JAPONLAR, HANG─░ ├ťMMETTEN?

Asım UÇAROK

11 Mart 2011 g├╝n├╝, JaponyaÔÇÖda tarihin bilinen en b├╝y├╝k depremlerinden biri ya┼čand─▒. Depremin ard─▒ndan tsunami, ard─▒ndan n├╝kleer reakt├Ârlerden birinden ba┼člayan radyasyon s─▒z─▒nt─▒s─▒yla Japonlar; Ba┼čbakanlar─▒n─▒n deyimiyle, II. D├╝nya HarbiÔÇÖnden bu yana tarihlerinin en zorlu g├╝nlerini ya┼č─▒yorlar.

├ťlkemiz de, Japonya kadar deh┼četli olmasa da ├Ânemli bir fay hatt─▒nda bulunuyor. 99 depreminden sonra ┬źDeprem Dede┬╗nin bize ├Â─čretti─či ┼ču olmu┼čtu:

ÔÇťDepremle ya┼čamaya al─▒┼čaca─č─▒z.ÔÇŁ

Yani ona tedbir alaca─č─▒z. Misal ise Japonya idi. ─░leri teknoloji, tedbir, disiplin, d├╝r├╝stl├╝k… Depremi alt etmi┼č bir ├╝lke idi Japonya!..

Fakat 2011 MartÔÇÖ─▒ndan sonra bunlar─▒ s├Âylemek zor. Evet, tedbir ve disiplinleri olmasa belki ├╝lke, bug├╝n ya┼čad─▒─č─▒n─▒n y├╝z kat─▒ s─▒k─▒nt─▒ ya┼čard─▒. Fakat deprem alt olmuyordu, hesaplar tutmuyordu. 8 ┼čiddetinde hesaplay─▒p kurdu─čun tedbiri; 9 ┼čiddetindeki takdir, k├ó─č─▒ttan kuleler gibi da─č─▒t─▒yordu.

Japonlar; belki kad├«m d├╝┼čman─▒m─▒z ├çinÔÇÖin d├╝┼čman─▒ olduklar─▒ndan, bize dost ve s─▒cak gelirler. ─░┼čin asl─▒ bunda, ┼čarkl─▒l─▒─č─▒n yan─▒nda hayli uza─č─▒m─▒zda olmalar─▒n─▒n da katk─▒s─▒ olsa gerek. Zaman GazetesiÔÇÖnden Kerim BALCIÔÇÖn─▒n da yazd─▒─č─▒ gibi; Japonya, ├Ârf ve ├ódetlerini, geleneklerini terk etmeksizin bat─▒n─▒n teknolojisini, geli┼čmesini alman─▒n timsaliydi. Mehmed ├ékif, Safah├ótÔÇÖ─▒nda; Japonlar─▒ ─░sl├ómÔÇÖ─▒n ahl├ók─▒n─▒ ya┼čayan, bir eksi─či tevhid kalm─▒┼č bulunan bir millet olarak tavsif ediyordu.1

Fakat zaman onlar─▒ da bozdu. Japonlar, bug├╝n bat─▒ k├╝lt├╝r├╝n├╝n hegemonyas─▒nda erimi┼č vaziyetteler. II. D├╝nya HarbiÔÇÖnin ma─čl├╗plar─▒ aras─▒ndaki bu millet, ─░bn-i HaldunÔÇÖun tespit etti─či kanunun d─▒┼č─▒nda kalamad─▒:

ÔÇťMa─čl├╗plar, galipleri taklit eder.ÔÇŁ

Bizim, Japonlara olan muhabbetimiz; dar g├╝nlerinde onlara yard─▒m g├Ât├╝rmek, onlar i├žin ├╝z├╝lmek noktas─▒nda da tez├óh├╝r etti.

Bu minvalde 15 Mart 2011 tarihli Yeni ┼×afak gazetesinde, Prof. Dr. Osman ├ľZSOY imzal─▒ bir makale yay─▒mland─▒. Yaz─▒; yazar─▒n depremi takip eden Cuma namaz─▒nda, hutbe veya vaazda Japonlar i├žin bir du├ó c├╝mlesi bekledi─či, fakat hayal k─▒r─▒kl─▒─č─▒na u─črad─▒─č─▒ ile ba┼čl─▒yordu. Sonra du├ón─▒n gayrim├╝slimlere de edilebilece─či, m├╝sl├╝man─▒n ┼čefkat boyutu vurguland─▒ktan sonra yazar; g├Âr├╝┼člerini desteklemek i├žin garip bir misal veriyordu: Salli-b├órik du├ólar─▒…

Yazara g├Âre bu du├ón─▒n me├óli ┼č├Âyle idi:

ÔÇťAll├óhÔÇÖ─▒m! MuhammedÔÇÖe ve MuhammedÔÇÖin ├╝mmetine rahmet eyle; ┼čerefini y├╝celt. ─░brahimÔÇÖe ve ─░brahimÔÇÖin ├╝mmetine rahmet etti─čin gibi.ÔÇŁ

Arkas─▒ndan ┼č├Âyle de bir yorum eklemi┼č yazar:

ÔÇťHazret-i ─░brahimÔÇÖin M├╗sev├«lik, H─▒ristiyanl─▒k ve M├╝sl├╝manl─▒k gibi ├╝├ž sem├óv├« d├«nin atas─▒ oldu─ču d├╝┼č├╝n├╝l├╝rse; namazda yapt─▒─č─▒m─▒z bu du├óda, di─čer din mensuplar─▒ i├žin de rahmet diledi─čimiz g├Âr├╝l├╝r.ÔÇŁ

Birincisi, du├óya verilen meal yanl─▒┼č. O du├óda Efendimiz ve ├óline du├ó ediyoruz; ├╝mmetine de─čil. ├él, aile demektir ve Peygamber EfendimizÔÇÖin ├óli, ehl-i beyti ve onlara takv├ó ile t├ób├« olanlard─▒r. Yani kan ba─č─▒ ve hakik├« inan├ž ba─č─▒ ile ┬ź├ól┬╗ olunur. ├ťmmetin ┬ź├ól┬╗ i├žine d├óhil olaca─č─▒ d├╝┼č├╝n├╝lse bile, bu sadece muttak├« olanlar─▒ ih├óta eder.

─░kincisi, Hazret-i ─░brahimÔÇÖe ve ├╝mmetine du├ó etmiyoruz. Hazret-i ─░brahim ve ├ólini misal g├Âsteriyoruz. Tarihte Hazret-i ─░brahim ve z├╝rriyetinin; n├╝b├╝vvet, ilim, hikmet ve hizmet yolunda All├óhÔÇÖ─▒n se├žti─či, se├žkin bir z├╝mre olduklar─▒ g├Âr├╝l├╝r. Buna at─▒fta bulunarak, Efendimiz ve ├óli i├žin b├Âyle bir rahmet ve bereket tecell├«si niyaz ediyoruz.

├ť├ž├╝nc├╝s├╝, yazar─▒n ├╝mmet kavram─▒ konusunda kafas─▒ kar─▒┼č─▒k g├Âr├╝n├╝yor:

├ľnce, Hazret-i ─░brahimÔÇÖin soyundan gelen herkesi onun ├╝mmeti yap─▒yor. Etmedi─čimiz du├óya, katmad─▒─č─▒m─▒z bir├žok grubu kat─▒yor:

Bug├╝nk├╝ H─▒ristiyanlar; Hazret-i ─░brahimÔÇÖin mi, Hazret-i ─░saÔÇÖn─▒n m─▒ yoksa Hazret-i Muhammed -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin mi ├╝mmetidir?

Yahudilik ve H─▒ristiyanl─▒─č─▒, Hazret-i ─░brahim ile al├ókaland─▒rmak KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim taraf─▒ndan tenkit edilen bir husustur:

ÔÇťEy ehl-i kitap! ─░brahim hakk─▒nda ni├žin ├žeki┼čirsiniz? H├ólbuki Tevrat ve ─░ncil, kesinlikle ondan sonra indirildi. Siz hi├ž d├╝┼č├╝nmez misiniz?ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 65)

ÔÇť─░brahim, ne yahudi, ne de h─▒ristiyan idi; fakat o, All├óhÔÇÖ─▒ bir tan─▒yan dosdo─čru bir m├╝sl├╝man idi; m├╝┼čriklerden de de─čildi.ÔÇŁ (├él-i ─░mr├ón, 67)

├ťmmet geni┼č anlamda, bir peygamberin g├Ânderildi─či kavim. Dar anlamda da o peygamberin davetine ic├óbet eden, m├╝ÔÇÖminler… Din bozulduktan, neshedildikten, ba┼čka bir peygamber geldikten sonra h├ól├ó, hatal─▒ takip├žilerini o peygamberin ├╝mmeti g├Ârmek do─čru mu?

Efendimiz, b├╝t├╝n insanl─▒─ča g├Ânderildi. Bug├╝n iki milyara yak─▒n m├╝sl├╝man, EfendimizÔÇÖin dar m├ón├óda ├╝mmeti ise, asr-─▒ sa├ódetten k─▒y├ómete kadar b├╝t├╝n insanl─▒k da EfendimizÔÇÖin geni┼č m├ón├óda ├╝mmetidir.

Asl─▒nda say─▒n ├ľzsoyÔÇÖun derdi, Japonlar─▒n i├žinde bulunduklar─▒ fel├óketten kurtulmalar─▒ i├žin bizim de du├ó edebilece─čimiz konusunu temellendirmek imi┼č; fakat yanl─▒┼č misal, yanl─▒┼č anlay─▒┼člar─▒ beraberinde getirmi┼č. Mesel├ó ┼ču ifadeler:

ÔÇťHepimiz All├óhÔÇÖ─▒n kullar─▒y─▒z. Yok ayr─▒m─▒z gayr─▒m─▒z.ÔÇŁ

Salli-b├órik du├ólar─▒ndan ├Ânce okunan tahiyyatta, EfendimizÔÇÖin sel├óm─▒, sadece s├ólih kullar ad─▒na ald─▒─č─▒na dikkat edelim. Salli-b├órik du├ólar─▒ndan sonra okunan du├ólarda da, ma─čfiret niyaz─▒n─▒n, ┬źm├╝ÔÇÖminler┬╗ ile kay─▒tl─▒ oldu─čunu g├Ârebiliriz. Demek ki ayr─▒m─▒z gayr─▒m─▒z var. Du├óda bile…

├ç├╝nk├╝ du├ó da ├že┼čit ├že┼čit…

E─čer d├╝nyada meydana gelen bir fel├óketten kurtulmalar─▒ s├Âz konusuysa, elbette inan├žs─▒z ki┼čilere de du├ó edilebilir. YaradanÔÇÖ─▒n nazar─▒yla yarat─▒lm─▒┼ča ┼čefkat nazar─▒ bunu gerektirir.

