼čili─či zay─▒flad─▒, karakterler bozuldu, d├╝┼č├╝nce hayat─▒ fakirle┼čti, nefs├« istekler ├Âncelendi, ruhlar ├Ârselendi…ÔÇŁ diye. Hakikaten hislerinin esiri olan bencil insanlar ortal─▒─č─▒ kaplad─▒. ─░nsana yaln─▒zca d├╝nya merkezli bir hayat anlay─▒┼č─▒ tavsiye edildi. ─░lim ve irfan birbirinden ayr─▒ld─▒; kuru ilim, ├ža─čda┼čl─▒k modeli olarak sunuldu. B├╝t├╝n bu sebeplerden k├╝lt├╝r-medeniyet dengesi alt├╝st oldu. Bu ├žarp─▒k zihniyetin neticesinde, insanlar─▒n psikolojisi bozuldu. ┼×uras─▒ unutulmas─▒n ki m├ónen kaybedenler er ge├ž maddeten de kaybedenlerdir.

─░nsan─▒ m├ónen y─▒kanlar onu maddeten de rahatl─▒kla ├ž├Âkertirler. Yak─▒n zamanda; insanlar gelece─če dair pl├ónlar yapam─▒yor, hedefler koyam─▒yor, zararlar kar┼č─▒s─▒nda tepki g├Âsteremiyorsa bu insan─▒n ├ž├Âz├╝lm├╝┼čl├╝─č├╝d├╝r ve bunun pe┼či s─▒ra her y├Ânl├╝ savrulan insanlar gelir. Bencilliklerden olu┼čan ┼čahsiyetler; toplumda mevcut olan istikrar─▒n kal─▒c─▒ olmas─▒nda hissiz davran─▒rlar, hatt├ó toplumu sel├ómete g├Ât├╝rme hususunda hi├žbir yap─▒c─▒, akla uygun katk─▒ sa─člamazlar. Onlar─▒ sadece kendi menfaatleri al├ókadar eder. Bu yoz mant─▒k insana h├ókimse; elbette ki, o toplumdan erdem ve hakk─üniyet anlay─▒┼č─▒ beklenemez.

Asl─▒nda bug├╝n insano─člunun insanl─▒─č─▒n─▒n ├Ân├╝ndeki tek engel, akl├« olmaktan ├žok kalb├«dir. ─░nsan─▒n i├ž ├ólem tellerinin akordu bozulup da i├ž ileti┼čim hatalar─▒ s─▒kla┼čt─▒k├ža, o dengeli davran─▒┼člar sergileyemez. ─░├ž k─▒vamdaki madde-m├ón├ó dengesi sars─▒ld─▒k├ža, insan; do─čru fikir, m├╝sbet d├╝┼č├╝nce ├╝retemez. Ve insan; kendi i├žinde olu┼čturdu─ču bencil, s─▒─č, ufku olmayan k─▒s─▒r d├╝┼č├╝ncelerin k─▒skac─▒ndan kurtulamaz. ─░nsan d─▒┼č ├ževresinde de, nas─▒l bir ortam i├žindeyse onun bask─▒s─▒ndan kendini s─▒y─▒ramaz. E─čer ak─▒l-irade-┼čuur-inan├ž ├óhengi sa─članamaz ise; nefis, insan─▒n en tepesine h├ókim olur ve hep menfaati ├Âl├ž├╝s├╝nde hareket eder. Hatt├ó b├Âyle bir h├óldeki insan veya insanlar; her t├╝rl├╝ istism├óra a├ž─▒k h├óle gelir, yoldan ├ž─▒kmalar, sapk─▒nl─▒klar s├ód─▒r olur. ─░┼čte insanlar i├ž ├ólemlerindeki b├Âyle s─▒k─▒nt─▒lar─▒ ├ž├Âzmeden m├╝sbet bir hayat ya┼čayamazlar. Oysa hakik├« inanan ki┼či; hayra anahtar, ┼čerre kilit olur. Ama i├ž ├ólemi g├Â├žen insan bunu nas─▒l ba┼čarabilsin?

