─░SL├éM, ZAMAN A┼×IMINA U─×RAMAZ

YAZAR : Sami B├ťY├ťKKAYNAK skaynak48@hotmail.com

─░sl├óm, hayat d├«nidir. Bu ├Âzellik, onun var olu┼čunun temel dinami─čidir. ─░nsanlar taraf─▒ndan ─░sl├ómÔÇÖ─▒n kabul edilmesi yani din olarak se├žilmesi; asl─▒nda hayat─▒n anlam─▒nda ya┼čanmas─▒ m├ón├ós─▒na gelir. Ayn─▒ zamanda hayata m├╝d├óhil olan bir d├«n olu┼ču da, onun dinamik yani her d├óim hayata m├╝d├óhil olmas─▒n─▒ zorunlu k─▒lar. Zaten OÔÇÖnu canl─▒ k─▒lan da b├╝t├╝n m├╝ntesiplerini k─▒y├ómete kadar dinamikli─če do─čru sevk etme vasf─▒d─▒r. Bu ├Âzelli─čiyle dura─čanl─▒─č─▒ reddeder. ├ç├╝nk├╝ dura─čan olan bir ├ža─čr─▒, gelece─či in┼ča edemez. ├ça─čr─▒s─▒n─▒ n├ózil oldu─ču zamandan ├Âteye ula┼čt─▒ramaz. Gelece─či in┼ča etmek ┼či├ór─▒n─▒ m├╝him g├Âren bir hayat tarz─▒ teklif eden ─░sl├óm, geldi─či g├╝nden bug├╝ne, hatt├ó k─▒y├ómete kadar zaman─▒n gerektirdi─či b├╝t├╝n problemlere ve meselelere ├ž├Âz├╝m ├╝retecek bir enginli─če sahiptir. M├╝ntesiplerinin de zaman─▒n ┼čartlar─▒na uygun ─░sl├óm├« duru┼č sergilemelerini sal─▒k verir. T├óbiri c├óizse onlar─▒n ibn├╝ÔÇÖl-vakt olmalar─▒n─▒, ya┼čad─▒klar─▒ zaman─▒n evl├ód─▒ olarak, ─░sl├ómÔÇÖ─▒ g├╝ndemde tutmalar─▒n─▒ ister.

ÔÇť─░ki g├╝n├╝ e┼čit olan ziyandad─▒r.ÔÇŁ (Ke┼čf├╝ÔÇÖl-haf├ó, 2/232) had├«s-i ┼čer├«fi buna delildir. M├╝ÔÇÖminin bug├╝n├╝ d├╝n├╝nden daha farkl─▒ysa, bunu ib├ódet olarak g├Ârebiliriz veya ─░sl├ómÔÇÖ─▒ fiil├« ya┼čamak olarak ifade edebiliriz. Eski kalan insanda gelecek ┼čuuru yoktur, gelece─če b─▒rakaca─č─▒ hi├žbir ┼čey yoktur. D├╝nde kala kala m├╝ÔÇÖmin fert; tarihte kalm─▒┼č, eskimi┼č y─▒k─▒lm─▒┼č bir tarih├« binadan ├Âteye gidemez. Nitekim Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-;

ÔÇťBeni All├óhÔÇÖa yakla┼čt─▒ran ilmimin artmad─▒─č─▒ bir g├╝n ya┼čayacak olsam o g├╝n├╝ hay─▒rla ge├žirilmeyen bir g├╝n sayar─▒m.ÔÇŁ (Ke┼čf├╝ÔÇÖl-haf├ó, 1/75) buyurarak bug├╝n├╝ m├╝ÔÇÖmince ya┼čayarak yar─▒na g├╝zellikler b─▒rakman─▒n ehemmiyetini vurgulamaktad─▒r.

PeygamberimizÔÇÖin gelece─čin in┼čas─▒ ┼čuuruyla yeti┼čtirdi─či g├╝zel sah├ób├«lerden olan Abdullah bin ├ľmer -rad─▒yall├óhu anh├╝m├ó- da;

ÔÇťAk┼čama erdin mi sabah─▒ bekleme (yapabilece─čini yap, ├ózam├« ┼čekilde de─čerlendir). Sabaha erdin mi ak┼čam─▒ bekleme (yapabilece─čini yap, ├ózam├« ┼čekilde de─čerlendir). Sa─čl─▒kl─▒ oldu─čunda hastal─▒─č─▒n i├žin, sa─čken ├Âl├╝m├╝n i├žin haz─▒rl─▒k yap; ├ž├╝nk├╝ y├ó Abdullah! Yar─▒n ne olaca─č─▒n─▒ bilemezsin.ÔÇŁ (Buh├ór├«, Rik─ük, 3) diyerek kendini muhasebe ederdi. Bu muhasebe, sahip olunan zaman f─▒rsat─▒n─▒ de─čerlendirme ├žabas─▒n─▒n g├╝zel bir ├Ârne─čidir.

