┼×EYTAN DOLDURUR!

YAZAR : Mustafa As─▒m K├ť├ç├ťKA┼×CI tali@yuzaki.com

Cuma bayramına davet eden âyet-i kerîmede bir tâlimat var:

ÔÇťEy ├«m├ón edenler! Cuma g├╝n├╝ namaza ├ža─č─▒r─▒ld─▒─č─▒ (ezan okundu─ču) zaman, hemen All├óhÔÇÖ─▒ anmaya ko┼čun.ÔÇŁ (el-Cuma, 9)

Bir de ┼ču had├«s-i ┼čer├«fi okuyal─▒m:

ÔÇťNamaz i├žin ik─ümet getirildi─či zaman namaza hi├žbiriniz ko┼čmas─▒n. Sakin ve a─č─▒rba┼čl─▒ bir ┼čekilde y├╝r├╝s├╝n. Yeti┼čebildi─činizi (imamla birlikte) k─▒l─▒n. Yeti┼čemedi─činizi ise kaz├ó edin. (kendiniz tamamlay─▒n.)ÔÇŁ (M├╝slim, Sal├ót, 154)

Zâhirde, âyet-i kerîme;

┬źKo┼čun!┬╗

Had├«s-i ┼čerif;

┬źKo┼čmay─▒n!┬╗, diyor.

Bir tenâkuz mu var?

Hay─▒r!

├élimler bu te├óruzu, yani g├Âr├╝n├╝rdeki farkl─▒l─▒─č─▒ g├╝zelce izah ediyorlar:

├éyetteki; ┬źKo┼čun!┬╗ ifadesi; ÔÇť┼×evkle, i┼čtiyakla gelin. Can at─▒n!ÔÇŁ demektir. Z├óhir├« anlam─▒yla ┬źKo┼ču┼čturun!┬╗ de─čil.

Had├«s-i ┼čerifte men edilen ko┼ču┼čturma ise, tel├ó┼čeli bir ┼čekilde z├óhiren ko┼čmak demektir.

Yani camiye ┼čevkle gelmeli, Rabbin huz├╗runa can atarak gelmeli, fakat pald─▒r k├╝ld├╝r de─čil, vakarla y├╝r├╝meli.

Yine ├ólimler, EfendimizÔÇÖin ni├žin namaza nefes nefese ko┼čarak gelmekten men etti─čini izah etmi┼čler:

ÔÇťKo┼čturan ki┼či, nefes nefese kal─▒r, yorulur. Namaza tel├ó┼čl─▒, bitkin ve hu┼č├╗suz (konsantre olamadan) ba┼člar. Namaz ise s├╝k├╗netli ve a─č─▒rba┼čl─▒ hareket ister.ÔÇŁ

Buna bir ba┼čka a├ž─▒dan bakarak ┼ču izah─▒ da ekleyebiliriz:

Mescidde namaza durmu┼č imam ve cemaat, i├žeriye pald─▒r k├╝ld├╝r giren ve ko┼ču┼čturan insanlar─▒n seslerinden tedirgin olurlar. Namazdaki hu┼č├╗u kaybeder, bir ┼čey mi oluyor, endi┼česine kap─▒labilirler. Devrin ┼čartlar─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝rseniz, ├édiy├ót S├╗resiÔÇÖnde misallendirilen bask─▒nlar─▒ hat─▒rlarsan─▒z, o g├╝n├╝n ┼čartlar─▒nda bu ihtimal uzak de─čildir. Peygamber EfendimizÔÇÖin mescide bir bask─▒n─▒ hat─▒rlatacak ┼čekilde girilmesini arzu etmedi─či i├žin de bunu yasaklam─▒┼č olabilece─čini d├╝┼č├╝nebiliriz.

Yani mescide giri┼čin bile, kimseyi tedhi┼č etmemesine dikkat ├žekilmekte.

