┼×iddete ├çare: OÔÇÖNUN REHBERL─░─×─░NDE B─░R HAYAT…

M. Ali E┼×MEL─░ seyri@seyri.com seyri@yuzaki.com

Merhamet, unutulmu┼čtu.

O geldi, g├Ân├╝llerin en unutulmaz ├Âzelli─či h├óline getirdi.

┼×efkat, ├žorak bir ├ž├Âle d├Ânm├╝┼čt├╝.

O geldi, en verimli bir g├╝listana d├Ân├╝┼čt├╝rd├╝.

Ad├ólet, zulm├╝n karanl─▒klar─▒ i├žinde kaybolmu┼čtu.

O geldi; hi├žbir zulmette bile kaybolmayacak bir dolunay, batmayan bir g├╝ne┼č olarak par─▒ldatt─▒.

Hak-hukuk, sadece kuvvetliye aitti. Zay─▒flar─▒n ve gariplerin d├╝nyas─▒nda sadece ezilmek vard─▒.

O geldi, en c─▒l─▒z kar─▒ncay─▒ bile g├Âzetti. Hakl─▒ olan k├Âle, haks─▒z olan bir h├╝k├╝mdardan daha g├╝├žl├╝ oldu.

Servet sahipleri, maddeye r├óm olmu┼č, fakir-fukar├óya ├óm├ó kesilmi┼čti. ─░sraf ve savurganl─▒─č─▒n hoyratl─▒k ve hamall─▒─č─▒n─▒ yap─▒yorlard─▒.

O geldi; muhta├žlar─▒n y├╝z├╝ g├╝ld├╝, c├Âmertlik yar─▒┼č─▒ ba┼člad─▒.

Yetimlerin sa├žlar─▒ da─č─▒lm─▒┼čt─▒.

O geldi; o da─č─▒n─▒k sa├žlar─▒ d├╝zeltti, m├╝b├órek ellerinin mis kokusuyla doldurdu.

Ya┼č yerine kan ak─▒tan nice g├Âzler, hi├ž durmadan a─čl─▒yordu.

O geldi, cennet mendili tebess├╝m ettirdi.

Hastalar, bir t├╝rl├╝ s─▒hhate kavu┼čam─▒yordu. Gece-g├╝nd├╝z sanc─▒lar i├žinde k─▒vran─▒yordu.

O geldi, d├╝nya ┼čif├óy─▒ ├Â─črendi.

Kavgalar, eziyetler, i┼čkenceler, ter├Âr ve anar┼či; her yanda cirit at─▒yordu.

O geldi, ortal─▒─č─▒ sulh u s├╝k├╗n kaplad─▒. Ezel├« has─▒mlar, ebed├« karde┼čler oldu.

Sokaklar, caddeler, b├ódiyeler, ┼čehirler kirliydi; ak─▒llar ve fikirler, ruhlar ve g├Ân├╝ller ├žamurlanm─▒┼čt─▒.

O geldi, nûr-i Muhammedîsi ile pırıl pırıl eyledi.

Gurur, kibir ve egoizm; be┼čeriyeti, ┼čeytanl─▒─č─▒n ve nefsin putperestli─činin c├╝celik girdab─▒nda bo─čuyordu.

O geldi, g├Ân├╝lleri kulluk sahiline ├ž─▒kard─▒ ve tev├ózu topra─č─▒n─▒n y├╝celik bereketine kavu┼čturdu.

Faz├«letler, g├╝zel hasletler ve y├╝ce hisler, toplumda nefes alacak ortam bulam─▒yordu. B├╝t├╝n ulv├« de─čerler can ├žeki┼čiyordu.

O geldi, g├Âr├╝lmemi┼č bir dirili┼č ya┼čand─▒.

Aile mefhumu yok olmu┼čtu. Evlerin i├ž d├╝nyas─▒ peri┼čand─▒. Enkazdan ibaretti.

O geldi, semâvî bir îmar ile firdevs-i âlâ sarayı eyledi.

Kad─▒nlar, al─▒nan-sat─▒lan basit bir ticaret met├ó─▒yd─▒. Hi├žbir hakk─▒ bulunmayan, k├Âleden farks─▒z bir ya┼čay─▒┼č─▒n ac─▒mas─▒z pen├žesinde eziliyordu. Her an ┼čiddete m├óruzdu. Ruhlar─▒ da v├╝cutlar─▒ da ayak alt─▒ndayd─▒.

O geldi, cenneti onlar─▒n ayaklar─▒na serdi. Onlar─▒; ailenin han─▒mefendisi, g├Ân├╝l taht─▒n─▒n il├óh├« em├óneti, evl├ótlar─▒n─▒n ba┼č t├óc─▒ yapt─▒.

Cemiyetin en k─▒ymetli meyvesi olan yavruca─č─▒zlar; b├╝y├╝d├╝k├že en de─čersizlik istikametinde g├Âzlerin ├žapa─č─▒, g├Ân├╝llerin sivri buda─č─▒, ebeveyne cehennem kuca─č─▒ oluyorlard─▒.

