OY ANAM OY!

YAZAR : Hadi ├ľNAL hadional23@gmail.com

Bir yerimiz a─čr─▒sa, bir ac─▒ duysak y├╝re─čimizde yahut kaybetsek sevdiklerimizden birini, dudaklar─▒m─▒zdan d├Âk├╝len s├Âzlerin ba┼č─▒nda gelir;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁ s├Âz├╝. Kad─▒n, erkek; ├žocuk, gen├ž, olgun, ya┼čl─▒ hangi cinste, hangi ya┼čta olursak olal─▒m ac─▒m─▒zda, h├╝zn├╝m├╝zde, a├žmaz─▒m─▒zda bu kelimeyle ├ža─č─▒r─▒r─▒z analar─▒m─▒z─▒ imd├ód─▒m─▒za.

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁ demek ne ya┼ča bakar ne de cinsiyete. Bazen bir i├ž ├žeki┼čle bazen de yanaklar─▒m─▒zdan s├╝z├╝len g├Âzya┼člar─▒yla birlikte sarf etti─čimiz bu kelime; ac─▒m─▒z─▒n ┼čiddetini, h├╝zn├╝m├╝z├╝n derinli─čini, derdimizin b├╝y├╝kl├╝─č├╝n├╝ ifade eder. S├Âyledi─čimiz zaman hafifler miyiz yoksa daha m─▒ fazla h├╝z├╝nleniriz bilinmez; ama;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁ son iki y├╝zy─▒ld─▒r bu co─črafyada en ├žok kullan─▒lan s├Âz olmu┼čtur.

─░ster insan─▒n var olu┼čuna vesile k─▒l─▒nan anan─▒n kudsiyetine yorumlay─▒n, isterseniz y├╝ce d├«nimiz ─░sl├ómÔÇÖ─▒n analara verdi─či ulviyete; ana ile birlikte kullan─▒lan bu s├Âz├╝n arkas─▒nda anaya olan ihtiya├ž kadar; ┬źKe┼čke getirmeseydin beni d├╝nyaya, ben de bu ac─▒y─▒ ya┼čamasayd─▒m.┬╗ serzeni┼či yatar. ─░yi de ger├žekten bu co─črafyada ya┼čamak o kadar a─č─▒r m─▒? Neden hayat─▒m─▒z anayla birlikte kullan─▒lan oylarla, oflarla, vahlarla bu denli ├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r? ┬źBize b├╝t├╝n bu ac─▒lar─▒ ya┼čatan co─črafyad─▒r.┬╗ dersek yalan olur. Bir bak─▒n Allah a┼čk─▒na bahar y├╝zl├╝ AnadoluÔÇÖya, g├╝l├╝c├╝kler sa├žan AkdenizÔÇÖe, kara g├Âzl├╝ KaradenizÔÇÖe… Bir bak─▒n, MarmaraÔÇÖya, TrakyaÔÇÖya… Peki, eksik olan ne? Yedi iklim yetmi┼č renk, her bo─čumu bin ├óhenk olan bu ├╝lkede toprak m─▒, su mu, iklim mi bize;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁ dediren?

─░nsan dersek ─░sl├óm ile ┼čereflenen, ┬źKurÔÇÖ├ón Medeniyeti┬╗nin bah┼četti─či, ├élemlere Rahmet Hazret-i Muhammed -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- EfendimizÔÇÖin s├╝nnet-i seniyyesine uygun ya┼čama gayreti ile dolu… Onun i├žin de─čil midir ki; sevgi, merhamet, iyilik ve g├╝zellik gibi erdemlerle bezeli atalar─▒m─▒z; bug├╝n torunlar─▒ ile birlikte ac─▒ ├žeken BasraÔÇÖdan Kafkaslara, YemenÔÇÖden SaraybosnaÔÇÖya, Kerk├╝kÔÇÖten KosovaÔÇÖya, K─▒r─▒mÔÇÖdan GiritÔÇÖe kol kanat germi┼č ve buralarda ya┼čayan milyonlar─▒n sulh├╝, sa├ódeti ve sel├ómeti i├žin ├žal─▒┼čm─▒┼čt─▒. Peki, ne oldu da ─░sl├ómÔÇÖ─▒n bayra─č─▒n─▒ g├Ân├╝llerde dalgaland─▒ran o millet ile onun ┼čemsiyesi alt─▒nda huzur bulan insanlar; son iki y├╝zy─▒ld─▒r artarak, katlanarak dalga dalga gelen ac─▒lara kar┼č─▒;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁ demek zorunda kald─▒.