Asl─▒nda bu iki emirde g├╝zel de bir edep e─čitimi var:

G├Ânl├╝n ┼čevki, davran─▒┼člarda tel├ó┼ča d├Ân├╝┼čmemeli. Kalbin i┼čtiy├ók─▒, ├Âl├ž├╝y├╝, teenn├«yi, tedbiri bertaraf etmemeli.

Peygamber EfendimizÔÇÖin bu tarz ince ikazlar─▒ vard─▒r. ┬źRiy├ózuÔÇÖs-S├ólih├«n┬╗de bir bab ba┼čl─▒─č─▒:

´é« Sil├óhla ┼×akala┼čman─▒n Yasak Olu┼ču

Cidd├« veya ┼čaka olarak bir m├╝sl├╝mana sil├óh ve benzeri ┼čeylerle i┼čaret etmenin ve k─▒n─▒ndan ├ž─▒km─▒┼č k─▒l─▒c─▒ al─▒p vermenin yasakl─▒─č─▒…

Eb├╗ H├╝reyre -rad─▒yallahu anh-ÔÇÖtan riv├óyet edildi─čine g├Âre, Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- ┼č├Âyle buyurdu:

ÔÇťSizden biriniz sil├óh─▒n─▒ (ortaya ├ž─▒kar─▒p) din karde┼čine i┼čaret etmesin. ├ç├╝nk├╝ o bilmez, belki ┼čeytan sil├óh─▒ elinden ├ž─▒kar─▒r da, bu y├╝zden cehennemin bir ├žukuruna yuvarlan─▒r.ÔÇŁ (Buh├ór├«, Fiten, 7; M├╝slim, Birr, 126)

Halk aras─▒nda kulland─▒─č─▒m─▒z; ┬ź┼×eytan doldurur.┬╗ s├Âz├╝n├╝n had├«s-i ┼čerif kaynakl─▒ oldu─čunu ├Â─črenmek, bize nas─▒l bir irfan tev├ór├╝s etti─čimizin ipu├žlar─▒n─▒ verebilir. Hakikaten bu n├╝kteyi ihmal eden niceleri kaz├ór├ó ├Âl├╝mlere, yaralanmalara sebebiyet vermi┼čtir.

┼×eytan─▒n ba┼čka dolduru┼člar─▒na kar┼č─▒ da tedbirler al─▒r─▒z.

Saflardaki bo┼člu─ču, yani karde┼člikteki gedi─či ┼čeytan doldurur.

Besmelesiz ba┼člang─▒├žlardaki bo┼člu─ču ┼čeytan doldurur.

KurÔÇÖ├ón okurken bile gaflet gedi─či b─▒rak─▒rsak ┼čeytan doldurur.

Riy├ózÔÇÖ─▒n hadis bah├žesine d├Ânelim:

─░fadeler, son derece sert ve sak─▒nd─▒r─▒c─▒ ├╝sl├╗pta:

ÔÇťBir kimse karde┼čine bir demirle i┼čaret ederse, elinden onu b─▒rak─▒ncaya kadar melekler ona l├ónet eder. Ana-baba bir karde┼čine olsa bile.ÔÇŁ (M├╝slim, Birr, 125. Ayr─▒ca bkz. Tirmiz├«, Fiten, 4)

┼×erhteki not da ayn─▒ ┼čiddette:

Nes├ó├«ÔÇÖnin Eb├╗ BekreÔÇÖden riv├óyet etti─či bir had├«se g├Âre, Peygamber Efendimiz; bir m├╝sl├╝man─▒n m├╝sl├╝man karde┼čine sil├óh─▒yla i┼čaret etmesi h├ólinde her ikisinin cehennem u├žurumu ├╝zerinde bulunacaklar─▒, neticede ├Âld├╝rme ve ├Âlme gibi bir sonu├ž do─čarsa, her ikisinin birlikte cehenneme yuvarlanacaklar─▒ tehdidinde bulunmu┼čtur. (Bkz. Nes├ó├«, Tahr├«m, 29)

