─░deal ─░nsan ve Hizmet – ─░HT─░┼×AMLI VE MAHZUN DEV─░RLER─░N FARKI

YAZAR : Osman N├╗ri TOPBA┼× Hocaefendi

On d├Ârt as─▒rl─▒k ─░sl├óm tarihinin ihti┼čaml─▒ devirleri vard─▒r. Bir Hulef├ó-i R├ó┼čid├«n devri, bir ├ľmer bin Abd├╝laziz devri, End├╝l├╝sÔÇÖ├╝n ilk 250 senesi, Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n ilk ├╝├ž asr─▒ b├Âyle ┼čanl─▒, ha┼čmetli devirlerdir. Temelinde ise iki m├╝him husus vard─▒r:

Yeti┼čmi┼č ideal insanlar ve hizmetÔÇŽ

O devirlerde insan yeti┼čtirme meselesi ve hizmet hi├žbir zaman ihmal edilmemi┼čtir. Bir├žok vak─▒flar kurulmu┼č, bu m├╝esseseler; insanlar─▒n madd├« s─▒k─▒nt─▒lar─▒na yard─▒m mahiyetinde hizmet, onlar─▒n ├óhiret ihtiya├žlar─▒n─▒ tel├óf├« mahiyetinde hizmet, hatt├ó All├óhÔÇÖ─▒n di─čer mahluk├ót─▒na, hayvan├óta dah├« bir ibadet vecdiyle hizmet g├Ât├╝rm├╝┼čt├╝r.

Di─čer taraftan bir de tarihimizin ma─čmum ve mahzun devirleri vard─▒r. Bunun temelinde de iki m├╝him husus var:

Yeti┼čmi┼č ideal insan yoklu─ču ve hizmet m├╝esseselerinin azalmas─▒ÔÇŽ

Bunlar; mahzun devirlerde say─▒lmaya kalk─▒lsa, bir elin parmaklar─▒ kadar kalm─▒┼čt─▒r. B├Âyle zamanlarda bir taraftan ideal insan yeti┼čtirecek hizmet zay─▒flarken, di─čer taraftan hizmeti d├╝┼č├╝necek ideal insan da zay─▒flam─▒┼č ve toplum t├╝keni┼če do─čru s├╝r├╝klenmi┼čtir.

Bu tarih├« ger├žekler dolay─▒s─▒yla;

Ma─čmum ve mahzun zamanlarda ideal insan yeti┼čtirmek ve hizmet meselesi, daha bir ├Ânem kazanmaktad─▒r. Bunun i├žindir ki Allah Te├ól├ó, kendi r─▒z├ós─▒ i├žin yap─▒lan hizmetlere ve hizmet m├╝esseselerine g├Ân├╝l ve destek vermeye dair ┼ču tavsifi yapmaktad─▒r:

KARZ-I HASEN: ALL├éHÔÇÖA G├ťZEL B─░R BOR├ç

Âyet-i kerîmede buyurulur:

ÔÇťNe diye Allah yolunda harcamayas─▒n─▒z ki? G├Âklerin ve yerin miras─▒ zaten All├óhÔÇÖ─▒nd─▒r (hepsi OÔÇÖna aittir)ÔÇŽÔÇŁ (el-Had├«d, 10)

ÔÇťKim All├óhÔÇÖa g├╝zel bir bor├ž takdiminde bulunursa, (bunun) kar┼č─▒l─▒─č─▒n─▒ Allah kat kat verir ve ayr─▒ca o kimseye c├Âmert├že verilecek ┼čerefli bir m├╝k├ófat ve ecir de vard─▒r.ÔÇŁ (el-Had├«d, 11)

Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n bor├ž istemesi, Allah i├žin yap─▒lan ameli, yard─▒m─▒, hizmeti ve buna ba─čl─▒ g├╝zel faaliyetleri, bir te┼čvik mahiyetindedir. Yoksa Allah Te├ól├ó, her ┼čeyden gan├« ve m├╝sta─čn├«dir. ├éyette de buyuruldu─ču gibi zaten her ┼čey OÔÇÖnundur. O, ├žok merhamet sahibi oldu─čundan kendi m├╝lk├╝n├╝ bize daha ├žok l├╝tufta bulunmak i├žin g├Ân├╝l r─▒z├óm─▒zla ├Âlmeden ├Ânce OÔÇÖna vermemizi, OÔÇÖnun yolunda harcamam─▒z─▒ istemektedir.