Ge├žti─čimiz y├╝zy─▒l─▒n ba┼č─▒nda Balkanlardan YemenÔÇÖe; ├çanakkaleÔÇÖden Sar─▒kam─▒┼čÔÇÖa; Kurtulu┼č Sava┼č─▒ÔÇÖndan g├╝n├╝m├╝z ter├Âr olaylar─▒na kadar devam eden ac─▒lar─▒n─▒n biri bitmeden di─čerinin ba┼člamas─▒n─▒n alt─▒nda yatan sebep ne? Ya y├╝zy─▒l─▒m─▒zda Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n ┬źEvl├ód-─▒ F├ótihan┬╗ dedi─či Balkan ├╝lkelerinde ya┼čayanlara ya┼čat─▒lanlar… Ya s├Âm├╝rgeci bat─▒n─▒n Orta Do─ču diye adland─▒rd─▒─č─▒ Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n huzur topraklar─▒ndan y├╝kselen de─či┼čik dil ve leh├želerdeki;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁlar…

B├╝t├╝n bunlar─▒n alt─▒nda yatan temel ger├žek; d├«n├«, mill├« ve m├ónev├« de─čerlere s─▒rt ├ževirmek de─čil de nedir? ─░nsan├«, ─░sl├óm├« de─čerlerin ve bunlara ba─čl─▒ de─čer yarg─▒lar─▒n─▒n sistematik bir bi├žimde t├Ârp├╝lenerek basitle┼čtirilmesi sonra da yok edilmesi de─čil de nedir? Yap─▒lanlara ve yap─▒lmak istenilenlere kar┼č─▒ duyars─▒zl─▒─č─▒n bu d├╝┼č├╝┼čle birlikte feryatla┼čarak y├╝kselen;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁlardaki pay─▒ ne kadard─▒r; hi├ž d├╝┼č├╝nd├╝k m├╝? Y├Ântem ve k─▒l─▒k de─či┼čtiren materyalist d├╝┼č├╝ncelerin ta┼čeronlu─čuna olan i┼čtah─▒n bizi ve ├ževremizi nerelere, ne kadar s├╝r├╝kledi─činin fark─▒na ne zaman varaca─č─▒z? ─░nsan tem├óy├╝llerini ├Âl├žerek ona g├Âre toplum m├╝hendisi yeti┼čtiren ve o do─črultuda s├Âm├╝r├╝ d├╝zenlerini devam ettiren ┬źEmperyalist Bat─▒┬╗n─▒n d├╝men suyuna daha ne kadar k├╝rek ├žekilecek? Bizim ├«man dolu g├Â─č├╝slerimiz;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁlar─▒n ├žoklu─ču ile ├Âv├╝nen ve fery├ód─▒n ┼čiddetini ba┼čar─▒ hanesine yazan madde odakl─▒ bat─▒n─▒n ├želik z─▒rhlar─▒na daha ne kadar dayanacak?

├çare? ├çare ba┼č─▒m─▒z─▒ g├Âmd├╝─č├╝m├╝z kumdan ├ž─▒karmak ve insan─▒m─▒z─▒ e─čitmektir. ┬źAma nas─▒l? Ama hangi e─čitim sistemiyle?┬╗ diyeceksiniz. E─čer II. MahmudÔÇÖla birlikte ba┼člayan; kendi k├╝lt├╝r de─čerlerini be─čenmeyen, a┼ča─č─▒layan ve hi├žbir anlam ta┼č─▒mad─▒─č─▒na inanan ayd─▒n (!) kafalar─▒n d├╝n sundu─ču gibi bug├╝n de sunaca─č─▒ re├žetelerle ┼čif├ó bulacaksak; ┬źAllah rahmet eylesin!┬╗ demekten ba┼čka s├Âylenecek s├Âz ve yapacak bir ┼čey kalmam─▒┼čt─▒r.