O geldi; evl├ótlar, do─čduklar─▒ ankinden daha g├╝zel birer g├Âzbebe─či oldu.

Hele zavall─▒ k─▒z ├žocuklar─▒! Diri diri g├Âm├╝l├╝yorlard─▒. Bug├╝nk├╝ k├╝rtaj kasaplar─▒ gibi o g├╝n, b├ót─▒l ve c├ón├« bir ├Ârf├╝n mahk├╗mu cell├ót babalar vard─▒. En vicdanl─▒lar─▒ bile mahalle bask─▒s─▒na dayanamayarak eninde sonunda g├╝nahs─▒z, ├žaresiz, masum k─▒zlar─▒n─▒, diri diri topra─ča g├Âm├╝yordu.

O geldi; k─▒z ├žocuklar─▒n─▒, evin bereketi olarak il├ón etti. Onlar─▒ Hak kat─▒nda iftihar vesilesi h├óline getirdi.

Hâsılı;

C├óhiliyet; b├╝t├╝n k├Ât├╝l├╝k, rezalet, vah┼čet ve fel├óketiyle toplumun hayat damarlar─▒na ├ž├Âkm├╝┼čt├╝.

O geldi; kurtulu┼č getirdi, huzur getirdi.

Cihan─▒ alevler sar─▒yordu.

O geldi; rahmete gark etti.

Hâsılı;

─░nsanl─▒k, hor ve zelildi.

O geldi, azîz eyledi.

D├╝nya OÔÇÖnun rehberli─činde muhte┼čem bir asr-─▒ sa├ódet ya┼čad─▒. Yery├╝z├╝n├╝n en c├ón├« insanlar─▒; OÔÇÖnun rehberli─činde en m├╝b├órek, en k─▒ymetli ├óbideleri h├óline geldi. Ist─▒raplarla dolu ┼ču f├ón├« hayat, OÔÇÖnun rehberli─činde m├╝k├ófat ve rahmetle dolu ebed├« bir kazanc─▒n harman yeri oldu.

OÔÇÖnun ad─▒ ile imk├óns─▒z fetihler ger├žekle┼čti. En korkun├ž sava┼člarda OÔÇÖnun rahmet yard─▒m─▒ yeti┼čti. ┼×if├ós─▒z yaralar, OÔÇÖnun iksiriyle iyile┼čti. ├çaresiz hastal─▒klar, OÔÇÖnun sayesinde dev├ó buldu.

Her devirde;

─░nsanl─▒k, OÔÇÖna ko┼čtuk├ža kurtuldu.

Fakat ne yaz─▒k ki;

OÔÇÖndan uzakla┼čt─▒k├ža da insanl─▒k, fel├óketten fel├ókete s├╝r├╝klendi.

Bug├╝n d├╝nyay─▒ ┼čiddetler kavuruyor.

Zay─▒flar─▒, ├žaresizleri; her t├╝rl├╝ ┼čiddet, ezip ge├žiyor.

Eski c├óhiliyye, modern kisveler i├žerisinde kahrediyor. ├çocuklar, o c├óhiliyyede do─čduktan sonra g├Âm├╝l├╝rd├╝. Modern c├óhiliyyede ise, daha anne karn─▒nda iken bo─čazlan─▒yor. O zamanlar kad─▒nlar zorla k├Âle yap─▒l─▒yordu, ┼čimdi g├Ân├╝ll├╝ k├Âle yapman─▒n ┼č─▒r─▒ngalar─▒ ├╝retildi.

Ekonomik ├Âzg├╝rl├╝k meselesi, kad─▒nlar─▒ s├Âm├╝rme narkozu h├óline getirildi. Kad─▒n-erkek e┼čitli─či de kez├ó.

Netice?

Kad─▒nlar, yap─▒lar─▒n─▒n kald─▒ramayaca─č─▒ i┼člerde ucuz eleman. Kimi yerlerde hatt├ó t─▒r ┼čof├Âr├╝. G├╝c├╝ olmad─▒─č─▒ i├žin ┼čiddet alt─▒nda kum torbas─▒. Kanunlar itibar─▒yla korumal─▒, ama zalim vicdanlar kar┼č─▒s─▒nda korumas─▒z.

Herkes y─▒─č─▒nla ├žare konu┼čuyor.

Fakat;

Konu┼čulan ├žarelerin ├žo─ču da, bizzat problemlerin sebebi.

