KALB-─░ SEL├ÄM ve Y├ťZ AKI ─░LE

YAZAR : Nurten Selma ├çEV─░KO─×LU nurtencevikoglu@hotmail.com

Hayat─▒n ikamesi i├žin hava, su, yemek, i├žmek nas─▒l gerekliyse ├«man da insan hayat─▒ i├žin en gerekli temel m├ónev├« g─▒dad─▒r. ├Äman, insan i├žin mutluluk ve huzur kayna─č─▒d─▒r. Ayn─▒ zamanda ├«man; da─č─▒n─▒k ve d├╝zensiz davran─▒┼člara bi├žim getiren, en g├╝zel bir uyum ve ├óhenk i├žerisinde o davran─▒┼člar─▒ dengeye koyan, kuds├« pl├ón─▒ ve hedefi olan biricik yoldur. ├Äman, insan hayat─▒n─▒n vazge├žemeyece─či tek se├ženektir ve insan i├žin en b├╝y├╝k kazan├žt─▒r.

├Äman t─▒pk─▒ bir ├ži├žek gibidir. Kokusunu i├žinde gizlemez, g├╝zel kokusunu etrafa yayar. ─░nsan─▒n g├╝zel davran─▒┼člar─▒ da; ├«m├ón─▒n d─▒┼ča yans─▒mas─▒n─▒n, misler gibi kokmas─▒n─▒n bir ├že┼čit g├Âstergesidir. ├Ämanl─▒ y├╝rekler; i├žinde ya┼čad─▒klar─▒ ├ževreye huzur ve mutluluk da─č─▒t─▒rlar, onlar─▒n varl─▒─č─▒yla g├Ân├╝ller rahatlar.

├Äman, aksiyona d├Ân├╝┼čmeyen iyi niyetlerden ibaret de─čildir. Onda Allah -azze ve celle-ÔÇÖden muhte┼čem yans─▒malar vard─▒r ki onlar, s├ólih ameller ve kulu kem├ól├óta g├Ât├╝ren do─čru tav─▒rlard─▒r. ├Äman amelsiz olamaz. Amellerle desteklenip beslenmeyen kuru bir ├«man, g├╝n gelir s├Âner gider. ├Ämanda pozitif bir aksiyon vard─▒r. ├Äman i┼čin i├žine girmeden elde edilen sonu├žlar; HakÔÇÖtan uzak, d├╝nyev├« ve ┼čeyt├ón├«dir.

─░nsan bo┼č yere yarat─▒lm─▒┼č bir varl─▒k de─čildir ve onun bir yarat─▒c─▒s─▒ vard─▒r, O da Allah Te├ól├óÔÇÖd─▒r. K├óin├ót─▒n mutlak sahibi Allah -az├«m├╝ÔÇÖ┼č-┼č├ón- insana en muhte┼čem donat─▒lar y├╝kleyerek ak─▒l ve ┼čuur vermi┼č sonra da onu kendisine ├«m├ón etmekle sorumlu k─▒lm─▒┼čt─▒r. En g├╝zel donat─▒lar─▒ ├╝zerinde toplayarak d├╝nyaya gelen insan, d├╝nya hayat─▒n─▒ ya┼čarken ├že┼čitli imtihanlara t├ób├« tutulur. Bu hakikatten KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde;

ÔÇť─░nsanlar imtihandan ge├žirilmeden, sadece; ┬ź├Äm├ón ettik!┬╗ demekle b─▒rak─▒l─▒verileceklerini mi sand─▒lar? Andolsun ki, Biz onlardan ├Âncekileri de imtihandan ge├žirmi┼čizdir. Elbette Allah, do─črular─▒ ortaya ├ž─▒karacak, yalanc─▒lar─▒ da mutlaka ortaya koyacakt─▒r.ÔÇŁ (el-Ankeb├╗t, 2-3) ┼čeklinde bahsedilir. ─░nsan─▒n d├╝nyaya getirilmesi bo┼čuna de─čildir, o il├óh├« bir hedef ve ulv├« bir gayeye bin├óen d├╝nyaya g├Ânderilmi┼čtir. Ve ba┼č─▒bo┼č da de─čildir:

ÔÇť─░nsan kendisinin ba┼č─▒bo┼č b─▒rak─▒laca─č─▒n─▒ m─▒ zanneder.ÔÇŁ (el-K─▒y├óme, 36) kuds├« sesleni┼čiyle insana hitap edilir.

