Son Yılların Modası TAKILMAMAK LÂZIM!

Mustafa K├ť├ç├ťKA┼×CI

tali@yuzaki.com

Son y─▒llar─▒n modas─▒. Dost bildi─činiz bir insana, kendisinde g├Ârd├╝─č├╝n├╝z bir yanl─▒┼č─▒, bir bozuklu─ču us├╗l├╝nce, ├╝sl├╗bunca dile getirecek olsan─▒z hemen o bildik s├Âzle kar┼č─▒la┼č─▒rs─▒n─▒z:

ÔÇťEfendim, art─▒k b├Âyle ┼čeylere tak─▒lmamak l├óz─▒m!ÔÇŁ

Gen├ž bir karde┼činizi g├Âr├╝rs├╝n├╝z, daha bir asr─▒ bile bulmayan bir zaman ├Ânce, kendisini tarihten silmek i├žin ├╝zerine ├žullanan ─░ngilizÔÇÖin, Frans─▒zÔÇÖ─▒n, ─░talyanÔÇÖ─▒n tarz─▒na g├Âre sa├ž─▒n─▒-sakal─▒n─▒ ┼čekillendirmi┼č. Tatl─▒ dille; ┬źHayrola?┬╗ dersiniz, bu cevab─▒ al─▒rs─▒n─▒z; ┬źArt─▒k k─▒ldan-t├╝yden ┼čeylere tak─▒lmamak l├óz─▒m!┬╗

Bir ├Â─čretmene rastlars─▒n─▒z, dilinde kaba-saba; ┬źtan─▒klar, kan─▒tlar, rastlant─▒sal olas─▒l─▒klar…┬╗, ┬źAman!┬╗ dersiniz, ┬źDilimizin s├ófiyeti, ├Âzl├╝ ve k├Âkl├╝ T├╝rk├žemiz…┬╗ Ayn─▒ cevab─▒ al─▒rs─▒n─▒z: ┬ź├ľnemli olan derdimizi anlatmak… Art─▒k b├Âyle ┼čeylere tak─▒lmamak l├óz─▒m!┬╗

Bu sihirli (!) c├╝mle, yap─▒lan tenkidi anlams─▒z; ikaz eden ki┼čiyi de bo┼č i┼člerle u─čra┼čan biri olarak il├ón etmek i├žin birebirdir.

C├╝mlede ge├žen ┬źart─▒k┬╗ kelimesi, ikaz edilen konunun, ge├žmi┼č i├žin ge├žerli ve de─čerli oldu─ču itiraf─▒n─▒, bug├╝n ise o mevzuun ge├žerlilik ve de─čerini kaybetti─či iddias─▒n─▒ ifade eder. ┬źBug├╝n ge├žmi┼če g├Âre ne de─či┼čti?┬╗ diye sorsan─▒z, verilecek mant─▒kl─▒ bir cevap yoktur. Fakat maalesef, ge├žmi┼čte bu ┬źayr─▒nt─▒lar─▒n┬╗ kavgas─▒n─▒ vermi┼č niceleri, bug├╝n bu meseleleri ge├žmi┼č-bitmi┼č l├╝zumsuz tak─▒nt─▒lar olarak g├Âr├╝yor.

C├╝mledeki ┬źtak─▒lmak┬╗ fiili de itina ile se├žilmi┼čtir. ─░kaz eden ki┼či, bug├╝n ├Ânemini yitirmi┼č bir mevzua ┬źtak─▒l─▒p kalmak┬╗la, daha ├Ânemli ┼čeylere ge├žememekle itham edilmektedir.

Elbette, talim ve terbiye i┼činde bir s─▒ralama esast─▒r. ┼×ekille ilgili hususiyetler, ├Âzden sonra verilir. Cihan─▒n g├Ârd├╝─č├╝ en b├╝y├╝k m├╝rebb├« olan Cen├ób-─▒ Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- de, uygulad─▒─č─▒ e─čitimde, ─▒st─▒lah olarak tedric├«lik ad─▒ verilen bu s─▒ralamay─▒ g├Âzetmi┼čtir. Hazret-i ├éi┼če ÔÇôrad─▒yall├óhu anh├ó-ÔÇÖn─▒n da tespit etti─či gibi, e─čer bu s─▒ralama g├Âzetilmese, o cehalet toplumunu, su gibi t├╝ketilen i├žki, tabi├« g├Âr├╝len zina gibi ┼čeylerden vazge├žirmek m├╝mk├╝n olmazd─▒. Hazret-i AliÔÇÖnin tespitiyle de g├Ân├╝ller ve ak─▒llar haz─▒r olmadan yap─▒lacak ikazlar, insanlar─▒ All├óhÔÇÖ─▒n kel├óm─▒n─▒ yalanlamaya kadar g├Ât├╝r├╝r. Bu sebeple ├Ânce ak─▒llar vard─▒r─▒lmal─▒, g├Ân├╝ller ikna edilmelidir.