Daha a├ž─▒k ifadeyle;

Cankurtaran rol├╝nde aile y─▒k─▒m m├╝hendisli─či…

Ortal─▒kta u├žu┼čan form├╝llere ve cazg─▒r programlara bak─▒ld─▒─č─▒nda, art─▒k eskisinden ├žok daha mahir aile y─▒k─▒m m├╝hendisleri g├Âze ├žarp─▒yor. Ama hepsinin ├╝zerinde aile cankurtaranl─▒─č─▒ elbisesi, marka marka. Hepsinin elinde akademik m├╝h├╝rler ve medyatik yetkiler de imza imza. B├Âylece fikirlerine destek r├╝zg├ór─▒n─▒ kuvvetli estiriyorlar, ama;

O rüzgârda nice aileler toz duman!

Çünkü;

T├╝rl├╝ cil├ól─▒ ambal├ójlar i├žinde ortaya koyduklar─▒, sadece;

F─▒trata ayk─▒r─▒ prensipler…

Tart─▒┼č─▒lmaz;

Kad─▒n─▒n da erke─čin de f─▒trat─▒ farkl─▒.

Bu farkl─▒l─▒klara g├Âre, aralar─▒nda sa─člam bir denge kuruldu─ču nisbette ba┼čar─▒l─▒ yuvalar meydana gelmekte.

Ancak;

Pek ├žok canh─▒ra┼č ├ž├Âz├╝mler, bu ger├že─či g├Âz ard─▒ ediyor.

Kad─▒nlara ferahl─▒k gibi g├Âr├╝nen onca mesele, maalesef erkeklerde maya tutmayacak vas─▒fta. Ge├žici olarak tutuyor g├Âr├╝nse de neticede ├Âyle bir patl─▒yor ki, kad─▒nlar i├žin daha b├╝y├╝k bir ├ófete d├Ân├╝┼č├╝yor.

Bu âfetin adı:

Kuvveti gizli tahrik…

Ailede;

Kuvvet ger├že─čini g├Ârmek ve onu do─čru e─čitmek gerek.

Lâkin;

O kuvveti e─čitmek yerine onu ifl├ós ettirmek metodunu kullanmak, en k├Ât├╝ form├╝l. Hangi ambal├ója sar─▒l─▒rsa sar─▒ls─▒n yine fecaat.

Bu hata, g├╝n├╝m├╝z├╝n en berbat yanl─▒┼č─▒.

Erke─čin kuvveti kontrol alt─▒na al─▒n─▒yor g├Âr├╝n├╝yor, fakat al─▒nm─▒yor. Fark─▒nda olmadan veya gizlice tahrik ediliyor.

G├Âr├╝nmeyen bir tahrik bu. T─▒pk─▒ mikrop gibi. Belki ba┼člang─▒├žta tad─▒ ├žok lezzetli bir g─▒da h├ólinde ama neticesi ve ad─▒, ac─▒ bir mikrop.

Çünkü;

Kuvvetliye yenilmeyi ├Â─čretip de bunu sunÔÇś├« olarak ger├žekle┼čtirmek, bir noktaya kadar m├╝mk├╝n olur. O noktadan ├Âtesi; yine infil├ókt─▒r, berbat bir patlamad─▒r.

Çünkü;

Rakibini rahat├ža yenebilecek olan bir kuvveti ma─čl├╗p olmaya r├óz─▒ etmek; bir-iki seferlik hat─▒ra bin├óen uygulanabilse de bunu devaml─▒ tatbik edebilmek, asla m├╝mk├╝n olmaz.

Aksine devaml─▒ tatbik, muhatab─▒ tahrik olur. Aile i├žin bundan daha tehlikeli bir problem yoktur. ├ç├╝nk├╝ bu fel├óket, herkesin severek kabullendi─či ambal├ójlara sar─▒ld─▒─č─▒ i├žin tahribe davet ├ž─▒kar─▒lm─▒┼č olunmakta.

B├Âylesine girift problemi, tam anlam─▒yla halledebilen ve fel├óketi rahmete d├Ân├╝┼čt├╝rebilen tek hayat d├╝sturu var. O da:

Hazret-i PeygamberÔÇÖin nebev├« hayat─▒.

Dirilten, ye┼čerten, ┼čif├ó veren ├Âl├ž├╝leri.

Asla tahrik etmeyen, sadece tamir ve t├ódil eden yakla┼č─▒mlar─▒n ├Âz├╝.

Kuvvetliye ad├óleti, merhameti, sabr─▒, iyili─či, sevgiyi, sayg─▒y─▒ ve affetmeyi ├Â─čreten ├ž├Âz├╝m.

Zay─▒fa da; uyumu, tahamm├╝l├╝, anlay─▒┼č─▒ ve fed├ók├órl─▒─č─▒ co┼čturmay─▒ ├Â─čreten ├žare.