Tedbir ve sak─▒nd─▒rma, birbirine bu ├Âl├╝m ├óletlerini aktarmada da devrede:

ÔÇťC├óbir -rad─▒yallahu anh- ┼č├Âyle dedi:

Ras├╗lullah -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-, k─▒n─▒ndan ├ž─▒km─▒┼č k─▒l─▒c─▒ elden ele vermeyi yasaklad─▒.ÔÇŁ (Eb├╗ D├óv├╗d, Cih├ód, 66; Tirmiz├«, Fiten, 5)

├édap bilen insanlar; birbirlerine b─▒├žak, makas uzat─▒rken, u├ž k─▒sm─▒n─▒ avu├ž i├žine alarak, tutacak taraf─▒n─▒ muhataplar─▒na uzat─▒rlar. Bu da had├«s-i ┼čeriften al─▒nm─▒┼č bir edep…

Bunlar sadece tedbir midir? Bu ikazlar, t─▒pk─▒ ko┼čma yasa─č─▒nda d├╝┼č├╝nd├╝rd├╝─č├╝ gibi nebev├« terbiyede karde┼č ile kavga ihtimalinin ┼čuur alt─▒ndan dah├« temizlenmeye ├žal─▒┼č─▒ld─▒─č─▒n─▒ g├Âsteriyor. Karde┼čini ┬ź┼ču┬╗ diye g├Âsterirken bile, keskin bir ├ólet kullanmama edebini ├Â─črenen kimse, ona k─▒l─▒├ž ├žekmek, el kald─▒rmak ┼čenaatinden fersah fersah uzak durur. Durmal─▒d─▒r.

M├╝sl├╝manlar─▒n ya┼čad─▒─č─▒ toplum; vakar, a─č─▒rba┼čl─▒l─▒k, s├╝k├╗net, edep, tedbir ve zar├ófet toplumu olacak.

─░┼čte b├Âyle bir PeygamberÔÇÖin ├╝mmeti olarak bug├╝n tekbirler getirerek, g├Âz├╝n├╝ k─▒rpmadan m├╝sl├╝man kellesi u├žuran bir topluma d├Ân├╝┼čmek…

Ne b├╝y├╝k ac─▒…

Demek ki, sakallar─▒n─▒ da uzatsalar, Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n m├╝hr├╝n├╝ bayrak da yapsalar, ├óyet-hadis de okusalar, ruh itibar─▒yla bu m├╝sl├╝manlar nebev├« terbiyeden ge├žmemi┼čtir. ─░ster pl├ónl─▒ ister pl├óns─▒z, bunlar bat─▒ ├╝retimidirler. Bat─▒ g├╝d├╝m├╝ndeki y├Ânetimlerin mahs├╗lleridirler.

Yine de m├╝sl├╝manlar bu h├óle nas─▒l gelmi┼čtir?

Bizler hat─▒rlan─▒rd─▒k uhuvvet denince biz!
N├«├žin bug├╝n bu denli ad├óvet i├žindeyiz?!. (T├ól├«)

Bu nas─▒l olmu┼čtur?

Cevap:

┬ź┼×eytan doldurmu┼čtur.┬╗

Karde┼čli─či, birlik beraberli─či, ba┼ča ba─čl─▒l─▒─č─▒ bir tarafa koyanlar, m├╝sl├╝manlar─▒ b─▒rak─▒p da k├ófirlerle dostluk kurmama emirlerini bir tarafa atanlar, bug├╝n ─░sl├ómÔÇÖ─▒n i├žinde Selef├«lik diye nevzuhur bir mezhep ├«cad ettiler. Bat─▒, mezhep sava┼člar─▒n─▒ iyi bilir. Bu fitneyi m├╝sl├╝manlara sard─▒, ┼čimdi kenarda seyrediyor.

┼×i├«, Selef├«, S├╝nn├« diye ├╝├že ay─▒rd─▒─č─▒ m├╝sl├╝manlar─▒n birbirini katletmesini seyrediyor. Bu arada petrol tehdit edilecek olursa m├╝dahale ediyor.