Yani All├óhÔÇÖ─▒n mec├óz├« olarak bizden bor├ž istemesi, hakikatte bizim d├╝nya ve ├óhiretteki saadetimizi temin i├žindir.

Yani yap─▒lan hizmetler ve ideal insan yeti┼čtirmek gayretleri ne d├╝nyada ne ├óhirette z├óyi olur. ├ç├╝nk├╝ Cen├ób-─▒ Hak, bunlar─▒ kendisine verilmi┼č bir bor├ž olarak yaz─▒yor. Kar┼č─▒l─▒─č─▒n─▒ da kat kat, fazla fazla ve ├žok y├╝ksek olarak lutfedece─čini bildiriyor.

Hele bu bor├ž, All├óhÔÇÖa ne kadar zor zamanlarda verilmi┼čse, onun k─▒ymet ve kar┼č─▒l─▒─č─▒ da o kadar ulviyet kazanacakt─▒r. Mesel├ó bug├╝n, eski ihti┼čaml─▒ g├╝nlerde de─čil, ma─čmum ve mahzun bir devirde ya┼č─▒yoruz. Buna g├Âre ┼čimdiki hizmetler, in┼čallah Allah indinde daha b├╝y├╝k bir ecre n├óil olacak ve Allah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝ daha ziyade ho┼čnut edecektir.

Cenâb-ı Hak buyurur ki:

ÔÇťBiz, sizleri ─▒l─▒ml─▒ bir ├╝mmet olarak (hay─▒rhah bir ├╝mmet olarak, istid├ótl─▒ bir ├╝mmet olarak) yaratt─▒k. Siz, yery├╝z├╝nde All├óhÔÇÖ─▒n ┼čahitlerisiniz. Peygamber de k─▒y├ómet g├╝n├╝ size ┼čahit olsun.ÔÇŁ (el-Bakara, 143)

Bu ┼čahadetin m├ón├ós─▒, insanlara All├óhÔÇÖ─▒n r├óz─▒ oldu─ču kulun nas─▒l oldu─čunu sergilemek, bu yolda ├Ârnek olabilmek demektir. K─▒sacas─▒ ideal insan olabilmekÔÇŽ En belirgin ├Âzellikleri de ─▒l─▒ml─▒l─▒k, olgun g├Ân├╝ll├╝l├╝k, hay─▒rseverlik, istidat ve All├óhÔÇÖa y├Âneltecek il├óh├« g├╝zelliklere ayna olabilmekÔÇŽ T─▒pk─▒ muhacir ve ensar gibi.

MUHAC─░R VE ENSAR…

Muhacir, ├«man─▒ndan fire ve taviz vermeyen, evlerini-yurtlar─▒n─▒ terk eden yi─čit insanlar. Ensar ise mal─▒n─▒-can─▒n─▒ muhacirlerin yoluna bezleden, c├Âmert├že harcayan fedak├órl─▒k ├óbideleri… Asr-─▒ saadet ├ža─č─▒n─▒n bahtiyar insanlar─▒ÔÇŽ Faziletler medeniyetinin mimarlar─▒ÔÇŽ

Onlar;

All├óhÔÇÖ─▒ ve Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝ yak─▒ndan tan─▒yan bir toplumdu. Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n r├╗h├ón├« dokusunu kendisine ├Ârnek alan ve b├Âylece bir faziletler medeniyeti meydana getiren bir toplumdu. Onlar─▒n ya┼čad─▒─č─▒ devir, derin bir tefekk├╝r devriydi.

Onlar;

D├╝┼č├╝ncenin, idealin merkezine tevhidi yerle┼čtirip, kalpten d├╝nyev├« menfaatleri, yani il├óhlar─▒ atmaya muvaffak oldu. Mal ve can, vas─▒ta h├╝km├╝ne girdi. ├Äman─▒n lezzetine kavu┼čuldu. Merhamet enginle┼čti. Hizmet, hayat tarz─▒ oldu.

