Bayrakla┼čan Duygular…

M. Ali E┼×MEL─░ seyri@yuzaki.com

H─▒zla ko┼čuyordu.

Bast─▒─č─▒ yerde aya─č─▒n─▒n alt─▒nda t─▒k─▒rt─▒lar hissetti. Ald─▒rmay─▒p ge├žecekti. H─▒z─▒n─▒ kesmeden g├Âz ucuyla bakt─▒. G├Ârd├╝─č├╝ an durdu. As─▒rlar ├Âncesine ait bir ├žini par├žas─▒yd─▒ bu. Kim bilir hangi sebilden, hangi caminin mihrab─▒ndan s├Âk├╝lm├╝┼čt├╝. Daha do─črusu ├žal─▒nm─▒┼čt─▒. Kim bilir nas─▒l maceralar ya┼čam─▒┼čt─▒? En sonunda belki de onu aralar─▒nda payla┼čamayanlar─▒n bo─ču┼čmas─▒ esnas─▒nda b├Âyle yol ortas─▒na d├╝┼č├╝p par├žalanm─▒┼čt─▒. ├ťzerinden onlarca araba ge├žmi┼čti. Y├╝zlerce ayak ├ži─čnemi┼čti.

H├ólbukiÔÇŽ

H├ólbuki o, ait oldu─ču mabede veya sebile ruh vermesi, g├╝zellik ve zarafet katmas─▒ i├žin ├╝retilmi┼čti. Yol kenar─▒nda ayaklara ├žarp─▒p tak─▒rdamas─▒ i├žin de─čil…

Ko┼čan adam, yere e─čildi. Neredeyse un-ufak olmu┼č ├žini par├žalar─▒n─▒ eline ald─▒. Elleri titredi. Bak─▒┼člar─▒ bulutland─▒. Acaba bu k─▒r─▒nt─▒lar? D├╝n ne paha bi├žilemez g├╝zellik ve zarafete sahipti bu k─▒r─▒nt─▒lar?

─░├ž ├žekti.

Elindeki her par├ža bir ┼čeyler s├Âyl├╝yor gibiydi.

Her biri kim bilir neler anlat─▒yordu? Onlar─▒ bu h├óle getirenler, bu medeniyetin insan─▒ say─▒lan k├Âr gafiller miydi yoksa d─▒┼č d├╝nyaya mensup kem g├Âzl├╝ d├╝┼čmanlar m─▒yd─▒? Belki de cevap, onlar─▒n g├Âzlere ve kulaklara ula┼čmayan h├óllerinde me├žhuld├╝. Zaten g├Âzler ├Ân├╝ndeki ┼ču h├ólleri de tamamen s─▒rdan ibaretti. Kim bilir onlar─▒n tarih dolu s├«nelerinde daha ne kadar s─▒rlar gizliydi. En sessiz ve mahzun s─▒rlar!.. ├ç├Âz├╝p de anlayan─▒n ba─čr─▒n─▒ t─▒pk─▒ o ├žinilerin ┼čimdiki h├óline d├Ând├╝recek s─▒rlarÔÇŽ Daha do─črusu ac─▒ ger├žeklerÔÇŽ

As─▒rlard─▒r ya┼čanan ac─▒ ger├žekler.

Ecdad─▒m─▒z─▒n ard─▒ndan ├╝├ž k─▒tada h├ól├ó kanayan yaralarÔÇŽ Madd├« ve m├ónev├« talanlarÔÇŽ Ya─čmalarÔÇŽ KatliamlarÔÇŽ FeryatlarÔÇŽ Y─▒llard─▒r T├╝rkiyeÔÇÖnin ba┼č─▒na ├Âr├╝lmek istenen ├žoraplar… Ba┼ča ├žorap giyilir mi demedenÔÇŽ

D├╝┼č├╝nd├╝;

Bu ├žinilerin h├ólini en g├╝zel ┼čekilde ilk okumas─▒ gereken g├Âzler, ├Ânce mesÔÇÖul olan g├Âzler. Kulede duran g├Âzler.

┼×uurlu, iyi g├Âren ve uyan─▒k olan g├Âzler.

Anlad─▒;

Derin bak─▒┼člar i├žin o k─▒r─▒k ├žini, sadece basit bir ├žini de─čil. Mahiyet itibar─▒yla o ├žininin ait oldu─ču mabed, sebil. Sonra onu olu┼čturan medeniyet. Sonra millet. Sonra ba┼čtan ba┼ča bir vatan.

Bu ba─člant─▒lar i├žinde kavrad─▒ ki;

Bu ├žinideki k─▒rm─▒z─▒ ile bayraktaki k─▒rm─▒z─▒, asl─▒nda damar damar bizi ya┼čatan ayn─▒ renk.

D├╝nden beri ecdat bunu kavratmak i├žin nice muharebeler yapm─▒┼č, nice eserler vermi┼č, nice kitaplar yazm─▒┼č. Mesel├ó siyaset-n├ómeler. Kendi husus├« mevzular─▒ yan─▒nda bir de bu m├ón├óda erbab─▒na apayr─▒ bir basiret ve ┼čuur vermek i├žin kaleme al─▒nm─▒┼člar.

Bu eserler g├╝zelce okunup anla┼č─▒lsa, bilhassa bir m├ón├ós─▒yla ┬źmutluluk veren bilgi┬╗ di─čer m├ón├ós─▒yla ┬źdevlet y├Ânetme bilgisi┬╗ demek olan Kutadgu Bilig gibi eserler ├žok iyi hazmedilse, g├╝n├╝m├╝z├╝n y─▒─č─▒nla meselesi k├Âk├╝nden h├óllolur. D├╝n ve bug├╝n oldu─ču gibi, bu topraklar ├╝zerinde, ├Âzellikle ├Âz vas─▒fl─▒ medeniyet, milliyet, h├╝rriyet, k├╝lt├╝r ve inan├ž eksenli m├ónev├« ve madd├« iki koldan oynanan b├╝t├╝n kirli oyunlar, yar─▒n da akim/ba┼čar─▒s─▒z kal─▒r.