┼×eytan sadece sil├óhlar─▒ doldurmaz, ┼čeytan; as─▒l o sil├óhlar─▒n kabzas─▒n─▒ tutacak insanlar─▒ doldurur. Kinle doldurur, hasetle doldurur. D├╝┼čmanl─▒kla doldurur.

Hangi vas─▒talarla doldurur?

G─▒ybetle doldurur.

Nem├«me yani l├óf ta┼č─▒y─▒c─▒l─▒k ile doldurur.

Tahrikle doldurur.

Yalanla doldurur.

─░ftira ile doldurur.

Fâsık üretimi haberlerle, algı operasyonlarıyla doldurur.

Y─▒llard─▒r, Arap ├╝lkelerinin e─čitim m├╝fredatlar─▒n─▒ kim dolduruyor? Sosyal politikalar─▒n─▒ kim dolduruyor? Ter├Âr devletine ko┼čan m├╝sl├╝manlar─▒n kafas─▒nda bile, EfendimizÔÇÖden ziyade bat─▒ ├Ârnekleri ┬źdolu.┬╗ Guantanamo ve Eb├╗ Gureyb g├Ârenler, Musul ve Kobane ya┼čat─▒yor.

Araplar─▒n d├╝┼čt├╝─č├╝ durum, deyip ge├žmeyelim. Seksen ├Âncesinde anar┼či, sonras─▒nda ter├Âr ad─▒ alt─▒nda ya┼čad─▒klar─▒m─▒z da, neticede bir toplumun fertlerinin birbirinin can─▒na kast etmesi de─čil mi idi? H├ól├ó bitmi┼č de─čil.

Bu nas─▒l oldu?

┼×eytan, gen├žli─či; kom├╝nizm, sosyalizm, nasyonalizm gibi ideolojilerle doldurdu─ču i├žin oldu.

Bug├╝n de i├žimizi ┼čeytan─▒n doldurmas─▒na m├╝saade edersek, ayn─▒ durumlara d├╝┼čebiliriz.

Alev├«-S├╝nn├« diye d├╝┼čeriz.

K├╝rt-T├╝rk vs. diye d├╝┼čeriz.

L├óik-Antil├óik diye d├╝┼čeriz.

Allah muhafaza buyursun.

Fakat Peygamber EfendimizÔÇÖin, Allah Te├ól├óÔÇÖn─▒n nas─▒l muhafaza buyuraca─č─▒na dair ├Â─črettiklerini unutmamal─▒y─▒z.

All├óhÔÇÖa g├Ân├╝lden ko┼čmal─▒ fakat; her ad─▒m─▒m─▒zda teenn├«yi, vakar─▒, tedbiri unutmamal─▒y─▒z.

Çare;

┼×eytan─▒n dolduramayaca─č─▒ kadar, hakik├« ─░sl├ómÔÇÖla leb├ólep dolu olmak…

BidÔÇśatin dolduramayaca─č─▒ kadar, s├╝nnetle leb├ólep dolu olmak…

┼×iddetin dolduramayaca─č─▒ kadar, rahmetle leb├ólep dolu olmak…

Bencilli─čin s─▒zamayaca─č─▒ kadar, fed├ók├órl─▒kla dopdolu olmak…

Cimrili─čin s─▒zamayaca─č─▒ kadar, c├Âmertlikle dopdolu olmak…

Dopdolu olursak, r├╗humuzdan ta┼č─▒rmaya ba┼člar─▒z. Rahmet ta┼čan kalplerimizden b├╝t├╝n ├ólem-i ─░sl├ómÔÇÖa hatt├ó insanl─▒─ča, o zaman ─░sl├ómÔÇÖ─▒n g├╝ler y├╝z├╝n├╝ yayar─▒z. Merhameti, ┼čefkati yayar─▒z.