NEYİN ÇİLESİNİ ÇEKİYORUZ?

M. Ali E┼×MEL─░ seyri@seyri.com seyri@yuzaki.com

Ya┼čl─▒ bir adam, g├Âsteri┼čli evinin balkonunda derin bir nefes alarak koltu─čuna yasland─▒. Derin bir nefes alm─▒┼čt─▒, ama bu nefes titrek bir nefesti art─▒k. Son teneff├╝s├╝n nefesleriydi. Belki birka├ž g├╝n i├žinde say─▒lar─▒ t├╝kenecekti. Fark─▒ndayd─▒. D├╝┼č├╝nceli bir h├ólde o─čluna d├Ând├╝:

ÔÇôEvl├ód─▒m, art─▒k demir almak zaman─▒ geldi.

ÔÇô├ľyle deme, babac─▒─č─▒m, Allah gecinden versin!

ÔÇôGer├žek bu, evl├ód─▒m.

ÔÇôAma…

ÔÇô─░nsan kendini bilir. Nefesimin bitmez sand─▒─č─▒m say─▒lar─▒, iyice azald─▒. Bunu hissediyorum. Herh├ólde birka├ž g├╝ne tamamen bitmi┼č olacak…

ÔÇôGayb─▒ Allah bilir babac─▒─č─▒m, ├Âyle deme.

ÔÇôElbette Allah bilir; ama g├Ârm├╝yor musun, her ┼čeyle ├Âl├╝m├╝n gayb─▒n─▒ bize mal├╗m h├óle getiriyor ve sonra da ├žekip al─▒yor? Bunu, zinde zamanlar─▒mda hep s├Âylerlerdi de bir t├╝rl├╝ anlamazd─▒m. ┼×imdi ├žok iyi anl─▒yorum. Ke┼čke daha ├Ânce anlayabilseydim…

Ya┼čl─▒ adam, tekrar zorlanarak derin bir nefes daha almaya ├žal─▒┼čt─▒:

ÔÇôBaksana nefes almak bile yoruyor. Nefes, adam─▒ yorar m─▒? Yormaz ama, yoruyor i┼čte. Son t├╝keni┼č nefesleri olunca ├Âyle yoruyor ki, anlatamam. Normalde hayat veren ve rahatlatan nefes, ┼ču anda hayat bitiren ve ter d├Âkt├╝ren bir sanc─▒ gibi. Hele en sonuncusu ├žok daha zormu┼č. Acaba nas─▒l olacak bilemiyorum…

ÔÇôBabac─▒─č─▒m, herkes i├žin zor de─čil diyorlar.

ÔÇô├ľyle ama, onlar ├óhiret ├žilesini tam ├žekenler i├žin. Ge├ž anlad─▒─č─▒mdan, o ├žileyi ├žekemedim.

Ya┼čl─▒ adam, konu┼čmas─▒na ara verdi biraz. Dinlendi. Sonra alabildi─čine uzanan ├žiftli─čine uzun uzun bakt─▒. Sonra dertli dertli i├ž ├žekti:

ÔÇô├éh evl├ód─▒m! Yaz─▒k ki ben sadece ┼ču ucu-buca─č─▒ g├Âr├╝nmeyen topra─č─▒n, yani d├╝nyan─▒n ├žilesini ├žektim. A├ž─▒k├žas─▒, ┼čimdi elimden u├žup gidecek, bana kalmayacak bir ┼čeyin ├žilesini ├žektim. Benim olmayacak bir ┼čey i├žin bunca yoruldum.

ÔÇôFakat baba!

ÔÇôEvet; bir kar─▒┼č toprak i├žin bile ne kadar kavgalar ettim. Bir a─ča├ž yapra─č─▒ i├žin ka├ž ki┼čiye k├╝st├╝m. Bir tutam ot yedi diye kom┼čunun hayvanlar─▒na dah├« yapmad─▒─č─▒m─▒ b─▒rakmad─▒m. Mahsul├╝m├╝ ├žalmas─▒nlar diye ka├ž gece sabahlara kadar sil├óh elde uyumad─▒m. Mal-m├╝lk y├╝z├╝nden onca ki┼čiyle bo─čaz bo─čaza geldim. Bir ├Âm├╝r g├╝r├╝lt├╝-pat─▒rt─▒ eksik olmad─▒. Ne yapt─▒m ettim, ba┼čar─▒l─▒ oldum ve ┼ču koca ├žiftli─či kurdum. Fakat ne i├žin? ┼×imdi b├╝t├╝n bunlar neye yarayacak? Hi├ž…

ÔÇôHi├ž deme baba!