Her insan ad─▒na ├Âm├╝r dedi─či d├╝nyadaki hayat ak─▒┼člar─▒ i├žerisinde, kendi hissesine isabet eden h├ódiselerde; ├«man ve imtihan aras─▒ndaki m├╝nasebeti kavramak durumundad─▒r. Bunun tersi h├╝srand─▒r. ─░nsan t├╝m canl─▒ varl─▒klardan farkl─▒ olarak bir ama├ž ├╝zere yarat─▒lm─▒┼čt─▒r. Y├╝ce Yarat─▒c─▒;

ÔÇťSizi bo┼č yere yaratt─▒─č─▒m─▒z─▒ ve sizin hakikaten huz├╗rumuza geri getirilmeyece─činizi mi sand─▒n─▒z?ÔÇŁ (el-M├╝ÔÇÖmin├╗n, 115) kuds├« ger├že─čini insana bildirirken insan─▒n gayesiz yarat─▒lmad─▒─č─▒n─▒, sonunda d├Ân├╝p, yap─▒p ettiklerinden Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖa hesap verece─čini il├ón ediyor. Ve insan─▒n as─▒l yarat─▒l─▒┼č gayesini ┼ču ├óyetiyle a├ž─▒kl─▒yor:

ÔÇťBen cinleri ve insanlar─▒ yaln─▒zca Bana ib├ódet etsinler diye yaratt─▒m.ÔÇŁ (ez-Z├óriy├ót, 56)

O h├ólde bilinen hakikat o ki; y├╝ce Yarat─▒c─▒ÔÇÖya ib├ódet etmek amac─▒yla yarat─▒lan insan─▒n, ├Âmr├╝nden ba┼čka sermayesi yoktur. ├ľm├╝r ise ├ódeta g├Âz a├ž─▒p kapay─▒ncaya kadar ├žabucak ge├žen bir s├╝re├žtir. Her canl─▒ kendisine tahsis edilen s├╝re kadar bu ge├žici d├╝nyada kalacakt─▒r. Vakti gelen, bir zamanlar kondu─ču bu d├╝nyadan elbette bir g├╝n g├Â├žecektir. Buna ├žare yoktur. D├╝nya hayat─▒ sonlu ve s─▒n─▒rl─▒d─▒r. Ama ├óhiret hayat─▒ sonsuz ve s─▒n─▒rs─▒zd─▒r yani ebed├«dir. As─▒l hayat b├ók├« olan ├óhiret hayat─▒d─▒r. ┼×u ├óyet bize bu ger├že─či anlat─▒r:

ÔÇť…H├ólbuki d├╝nya hayat─▒, ├óhiretin yan─▒nda ├žok az bir yararlanmadan ibarettir.ÔÇŁ (er-RaÔÇśd, 26) D├╝nya hayat─▒ i├žerisinde her ┼čey; eskimeye, ya┼članmaya ve yok olmaya do─čru ilerliyor. ├ľm├╝r takviminin yapraklar─▒ bir bir d├╝┼č├╝yor. Durum bu merkezdeyken; ge├žici d├╝nyaya g├Ân├╝l ba─člay─▒p ├Âm├╝r sermayesini d├╝nya zevkleri u─čruna t├╝ketenler, ebed├« ├óhiret hayat─▒n─▒ ihmal edenler, cidden aldananlardan olacakt─▒r.

D├╝nya ├ódeta herkesin belirli bir s├╝re a─č─▒rland─▒─č─▒ bir misafirhane h├╝km├╝ndedir. Ve insan ge├žici olarak bulundu─ču bu d├╝nya misafirhanesinde pek ├žok ┼čeyle imtihan edilmektedir. Bunu teyit eden ├óyet-i ker├«meler ├žoktur:

ÔÇťAndolsun ki i├žinizden cihad edenlerle, sabredenleri belirleyinceye kadar ve haberlerinizi a├ž─▒klay─▒ncaya kadar sizi imtihan edece─čiz.ÔÇŁ (Muhammed, 31) Ve yine;

ÔÇťHer canl─▒ ├Âl├╝m├╝ tadacakt─▒r. Bir deneme olarak sizi hay─▒rla da ┼čerle de imtihan ederiz. Ve siz, ancak BizÔÇÖe d├Ând├╝r├╝leceksiniz.ÔÇŁ (el-Enbiy├ó, 35) O zaman ak─▒l sahibi insanlar─▒n tek hedefi, d├╝nya imtihan─▒n─▒ kazanarak ebed├« sa├ódete eri┼čmek olmal─▒d─▒r.

