Bir ├éhirzaman V├ók─▒as─▒; KALABALIKLA┼×TIK├çA YALNIZLA┼×MAK

YAZAR : B. Cahit ├ľZDEM─░R bcahit@hotmail.com

b_cahit_ozdemir-yuzakidergisi-temmuz2015

D├╝nya n├╝fusu art─▒yor; kalabal─▒kla┼č─▒yoruz. ├ça─č─▒n yeg├óne ger├žek olarak peresti┼č etti─či ilim ve teknoloji, kazand─▒─č─▒ y├╝ksek ivme ile havsalay─▒ zorlayacak v├╝sÔÇśate ula┼čt─▒. Ge├žmi┼čte as─▒rlara yay─▒lan geli┼čmeler, ┼čimdi bir insan ├Âmr├╝ne s─▒─čacak kadar ba┼č d├Ând├╝r├╝c├╝ h─▒zla ilerliyor. ─░nsano─člu akl─▒na gelen her kolayl─▒─ča ve rahatl─▒─ča ula┼čma imk├ón─▒n─▒ bulabiliyor; ancak ihtirasla ├ž─▒rp─▒n─▒p bir t├╝rl├╝ kavu┼čamad─▒─č─▒ sa├ódet, gittik├že uzakla┼čan, ka├žan bir serap. Modernle┼čmenin putla┼čt─▒rd─▒─č─▒, nefse r├óm olan ak─▒lla, d├╝nyaya s─▒─čmay─▒p fez├ón─▒n ke┼čfine ├ž─▒k─▒yor da; hikmeti kaybetmenin ceremesi olarak, r├╗h├óniyetin ├ós├╗de bahar iklimini, sa├ódeti bir t├╝rl├╝ bulam─▒yor. ─░nsan─▒, y├╝ce Z├ótÔÇÖ─▒na hal├«fe olma ┼čerefiyle yaratan ve sonsuz kudreti ile bir sanat h├órikas─▒ olarak yaratt─▒─č─▒ k├óin├ót─▒ ona arma─čan eden Allah Te├ól├ó; sonsuz rahmetiyle onu ku┼čatarak her t├╝rl├╝ ikrama n├óil k─▒lm─▒┼čt─▒r. ─░nsan─▒n sa├ódeti de; bu mazhariyetin ┼čuurunda olup olmamas─▒na ve ┬źEzel Bezmi┬╗nde verdi─či s├Âze s├ód─▒k kalarak, ┼čahsiyetini bu ├žer├ževede in┼č├ó edip etmemesine ba─čl─▒d─▒r.

Yaln─▒zla┼čmak; gittik├že kalabal─▒kla┼čan zaman─▒m─▒z d├╝nyas─▒n─▒n en ac─▒, en h├╝z├╝n verici v├ók─▒alar─▒ndan birisi. Haberle┼čme ve ula┼č─▒m imk├ónlar─▒ fevkal├óde kolayla┼čt─▒─č─▒ h├ólde, insanlar─▒n g├Ân├╝lleri ├ódeta birbirinden bu nisbette uzakla┼čm─▒┼č durumda. ─░nsanlar kalabal─▒klar i├žinde; kendilerini ├ódeta kibrit kutular─▒ gibi destelenmi┼č evlerde, odalarda tecrit ederek yaln─▒zl─▒klar─▒n─▒ ya┼č─▒yorlar. Art─▒k g├╝nlerce yolculuk ederek; askerdeki tertibi, hacdaki yolda┼č─▒, k├Âyl├╝s├╝, hastah├óne arkada┼č─▒… gibi, kaderin bulu┼čturdu─ču dostlar─▒ ziyaretle, eski h├ót─▒ralar─▒ yeniden ya┼čamaktan zevk almak, ├žok eskilerde kald─▒. Sadece sonradan kazan─▒lan ve belirli bir s├╝re payla┼č─▒lan dostluklar de─čil, aile fertleri ve ayn─▒ yerde zaman─▒n ├žo─čunda beraber olunan kom┼čuluk m├╝nasebetleri de bu vef├ós─▒zl─▒kla mal├╗l. Birka├ž ku┼čaktan aile fertlerinin beraber ya┼čad─▒─č─▒, tecr├╝belerini, ac─▒lar─▒n─▒ ve sevin├žlerini payla┼čarak, dayan─▒┼čma i├žinde bir├žok b├ódireleri kolayl─▒kla atlatma imk├ón─▒na sahip olduklar─▒ b├╝y├╝k aile tipleri gittik├že azal─▒yor. Zaman─▒m─▒z─▒n ger├že─či olan ve beraberlikten s─▒k─▒lan, kendinden ba┼čkas─▒na katlanamayan fertlerin kurduklar─▒ ├žekirdek ailelerde de; yuva, bu zaaflarla buhranlara d├╗├ž├ór oluyor.