ÔÇôHi├ž evl├ód─▒m, hi├ž! ├ç├╝nk├╝ hay─▒r-hasenat nedir onu da bilemedim. C├Âmertlikten nasipsiz ya┼čad─▒m. ┼×ayet zaman─▒nda dolu dolu hay─▒r-hasenat i┼čleseydim, onlar benim yan─▒mda olurdu ┼čimdi. Fakat yapamad─▒m. ┼×imdi de yapam─▒yorum. O y├╝zden can pahas─▒na kavgas─▒n─▒ verdi─čim her ┼čey, ┼čimdi beni yaln─▒z b─▒rakacak…

ÔÇôBaba, biz hep yan─▒nday─▒z, ne diyorsun?

ÔÇôBen kabre girince de mi? Ben toprak alt─▒nda iken yan─▒mda kalabilecek misin? Ne m├╝mk├╝n! En fazla imam─▒n telkini bitene kadar orada beklersin, o kadar…

Babas─▒n─▒n bu ac─▒ ve derin tefekk├╝r├╝, onu daha fazla ├╝zmesin diye; o─člu, konuyu de─či┼čtirmek istedi. ─░┼člerle ilgili birka├ž husus sordu. Fakat baba art─▒k i┼člerden yana pek oral─▒ de─čildi:

ÔÇôKonuyu de─či┼čtirme evl├ód─▒m, son nefeslerimi de bana yaramayacak ┼čeylerin ├žilesine kurban etmeyeyim. Kula─č─▒n─▒ a├ž da ┼ču c├╝mlemi k├╝pe yap!

O─člu, ├žaresiz boyun b├╝kt├╝:

ÔÇôBuyur babac─▒─č─▒m!

ÔÇôO─člum, benden sana son tavsiye ┼ču olsun: Hayatta ne yaparsan yap, ne olursan ol, hangi s─▒k─▒nt─▒ya girersen gir, mutlaka dikkat et, bak, ├óhirete faydas─▒ var m─▒? Varsa, her t├╝rl├╝ ├žileyi ├žekmeye de─čer. Yoksa, rahatl─▒klar bile insan i├žin bir fel├óket habercisi, en a─č─▒r ├žile…

Ya┼čl─▒ adam sustu. Yorulmu┼čtu. O─člu da, sustu.

Biraz sonra baba uykuya dald─▒, o─člu derin d├╝┼č├╝ncelere…

├çok ge├žmedi.

Bu konu┼čman─▒n ikinci g├╝n├╝, ya┼čl─▒ adam, bu sefer ebed├« bir uykuya dald─▒. Son nefesini verirken yan─▒nda kimse yoktu. Herkes tarladayd─▒. ├ť├ž saat sonra fark ettiler.

Evini, bir m├ótem figan─▒ kaplad─▒. G├Âzlerden seller f─▒┼čk─▒rd─▒. Ci─čerlerden dumanlar y├╝kseldi. Diller l├ól oldu.

Fakat sadece bir m├╝ddet.

K─▒sa bir m├╝ddet.

Sonra her ┼čey unutuldu gitti…

Zaman ge├žtik├že hi├žbir ┼čey onu hat─▒rlatmaz oldu.

O─člu da, ayn─▒ ┼čekilde ya┼čland─▒ ve g├╝n geldi ├Âl├╝m d├Â┼če─čine yatt─▒. Ba┼čucunda duran kendi ├žocu─čuna titrek bir dille ┼ču c├╝mleleri s├Âylemeye ├žal─▒┼čt─▒:

ÔÇôEvl├ód─▒m! Babamdan bana ├žok mal-m├╝lk kald─▒, diyordum. Babam gibi ben de onlar i├žin ne kadar ├žile ├žektim, ├Âmr├╝mce hizmet ettim, fakat ┼čimdi hi├žbiri benimle gelmiyor. Me─čer onlar babama kalmad─▒─č─▒ gibi bana da kalmam─▒┼č. Ne yaz─▒k, bunu anlayamad─▒m! Do─črusunu sorarsan, babamdan bana kalan ger├žek bir ┼čey vard─▒, l├ókin onun da de─čerini bilemedim.