─░┼čte ne g├╝zel d├╝sturlar:

ÔÇťEy insanlar! Siz kad─▒nlar─▒, Allah em├óneti olarak ald─▒n─▒z!ÔÇŁ (Sah├«h-i Buh├ór├« Muhtasar─▒, X. 398)

ÔÇťSizin en hay─▒rl─▒n─▒z, kad─▒nlar─▒na kar┼č─▒ hay─▒rl─▒ olanlar─▒n─▒zd─▒r.ÔÇŁ (Tirmiz├«, Rad├óÔÇś, 11. Ayr─▒ca bkz. Eb├╗ D├óv├╗d, S├╝nnet, 15; ─░bn-i M├óce, Nik├óh, 50)

ÔÇťKad─▒nlar sizin i├žin, siz de onlar i├žin bir elbise gibisiniz.ÔÇŁ (el-Bakara, 187)

ÔÇťM├╝ÔÇÖmin, All├óhÔÇÖa takv├ódan sonra en ziyade s├óliha bir e┼čten hay─▒r g├Âr├╝r. B├Âylesi bir kad─▒na emretse itaat eder. Ona baksa sevin├ž duyar; bir ┼čeyi yap─▒p yapmamas─▒ hususunda yemin etse, kad─▒n bunu yerine getirerek onu yeminden kurtar─▒r; kad─▒n─▒ndan ayr─▒l─▒p uzak bir yere gitse, kad─▒n hem kendi namusunu korur hem de kocas─▒n─▒n mal─▒ hususunda hay─▒rl─▒ ve d├╝r├╝st olur.ÔÇŁ (─░bn-i M├óce, Nik├óh, 5/1857)

ÔÇť─░yi kad─▒n, kocas─▒na kar┼č─▒ itaatli, ├žocuklar─▒na kar┼č─▒ ┼čefkatli oland─▒r.ÔÇŁ

ÔÇťD├╝nya, ge├žici bir faydadan ibarettir. Onun fayda sa─člayan en hay─▒rl─▒ varl─▒─č─▒, dindar kad─▒nd─▒r.ÔÇŁ (M├╝slim, Rad├óÔÇś, 64; Ayr─▒ca bkz. Nes├ó├«, Nik├óh, 15; ─░bn-i M├óce, Nik├óh, 5)

Bunlar, hayata en uygun ger├žek ve y├╝ksek ├Âl├ž├╝ler.

Bunlara ri├óyet edilmedi─činde, kad─▒n ve erkek aras─▒ndaki problemler, hakik├« m├ón├óda ├ž├Âz├╝lemez.

H├ól b├Âyleyken ├ž├Âz├╝m niyetine;

Han─▒ml─▒k ve annelik ├Âzelli─čini yok ederek kad─▒n─▒ soka─ča d├╝┼č├╝rmek, onun zay─▒fl─▒─č─▒na destek de─čil, ba┼čka t├╝rl├╝ bir istismard─▒r. Olmayacak i┼člerde tezg├óhtarl─▒k, sekreterlik, daha nice materyalist i┼člerde onu ezmek, sonra da feminist duygularla erkeklere kar┼č─▒, olur olmaz kavgac─▒ bir yap─▒ya sokmak da, kad─▒na zul├╝md├╝r. Bu zulm├╝n mimarlar─▒, kad─▒na ┼čiddet aleyhtar─▒ g├Âr├╝nmeye kalkmas─▒n! ├ç├╝nk├╝ zarif ve zay─▒f oldu─ču i├žin, olan yine kad─▒na olmaktad─▒r.

Ferahl─▒k, bu ters orant─▒y─▒ do─čru okumak. Yoksa olumlu diye at─▒lan olumsuz ad─▒mlar, bir ba┼čka ├ž├Âz├╝m tuza─č─▒na daha yakalanmakta:

Kavga art─▒ran bar─▒┼č taktikleri…

Ailede kavgay─▒ ve ┼čiddeti ├Ânlemek i├žin y─▒─č─▒nla taktikler ve prensipler var. Ama dikkatli inceleme ve tahlil yap─▒ld─▒─č─▒nda insana; ┬źg├╝y├ó┬╗ tabirini kulland─▒r─▒yor.

├ç├╝nk├╝ ├žo─ču kavgalar, sadece bu taktikler ve prensipler y├╝z├╝nden. Bazen ortada herhangi bir problem ve aksama yokken bile, durduk yerde olmad─▒k kavgalar ├╝retilmesi, nas─▒l bar─▒┼č takti─či olabilir ki!

Aileyi y─▒kmadan bu milleti y─▒kamayaca─č─▒n─▒ anlam─▒┼č has─▒mlar─▒m─▒z─▒n yeti┼čtirdi─či ┬źaile y─▒k─▒m m├╝hendisleri┬╗ ger├žekten g├╝zel ├žal─▒┼čm─▒┼člar. ├ç├╝nk├╝ yapt─▒klar─▒ bunlardan ibaret de─čil.

Hayli ├žal─▒┼čmalar─▒ mevcut. Biri de ┼ču:

Kapitalizmin istedi─či ve ├╝retti─či kavgalar…

Ailede ┼čiddetin ve kavgalar─▒n kayna─č─▒ olarak kapitalizmin a─č─▒rl─▒─č─▒, bug├╝n olduk├ža fazla.