Kalabal─▒klar i├žinde yaln─▒zl─▒k hissi, ├ódeta insan─▒m─▒z─▒n en b├óriz vasf─▒ h├óline geldi. On be┼č-yirmi saat yolculuk yap─▒p, birbiriyle tek kelime konu┼čmadan otob├╝sten inenler; haber programlar─▒nda g├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere, huzur evlerinde evl├ót hasretiyle hayata k├╝sm├╝┼č, g├Âz├╝ ya┼čl─▒ ihtiyarlar; ayn─▒ apartmanda kald─▒klar─▒ h├ólde birbirini tan─▒mayan, kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒ zaman sel├ómla┼čmamak i├žin ba┼člar─▒n─▒ e─čip, ge├žip giden kom┼čular; dertleri ve sevin├žleri payla┼čma vef├ós─▒n─▒n kalmad─▒─č─▒ arkada┼čl─▒klar… gibi i├žtim├ó├« manzaralar, sa─čl─▒ks─▒z bir cemiyetin i┼čaretleri. ├ťstad Necip Faz─▒l, g├Ân├╝llerdeki bu yabanc─▒la┼čmay─▒;

Hayattan canl─▒ ├Âl├╝m, g├╝nahtan bask─▒n rahmet;

Beyo─člu tepinirken, a─člar Karacaahmet.

diye dile getiriyordu. Beyo─člu-Karacaahmet ten├ókuzu, ┼čimdi ayn─▒ apartman daireleri aras─▒nda ya┼čan─▒yor.

Peyami SAFAÔÇÖn─▒n ┬źYaln─▒z─▒z┬╗ adl─▒ roman─▒nda, m├ónev├« de─čerlerdeki zay─▒flamayla insan─▒n d├╗├ž├ór kalaca─č─▒ buhran─▒n, maddeci bak─▒┼čla ├ž├Âz├╝lemeyece─či; aksi takdirde yaln─▒zl─▒─č─▒n pen├žesinde h├╝srana u─črayaca─č─▒ belirtilir. Eserde; ancak, insan r├╗hunun s─▒rlar─▒na v├ók─▒f olunabilmesiyle, problemlerin ├╝stesinden gelinebilece─či ortaya konularak; bahis mevzuu buhran, FerihaÔÇÖn─▒n h├ót─▒ra defterinde;

ÔÇťBiz; hepimiz sadece kendimizi d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m├╝z i├žin yaln─▒z─▒z ve yaln─▒z kalaca─č─▒z.ÔÇŁ c├╝mlesi ile tarif edilir. Nitekim bat─▒dan esen d├╝nyev├« cereyanlar─▒n g├Ân├╝lleri kuruttu─ču g├╝n├╝m├╝zde, etraftan duvarlarla tecrit edilmi┼č evler bile yaln─▒zl─▒─č─▒n pen├žesinde. Ku┼čak ├žat─▒┼čmalar─▒ ve ben merkezli anlay─▒┼člarla; ailenin her ferdi, sa├ódetle ya┼čamak varken, kendi k├╝├ž├╝k d├╝nyalar─▒nda yaln─▒zl─▒─ča mahk├╗m durumdalar. Evler, sohbet ve muhabbet fakirli─čini ya┼č─▒yor. Aile fertleri birbirleriyle ├ódeta k├╝s; herkes kendi zevkine g├Âre me┼čguliyetler i├žinde. Televizyon, internet ve cep telefonu kullan─▒m─▒nda, d├╝nya ├Âl├že─činde ilk s─▒ralarda oldu─čumuz belirtiliyor. ─░nternet kafeler t─▒kl─▒m t─▒kl─▒m; gen├žler vakit ├Âld├╝rme yar─▒┼č─▒nda.