Hen├╝z on alt─▒ ya┼č─▒nda bir delikanl─▒ olan ├žocu─ču ┼ča┼čk─▒n ve ├╝zg├╝n bir vaziyetteydi. Sordu:

ÔÇôDedemden sana kald─▒─č─▒n─▒ s├Âyledi─čin ┼čey nedir babac─▒─č─▒m?

ÔÇôHi├ž tutamad─▒─č─▒m ┼ču nasihat evl├ód─▒m, ┼ču ger├žek nasihat!

├ľks├╝rd├╝. Bir daha ├Âks├╝rd├╝. Sonra iki dakika susup kendini toparlamaya ├žal─▒┼čt─▒. G├╝├ž bel├ó tekrar konu┼čabildi:

ÔÇôBabam demi┼čti ki:

┬źHayatta ne yaparsan yap, ne olursan ol, hangi s─▒k─▒nt─▒ya girersen gir, mutlaka dikkat et, bak, ├óhirete faydas─▒ var m─▒? Varsa, her t├╝rl├╝ ├žileyi ├žekmeye de─čer. Yoksa, rahatl─▒klar bile insan i├žin bir fel├óket habercisi, en a─č─▒r ├žile…┬╗ Hakikaten ├Âyle oldu. O da, ben de bu ger├že─čin birer ac─▒ ├Ârne─čiyiz ┼čimdi. Bari sen, bari sen erkenden bunu idrak et o─člum…

Kelimeler titredi. Sonra derin bir s├╝k├╗t.

─░nsan ├Âmr├╝n├╝n ger├že─či.

├ľm├╝r…

Birka├ž nefeslik emanet.

Çilelerle dolu.

Hayat─▒ uzun g├Âsteren, bitmeyecek gibi hissettiren de o ├žileler harman─▒nda insan─▒n yakla┼č─▒mlar─▒ ve ├ž─▒rp─▒n─▒┼člar─▒.

Gerek mal u─čruna ├žile ve ├ž─▒rp─▒n─▒┼člar, gerek mevki u─čruna, gerek rahatl─▒k i├žin, gerek e─člence i├žin, zevk u sef├ó i├žin. ┼×unun veya bunun i├žin.

Kimileri ├Âyle ak─▒nt─▒lara kap─▒l─▒yor ki, sanki hi├ž ├Âlmeyecek! Sanki hi├ž hesap vermeyecek! Sanki bunca nizam ve il├óh├« tanzim bo┼čuna!

Fakat ├Âyle de─čil tabi├«.

─░┼čin y├╝ce bir ger├že─či var.

Onu g├Ârmedi─či i├žin;

Herkes ├žilesiz bir hayat derdinde. Belki ├óhireti de bu y├╝zden hesaba katm─▒yor. Hesaba katsa, hayat, ona g├Âre kim bilir nas─▒l ├žileli ge├žecek, diye d├╝┼č├╝n├╝yor.

Sonra da her ┼čeyde ├žilesizlik, ┬źArmut pi┼č, a─čz─▒ma d├╝┼č!┬╗ yakla┼č─▒m─▒ ├Ânce ├ž─▒k─▒yor.

Mal-m├╝lkte, makam-mevkide, ilim ve sanatta, e─čitim ve terbiyede, dostluklarda, ailede, m├╝nasebetlerde, faaliyetlerde, hizmetlerde, h├ós─▒l─▒ hayat─▒n her alan─▒nda kolayc─▒l─▒k, bo┼čvercilik, her ┼čekilde olurculuk, yani ├žilesizlik a─č─▒r bas─▒yor.

├çilesizlik a─č─▒r bas─▒yor, ama bu a─č─▒rl─▒k, sonra ├Âyle bir ├žileye d├Ân├╝┼č├╝yor ki, da─člardan daha tonajl─▒ oluyor. Mesel├ó; ├žocuk hi├žbir s─▒k─▒nt─▒ ├žekmeden yeti┼čsin, dedi─činizde; onu rahatl─▒k ve ayars─▒zl─▒k ├žukuruna atm─▒┼č oluyorsunuz ve neticede yeti┼čmemi┼č bir tip do─čuyor. Sonra da yeti┼čtirilemeyecek bir tip h├ólini al─▒yor. Ondan sonra da ├žilenin bini bir para. Aileden topluma her yer ├žile harman─▒na d├Ân├╝┼č├╝yor.