Kapitalist d├╝nya, t├╝ketimi art─▒rmak ve para kazanmak i├žin ailede her t├╝rl├╝ kavgay─▒ k├Âr├╝kl├╝yor. Hi├ž ihtiya├ž olmayan ┼čeyleri bile, en b├╝y├╝k ihtiya├žm─▒┼č gibi telkin ede ede beyinleri tahrip ediyor; sonra da amac─▒na ula┼čabilmek i├žin, gerekirse aileyi de yak─▒p y─▒k─▒yor. Bu durumda, ailesinin y─▒k─▒laca─č─▒ sinyalini fark edenler, tabi├« olarak ailem ayakta kals─▒n diye kapitalizmin isteklerine boyun b├╝kmek zorunda kal─▒yor, ya da tersini se├žiyor. Yani;

Kapitalizmin dedi─či olmazsa, kavgalar─▒n her ├že┼čidi haz─▒r. Kapitalizm; bu noktada ├žok iyi ├žal─▒┼č─▒yor ve durmadan kavga ├╝retiyor, kimsenin akl─▒na gelmeyecek tahrikler ├╝retiyor ve bunlar─▒ medya arac─▒l─▒─č─▒ ile yedire yedire ├Âzenle servis ediyor. S─▒rf koltuk tak─▒m─▒ y├╝z├╝nden ni┼čan atan ├žiftler ortaya ├ž─▒kar─▒yor. Bir koltu─ču, e┼činden ve evlili─činden daha de─čerli g├Âren tipler do─čuruyor.

Birileri para kazans─▒n diye, ne k├Ât├╝ gidi┼čat!

Vaziyet ortaya ├ž─▒k─▒nca, ├╝zerini kapatacak mahir ├Ârt├╝ler de haz─▒r. ├ľrt├╝ler sayesinde bu ger├žek konu┼čulmuyor, herkes ba┼čka meseleleri problem olarak sak─▒z gibi ├ži─čniyor. Olmayan problem var, olan da yok diye konu┼čulunca uzla┼čma ne m├╝mk├╝n!

Ayn─▒ yanl─▒┼č devam edip gidiyor:

Durum ve imk├óna k├Âr talepler…

Bir e┼či, fakir e┼činden Mercedes isteme noktas─▒na getirenler de, ┼čiddet aleyhtar─▒ g├Âr├╝nmeye kalkmas─▒n!

Onlar y├╝z├╝nden;

Zam├ónede, e┼činin durumunu ve imk├ón─▒n─▒ hi├že sayan istekler ve beklentiler patlad─▒. Hi├ž umursamadan talep ├╝st├╝ne talep. Neredeyse; e┼č, ├žals─▒n getirsin, yeter ki getirsin. Getirmezse; yuh, t├╝h, yaz─▒k!

B├Âyle bir anlay─▒┼č, hangi huzuru temin eder?

Sonra;

Erke─čin bir ger├že─či var, kad─▒n─▒n bir ger├že─či. Ak─▒l, ilim, imk├ón, kapasite, ┼čahsiyet, millet, ortam, huy, zenginlik ve kuvvet itibar─▒yla; her iki taraf da birbirinden farkl─▒. Bu farkl─▒l─▒─č─▒ yok sayarak hareket, neyi ├ž├Âzer?

Hi├žbir ┼čeyi.

├ç├╝nk├╝, imk├óns─▒z olan ┼čeyleri vazife ve prensip h├óline getirmek, evlili─čin y─▒k─▒m dinamiti. Bunlar;

Pusu ayarlar…

Y─▒k─▒m m├╝hendislerinin ortaya att─▒─č─▒ vir├╝slerden biri de bu. E┼člerin birbirini pusuya d├╝┼č├╝rmeye ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒ temin etmek. Bunun i├žin iki taraf─▒ da birbirine kar┼č─▒ k├Âr ve sa─č─▒r h├óle getirmek. Muhatab─▒n vaziyetine duyars─▒zla┼čt─▒rmak.

Adam─▒n yorgun ve bitkin eve geldi─či ├ón─▒ kollay─▒p da tam o imk├óns─▒z anda kad─▒n, tepeye dikiliyor:

ÔÇôHaydi beni dondurma yemeye g├Ât├╝r!

ÔÇôHayli yorgunum.

ÔÇôBana gelince hep yorgunsun zaten.

ÔÇôAl─▒p geleyim, evde yiyelim.

ÔÇôOlmaz!

Ya da kad─▒n─▒n, hasta ve bitkin oldu─ču bir ├ón─▒ kollay─▒p da adam, onun tepesine dikiliyor:

ÔÇôHaydi, ┼čunu ┼čunu yap─▒ver!

ÔÇôBiraz hastay─▒m.

ÔÇôZaten ne zaman bir ┼čey istesem, mutlaka hastas─▒n!

ÔÇôToparlad─▒ktan sonra yapsam olmaz m─▒?