Son iki as─▒rd─▒r bat─▒ toplumlar─▒n─▒n de─čer yarg─▒lar─▒n─▒ referans alan taklit├žilik ve onu nesillere a┼č─▒layan e─čitim sisteminin;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁlar─▒n artmas─▒n─▒n d─▒┼č─▒nda bu co─črafya insan─▒na kazand─▒rd─▒─č─▒ ve kazand─▒raca─č─▒ hi├žbir ┼čey olmam─▒┼čt─▒r, olamaz da…

Yok, e─čer kendi ├Âz├╝m├╝ze d├Âner yeniden insan─▒ ve ─░sl├ómÔÇÖ─▒ referans alan bir aray─▒┼č i├žerisine girebilirsek ve o do─črultuda yar─▒nlar─▒m─▒z─▒ kucaklayacak nesiller yeti┼čtirebilirsek; i┼čte o zaman ┬źah┬╗l─▒, ┬źeyvah┬╗l─▒, ┬źoy anam┬╗l─▒ feryatlar─▒ dindirmekle kalmaz, ayn─▒ ac─▒y─▒ ├žeken milletlerin de kurtulu┼člar─▒na vesile oluruz.

Bak─▒n d├╝┼č├╝nce ufkumuzu ayd─▒nlatan fikir adamlar─▒ndan rahmetli Cemil MER─░├ç ne diyor:

ÔÇť19. asr─▒n fikir adamlar─▒ toydular. Bat─▒y─▒ ger├žek ├žehresi ile tan─▒m─▒yorlard─▒. Ama kendi medeniyetlerinden kopmam─▒┼člard─▒ hen├╝z. Kendi mukaddeslerine ba─čl─▒yd─▒lar. Bocalayacaklard─▒, aldanacaklard─▒, hata edeceklerdi. ┬ź─░lim ├çinÔÇÖde de olsa al─▒n─▒z.┬╗ ve ┬źHikmet m├╝ÔÇÖminin yitik mal─▒d─▒r.┬╗a dayan─▒yorlard─▒. Oysa Avrupa, l├╝tuflar─▒n─▒ ├žok pahal─▒ya m├ól etti. Biz se├žmedik, maruz kald─▒k. Son y├╝zy─▒l─▒n d├╝┼č├╝ncesi el yordam─▒yla yap─▒lan bir aray─▒┼č. Ama harf ve lisan ink─▒l├ób─▒ t├╝m bu ├žabalay─▒┼člar─▒ sildi ve s├╝p├╝rd├╝. Devrim ad─▒ verilen depremler, b├╝t├╝n k├Âpr├╝leri y─▒kt─▒lar. ┼×u an d├óv├ó, bir kar┼č─▒ devrimle eski harflere d├Ânmek de─čildir. Nesillerin h├óf─▒zas─▒ ile oynaman─▒n ne vahim neticeler do─čurdu─čunu biliyoruz. Ayn─▒ insanlar her rejimde ayn─▒ insanlard─▒r. D├óv├ó; irfan─▒m─▒z─▒ yeniden fethetmek… Kim oldu─čunu bilen, d├╝nya i├žindeki yerini tayin eden ┼čuurlu insanlara ihtiyac─▒m─▒z var. Kendini tan─▒yan, kendini, yani ikbal ve idbarlar─▒yla tarihlerinin b├╝t├╝n├╝n├╝, dillerini, dinlerini, irfanlar─▒n─▒ tan─▒yan insanlara… Sonra insanl─▒─č─▒n tarihine e─čilmek, Asya ve AvrupaÔÇÖn─▒n her d├╝┼č├╝ncesini hi├žbir pe┼čin h├╝kme saplanmadan incelemek… Bu ├žetin yolculukta iki ├žetin yard─▒mc─▒ya ihtiya├ž var:

1. Mill├« irfan hazinelerini taramaya yetecek zengin ve k├Âkl├╝ bir dil. (L├ótin harfleri yan─▒nda Osmanl─▒can─▒n da mekteplere girmesi, bu ger├žekle┼čmeden b├Âyle bir fethe ├ž─▒k─▒labilece─čini zannetmiyorum.)