Bu hakikati g├Ârmeyen en yald─▒zl─▒ ve cil├ól─▒ prensipler, anlay─▒┼člar ve yakla┼č─▒mlar ise, uygulamada tamamen soluk ve p├Ârs├╝k ├ž─▒k─▒yor. Ak─▒llar da, kalpler de; fikir ve hisler de.

Fark edenler kavrar ki;

─░mtihan d├╝nyas─▒n─▒n denklemini iyi ├ž├Âzmeli, anlamal─▒ ve ona g├Âre hayat─▒ en do─čru ┼čekilde ve iki ├ólemi de kapsayacak ger├žek├ži bir mant─▒kla tanzim etmeli. Do─čru ve m├ónen faydal─▒ olan ├žilelerin i├žinde yo─črulmal─▒. Asla, ad─▒ rahatl─▒k olan bir gafletin sonsuz azap ├žilesine d├╝┼čmeyi ├žilesizlik zannetmemeli.

Çünkü zannedince, maalesef;

Ne dense, ne s├Âylense, kimileri bu zann─▒n kurban─▒ olmaktan kendini kurtaram─▒yor.

Sorsan─▒z;

├çileden ka├ž─▒yor.

H├ólbuki ├žilelerin tam ortas─▒na d├╝┼č├╝yor. Fakat ┼čimdilik anlam─▒yor. Anlad─▒─č─▒n─▒ zannetti─či de, anlamas─▒n─▒ engelliyor. Ayr─▒ca ka├žt─▒─č─▒ ├žilelerden sadece ge├žici bir kurtulu┼čun, bir teneff├╝sl├╝k ge├žici bo┼člu─čun reh├óvetinde yine ge├žici olarak tatt─▒─č─▒ haz, ona perde oluyor. G├Âzlerini ard─▒na kadar a├žsa da i├žine d├╝┼čt├╝─č├╝ kal─▒c─▒ ve b├╝y├╝k ├žileleri g├Ârm├╝yor, g├Âremiyor.

B├Âyle olunca da;

Vaktinde ├╝├ž damla ter d├Âkmenin ├žilesinden ka├žarken, i┼č i┼čten ge├žtikten sonra kazanlar dolusu terlemenin i├žine d├╝┼č├╝yor. Yorulmaktan ka├žarken, yatman─▒n getirdi─či bunal─▒mla yoruluyor ve bu m├ón├ós─▒z yorgunluktan dolay─▒ da ├ž─▒ld─▒r─▒yor.

┼×imdi bu;

Her toplumda me┼čhur bir netice.

Ka├ž─▒┼č var, ├ž├Âz├╝m yok.

─░┼čte!

Nicesi;

Evl├ód─▒n ├žilesinden ka├ž─▒yor, bir k├Âpe─čin ├žilesine saplan─▒yor.

Sa─člam bir e─čitimin ├žilesinden ka├ž─▒yor, ├ž├╝r├╝k bir c├óhilli─čin sadece ambal├ój─▒ ilim olan cil├ó ve bel├ós─▒nda hel├ók oluyor.

Sorumluluk y├╝k├╝nden ka├ž─▒yor, onun y├╝z kat daha a─č─▒r─▒n─▒n alt─▒nda eziliyor.

Faydal─▒ olana ├╝├ž nefes harcamaktan ka├ž─▒yor, faydas─▒z olana ├Âmr├╝n├╝ g├Âm├╝yor.

─░yilik ve g├╝zellikten ka├ž─▒yor, k├Ât├╝l├╝k ve ├žirkinli─čin i├žinde kayboluyor.

Nas─▒l bir mant─▒k?

┼×if├óya k├╝sk├╝n, mikropla dost. Yanl─▒┼ča yatk─▒n, do─čruya teredd├╝tl├╝. G├╝naha serbest, sevaba vizeli. Rezilli─če m├╝k├ófatl─▒, d├╝r├╝stl├╝─če cez├ól─▒.

Akıl kârı mı?

De─čil elbette.