Mukaddes kit├ób─▒m─▒z KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde; insandan istenen, beklenen davran─▒┼člar ├╝zerinde durulur. ─░nsan d├╝nya hayat─▒n─▒ devam ettirirken; nas─▒l davranaca─č─▒na dair emir ve kaideler konmu┼č, hel├ól ve haram hudutlar─▒ ├žizilmi┼č, insana huzur ve mutluluk temin eden tavsiyelerde bulunulmu┼čtur. Cen├ób-─▒ Hak;

ÔÇťG├Âklerdeki her ┼čey, yerdeki her ┼čey All├óhÔÇÖ─▒nd─▒r. Bu; k├Ât├╝l├╝k edenleri yapt─▒klar─▒yla cezaland─▒rmas─▒, iyilik edenleri de daha g├╝zeliyle m├╝k├ófatland─▒rmak i├žin b├Âyledir.ÔÇŁ (en-Necm, 31) buyurmaktad─▒r. Hak Te├ól├ó; ├Âd├╝llendirme ve cezaland─▒rma g├╝n├╝nde, her i┼čin ad├ólete kavu┼čaca─č─▒n─▒ bildirir:

ÔÇťK─▒y├ómet g├╝n├╝ i├žin, ad├ólet terazileri kuraca─č─▒z. ├ľyle ki hi├žbir kimseye zerre kadar zulmedilmeyecek. (Yap─▒lan i┼č) bir hardal tanesi a─č─▒rl─▒─č─▒nda olsa onu getirip ortaya koyaca─č─▒z. Hesap g├Âr├╝c├╝ olarak Biz yeteriz.ÔÇŁ (el-Enbiy├ó, 47)

Bu kuds├« ger├žekler bize; insan─▒n d├╝nya hayat─▒n─▒ ciddiye almas─▒ gerekti─čini, ├«m├ón─▒n sorumluluk istedi─čini anlat─▒yor. Dolay─▒s─▒yla ├«man ameli beraberinde getirir. Rabbe takdim edilecek amellerin de kabul edilebilmesi i├žin, s├ólih vasfa b├╝r├╝nmesi ┼čartt─▒r.

Bu ne demektir?

Bu ┼ču demektir:

Ameller ihl├ósla ve samimiyetle i┼členmelidir. Kullar─▒ cennete g├Ât├╝recek ┬źs─▒r├ót-─▒ m├╝stak├«m┬╗ yolunda s├ólih ameller en g├╝zel ve en ├Âzel sermaye birikimleridir.

Ad─▒na d├╝nya dedi─či hayat yolculu─čunda, insan─▒n ba┼č─▒na; g├╝zel-├žirkin, iyi-k├Ât├╝ pek ├žok h├ódise gelebiliyor. Bu ge├žici s├╝re├žte; insan─▒n mutluluklar─▒ d├óim olmad─▒─č─▒ gibi, ├╝z├╝nt├╝ ve s─▒k─▒nt─▒lar─▒ da b├ók├« olmuyor. Her biri ge├žici s├╝reyle insan─▒n hayat─▒na u─čruyor sonra ├žekip gidiyor. Aksilikler, hastal─▒klar, ge├žimsizlikler, eksiklikler, imk├óns─▒zl─▒klar, kazalar, ├Âl├╝mler hepsi ama hepsi insanlar i├žin birer imtihan sebebidir. ─░mtihan─▒ ba┼čar─▒yla verenlerin kazanaca─č─▒ yer cennettir. Cennet ise doyumsuz bir lezzettir. Ancak her ┼čeyin bir bedeli vard─▒r. Bedelsiz ┼čeyler de─čersizdir. Cennet de o kadar ucuz de─čildir. Cennetin etraf─▒ zorluklarla, cehennemin etraf─▒ ise nefse ho┼č gelen ┼čeylerle ├ževrilidir. Bu yolda, pek ├žok ├želdirici mevcuttur. Nefsin arzular─▒, ┼čeytan─▒n tuzaklar─▒, toplumun menf├« telkinleri, d├╝nya c├ózibesi, azg─▒nlar─▒n ├že┼čitli zul├╝mleri, insanlar─▒n yenmesi gereken zorluklard─▒r. Her zorluk ├«manla a┼č─▒l─▒r. ├Äman her zoru kolay k─▒lar. ─░┼čte bu d├╝nya hayat─▒ b├Âyle bir imtihandan ibarettir.

D├╝nyaya gelen her insan; kendisine ait kader ├žizgisinde y├╝r├╝rken, mutlaka hissesine d├╝┼čen ┼čeylerle imtihan edilmektedir. Bize d├╝┼čen bu h├ódiseleri do─čru okumak ve hikmeti gere─či tav─▒rlar sergilemektir. Bize olumsuz gibi g├Âr├╝nen her bir olay kar┼č─▒s─▒nda bize d├╝┼čen; sab─▒r, tevekk├╝l, tesl├«miyet, r─▒z├ó ve ┼č├╝k├╝r ile muamele etmek sel├«m bir kalp ile y├╝z ak─▒yla Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖa kavu┼čabilmektir. Ki┼či i├žin ┼čer gibi g├Âr├╝nen her bir h├ódise, ki┼čiyi Rabbine yakla┼čt─▒ran ├Âzel hay─▒rlard─▒r. Zira il├óh├« hesapta asla ┼čer yoktur.

Hay─▒rlar, iyilikler, g├╝zellikler hayat yolumuza ─▒┼č─▒k olsun.