Fakat felâket uhrevî ise duâ ikiye ayrılır:

Hidâyetlerine duâ ederek, nihayetinde bizler gibi olmalarını arzu etmek. Bunda da bir sıkıntı yok.

Fakat mevcut dinlerinde kald─▒klar─▒ ve inan├žs─▒z olarak ├Âld├╝kleri h├ólde, uhrev├« kurtulu┼člar─▒na niyaz etmek do─čru de─čil… All├óhÔÇÖ─▒n ├Ân├╝ne ge├žmeye kalkmak do─čru de─čil…

ÔÇťCehennem ehli olduklar─▒ a├ž─▒k├ža kendilerine belli olduktan sonra, -yak─▒nlar─▒ da olsalar- All├óhÔÇÖa ortak ko┼čanlar i├žin af dilemek ne PeygamberÔÇÖe yara┼č─▒r, ne de m├╝ÔÇÖminlere.ÔÇŁ (et-Tevbe, 113)

Bu, kalpte ┬źhubb fill├óh ve bu─čz fill├óh┬╗ ayarlar─▒n─▒n oturmas─▒ i├žin gerekli… Hazret-i ─░brahim bu konuda da bize misal:

ÔÇť─░brahimÔÇÖin babas─▒ i├žin af dilemesi, sadece ona verdi─či s├Âzden dolay─▒ idi. Ne var ki; onun All├óhÔÇÖ─▒n d├╝┼čman─▒ oldu─ču kendisine belli olunca, ondan uzakla┼čt─▒. ┼×├╝phesiz ki ─░brahim ├žok yumu┼čak huylu ve pek sab─▒rl─▒ idi.ÔÇŁ (et-Tevbe, 114)

├ťmmet kavram─▒n─▒n dar m├ón├ós─▒nda, bu ┼čuuru kazand─▒rmak gizli… ┬źBizlik┬╗ ┼čuurunu saf d─▒┼č─▒ edemeyiz. Zaten hid├óyet du├ós─▒yla herkesi ┬źbiz┬╗e kat─▒lmaya davet ediyoruz. Fakat ┬źbiz┬╗ olmayanlara ┼čefkat besleyelim derken; muhabbet besleyip, kalbimizin ayarlar─▒n─▒ bozmamal─▒y─▒z.

Unutmayal─▒m ki, namaz gibi All├óhÔÇÖa m├╝l├ókat olan bir ib├ódet; s─▒rf g├╝ne┼če tap─▒nanlara benzememek i├žin g├╝ne┼čin do─ču┼č, zeval ve bat─▒┼č saatlerinde mekruh bir davran─▒┼č h├óline gelmektedir.

Son olarak, bir diyalog propagandas─▒ndan ibaret olan ─░brahim├« dinler tabirine bir alternatif sunal─▒m da Japonlar da d─▒┼čar─▒da kalmas─▒n. Madem karde┼člik l├óz─▒m, ┬źYok birbirimizden fark─▒m─▒z┬╗ diyece─čiz. O zaman, b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒ ├édem├« dinler havuzunda bir ve beraber g├Ârebiliriz (!).

Neyse ertesi hafta Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒, Cuma hutbesinin sonunda, deprem fel├óketinden al─▒nacak ders ve ibretlerin zikredildi─či, Japon halk─▒n─▒n ac─▒s─▒n─▒n payla┼č─▒ld─▒─č─▒n─▒ bildiren bir ba┼čsa─čl─▒─č─▒ notu ekledi. Notta tek du├ó ┼ču son c├╝mle idi:

ÔÇťMevl├óÔÇÖm─▒z─▒n t├╝m insanl─▒─č─▒ bu t├╝r fel├óketlerden korumas─▒n─▒ niyaz ediyoruz.ÔÇŁ

├ém├«n…

Rabbimiz, ├╝mmet-i MuhammedÔÇÖin gayr-i ic├óbet taraf─▒nda kalan b├╝t├╝n insanl─▒─ča hid├óyet nasip eylesin. As─▒l fel├óket olan, ├óhiret bedbahtl─▒─č─▒ndan, Fahr-i K├óin├ót EfendimizÔÇÖe ittib├ó ile muhafaza buyursun.
___________________________

1 Kerim Balc─▒, ÔÇťEy ate┼č Japonlar─▒m─▒za so─čuk ve selametli ol!ÔÇŁ Zaman Gazetesi,18 Mart 2011.