Fakat ┼čeytan─▒n i─čv├ós─▒yla boyan─▒p da ak─▒l ve mant─▒k ile k─▒l─▒flanm─▒┼č. Bu y├╝zden ├žok kimse, yapt─▒─č─▒ yanl─▒┼č─▒ da gafleti de savunuyor. En olmayacak ┼čeyi bile ┼čiddetle m├╝dafaa ediyor. Sahiplendi─či eksi kutupta akl─▒n ve mant─▒─č─▒n b├╝t├╝n satranc─▒n─▒ sergiliyor ve art─▒ kutbu mat etmek i├žin u─čra┼č─▒yor da u─čra┼č─▒yor. Hem de ├Âylesine ├žileler ├žekiyor ki akla zarar!

O hatal─▒ ├žileler, ├ž├╝nk├╝ ona lokum gibi lezzetli geliyor.

Niye?

├éhiret terazisinde tartmad─▒─č─▒ i├žin.

E─čer tartsa, g├Ârecek ki; ├óhiret ├žilesi, d├╝nya ├žilesinden daha kolay, daha bereketli, daha faydal─▒ ve daha gerekli. Buna mukabil d├╝nya ├žilesi de, ├óhiret ├žilesinden kat kat daha zor. ├ťstelik tamamen ├žorak, faydas─▒z, yersiz ve h├╝sran dolu. Bombo┼č ├žile.

Bo┼ča ├žekilen ├žile de, ├žilenin en k├Ât├╝s├╝.

D├╝┼č├╝nelim:

Mal-m├╝lk i├žin onca ├žekilen ├žile, bol bol hay─▒r ve hasenat ile ta├žland─▒r─▒lmaz da insan─▒ ├óhirete bombo┼č ve yapayaln─▒z g├Ânderirse, insan neyin ├žilesini ├žekmi┼č olur?

─░yilikler i├žin onca ├žekilen ├žile, k├Ât├╝l├╝kler ├╝reten bir vas─▒fta servis edilirse, insan neyin ├žilesini ├žekmi┼č olur?

Dostluklar i├žin ├žekilen onca ├žile, ihanet ve zarar do─čurmu┼čsa, insan neyin ├žilesini ├žekmi┼č olur?

─░nsanl─▒k i├žin ├žekilen onca ├žile, sadece s├╗rete hizmet eder de s├«reti hi├ž hesaba katmazsa, insan neyin ├žilesini ├žekmi┼č olur?

Evl├ótlar i├žin onca ├žekilen ├žile, yaln─▒z biyolojik y├Ânde ger├žekle┼čmi┼č de ┼čahsiyet ve r├╗h├óniyet a├ž─▒s─▒ndan kayda de─čer hi├žbir ┼čeye faydal─▒ olmam─▒┼čsa, insan neyin ├žilesini ├žekmi┼č olur?

E─čitim i├žin ├žekilen onca ├žile, onca masraf, onca zamandan sonra elde avu├žta netice itibar─▒yla hi├žbir ┼čey kalmaz da yar─▒na sadece faydas─▒z bin bir eyvahtan ba┼čka bir ┼čey b─▒rakmazsa, insan neyin ├žilesini ├žekmi┼č olur?

Ya┼čamak i├žin onca ├žekilen ├žile, hel├ól ve haram ├Âl├ž├╝lerini t├órum├ór ederse, insan neyin ├žilesini ├žekmi┼č olur?

Ya da;

Neyin ├žilesini ├žekmemi┼č olur?

Kendimize de sormal─▒:

Biz neyin ├žilesini ├žekiyoruz?

Neyin ├žilesini ├žekmiyoruz?

Hangi ├žileden ka├ž─▒yor, hangisine ko┼čuyoruz?

├çileleri do─čru okuyabiliyor muyuz?

Ay─▒rt etmek i├žin;

├ľnce do─čru okumal─▒.

Sonra kendimize seslenmeli:

Ey g├Ân├╝l, hi├žbir ├žile, ez├ó gelmesin sana,
Y─▒lan─▒, y─▒lmayan─▒ ├žileler s├Âyler bana!
├ľnce dosdo─čru oku, bo┼čuna ├žekme ├žile,
Netice, kevser olur, i├žersin kana kana!..

Ancak bir ├žile var ki, ├Âlsen bile ├žekilmez,
Hak ├žileden ka├ž─▒┼čt─▒r, o ├žile, HakkÔÇÖ─▒ bilmez,
Karar ate┼č mi dedin, daha ate┼č o firar,
O ki, t├ó cehennemden d├╝ny├óya dalan k├Ârfez!