Onlar;

Fedak├órl─▒k ve ─░sl├óm ┼čahsiyeti sergiledi. Merhamet muktez├ós─▒ olan emr-i biÔÇÖl-m├ór├╗f h├ólinde ya┼čad─▒. Bilgide fedak├órl─▒k ve ┼čahsiyet sahibi oldu. Bir hadis almak i├žin bir ayl─▒k yol gitti ve d├Ând├╝. At─▒n─▒ kand─▒ran r├óv├«nin had├«sini almad─▒.

Onlar;

Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖnden;

a. ─░nÔÇÖik├ós, kalb├« tesir ve yo─čun r├╗h├óniyet,

b. Akrabiyyet, her nefeste ve her h├ól i├žinde Allah r─▒z├ós─▒n─▒ aramay─▒ ├Â─črendi.

B├Âylece onlar─▒n g├Ân├╝llerinde hay─▒r ve hak, b├╝t├╝n g├╝zelli─či ile; ┼čer ve bat─▒l da b├╝t├╝n ├žirkinli─či ile netle┼čti.

Onlar;

Allah, k├óinat ve nefs ├╝zerinde il├óh├« ├Âl├ž├╝ ve anlay─▒┼č ile ya┼čad─▒. G├╝ne┼či, k├╝├ž├╝k bir aynada yans─▒t─▒rcas─▒na her h├óllerinde Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n y├╝ce h├ólini yans─▒tt─▒. Daima riy├ózat─▒ tercih etti. A┼č─▒r─▒ t├╝ketim, oburluk, l├╝ks, g├Âsteri┼č sah├ób├« ├ževresinin ve toplumunun tan─▒mad─▒─č─▒ bir hayat tarz─▒yd─▒. ├ç├╝nk├╝ onlarda; ÔÇťYar─▒n bu nefsin kona─č─▒n─▒n mezar olaca─č─▒ÔÇŽÔÇŁ idraki vard─▒. Bu idrakle bin be┼č y├╝z ki┼či ile kurulan Medine site devleti, on sene sonra y├╝z elli bin ki┼čiye ula┼čt─▒. Bir kilometrelik site devletinin s─▒n─▒rlar─▒ Filistin ve IrakÔÇÖa vard─▒.

Onlar;

Akl─▒n, r├╗hun ve nefsin ula┼čabilece─či son noktaya ula┼čt─▒. Nefs-i emm├óreden kurtulup nefs-i k├ómileye n├óil oldu. Nefislerini sorgulayan insanlar h├óline geldi. Bir zamanlar─▒n vah┼č├«, bedev├« insanlar─▒, melek misali l├ótif bir h├óle b├╝r├╝nd├╝. Mesel├ó ─░sl├ómÔÇÖdan ├Ânceki kat─▒ y├╝rekli ├ľmer, ─░sl├ómÔÇÖdan sonra rakik kalpli Hazret-i ├ľmer oldu:

Ken├ór-─▒ DicleÔÇÖde bir kurt a┼č─▒rsa bir koyunu

Gelir de adl-i il├óh├«, sorar ├ľmerÔÇÖden onuÔÇŽ (Mehmed ├ékif)

diyen ulvî bir tefekkür hâli meydana geldi.

Onlar;

Dostlu─čun merkezine Allah ve Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝ yerle┼čtirdi. Okuma yazma bilmeyen bir toplumken, medeniyette zirvele┼čti.

Abdullah bin MesÔÇÖ├╗d -rad─▒yall├óhu anh-, s─▒radan bir deve ├žoban─▒yd─▒. Hazret-i PeygamberÔÇÖin rahle-i tedr├«sinden ge├žtikten sonra K├╗fe mektebini kurdu. Bu mektepte Eb├╗ Han├«fe ve bir├žok m├╝ctehid yeti┼čti. ├ľyle yeti┼čti ki, d├╝nyaca me┼čhur hukuk├žular olarak tan─▒nan Solon ve Hammurabi, Eb├╗ Han├«feÔÇÖye ancak ├ž─▒rak olabilir.

Sah├óbe-i kir├óm─▒n bu muvaffak─▒yetlerinin ve k─▒ymetlerinin temelinde hi├ž ┼č├╝phesiz ki; ÔÇťAllah bizden ne ister, Ras├╗lullah bizi nas─▒l g├Ârmek ister?ÔÇŁ d├╝┼č├╝ncesinin sa─člaml─▒─č─▒ ve heyecan─▒ vard─▒.

