ÔÇťHASB├ťNALL├éH─░ ve N─░ÔÇśMEL-VEK─░LÔÇŁ*

YAZAR : Dr. Halis Ç. DEMİRCAN cetindemircan2@hotmail.com

h_c_demircan

Her ne kadar modern hayat; insanl─▒─ča madd├« anlamda b├╝y├╝k imk├ónlar sunmu┼čsa da, pek ├žok yeni problemin ortaya ├ž─▒kmas─▒na da sebep olmu┼č; insanl─▒k, ├ža─č─▒m─▒z─▒n bu ekonomik, sosyal ve psikolojik problemleriyle ba┼č ba┼ča kalm─▒┼čt─▒r.

Bu problemlerle bunalan insan─▒n g├╝c├╝n├╝n s─▒n─▒rl─▒ olmas─▒, her ┼čeye g├╝├ž yetirememesi, onu moral bozuklu─čuna ve bezginli─če itmi┼č; bunun sonucu gelece─če kar┼č─▒ ├╝midi k─▒r─▒lm─▒┼č, b├Âylece zaten kayg─▒l─▒ olan insan─▒n ruh sa─čl─▒─č─▒ bozulmu┼čtur.

Modern ilimler; bu t├╝r ruh sa─čl─▒─č─▒ problemlerine ger├žek ├ž├Âz├╝m yollar─▒ arama yerine ya onlar─▒ ├že┼čitli il├ó├žlarla ge├žici olarak uyutmaya ya da ÔÇťsanalÔÇŁ ortamlarla unutturmaya ├žal─▒┼čm─▒┼č, ancak bu ├žareler problemleri ├ž├Âzemedi─či gibi aksine daha da karma┼č─▒k h├óle getirmi┼čtir.

Dolay─▒s─▒yla g├╝n├╝m├╝zde eskinin m├╝l├óyim, yumu┼čak, s├╝k├╗net ve suh├╗letle hareket eden insanlar─▒ yerine; ├ós├ób─▒ bozulmu┼č, gergin, kendini zor zapteden, sald─▒rgan ve m├╝tec├óviz insanlarla kar┼č─▒la┼č─▒yoruz.

Ger├ži d├╝nya hayat─▒na, sanki ebed├« bir hayat gibi bak─▒p, d├╝┼č├╝nce ve hareketlerini bu felsefeye uydurmaya ├žal─▒┼čan insan─▒n; kendisine verilen bu k─▒sa ├Âm├╝rde mutlu olmas─▒ beklenemezdi herh├ólde.

Oysa inanan bir insan en ba┼čtan ┼ču hususu kabul eder:

ÔÇťD├╝nya hayat─▒ mutlak anlamda bir zevk ve saf├ó yeri de─čildir. D├╝nya hayat─▒nda ger├žek anlamda mutlu olmak da m├╝mk├╝n de─čildir.ÔÇŁ

Zira KurÔÇÖ├ónÔÇÖa g├Âre, ger├žek ve as─▒l olan ├óhiret hayat─▒d─▒r. Dolay─▒s─▒yla inanan bir ki┼či, d├╝nya hayat─▒na ancak d├╝nya hayat─▒n─▒n mahiyeti a├ž─▒s─▒ndan bakar ve ona g├Âre kendine ├žekid├╝zen verir.

Her ne kadar d├╝nya hayat─▒nda baz─▒ olumsuzluklarla kar┼č─▒la┼č─▒l─▒rsa da, inananlara g├Âre bunlar─▒n temel sebebi; insanlar─▒n sabrederek, olgunla┼čmalar─▒n─▒ sa─člamakt─▒r.

Nitekim KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde d├╝nya hayat─▒n─▒n en ├Ânemli ├Âzelliklerinden birisi olarak, onun bir imtihan yeri olmas─▒ g├Âsterilir.

Allah Teâlâ;

ÔÇťO, hanginizin daha g├╝zel amel yapaca─č─▒n─▒ s─▒namak i├žin ├Âl├╝m├╝ ve hayat─▒ yaratand─▒r. O; mutlak g├╝├ž sahibidir, ├žok ba─č─▒┼člayand─▒r.ÔÇŁ (el-M├╝lk, 2; ayr─▒ca H├╗d, 7) buyurur.

Di─čer bir ├óyet-i ker├«mede insanlar─▒n belli olaylardan ibret almalar─▒n─▒ sa─člamak i├žin imtihan edildikleri buyurulur:

ÔÇťG├Ârm├╝yorlar m─▒ ki, onlar her y─▒l bir veya iki kere bel├óya ├žarpt─▒r─▒l─▒p imtihan ediliyorlar. Sonra ne t├Âvbe ederler, ne de ibret al─▒rlar.ÔÇŁ (et-Tevbe,126)

Hul├ósa, d├╝nya hayat─▒nda ya┼čanan olaylara KurÔÇÖ├ón a├ž─▒s─▒ndan bak─▒ld─▒─č─▒nda;

ÔŚćHayat ve ├Âl├╝m├╝n tamamen All├óhÔÇÖ─▒n takdiri ve g├╝c├╝ d├óhilinde meydana geldi─čine,

ÔŚćGe├žim konusunda endi┼čelenmeye gerek olmad─▒─č─▒na, zira t├╝m canl─▒lar─▒n r─▒zk─▒n─▒n All├óhÔÇÖa ait oldu─čuna,

ÔŚćHay─▒r ve ┼čerrin iz├óf├« oldu─čuna, d├╝nyada yeg├óne g├╝├ž sahibinin yaln─▒zca Allah oldu─čuna ve All├óhÔÇÖ─▒n inananlar─▒n dostu oldu─čuna,

ÔŚćAll├óhÔÇÖ─▒n dilemesi ve takdiri d─▒┼č─▒nda hi├žbir ┼čeyin meydana gelemeyece─čine inanan. B├Âyle bir d├╝nya alg─▒s─▒na sahip insanlar─▒n ruh sa─čl─▒─č─▒ korunmu┼č olur.

Sonu├ž olarak; g├╝n├╝m├╝z├╝n karma┼č─▒k d├╝nyas─▒nda, KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«mÔÇÖin prensiplerini hayat─▒m─▒za uygulad─▒─č─▒m─▒zda, bizleri rahats─▒z eden pek ├žok r├╗h├« problemi rahatl─▒kla halledece─čimizi s├Âyleyebiliriz. Zira KurÔÇÖ├ón, m├╝ÔÇÖminler i├žin bir rahmet kayna─č─▒ oldu─ču kadar ayn─▒ zamanda ┼čif├ó kayna─č─▒d─▒r.

Sa─čl─▒cakla kal─▒n.

____________

* Peygamber EfendimizÔÇÖin yap─▒lmas─▒n─▒ tavsiye etti─či du├ólardan olan ve ayn─▒ zamanda KurÔÇÖ├ónÔÇÖda da ge├žen bu du├ón─▒n, terc├╝mesi:
ÔÇťBa┼č─▒m─▒za gelecek her t├╝rl├╝ bel├ó ve mus├«bete kar┼č─▒ Allah bize yeter. O, ne g├╝zel dost ve ne g├╝zel bir vekildir.ÔÇŁ
Bu s├Âz, asl─▒nda m├╝ÔÇÖminin nas─▒l il├óh├« bir teminata sahip oldu─čunu ifade eder.