ÔÇôOlmaz.

Tabi├« bu olmaz ifadelerinden sonraki so─čuk tart─▒┼čman─▒n nerelere gidece─či me├žhul. Bazen ├Âyle yerlere gidiyor ki, kavgan─▒n en bel├ól─▒lar─▒ patlak veriyor. ─░┼č, en olmayacak tehlikeli boyutlara var─▒yor. Aile y─▒k─▒m m├╝hendislerinin kasd-─▒ mahs├╗su olan masum g├Âr├╝nt├╝l├╝ talep, iki taraf─▒n da dikkatsizli─či sebebiyle zalim neticelere d├Ân├╝┼č├╝yor.

Bu bak─▒mdan;

G├Âr├╝nt├╝s├╝ ve cil├ós─▒ ne olursa olsun, evlilikte ve ailede pusu ayarlara ve puslu ayarlara kesinlikle; ┬źL├ó!┬╗ demeli. ├ç├╝nk├╝ onlar─▒n hepsi;

Hayale uygun, ger├že─če ayk─▒r─▒…

Evet, bug├╝n aile topra─č─▒na birilerinin dikti─či y─▒─č─▒nla ├žal─▒ var, s├╝sl├╝ ├žal─▒lar var.

Tamam─▒;

Hayalde s─▒ms─▒cak, ger├žekte buz gibi meseleler.

Hepsi;

Hayal itibar─▒yla mant─▒kl─▒, hem de ├žok mant─▒kl─▒; fakat ger├žek itibar─▒yla ise alabildi─čine aptall─▒k.

Ne yaz─▒k ki;

Fark edilmeyince onca g├╝zel g├Âr├╝nen pasla┼čmalar, yans─▒malar, yanl─▒┼člar, iki taraf─▒n da istemedi─či, fakat kontrol de edemedi─či t─▒kan─▒kl─▒klar meydana getiriyor.

Hayal, ger├že─či ifl├ós ettirmenin derdinde; ger├žek de hayale r├óz─▒ olmaman─▒n derdinde, neler ya┼čan─▒yor neler!

Oysa;

Hayale sar─▒l─▒ olan hayal├«, ger├žek hayata sar─▒lan hayat├« k─▒ymet ifade eder.

Ger├žek hayat ne?

Âhiret hayatı.

─░┼čte bu cevap da, d├╝nya hayat─▒ olarak de─či┼čtirilmeye kalk─▒ld─▒─č─▒nda aile yuvas─▒na bir ba┼čka mikrop daha s─▒z─▒yor:

Fed├ók├órl─▒k yerine canavarl─▒k…

─░nsanda iki temel ├Âzellik var:

ÔÇó Fed├ók├órl─▒k

ÔÇó Canavarl─▒k

Biri r├╗hunun ve kalbinin ├Âzelli─či, biri de nefsinin.

G├Ân├╝l, alabildi─čine fed├ók├ór bir yap─▒ i├žindedir. Nefis de alabildi─či canavar ve ac─▒mas─▒z bir yap─▒ i├žinde.

Evlilikler, hayattaki pek ├žok hakikat gibi fed├ók├órl─▒k temelleri ├╝zerinde sa─člam durur. Fakat bug├╝n, evlilikte fed├ók├órl─▒klar art─▒k neredeyse enayilik olarak de─čerlendirildi─činden dolay─▒ nefs├ón├« yakla┼č─▒mlar ├Ân pl├óna ├ž─▒kt─▒. Herkeste ayr─▒ a─č─▒z:

ÔÇôMecbursun!

ÔÇôNiye mecburmu┼čum?

ÔÇô├çoraplar ne h├ólde?

ÔÇôAy bir de ├žorap m─▒!

ÔÇôSenin y├╝z├╝nden.

ÔÇôNe al├óka! As─▒l senin y├╝z├╝nden.

ÔÇôBenim karar─▒m ne olacak?

ÔÇôYa benimki ne olacak?

Uzay─▒p gidiyor.

Hâlbuki Hazret-i Allah ne buyurmakta:

ÔÇťOnun varl─▒─č─▒n─▒n ve birli─činin delillerinden biri de, kendilerine meyledip ├╝lfet edesiniz diye kendi cinsinizden e┼čler yaratmas─▒ ve aran─▒zda bir muhabbet ve ┼čefkat k─▒lmas─▒d─▒r. ┼×├╝phesiz ki, bunda tefekk├╝r eden bir topluluk i├žin nice deliller vard─▒r.ÔÇŁ (er-R├╗m, 21)

Yani;

Ailede temel prensipler;

ÔÇó Meyl, kendi nefsiyle de─čil kar┼č─▒ tarafla ilgilenme,

ÔÇó ├ťlfet / en g├╝zel ┼čekilde samim├« bir ge├žim,

ÔÇó Muhabbet,

ÔÇó ┼×efkat…

Bu il├óh├« ├Âl├ž├╝lerin tam anlam─▒yla ya┼čand─▒─č─▒ hi├žbir ailede, kad─▒n-erkek aras─▒nda asla ┼čiddet olmaz.