─░nsan─▒n i├žini bo┼čaltt─▒─č─▒n─▒zda onu d─▒┼čar─▒dan gelebilecek b├ódirelere kar┼č─▒ ne koruyacakt─▒r? Bu durumda insan ya zararl─▒ bir oda─č─▒n kurban─▒ olacak ya da ki┼či kendisinin hasm─▒ kesilecektir. B├Âyle insanlar─▒n hayat─▒nda; ├Âl├ž├╝s├╝zl├╝k, kurals─▒zl─▒k, sorumsuzluk h├ókim olup, ├ža─čda┼čl─▒k a┼čk─▒na her t├╝rl├╝ nefs├« istek me┼čr├╗ g├Âr├╝l├╝r. Bu yoz ahl├ók, insan─▒ hislerinin esiri eder ve hayat s─▒k─▒nt─▒lar─▒n─▒n -as─▒l o zaman- ├Ân├╝ al─▒namaz h├óle gelir. Nefse es├órette hakik├« ├Âzg├╝rl├╝k arayanlar, ┼čahsiyetini kaybedenler, i├ž ├ólemlerini ihmal edenler art─▒k bu inattan vazge├žmelidirler. ─░├ž ├ólemin yok say─▒lmas─▒ndan pek ├žok menf├«likler ortaya ├ž─▒kar. Bunlar bug├╝n cereyan etti─či gibi saymakla bitmez, ama her ┼čeyden ├Ânemlisi de b├Âyle insanlar ayakta dah├« duramazlar.

Bu zihin karma┼čas─▒na, i├ž ├ólem tahribat─▒na son vermek i├žin; bizi ┼ču ├óna kadar hep bir arada karde┼č├že tutan, insan─▒n haysiyetini dirilten de─čerlerimize s─▒k─▒ yap─▒┼čmam─▒z gerekiyor. Tahribat tahribatla giderilemez. Tahribatlar; olumlu, pozitif, insan─▒ birbirine yakla┼čt─▒r─▒c─▒ ho┼čg├Âr├╝y├╝ yeniden tesis ederek, yanl─▒┼člar─▒ do─črultarak, e─črilikleri d├╝zelterek, eksiklikleri giderek, yaralar─▒ tamir ederek yok edilebilir. Yang─▒na su ta┼č─▒n─▒r, ate┼č de─čil. Yaz─▒m─▒z da bu ama├žl─▒d─▒r. ├ľzellikle i├žinden ge├žti─čimiz her s─▒k─▒nt─▒l─▒ s├╝re├žte; insanlarla olan ili┼čkilerimizi yeniden bir g├Âzden ge├žirmeli, hi├žbir ki┼či ya da grup d├╝┼čmanl─▒─č─▒ yaymamal─▒, insan haysiyetini zedeleyecek konu┼čmalardan ┼čiddetle ka├ž─▒nmal─▒y─▒z. Baz─▒ insanlar─▒n, baz─▒ gruplar─▒n, baz─▒ siyas├«lerin s├Âyledikleri bizi umutsuzlu─ča s├╝r├╝klemesin. Zaman─▒n, g├╝n├╝n, h├ódiselerin t├╝m├╝yle ve en ince detaylar─▒na kadar g├Âr├╝l├╝p de─čerlendirildi─či bir il├óh├« merciin var oldu─ču unutulmas─▒n.

Bunca ac─▒l─▒, ├╝z├╝nt├╝l├╝, s─▒k─▒nt─▒l─▒, elemli g├╝nlere ra─čmen bizi ┼čimdiye kadar bir arada tutan ┼čeyler ne idiyse bug├╝n de ayn─▒ ┼čeylerle i├žinde bulundu─čumuz sanc─▒l─▒ durumlar─▒ a┼čabiliriz. Tamam; endi┼čeler, kayg─▒lar g├Ârmezden gelinemez ama s├╝rekli d├╝┼čmanl─▒k pompalamak topluma huzur getirmez. Tam aksine insanlar kaosa s├╝r├╝klenir. M├ókuliyet ├Âl├ž├╝lerinde yap─▒c─▒ bir ├╝sl├╗p ile insanlar ikna edilerek aradaki problemler giderilmelidir. ─░ki y├╝z y─▒ld─▒r ya┼čanan onca ┼čuur yaralanmas─▒na ra─čmen bug├╝n h├ól├ó dimdik ayakta duruyorsak bunun yeg├óne sebebi; ┼čimdiye kadar mayam─▒zda var olan, toplum dokular─▒m─▒za var─▒ncaya dek sinmi┼č bulunan, ferd├« kimlik farkl─▒l─▒klar─▒m─▒z kar┼č─▒s─▒nda bug├╝n dah├« ya┼čayan de─čerlerimizdir, bu ink├ór edilemez. Daha yapacak ├žok i┼čimiz var. Unutulmas─▒n ki bize bizden ba┼čkas─▒ sahip ├ž─▒kamaz. Menfaatin ├Âncelendi─či bir d├╝nyada, SuriyeÔÇÖde veya d├╝nyan─▒n ba┼čka bir taraf─▒nda ├Âlen m├╝sl├╝man insanlar kimin umurunda?

Bug├╝ne kadar bizi birbirimize k─▒rd─▒rmayan sars─▒lmaz inan├ž ve irademizi yeniden hayata h├ókim k─▒larak, birbirimize g├╝venerek, birbirimizi anlayarak; ins├ón├«, m├ónev├«, mukaddes ortak de─čerlerimizle yeniden g├╝zel istikballere ko┼čabiliriz.