┬ź─░sl├óm hayat d├«nidir.┬╗ dedik, ┬ź─░sl├ómÔÇÖ─▒n hayata m├╝d├óhil oldu─čunu┬╗ ifade ettik. ┬ź─░sl├ómÔÇÖ─▒n dinamik oldu─ču┬╗ndan bahsettik. Bu dinamiklik ve hayata m├╝d├óhil olma, insan ┼čahs─▒n─▒n ya┼čad─▒─č─▒ zaman diliminde ├╝retti─či gayr-i me┼čr├╗ hayat tarzlar─▒na kar┼č─▒ bir duru┼č ┼čeklinde tecell├« eder. Yani ─░sl├óm, nevÔÇÖi ┼čahs─▒na m├╝nhas─▒r bir hayat hass├ósiyetine sahiptir. Yoksa baz─▒ m├╝sl├╝manlar─▒n; ┬źBen yapt─▒m oldu, s├Âyledim m├╝nasip oldu!┬╗ kab├«linden yanl─▒┼č uygulamalar─▒n─▒, ─░sl├óm├« imi┼č gibi g├Ârmek yanl─▒┼čt─▒r. M├╝sl├╝man oldu─čunu her zeminde ifade edenlerin; hayatlar─▒n─▒ ─░sl├ómÔÇÖa g├Âre de─čil, ─░sl├ómÔÇÖ─▒ hayatlar─▒na uydurma ├žabalar─▒, ─░sl├óm├« de─čildir. Bil├ókis sek├╝ler bir hayat tarz─▒n─▒ ─░sl├ómÔÇÖm─▒┼č gibi g├Ârme hastal─▒─č─▒d─▒r. M├╝sl├╝man o ┼čah─▒st─▒r ki; ya┼čad─▒─č─▒ i├žtim├ó├« durum kendisini neye zorlarsa zorlas─▒n, neyi empoze etmeye ├žal─▒┼č─▒rsa ├žal─▒┼čs─▒n, Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin hass├ósiyetiyle hayata bakan kimsedir. M├╝sl├╝man; All├óhÔÇÖ─▒ ├Ânceleyen, sadece All├óhÔÇÖ─▒ ve Ras├╝l├╝ÔÇÖn├╝ hayat─▒na m├╝d├óhil k─▒labilen, pop├╝ler k├╝lt├╝r├╝n zorlamalar─▒ kar┼č─▒s─▒nda m├╝sl├╝manca duru┼čunu bozmayan ┼čah─▒st─▒r. Yoksa sahip olunan madd├« imk├ónlar─▒n ├žoklu─ču dolay─▒s─▒yla savrulan, hel├ól-haram hass├ósiyetini p├Ârs├╝ten, zaman─▒n de─či┼čti─činden dem vurup zaman─▒n gerektirdi─či bahanesine s─▒─č─▒nan bir ┼čahs─▒n; m├╝sl├╝manl─▒k d├╝┼č├╝ncesinin s├ólih ve s├ólim oldu─čunu s├Âyleyebilmek zordur. ─░sl├óm, geldi─či g├╝nden k─▒y├ómete kadar; k─▒rm─▒z─▒ ve ye┼čil ├žizgilerinin hi├žbir zaman de─či┼čmeyece─čini, kendisinin All├óhÔÇÖ─▒n g├Ânderdi─či en son hayat tarz─▒ oldu─čunu ifade eder. Bu ifade, hi├žbir zaman ve zeminde tagayy├╝r etmez. Ancak inand─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyenler, ┼čeytan─▒n ve nefsinin aldatmacalar─▒yla bu ├žizgileri tagayy├╝r etme c├╝rÔÇÖetini kendilerinde g├Âr├╝rler. Hazret-i ├ľmer -rad─▒yall├óhu anh-ÔÇÖ─▒n buyurdu─ču ├╝zere;

┬źYa┼čad─▒─č─▒ gibi inanmaya…┬╗ ba┼člarlar. Ve neticede insanlara kendi tarzlar─▒n─▒n ─░sl├ómÔÇÖ─▒n─▒ do─čru ─░sl├óm anlay─▒┼č─▒ym─▒┼č gibi g├Âsterirler.

M├╝sl├╝man oldu─čunu s├Âylemek kolay, ama ya┼čanan zaman─▒n ┼čartlar─▒yla ─░sl├ómÔÇÖ─▒ kar┼č─▒la┼čt─▒rmak s├╗retiyle yeni bir hayat d├╝zeni benimseyerek m├╝sl├╝man olarak kalmak zordur. M├╝sl├╝man olarak asl├« duru┼č ├╝zere k─üim olabilmek, ─░sl├ómÔÇÖ─▒n temel ilkelerinden taviz vermeden ya┼čamak, m├╝sl├╝manlar─▒n ┼či├ór─▒ olmak zorundad─▒r. Bu zorunluluk ├«m├ón─▒n bir gere─čidir. Ne mutlu her zaman ve zeminde m├╝sl├╝man kalanlara…