Evet, bir s─▒ralama vard─▒r. ├Äman, amelden; r├╗ha verilecek k─▒vam, bedene kazand─▒r─▒lacak ┼čekilden ├Ânceliklidir. ├écil servise a─č─▒r yaral─▒ gelmi┼č bir kazazedenin, kalbine m├╝dahale dururken, eline-koluna diki┼č atmazlar. Fakat gerekli m├╝dahaleden sonra, elinden-kolundan akan kan─▒ da ├Ânemsiz g├Ârmezler. ├ç├╝nk├╝ s─▒ra ondad─▒r ve art─▒k o da hayat├« bir problemdir. Kald─▒ ki bazen k├╝├ž├╝k, ├Ânemsiz g├Âr├╝nen bir ├ór─▒za, ├žok b├╝y├╝k bir hastal─▒─č─▒n belirtisi olabilir.

─░┼čin ├Âz├╝; ├Âncelik ta┼č─▒mayan hususlar─▒ ├Ânemsiz saymamak l├óz─▒md─▒r.

Peygamberimiz, b├Âyle k├╝├ž├╝k zannedilen pek ├žok hususa, ├Âyle zamane tabiriyle ┬źtak─▒lmaz┬╗, dikkat ve dirayetle m├╝dahale ederlerdi. Mesel├ó;

Abdurrahman bin Avf -rad─▒yall├óhu anh-ÔÇÖ─▒n elbisesinde, kad─▒nlar─▒n kulland─▒─č─▒ renkli bir ─▒t─▒r─▒n izini g├Âr├╝nce, hemen ├ža─č─▒r─▒p, ÔÇťHayrola?!.ÔÇŁ demi┼č, izahat alm─▒┼člard─▒.

ÔÇť├ľnemli olan mescide gelmi┼č olmalar─▒ÔÇŁ demez, namazda saflar─▒, ok gibi d├╝md├╝z k─▒lana kadar namaza ba┼člamaz, hatt├ó saflardaki d├╝zensizli─čin kalplere yans─▒yaca─č─▒n─▒ ihtar ederlerdi.

Bug├╝n ┬źart─▒k┬╗ tak─▒lmamak gerekti─či iddia edilen, k─▒l─▒k-k─▒yafet, sa├ž-sakal, oturup-kalkma, yemek-i├žmenin ayr─▒nt─▒lar─▒ ├╝zerine y├╝zlerce had├«s-i ┼čerifte, onlarca nebev├« ├Âl├ž├╝ verilmi┼čtir. Elbette, tornadan ├ž─▒km─▒┼č├žas─▒na herkesi tek tiple┼čtirecek ayarlar de─čil, i┼čin r├╗hunu kazand─▒racak prensiplerdir bunlar. Gayrim├╝slimlerin al─▒┼čkanl─▒klar─▒na muhalefet, cinslerin kar┼č─▒ cinse benzememesi, hayvanlara benzememek, avreti ├Ârtmek, cinsiyeti te┼čhir etmemek, kibirden, israftan ka├ž─▒nmak gibi ├Ânemini hi├žbir zaman kaybetmeyen ├Âl├ž├╝ler…

Bug├╝n de;

Sizden biriniz bir k├Ât├╝l├╝k g├Ârd├╝─č├╝ an,
Isl├óh─▒ i├žin yaps─▒n elinden geleni.
┼×├óyet g├╝c├╝ yetmezse konu┼čsun o zaman,
Bilmezlere ├Â─čretsin, uyars─▒n bileni.
Korkarsa e─čer do─čruyu anlatmaktan,
Kalbiyle belirtsin onu terk etti─čini,
Art─▒k bu olur zaÔÇśf ile m├ól├╗l ├«m├ón!

┼čeklinde nazmen terc├╝me etti─čimiz had├«s-i ┼čerife uymak i├žin karde┼člerini ikaz edenler; kabukla, ┼čekille u─čra┼čmamakta, bu m├ón├ó dolu ├Âl├ž├╝lerle hareket etmektedirler. Bu sebeple, onlara ┬źb├Âyle ┼čeylere tak─▒lmamak l├óz─▒m!┬╗ deme tak─▒nt─▒s─▒ndan ┬źart─▒k┬╗ vazge├žmek l├óz─▒md─▒r.

┼×├Âyle bir d├╝┼č├╝nmek l├óz─▒m…

Ba┼čkas─▒na; ┬źB├Âyle ┼čeylere tak─▒lmamak l├óz─▒m┬╗ diyerek savunulan mesel├ó yabanc─▒ kelime, uyduruk├ža kullanma hastal─▒─č─▒ olmas─▒n as─▒l tak─▒nt─▒?