Onların bu hâliyle;

─░├žinde ya┼čad─▒klar─▒ ├ža─č ve zaman fazilet par─▒lt─▒lar─▒yla ┼čekillendi. ─░nsanl─▒─ča bir asr-─▒ saadet ikram edildi.

Çünkü onlar;

M├╝ÔÇÖmini kem├óle erdiren ak─▒l ve kalp fonksiyonlar─▒n─▒, ├óhenk i├žinde ve m├╝┼čtereken kulland─▒. Heyecan ve a┼čk unsurunu canl─▒ tuttu.

Onlar;

Bu cihan─▒n bir imtihan dershanesi oldu─čunun idraki i├žinde ya┼čad─▒. Kalpler, il├óh├« azamet ve kudret ak─▒┼člar─▒na ├ó┼čina oldu. Emr-i biÔÇÖl-m├ór├╗f ve nehy-i aniÔÇÖl-m├╝nker i├žin ├çinÔÇÖe, SemerkantÔÇÖa ve arkadan gelenler de End├╝l├╝sÔÇÖe kadar yolculuk etti. O cahiliyye toplumu ┬źger├žek bilenler┬╗den oldu. Geceler g├╝nd├╝ze d├Ând├╝. K─▒┼člar bahar oldu. Tefekk├╝r geli┼čti, insan v├╝cudunun bir damla sudan, ku┼čun basit bir yumurtadan, a─čac─▒n ve meyvelerin yok kadar bir ├žekirdekten meydana geli┼čleri ve emsalleri ├╝zerinde derin tefekk├╝rler ba┼člad─▒ÔÇŽ Hayat, Allah r─▒z├ós─▒na endekslendi. Merhamet, ┼čefkat, hakk─▒ tevz├«deki derinlik, zirvele┼čti.

Sah├ób├«ler i├žin hayat─▒n en zevkli ve m├ón├ól─▒ anlar─▒, insano─čluna tevhid mesaj─▒n─▒ iletmek oldu. ─░dam edilmek ├╝zere iken kendisine ├╝├ž dakika zaman tan─▒yan papaza sah├ób├« te┼čekk├╝r etti ve ┼č├Âyle dedi:

ÔÇťÔłĺDemek ki tebli─č i├žin ├╝├ž dakikal─▒k vaktim var.ÔÇŁ

Velhâsıl onlar;

KurÔÇÖ├ón ile beraber ve KurÔÇÖ├ón i├žin ya┼čad─▒ ve hayatlar─▒n─▒ KurÔÇÖ├ónÔÇÖa adad─▒. Tarihte g├Âr├╝lmemi┼č bir faaliyet sergiledi; i┼čkenceye, bask─▒ya ve zulme m├óruz kald─▒, l├ókin inand─▒klar─▒ de─čerlerden asla taviz vermedi. All├óhÔÇÖ─▒n lutfetti─či ├óyetleri ya┼čayabilmek i├žin mallar─▒n─▒, m├╝lklerini, yurtlar─▒n─▒ b─▒rakarak hicret etti. Bu u─čurda her biri hayatlar─▒n─▒ feda etmeyi g├Âze ald─▒. En tehlikeli anlarda dah├« KurÔÇÖ├ónÔÇÖdan ayr─▒lmad─▒. Dinin her r├╝kn├╝ onlar i├žin doyulmaz bir lezzetti. Hayatlar─▒n─▒n merkezinde daima KurÔÇÖ├ón vard─▒.

Eb├╗ Talha -rad─▒yall├óhu anh-ÔÇÖ─▒n tespiti ┼č├Âyle:

ÔÇťBir g├╝n Hazret-i PeygamberÔÇÖin yan─▒na gittim. A├žl─▒ktan iki b├╝kl├╝m olmu┼č, belini dik tutabilmek i├žin karn─▒na ta┼č ba─člam─▒┼čt─▒. Bu h├ólde Ash├ób-─▒ SuffeÔÇÖye KurÔÇÖ├ón ├Â─čretiyordu. Sah├óbe i┼čte bu h├óli ├Ârnek ald─▒ ve Medine KurÔÇÖ├ón ├╝statlar─▒yla doldu.ÔÇŁ