O h├ólde hak ├žileden sak─▒n ka├žmaya kalkma,
Dopdolu gelen lutfu, bo┼ča sa├žmaya kalkma,
K─▒y├ómet yakla┼č─▒rken, rahatl─▒k zannederek,
Bo┼č ├žileye g├Ânl├╝n├╝ bir kez a├žmaya kalkma!

Kaybettirir bo┼č ├žile iki d├╝nyada bize,
Bo┼č ├žile, en ta┼č─▒nmaz a─č─▒rl─▒k iki dize,
Ey Seyr├« tekrar s├Âyle; hak ├žileden ka├žana,
Bo┼č ├žile, yenilgidir ┼čeytan denen kerize!

Bo┼č ├žile!

Bin bir ├žileden ka├žan insan─▒n en ├žok d├╝┼čt├╝─č├╝ ├žile bu.

Kimisi;

Y├╝z├╝p y├╝z├╝p kuyru─čuna gelir de, tam orada ├žile y├╝z├╝nden ifl├ós eder. T─▒rman─▒r t─▒rman─▒r da, tam seddi a┼čacakken, yine ├žile y├╝z├╝nden yuvarlan─▒verir. Oysa y├╝z kilometre t─▒rmanm─▒┼čt─▒r, fakat bir ad─▒m daha atmak ├žilesi, y─▒lg─▒n g├Âz├╝nde ├Âyle b├╝y├╝r ki, bo┼člu─ča rahat├ža sal─▒verir kendini. Ancak onca mesafeden yere d├╝┼čene kadar bir rahatl─▒k ya┼čar sadece. Yere ├žarp─▒nca ise, o rahatl─▒─č─▒n ├žilesi, art─▒k hi├ž dayan─▒lmaz bir ├žiledir. ├ľyle bir ├žiledir ki, bazen on kez ├Âl├╝mden daha beterdir.

Ayn─▒ ┼čekilde;

Cennet yoku┼čunda yorulup da kendini cehennem bo┼člu─čuna b─▒rakanlar da hi├ž dayan─▒lmaz bir ├žilenin kurban─▒ olurlar. Adam olacakken e─čitimin s─▒k─▒nt─▒lar─▒n─▒ kald─▒ramay─▒p da haml─▒─č─▒n ├žukuruna yuvarlananlar da hi├ž dayan─▒lmaz bir ├žilenin kurban─▒d─▒rlar.

Her ├žile ├žekilir de, i┼čte bu ├žile ├žekilmez.

Çünkü bu;

Ceh├ólet ve gaflet, ┼čeytan ve nefis, k├Ât├╝l├╝k ve h├╝sran kar┼č─▒s─▒nda kendi ma─čl├╗biyetini sa─člamak i├žin ├žekilen en bo┼č ├žile.

Yani her bak─▒mdan;

Kaybetmeyi kesinle┼čtirmek i├žin ├žile ├žekmektir bu.

D├╝┼č├╝n├╝n;

┬źBen ille de d├╝┼čmana ma─čl├╗p olaca─č─▒m!┬╗ diye kavga eden bir adam, ne kadar ahmakt─▒r! Bu ahmak, d├╝nyan─▒n en zekisi de olsa, yine de ahmakt─▒r. Zek├ós─▒n─▒n ona katk─▒s─▒, ahmakl─▒─č─▒n─▒n daha kaliteli olmas─▒ndan ├Âteye ge├žmez. Yani zek├ós─▒, onu daha fazla ahmak yapm─▒┼čt─▒r ancak. K├Ât├╝ olmak i├žin bo─ču┼čan ve didi┼čen tipler de ├Âyledir. Ahl├óks─▒zl─▒k ve vicdans─▒zl─▒k i├žin m├╝cadele eden u─čursuzlar da ├Âyledir. Rahm├ónÔÇÖa nefret besleyip de ┼čeytana kuryelik yapan cehennem odunu da ├Âyledir.

Baz─▒lar─▒ niye anlamaz?

Hi├ž Nemrut olmak i├žin ├žile ├žekilir mi?

Firavun olmak i├žin ├žileden ├žileye ├ž─▒rp─▒n─▒┼č olur mu?