Dolay─▒s─▒yla;

Ailelerde ya┼čanan ┼čiddeti kald─▒rman─▒n yeg├óne ├žaresi budur.

Peygamber EfendimizÔÇÖin c├óhiliyye devrini asr-─▒ sa├ódet h├óline getirmesinde ve her t├╝rl├╝ ┼čiddet ve zulm├╝ bertaraf etmesinde de rehberlik etti─či il├óh├« d├╝sturlar, i┼čte bunlard─▒r.

Bu ger├žeklerden hareketle Hazret-i Mevl├ón├ó buyurur:

ÔÇťBel├óy─▒ gidermenin ├žaresi; sitem etmek, zul├╝m etmek de─čildir. Onun ├žaresi affetmektir, ba─č─▒┼člamakt─▒r, kerem etmektir.

Unutmamal─▒ ki;

Arkada┼č─▒ ile ho┼č ge├žinen kimse, dostsuz kalmaz. M├╝┼čterisi ile uzla┼čan t├ócir de ifl├ós etmez. ─░┼čte, dolunay; geceden ├╝rkmedi─či ve karanl─▒klardan ka├žmad─▒─č─▒ i├žindir ki nurland─▒, ─▒┼č─▒k sa├žmaya ba┼člad─▒. Ayn─▒ ┼čekilde g├╝l de, o g├╝zel kokuyu diken ile ho┼č ge├žindi─či i├žin kazand─▒.

Ey insan!

Bu m├ón├óy─▒ anlamay─▒p da gafletinden ├Ât├╝r├╝;

Elinde bir mazlum yaraland─▒, zul├╝m g├Ârd├╝ ise; o zul├╝m cehennemde bir a─ča├ž olur, ondan zakkum meyvesi hus├╗le gelir.

Sen hiddete kap─▒l─▒p, g├Ân├╝ller k─▒rd─▒, g├Ân├╝llere ate┼č d├╝┼č├╝rd├╝ isen; o ate┼č, cehennem ate┼činin mayas─▒ olur.

Senin ├Âfke ate┼čin, bu d├╝nyada insan yakard─▒. Ondan do─čan cehennem ate┼či de, orada seni yakar, yand─▒r─▒r.

Senin hiddet ate┼čin; burada, insanlara kastederdi. Ondan do─čan cehennem ate┼či de; orada yine insana, yani sana sald─▒racakt─▒r.

D├╝nyada hiddete kap─▒ld─▒─č─▒n zaman, a─čz─▒ndan ├ž─▒kan y─▒lan ve akrep gibi insan sokan s├Âzlerin; orada y─▒lan ve akrep olup seni ci─čerinden yakalayacakt─▒r.

Hiddet ve k─▒zg─▒nl─▒─č─▒n; cehennem ate┼činin tohumudur, mayas─▒d─▒r. Akl─▒n─▒ ba┼č─▒na al da, o hiddet ate┼čini s├Ând├╝r. ├ç├╝nk├╝ o ate┼č, senin i├žin bir tuzakt─▒r.ÔÇŁ

Riv├óyete g├Âre Hazret-i Musa Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖa sordu:

ÔÇťÔÇôY├ó Rabb├«, SenÔÇÖin yan─▒nda en az├«z kulun kimdir?ÔÇŁ

Cenâb-ı Hak buyurdu:

ÔÇťÔÇô─░ntikama g├╝c├╝ yeterken hasm─▒n─▒ affeden kimse.ÔÇŁ

Bu k─▒vamda bir hayat─▒n yeg├óne rehberi, elbette ki Hazret-i Peygamber Efendimiz. Ved├ó HutbesiÔÇÖnde OÔÇÖnun iki tarafl─▒ beyan etti─či denge, ri├óyet edildi─či takdirde ailelerin iki d├╝nyas─▒n─▒ da cennet edecek temel ├Âl├ž├╝:

Ey nâs! Riâyet edin hakkına kadınların,
Sevgi ve ┼čefkat ile onlara ho┼č davran─▒n!
Benim size tavsiyem kad─▒nlar─▒n hakk─▒nda,
AllahÔÇÖtan korkman─▒zd─▒r, bu bir ferm├ón-─▒ Hud├ó;
Siz Allah emâneti aldınız kadınları,
Allah ad─▒na hel├ól edindiniz onlar─▒…
Hak kat─▒nda sizlerin kad─▒nlarda hakk─▒ var,
Kad─▒nlar─▒n da sizde hakk─▒ vard─▒r ├ó┼čik├ór!
Hakkınızdır; onların ihânet etmemesi,
Aile ┼čerefini ele ├ži─čnetmemesi…
Onların da hakları; her türlü ihtiyâcı,
Giderip etmenizdir ba┼člar─▒n─▒z─▒n t├óc─▒…
Bir kad─▒n, kocas─▒n─▒n mal─▒n─▒ -├žok veya az-
─░zinsiz ba┼čkas─▒na verirse hel├ól olmaz!
Hizmet├žilerinize gelince… Kanat gerin,
Kendi yedi─činizden, giydi─činizden verin!
Aff─▒ m├╝mk├╝n olmayan bir hata yaparlarsa,
Ayırın yanınızdan güzellikle, hulâsa;
Asla cefâ etmeyin, sizi bu eyler ulu,
Hatal─▒ da olsalar, onlar da Allah kulu…