Yabanc─▒ ak─▒nt─▒lara kap─▒larak b├╝r├╝n├╝len o k─▒l─▒klar, olmas─▒n as─▒l tak─▒nt─▒lar?

─░nsan─▒m─▒z─▒, gen├žlerimizi oyalayan modalar, gel-ge├ž hevesler, ak─▒mlar, s├╝fl├« al─▒┼čkanl─▒klar… As─▒l tak─▒lma nerededir? As─▒l tak─▒l─▒p kalanlar kimlerdir?

Evet, takılmamak lâzımdır!

Ak┼čemseddinlerin, F├ótihlerin, s├ód─▒klar─▒n, s├ólihlerin ard─▒nca vakarla gitmek dururken, gaflet ve zillet i├žinde daha d├╝n seni i┼čgale gelen d├╝┼čmanlar─▒n─▒n pe┼čine tak─▒lmamak l├óz─▒md─▒r!

Bug├╝n, ├Âz medeniyetin, k├Âklerden gelen k├╝lt├╝r├╝n i├žinde suda bal─▒k gibi k─ün├« ve mutmain olmak ve bizi hev├óya, yani ├Âl├╝me ├ža─č─▒ran zehirli oltalara, ├žirkef ┬źa─č┬╗lara, ┼čebekelere tak─▒lmamak l├óz─▒md─▒r.

┬źNazar ber-kadem┬╗ fehv├ós─▒nca g├Âzleri ├Ân├╝nde, dikenli yollarda, may─▒n tarlalar─▒nda y├╝r├╝rcesine bir takv├ó y├╝r├╝y├╝┼č├╝ sergilemek dururken, ak─▒l bir kar─▒┼č havada, g├Âz ve g├Ân├╝l balon gibi y├╝ksek ve bo┼č heveslerde, yalpalayarak, yollara dikilmi┼č taklit ta┼člar─▒na tak─▒lmamak ve kafa ├╝st├╝ ├žak─▒lmamak l├óz─▒md─▒r.

Bo┼č heveslere ├«man gibi sar─▒l─▒p da, d├óreyn saadetinin temeli olan de─čerleri el ucuyla tutmamak; statlara, kafelere m├╝davim olup, k├╝t├╝phanelere, mescidlere ┼č├Âyle bir ┬źtak─▒lmamak┬╗ l├óz─▒md─▒r.

Sahte ve b├ót─▒l telkinlere kar┼č─▒, dostuna hakk─▒ tavsiye eden, ┼čiddetli r├╝zg├órlara kar┼č─▒, karde┼čine sabr─▒ tavsiye edenlere, s─▒rf altta kalmamak u─čruna sata┼čmamak, ┬źtak─▒lmamak┬╗ l├óz─▒md─▒r.

M├ón├ó ├Âncelikli, ruh ├Âncelikli, ├«man ├Âncelikli diye her ┼čeyi d├╝md├╝z edip, hayat imtihan─▒nda ┼čekil diye k├╝├ž├╝msenen o en basit sorularda tak─▒lmamak l├óz─▒md─▒r.

Ve son olarak;

En hay├ós─▒z h├óli g├Ârsek hak ve h├╝rriyyet say─▒p,
Emr biÔÇÖl-m├ór├╗fu att─▒k, nehy aniÔÇÖl-m├╝nker kay─▒p!
├ľyle azg─▒nla┼čt─▒ ┼čeytan ├Âyle pi┼čkinle┼čti ki;
┼×erri yapmak su├ž de─čil, art─▒k ele┼čtirmek ay─▒p! (T├ól├«)

hay─▒flanmas─▒ i├žinde, yanl─▒┼č─▒ g├Âren, d├╝zeltme arzusu ta┼č─▒yan, bunun yolunu-yordam─▒n─▒ da bilen ama cemiyetin bahse konu etti─čimiz tepkilerinden ├žekinenlere son s├Âz:

Bir derdi ├ž├Âz├╝nceye kadar zihnen, fikren, kalben o probleme ├žak─▒l─▒ kalmak l├óz─▒md─▒r, f─▒r├ža gibi tak─▒l─▒p ge├žmek de─čil. Hele savunma duygusuyla gelen bo┼č itirazlara hi├ž tak─▒lmamak l├óz─▒md─▒r.

As─▒l son s├Âz g├Ânl├╝m├╝ze;

K├╝├ž├╝k ve b├╝y├╝k ne varsa tara,
─░├žinde H├╝d├ó r─▒z├ós─▒ ara,
Hevâ ve heves asıllılara;
Basit sanarak tak─▒lma g├Ân├╝l!.. (T├ól├«)