Biz, olmaz diyoruz ya…

Fakat d├╝nyada;

Olur diyenler, hi├ž de az de─čil.

Oysa bo┼č ├žilede;

En g├╝├žl├╝ ve kaliteli ├ž─▒rp─▒n─▒┼člar bile, en sonunda fel├óket ve kesin ma─čl├╗biyetle neticelenmi┼čtir. ├ľl├╝m├╝ gelip de All├óhÔÇÖa ma─čl├╗p olmayan bir tane ├ós├« var m─▒? Yok. ├ľyleyse kesin ma─čl├╗biyetli bir hazin sona, onca emek ve ├žile ne diye?

Hele ki bu hususta, tarihten beri milyonla k├Ât├╝ ├Ârnekler varken ayn─▒ hatalar ne diye?

─░┼čte mezarl─▒klar─▒n figan─▒:

Bo┼č ├žile ku┼čatm─▒┼čsa bu d├╝nyada her kimi,
─░┼čte kupkuru kelle, onun akl-─▒ sel├«mi!.. (Seyr├«)

O zaman tabiî kalb-i selîm de yok.

Âkıbet;

K├Ât├╝l├╝─če, e─črili─če, eksiye ve g├╝naha hizmet├žilik yapan ├žileler, bir g├╝n daha b├╝y├╝k, bel├ól─▒ ve kal─▒c─▒ ├žilelerden ibaret.

Ancak;

─░yili─če, do─črulu─ča, art─▒ya ve sevaba hizmet eden ├žileler, tamamen lutfa ve kal─▒c─▒ nimetlere d├Ân├╝┼čmekte.

┼×imdi tekrar soral─▒m;

Neyin ├žilesini ├žekiyoruz?

Neyin ├žilesini ├žekmeliyiz?

Cevaplar─▒m─▒z;

├çileyi e─čri ├žekenlerden ald─▒─č─▒m─▒z ibret yan─▒nda, ├žileyi do─čru ├žekenlerden alaca─č─▒m─▒z dersler ─▒┼č─▒─č─▒nda olursa, alabildi─čine parlak olur.

Bunun en parlak misâli, II. Mehmed Han.

├çocuk ya┼č─▒ndan itibaren ─░stabulÔÇÖu fethetmek ├žilesiyle yo─črula yo─črula b├╝y├╝d├╝. Bir ba┼čka b├╝y├╝d├╝ ve yo─čruldu─čuyla surlar─▒n ├Ân├╝nde ├Âyle do─čruldu ki, tarihin en namdar kumandanlar─▒na bile boyun e─čmeyen ┼čehir, onun kar┼č─▒s─▒nda yerlere kadar diz ├ž├Âkt├╝.

B├╝y├╝k bir feth-i m├╝b├«n ya┼čand─▒.

As─▒rlard─▒r herkesin can att─▒─č─▒ Peygamber m├╝jdesi, gencecik FatihÔÇÖe nas├«b oldu.

├ç├╝nk├╝ o, o m├╝jdenin ├žilelerinde pi┼če pi┼če feth-i m├╝b├«ne bismill├óh demi┼čti. ├ç├╝nk├╝ o fetih m├╝jdesi, ├žilelerde pi┼čmi┼č bir olgunluk ile m├ónev├« g├╝zellik kazanm─▒┼č bir serdar─▒ bekliyordu. ├ç├╝nk├╝ o m├╝jde, Hazret-i Peygamber taraf─▒ndan z─▒mnen bu ┼čart─▒ da ihtiv├ó eden bir ifade ile dile getirilmi┼čti:

ÔÇť─░stanbul elbette fetholunacakt─▒r. Onu fetheden kumandan ne g├╝zel kumandan, onu fetheden asker ne g├╝zel askerdir.ÔÇŁ

Velhâsıl;

┬źNe g├╝zel┬╗ olma ┼čart─▒n─▒ yerine getirenlerin ├žektikleri ├žileler; y├╝ce bir bahara ula┼čt─▒, fethe d├Ân├╝┼čt├╝.

K├Âhne Bizans, m├╝barek bir ─░stanbul oldu.

Bir ├ža─č kapand─▒, bir ├ža─č a├ž─▒ld─▒.

┼×imdi gelinen ├ža─člarda;

Evl├ód-─▒ f├ótihan neyin ├žilesini ├žekiyor?