Zaten bu topraklar;

Bu ┼čekilde bir ┼čuurlu tes├óh├╝ple ayaktad─▒r.

Bu tes├óh├╝p neticesinde her daim ya┼čamakta olan ┼č├╝hed├ós─▒yla ayaktad─▒r.

┼×├╝hed├ós─▒yla;

D├╝nden beri d├╝┼čman─▒na, cesedinden kopmu┼č olan ba┼č─▒n─▒ bile vermeyen ┼čehidleriyle ayaktad─▒r.

Son g├╝nlerde meydana gelen ac─▒ h├ódiseler de bir defa daha g├Âsterdi ki, verilen her ┼čehid, bu millet ve bu topraklar i├žin yeni bir dirili┼č ve canlanma demektir. ┼×iirin diliyle ifade edelim:

Ba─čda volkan estirip can yakt─▒ al├žaklar yine,
Yirmilik evl├ód iken kavruldu zambaklar yineÔÇŽ

Anneler hicranda; ┬źEyv├óh, ah ci─čerp├órem!┬╗ diye,
Damlac─▒klar tam kururken, ta┼čt─▒ bardaklar yineÔÇŽ

K├Ârpe, sa─člam, ka├ž fidan devrildi k├Âkten bo┼č yere,
Doldu derken, ├žok yaz─▒k, bo┼č kald─▒ kundaklar yineÔÇŽ

Fazla art─▒┼č var ├ž├╝r├╝k nabz─▒nda d├╝ny├ón─▒n bug├╝n,
Bir k─▒y├ómet kopmas─▒n h─▒zland─▒ tik-taklar yineÔÇŽ

Durmadan yollarda art─▒k patl─▒yor bin bir may─▒n,
D├╝z gidi┼čler bitti, ba┼č d├Ând├╝rd├╝ zik-zaklar yineÔÇŽ

H├ól bu, l├ókin ├žok ┼č├╝k├╝r, ey yurda d├╝┼čman serseri,
Uykudan kurtuldu herkes, co┼čtu bayraklar yine!

┼×ahlan─▒r art─▒k k├╝heylan, ├Âyle bir k├╝krer ki hem,
Savrulur derh├ól ├Ân├╝nden eski vakvaklar yineÔÇŽ

En zayıf hüdhüd dahî kurbân eder cellâdını,
Bir sinekten kahrolur meydanda ├žaylaklar yineÔÇŽ

S├Âyle Seyr├«, ta┼čsa serhatten bu halk Allah deyip,
Biz kimiz, idr├ók ederler d├╝nk├╝ ahmaklar yineÔÇŽ

[Seyrî]

─░┼čte bu y├╝ksek ruh ile ve ├«manla olu┼čturulan serhatlerimiz, hi├žbir zaman a┼č─▒lamam─▒┼čt─▒r. O serhatlerde ┼čehitlik ┼čerbetini i├žen yi─čitler de asla ├Âlmemi┼č, bil├ókis vatan─▒n ├Âl├╝ms├╝z bek├žileri h├óline gelmi┼čtir.

B├Âyle oldu─ču m├╝ddet├že de, g├╝n, elbette yine do─čudan do─čacakt─▒r. YeÔÇÖsin en b├╝y├╝k d├╝┼čman─▒ olan M. ├ékif buna i┼čaretle daima umutludur:

M├ód├óm ki HakkÔÇÖ─▒n bize vaÔÇÖdetti─či hakt─▒r,
┼×arkÔÇÖ─▒n ezel├« fecri yak─▒nd─▒r, do─čacakt─▒r.

Hi├ž bunca ┼čeh├«din yatarak g├Âvdesi yerde,
Deryâ gibi kan sîne-i hilkatte tüter de,

Yakmaz m─▒ bu t├╗fan, bu duman, gitgide Ar┼čÔÇÖ─▒?
Hissiz mi kal─▒r l├╝cce-i rahmet buna kar┼č─▒?

Elbette g├Ân├╝lleri de g├Âkleri de yakan dumanlara kar┼č─▒ ne l├╝cce-i rahmet (il├óh├« rahmet deryas─▒) hissiz kal─▒r, ne de ci─čerparelerini feda eden milletin kalbi.

Ve yukar─▒daki ┼čiirlerde ifade edildi─či gibi;

Milletin;

Ona ┼čahsiyet ve kimlik kazand─▒ran ├Âz medeniyeti, k├╝lt├╝r├╝, irfan─▒, iradesi, vakar─▒, vatanperverli─či tezah├╝r eder. Cihangirli─či canlan─▒r.

K─▒sacas─▒ bu halk─▒n b├╝t├╝n y├╝ksek duygular─▒ bayrakla┼č─▒rÔÇŽ

├ç├╝nk├╝ onun bu hususta ezel├« bir ┼čuuru vard─▒r. Y├╝ksek duygular─▒ olmadan bu millet asla ya┼čayamaz. Yi─čidinden, bu ruhla bayra─č─▒n─▒ dalgaland─▒rmas─▒n─▒ ister:

Can de─čildir milletin kalbinde kand─▒r bayra─č─▒,
Ey yi─čit, kans─▒z ya┼čanmaz; dalgaland─▒r bayra─č─▒!..

[Seyrî]