2- AvrupaÔÇÖy─▒ imtiyazl─▒ birka├ž z├╝ppenin ves├óyetine ihtiya├ž duymadan tetkik i├žin, bir bat─▒ dili bilmek; sonra ┬źOku!┬╗ emr-i cel├«line uymak. Dikkati zarfa de─čil, mazrufa ├ževirmek…ÔÇŁ

Sadece kendi milletimiz veya ayn─▒ duygular─▒ payla┼čt─▒─č─▒m─▒z k├╝lt├╝r co─črafyam─▒z─▒n milletlerinin de─čil, b├╝t├╝n mazlum ve masum milletlerin de daha fazla;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁ dememeleri i├žin bir an ├Ânce harekete ge├žmeliyiz. Cemil MER─░├çÔÇÖin de ifade etti─či gibi madde canavar─▒ tutsaklar─▒na, insan├« ve ─░sl├óm├« duru┼čumuzla kar┼č─▒ koymal─▒y─▒z. ─░rfanla m├╝cehhez ilmi esas alan, insan ve ─░sl├óm referansl─▒ yeni bir e─čitim sisteminin temellerini atmal─▒y─▒z. ┬źZarfa de─čil mazrufa┬╗ odaklanarak; ilmi; sevgi, g├╝zellik, iyilik, do─čruluk, ho┼čg├Âr├╝, ba┼čkalar─▒n─▒n hakk─▒na sayg─▒, ac─▒ma, merhamet, yard─▒mla┼čma gibi insan─▒ insan yapan de─čerlerle bezemeliyiz.

B├╝t├╝n bunlar─▒ yapmak i├žin yeniden, yeni bir aray─▒┼č i├žerisine girilmesine de gerek yoktur. ├çok ┼č├╝k├╝r ayd─▒n ge├žinenlerin aksine halk─▒m─▒z irfan─▒n─▒ h├ól├ó muhafaza etmektedir. Ger├žek ayd─▒na d├╝┼čen g├Ârev; kendimizi var olanlar─▒m─▒zla yeniden in┼ča etmemize yard─▒mc─▒ olmakt─▒r. Bat─▒dan uyarlama sistemlerle kendi k├Âklerinden kopar─▒lmaya, tefekk├╝rden uzakla┼čt─▒r─▒lmaya ├žal─▒┼č─▒lan gen├žlerimizi; ilkeleri ve ├Âl├ž├╝leri ile kendi genetik kodlar─▒m─▒za uygun modeller geli┼čtirerek gelece─če haz─▒rlamakt─▒r. Ger├žek ayd─▒na d├╝┼čen; gen├žlerin i├ž-kabuk, kafa-kalp, ilim-din, madde-m├ón├ó, bat─▒-do─ču, cihan┼č├╝mul-mill├«, d├╝n-bug├╝n, d├╝nya-ukb├ó… aras─▒nda denge kurabilecek bir bi├žimde yeti┼čtirilmesi i├žin yeni m├╝fredat programlar─▒ geli┼čtirmektir.

Ger├žek ayd─▒na d├╝┼čen;

ÔÇťKendini bilen, Rabbini bilir; kendini bilen, d├╝nyay─▒ bilir.ÔÇŁ d├╝sturu ile hareket eden, kendisine ve mensubu oldu─ču topluma g├╝venen, sevgiyi her ┼čeyin temeli olarak g├Âren, nesiller yeti┼čtirmektir. Ger├žek ayd─▒n; vakit ge├žirmeden yeniden ve yeni ba┼čtan g├Ân├╝llerin fethi i├žin, ┬źNiz├óm-─▒ ├ólem┬╗ i├žin;

ÔÇťOy anam oy!ÔÇŁ dememek ve dedirmemek i├žin yeni bir silkini┼čle;

ÔÇťY├ó Allah! Bismill├óh! All├óhuekber!ÔÇŁ diyerek i┼če ba┼člamal─▒d─▒r.