─░nsan yaln─▒z ba┼č─▒na, kendi fildi┼či kulesine ├žekilip ya┼čamak i├žin d├╝nyaya g├Ânderilmemi┼čtir. O mur├ód-─▒ il├óh├« m├╗cibince, mukaddes bir d├óv├ón─▒n takip├žisi durumundad─▒r. Bu m├╝nasebetle; kendinden, yak─▒nlar─▒ndan, cemiyetten ve b├╝t├╝n d├╝nyadan mesÔÇÖuld├╝r. Nitekim KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde, insan─▒n d├╝nyas─▒ ile ilgili olarak;

ÔÇťSiz insanlar i├žin ├ž─▒kar─▒lm─▒┼č en hay─▒rl─▒ ├╝mmetsiniz. ─░yili─či emreder, k├Ât├╝l├╝kten vazge├žirmeye ├žal─▒┼č─▒r ve All├óhÔÇÖa inan─▒rs─▒n─▒z…ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 110);

ÔÇťEy ├«m├ón edenler! Siz All├óhÔÇÖa (All├óhÔÇÖ─▒n d├«nine ) yard─▒m ederseniz, O da size yard─▒m eder; ayaklar─▒n─▒z─▒ kayd─▒rmaz.ÔÇŁ (Muhammed, 7)… buyurulur. ─░nsan─▒n i├žtim├ó├«le┼čmesi hususunda, Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- Efendimiz de ┼č├Âyle buyurmaktad─▒r:

ÔÇť─░nsanlar─▒n aras─▒na kar─▒┼č─▒p onlar─▒n ez├ólar─▒na katlanan bir m├╝sl├╝man; onlara kar─▒┼čmay─▒p ez├ólar─▒na katlanmayandan daha hay─▒rl─▒d─▒r.ÔÇŁ (Tirmiz├«, K─▒y├ómet, 55/2507);

ÔÇť┬źM├╝ÔÇÖmin m├╝ÔÇÖmine kar┼č─▒, par├žalar─▒ birbirini ba─člay─▒p tahkim eden bina gibidir.┬╗ buyurdu ve (bu ba─čl─▒l─▒─č─▒ g├Âstermek i├žin) parmaklar─▒n─▒ birbirinin aras─▒na ge├žirip kenetledi.ÔÇŁ (Riy├óz├╝ÔÇÖs-S├ólih├«n, 1/220)…

Allah Te├ól├ó -celle cel├ól├╝h├╗-, cemiyet olman─▒n icab─▒ ├žer├ževesinde i├žtim├ó├«le┼čmeyi peki┼čtirmeye y├Ânelik olarak ├že┼čitli f─▒rsatlar ve imk├ónlar ihsan buyurmu┼čtur. G├╝nl├╝k cemaatle ed├ó edilmesi gereken namazlar, haftada bir Cuma namaz─▒, idrak etti─čimiz m├╝b├órek ┬ź├╝├ž aylar┬╗ ve i├žinde bulundu─čumuz Ramazan ay─▒ ve kar┼č─▒layaca─č─▒m─▒z bayram; kayna┼čmaya, yard─▒mla┼čmaya, dayan─▒┼čmaya vesile olmas─▒yla bu c├╝mledendir. Bayramlar; ├žocuklar─▒n, ya┼čl─▒lar─▒n, hastalar─▒n, ebeveynlerin, fakir-fukar├ón─▒n ve yak─▒nlar─▒n sevince gark olduklar─▒ m├╝stesn├ó g├╝nlerdir. Ancak, birlik-beraberli─čin en co┼čkulu g├╝nleri olmas─▒ gereken bayramlar─▒n, sadece tatil olarak d├╝┼č├╝n├╝lmesi sonucu; b├╝t├╝n dost ve yak─▒nlardan uzaklarda e─členerek ge├žirilmesi, tedaviye muhta├ž bir zam├óne hastal─▒─č─▒d─▒r.

Cemiyet hayat─▒nda vuk├╗ bulan bir aksakl─▒k, kendini meydana getiren sebepler a├ž─▒s─▒ndan ele al─▒narak ├ž├Âz├╝lemez. ┬ź─░l├óh├« De─čerler Manz├╗mesi┬╗yle ├╝nsiyetteki yozla┼čman─▒n sonucu, ├ža─č─▒n getirdi─či bir hastal─▒k olan yaln─▒zla┼čma da; ancak, onu do─čuran zihniyetten kurtulup, yeniden ÔÇťAll├óhÔÇÖ─▒n ipine s─▒ms─▒k─▒ sar─▒lmakÔÇŁla (el-Enf├ól, 46) tedavi edilebilir. Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin buyurdu─ču gibi; ┬źbirlikte rahmet┬╗ vard─▒r. S├ólih kullar, ┼č├╝phesiz bu beraberlikle ├óhirette de rahmete mazhar olacaklard─▒r.