TEMİZLİK: ÎMÂNIN TAMAMI

Mustafa K├ť├ç├ťKA┼×CI tali@yuzaki.com

Ge├žti─čimiz g├╝nlerde, denizlerde iki b├╝y├╝k kirlilik ya┼čand─▒.

Biri madd├« kirlilik…

BP ┼čirketine ait Meksika K├ÂrfeziÔÇÖndeki petrol ├ž─▒karma pl├ótformunda patlama oldu. Denize her g├╝n binlerce ton petrol├╝n s─▒zd─▒─č─▒ kaza, 190 kilometrelik sahil ┼čeridini de kirletti.

Mahl├╗kata eziyet…

B├Âlge insan─▒na a├žl─▒k…

Dalga dalga b├╝t├╝n insanl─▒─ča zarar…

Kaza bu, elden ne gelir denilemiyor; ├ž├╝nk├╝ daha ├žabuk ve daha ├žok kazanmak i├žin ihmaller yap─▒ld─▒─č─▒ tespit edilmi┼č.

Yani kirli kazan├ž…

─░kinci kirlilik AkdenizÔÇÖde ya┼čand─▒. ─░nsanl─▒─č─▒n kanayan vicdan─▒n─▒ temsil eden, i├žinde ├že┼čitli milletlerden y├╝zlerce yard─▒m g├Ân├╝ll├╝s├╝n├╝n oldu─ču; GazzeÔÇÖye, a├ž, muhta├ž ve abluka alt─▒ndaki GazzeÔÇÖye insan├« yard─▒m g├Ât├╝ren Mavi Marmara gemisine, a├ž─▒k denizlerde korsanca sald─▒r─▒ld─▒.

Herkesin vicdan─▒n─▒ kendi vicdanlar─▒ gibi kara ve kirli zannedenler;

┬źNe belli yard─▒m g├Ât├╝rd├╝─č├╝n├╝z?┬╗ dediler.

┬źHay─▒r!┬╗ dediler,

┬źDur!┬╗ dediler.

Sonunda;

┬źVur!┬╗ dediler.

Ard─▒ndan ba┼čka kirlilikler ya┼čand─▒. Bilgi kirlili─či… Rezil bir propaganda…

Ard─▒ndan d├╝nyaya bar─▒┼č getirmek isteyen T├╝rkiyeÔÇÖnin ba─čr─▒nda, bar─▒┼č d├╝┼čman─▒ kirli ellerin devreye giri┼či…

Karalar─▒n durumu da denizlerden farkl─▒ de─čil…

Bir ├óyet-i ker├«me; karada ve denizde insanlar─▒n yapt─▒klar─▒ sebebiyle fesad─▒n, bozulman─▒n, koku┼čman─▒n ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒ bildiriyor.

Son devrin fark─▒; art─▒k kirin, pas─▒n, nec├ósetin temizlik malzemesi gibi takdim edilmesinde…

Her devirde insan ve problemleri vard─▒. L├╗t kavminde ┼čehv├ón├«si, MedyenÔÇÖde kazanc─▒ kirleteni, Ad ve Sem├╗dÔÇÖda vicdanlar─▒ karartan─▒ zuhur etmi┼č ve il├óh├« temizlik operasyonlar─▒yla yery├╝z├╝ temizlenmi┼čti. Rahmet Peygamberi devrinde ise toplu temizlik, toplu hel├ók yok… All├óhÔÇÖ─▒n ┼čahitleri olan m├╝ÔÇÖminler, b├╝t├╝n insanl─▒─ča her y├Ân├╝yle temizli─či anlatmal─▒, kalplere hitap ederek insanl─▒─č─▒ her t├╝rl├╝ kirin, bal├ž─▒─č─▒n i├žinden ├žekip almal─▒.

Temizlik de kirlilik de ├že┼čit ├že┼čit…

Z├óhir├«si var…

H├╝km├«si var…

M├ónev├«si var…

Vicd├ón├«si var…

Ahl├ók├«si var…

Nesep temizli─či var, edep temizli─či var, namus temizli─či var…

┬źTemizlik ├«mandand─▒r.┬╗ ┼×├Âhret bulmu┼č bir had├«s-i ┼čerif…

Sened a├ž─▒s─▒ndan daha g├╝├žl├╝ bir ba┼čka hadis de ┼č├Âyle s├Âyl├╝yor ayn─▒ hakikati:

┬źTemizlik ├«m├ón─▒n yar─▒s─▒d─▒r.┬╗

B├╝t├╝n y├Ânleriyle d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m├╝zde, temizlik ├«m├ón─▒n tamam─▒d─▒r demek de m├╝mk├╝n. Had├«s-i ┼čerifte ├«m├ón─▒n yar─▒s─▒d─▒r buyurulan temizlik, madd├« temizlik. Di─čer yar─▒s─▒ da m├ónev├«…

Hakikaten, bir kimse m├╝sl├╝man oldu─čunda ba┼člar temizlik ile irtibat─▒…

Hid├óyete eren, ilk ├Ânce bir gus├╝l al─▒r… ─░sl├óm yani m├╝sl├╝man olmak ge├žmi┼čin b├╝t├╝n kirini p├«r ├╝ p├ók eder. Gus├╝l de onun bir i┼čareti… Sonra hangi beden├« ib├ódete giri┼čse gus├╝l ve abdest, ilk ┼čartt─▒r. Namaz, k─▒r├óat, tavaf…

Asl─▒nda abdest de gus├╝l de h├╝km├« temizlik ile ilgili…

─░┼čin bir de fiil├«-madd├« temizlik y├Ân├╝ var. Nec├ósetten tah├óret denilen bu esasla insan; v├╝cudunun, elbisesinin ve mek├ón─▒n─▒n, kan, irin, idrar ve benzeri necis -kirli ┼čeylerden- temiz olmas─▒na da ├ózam├« gayret edecek…

Fizyolojisi itibar─▒yla ├žok benzese de insan─▒ hayvandan ay─▒ran en ├Ânemli ├Âzelliklerden biri temizlik…

D├«nimiz temizlik d├«ni olsa da tel├ókk├«lerdeki donukluk, ├ódetle┼čme neticesinde, i┼čin ├Âz├╝ unutulabiliyor. Be┼č vakit abdest al─▒p namaz k─▒lan bir m├╝ÔÇÖmin, ter kokmaman─▒n da d├«nin bir gere─či oldu─čuna dikkat etmeyebiliyor.

Atletine, patlam─▒┼č bir sivilceden bula┼čan ufak bir kan─▒, hakl─▒ olarak dert edinen m├╝ÔÇÖmin sanayici; l├ó─č─▒ma, oradan en yak─▒n su kayna─č─▒na ak─▒tt─▒─č─▒ asitlerden dolay─▒ endi┼če duymayabiliyor.

H├╝km├« temizli─če hakl─▒ olarak verilen ├Ânem, z├óhir├« temizli─če de m├ónev├« temizli─če de yans─▒t─▒lmal─▒…

Yani abdestsiz yere basmayan, fakat ne kalbinin temizli─čine ne de g├Âmlek yakas─▒n─▒n temizli─čine dikkat etmeyen bir dindar… D├«ni dar m─▒ demeli yoksa…

H├ólbuki bilhassa temizlikte titizlik artt─▒k├ža ne derin ve ince noktalar, ne y├╝ksek hass├ósiyetler ├Âne ├ž─▒kacak… Mesel├ó ├Âyle hassas insanlar var ki, d─▒┼čar─▒dan yiyecek sat─▒n almak durumunda kald─▒klar─▒nda, a├žlar─▒n, muhta├žlar─▒n hasret dolu nazarlar─▒yla m├ónen lekelenmeyen g─▒dalar ar─▒yorlar.

Zek├ót mal─▒n kiri… Bu kirlilik sahibi i├žin… Yani mal─▒n i├žinde kal─▒rsa kir oluyor, ├ž─▒kar─▒l─▒r hak sahibine verilirse ecir oluyor.

Dindar olmak yerine d├«ni dar olursak, sadece ├ódet h├óline getirdi─čimiz temizlik noktalar─▒na e─čilip gerisine uzak kalm─▒┼č oluyoruz. Bunun u├ž bir mis├ólini, HollandaÔÇÖya din g├Ârevlisi olarak giden bir hocamdan dinlemi┼čtim. HollandaÔÇÖda ya┼čayan ve maalesef oran─▒n gayr-i ahl├ók├« ortam─▒na kap─▒lan bir gurbet├žimiz;

┼×ec├óat arz ederken merd-i k─▒bt├« sirkatin s├Âyler

fehv├ós─▒nca d├«n├« mevzularda ne kadar gayretke┼č oldu─čunu g├Âstermek i├žin ba┼č─▒ndan ge├žen bir h├ódiseyi anlatm─▒┼č:

Gurbet├žimiz, kolunun bir sebepten al├ž─▒da oldu─ču bir g├╝n; bir yabanc─▒ kad─▒n─▒n gayr-i ahl├ók├« davetiyle kar┼č─▒la┼č─▒r. Normalde; ┬źHay─▒r!┬╗ demeyecekken, kolunun al├ž─▒da olmas─▒ndan dolay─▒, gus├╝l alamayaca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nerek, reddeder! Gus├╝l alamayaca─č─▒m diye zin├óy─▒ terk eden, garip bir anlay─▒┼č…

Temizlik anlay─▒┼č─▒nda anlay─▒┼č─▒ daraltmamak gerekti─činin bir ba┼čka mis├óli bir Allah dostunun vicd├ón─▒nda ┼č├Âyle yank─▒lan─▒yor:

Yolda kar┼č─▒s─▒na ├ž─▒kan bir k├Âpe─čin salyas─▒ndan korunmak i├žin elbisesinin ete─čini toplay─▒nca; k├Âpe─čin lis├ón-─▒ h├óli kendisine ┼č├Âyle seslenir:

ÔÇťEy B├óyezid! Benim salyam─▒n de─čdi─či ete─čin bir kova su ile temizlenir. Fakat o ete─čini toplarken sergiledi─čin kibri, gururu yedi derya temizleyemez!ÔÇŁ

B├óyez├«dÔÇÖin kalbinde yok o kirler… Ama d├╝┼č├╝ncesi bile hat─▒r─▒ kirletmesin diye titizleniyorlar. Asl─▒nda bize ├Ârnek oluyorlar. T─▒pk─▒ EfendimizÔÇÖin du├ós─▒ndaki gibi;

ÔÇťAll├óh├╝mme tahhir kalb├« mineÔÇÖn-nif├ók…

Ve amel├« mineÔÇÖr-riy├ó…

Ve lis├ón├« mineÔÇÖl-kezib,

Ve ayn├« mineÔÇÖl-h─▒y├óneh…ÔÇŁ

Mescid-i Nebev├« imamlar─▒ndan Salah B├╝deyrÔÇÖin samim├« bir h├╝z├╝nle titreyen sesiyle, Vitir du├ós─▒nda duydum bu niyaz─▒… Sonra nebev├« bir du├ó oldu─čunu ├Â─črendim;

ÔÇťAll├óhÔÇÖ─▒m; kalbimi nifaktan, amelimi riy├ódan, g├Âsteri┼čten; dilimi yalandan ve g├Âzlerimi de h├óince bak─▒┼člardan temizle…ÔÇŁ

Demek ki her ┼čey kirleniyor…

Y├╝rek, bir p─▒ht─▒yla kirlendi─činde damarlar─▒ t─▒kan─▒p sahibine nas─▒l bir kriz ya┼čat─▒yor, hatt├ó bazen ya┼čatm─▒yor ├Âld├╝r├╝yorsa; m├ónev├« kalbimiz de g├Âr├╝nmez p─▒ht─▒larla kirlendi─činde kalb├« ├Âl├╝m ger├žekle┼čiyor…

Sineklerin g├Âzle g├Âr├╝nmez mikroplar─▒ ta┼č─▒d─▒─č─▒ gibi, ┼čeytanlar ve ins├« ┼čeytanlar da b├Âyle kirleri yay─▒yor.

Kalbin kirleri… Nifak… Haset… Kin…

Davran─▒┼člar, fiiller, hareketler niyetlere bula┼čan riy├ó lekesiyle kirleniyor.

Lisan, yalanla, g─▒ybetle, ├žeki┼čtirmeyle kirleniyor.

Kulaklar b├Âyle kirli dillerin, k├╝rek k├╝rek bo┼čaltt─▒─č─▒ nec├ósetle l├ó─č─▒m ├žukuruna d├Ân├╝yor.

G├Âzler, harama, bak─▒lmamas─▒ gerekene bakmakla ve kinle, nefretle, hasetle bakmakla kirleniyor.

O g├Âzlerin kanal kanal kalbe ta┼č─▒d─▒─č─▒ da ancak kanalizasyon suyu oluyor.

─░┼č, kalbi temiz tutmakta…

Kalb-i sel├«m ile Rabbe varmakta…

Çünkü;

Temizlik, ├«m├ón─▒n tamam─▒…