(Nazmen terc. Seyrî)

├ľzetle;

Olmal─▒ harc─▒ sa─člam, baba evin dire─či,
Olmal─▒ s─▒ms─▒cak g├╝l, anne evin y├╝re─či… (Seyr├«)

O zaman;

┼×iddetin tozu bile kalmaz.

Fakat hayat, Hazret-i PeygamberÔÇÖin rehberli─čine ters kurulur, ters ya┼čan─▒rsa, o takdirde kad─▒n ve erkek aras─▒ndaki meseleleri ger├žek├ži bir ┼čekilde ├ž├Âzmek, imk├óns─▒z h├óle gelir. S├Âz, Mevl├ón├óÔÇÖn─▒n ┼ču hik├óyesine d├╝┼čer:

Usta bir berber varm─▒┼č. Bir g├╝n d├╝kk├ón─▒na k─▒r sa├žl─▒ bir adam, ko┼ča ko┼ča gelmi┼č ve demi┼č ki:

ÔÇôYi─čidim, sakal─▒mdaki a─čarm─▒┼č k─▒llar─▒ tek tek yoluver! Sadece siyahlar kals─▒n. Yeni evlendim de.

Berber, bakm─▒┼č olacak gibi de─čil. Usturay─▒ ald─▒─č─▒ gibi b├╝t├╝n sakallar─▒ adam─▒n ├Ân├╝ne d├Âk├╝vermi┼č:

ÔÇôEfendi, benim i┼čim ├ž─▒kt─▒. Bir zahmet a─čarm─▒┼č k─▒llar─▒n─▒ sen ay─▒kla!

Yani;

Kad─▒n olsun, erkek olsun, bu f├ón├« hayat─▒, i├žinden ├ž─▒k─▒lmaz bir h├óle getirmemek i├žin tek ├žare:

OÔÇÖnun rehberli─či.

Do─čru bir merhamet i├žin bu ┼čart.

┼×efkat i├žin, ad├ólet i├žin, ba─č─▒┼člamak ve ba─č─▒┼članmak i├žin; hayat─▒m─▒za OÔÇÖnun rehberli─či gerek.

Ger├žek bir hak-hukuk i├žin, OÔÇÖnun nefesi gerek.

Y├╝zlerin g├╝lmesi, ├Âzlerin muhabbetle co┼čmas─▒ i├žin; OÔÇÖnun habibli─či gerek.

Hastal─▒klar─▒n bitmesi, sanc─▒lar─▒n dinmesi i├žin; OÔÇÖnun tabipli─či gerek.

Sokaklar─▒n ve caddelerin cennete ├ž─▒kmas─▒ i├žin, OÔÇÖnun k─▒lavuzlu─ču gerek.

D├╝┼čmanl─▒k ve kavgalar─▒n dost ayar─▒ ile sulh u s├╝k├╗n bulmas─▒ i├žin, OÔÇÖnun karde┼čli─či gerek.

Faz├«letler medeniyetinin yeniden ya┼čanmas─▒, y├╝ce hislerle ruhlar─▒n ebed├« canl─▒l─▒─ča eri┼čmesi i├žin; OÔÇÖnun can diriltici iksiri gerek.

Evlerin, ailelerin, ├žoluk-├žocu─čun, yetimlerin, gariplerin huzura eri┼čmesi i├žin; OÔÇÖnun hayat─▒, hayat─▒m─▒z olmal─▒.

Evl├ótlar ve e┼člerin, g├Âz n├╗ru olmas─▒ i├žin; nazarlar─▒m─▒z, OÔÇÖnun bak─▒┼č─▒yla bulu┼čmal─▒.

Modern c├óhiliyye batakl─▒klar─▒nda bo─čulmamak i├žin, OÔÇÖnun kurtulu┼č gemisine binilmeli.

D├╝n oldu─ču gibi, bug├╝n de insanl─▒k;

OÔÇÖna ko┼čtuk├ža, OÔÇÖnun rehberli─čine s─▒─č─▒nd─▒k├ža, OÔÇÖnun hayat─▒n─▒ ├Ârnek ald─▒k├ža, ebed├« az├«z olacak.

Cef├ólar ┼čif├óya,

Çileler safâya,

┼×iddetler, rahmete d├Ân├╝┼čecek.