Onlar─▒n KurÔÇÖ├ónÔÇÖa kar┼č─▒ ba─čl─▒l─▒k, muhabbet, heyecan ve co┼čkular─▒ o derecedeydi ki; n├ózil olan bir ├óyet sanki g├Âkten inen bir sofra gibiydi. B├╝t├╝n gayretler, ├óyetleri tel├ókk├« etmek, ya┼čamak ve tebli─č etmek i├žindi. Gece namaz k─▒lmay─▒, seherlerde KurÔÇÖ├ón okumay─▒, yataklar─▒na tercih ediyorlard─▒. Hatt├ó gece karanl─▒─č─▒nda evlerinin yak─▒nlar─▒ndan ge├ženler, ar─▒ u─čultusu gibi zikir ve KurÔÇÖ├ón na─čmeleri i┼čitiyorlard─▒. (─░bn-i SaÔÇÖd ve ─░bn-i Es├«r)

Velh├ós─▒l onlar─▒n fazilet ve k─▒ymetlerinin ├Âz├╝, ancak ┼ču tespitle ifade edilebilir;

HAZRET-─░ PEYGAMBERÔÇÖ─░N
E─×─░T─░M M├ŤC─░ZES─░ÔÇŽ

─░sl├óm hukuku metodolojisinin en ├Ânemli sim├ólar─▒ndan Kar├óf├« der ki:

ÔÇťPeygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖin sah├óbeden ba┼čka hi├žbir m├╗cizesi olmasayd─▒, onlar Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n n├╝b├╝vvetini ispata yeterdi.ÔÇŁ

─░┼čte b├Âyle bir m├╗cizev├« mahiyet i├žinde onlar;

Hizmeti en g├╝zel ┼čekilde tel├ókk├« ettiler ve b├╝t├╝n g├╝├žlerini All├óhÔÇÖ─▒n dinine hizmet i├žin en g├╝zel ┼čekilde kulland─▒lar. Mallar─▒n─▒ ve canlar─▒n─▒ Allah yolunda infak etmek, onlar i├žin bir lezzet h├óline geldi.

Nitekim Cen├ób-─▒ Hak, bize tavsiye olarak; ┬źve onlara ihsan ile t├ób├« olanlar┬╗ (et-Tevbe, 100) buyuruyor. Yani muhacir ve ensar─▒ ├Ârnek ve ideal edinerek takip edenleri, en g├╝zel ┼čekilde onlar─▒n izinden gidenleri de, Cen├ób-─▒ Hak, ihsan sahipleri olarak sah├óbe-i kir├óm ile birlikte zikredip, taltif ve takdir ediyor.

Bu taltife mazhar olabilmek i├žin Peygamber EfendimizÔÇÖe, muhacire, ensara l├óy─▒k bir hayat ya┼čayabilmek gerek. Allah bize ne sermaye verdi? Ak─▒l, zek├ó, madd├«, m├ónev├« g├╝├žÔÇŽ Bunlar─▒ Allah yolunda hizmet i├žin kullanabilmek gerek. Bunun ├Âl├ž├╝s├╝ hakk─▒nda Cen├ób-─▒ Hak ┼č├Âyle buyurur:

ÔÇťSevdiklerinizden vermedik├že infak ve faziletin kem├óline eri┼čemezsiniz.ÔÇŁ (├él-i ─░mran, 92)

─░nsan, sevdi─čine sevdi─či kadar verir, ona var─▒n─▒-yo─čunu sevgisi ├Âl├ž├╝s├╝nde sarf eder. O h├ólde sormal─▒y─▒z:

RabbimizÔÇÖi ne kadar seviyoruz?

Cevab─▒m─▒z, ┼ču sual i├žinde olmal─▒:

CEN├éB-I HAKKÔÇÖA NE KADAR VEREB─░L─░YORUZ?

Ya da ne kadar verece─čiz?

Elbette ki tâkatimiz kadar.

Y├╝ce Kitab─▒m─▒zda; ┬źYa Rab! T├ókat getiremeyece─čimiz ┼čeylerle bizi y├╝k├╝ml├╝ tutma!┬╗ (Bakara, 286) diye dua etmemiz i┼čaret buyuruluyor. Rabbimiz ayn─▒ ├óyet-i ker├«menin ba┼člang─▒c─▒nda; ┬źAllah hi├žbir kimseyi g├╝├ž yetiremeyece─či bir ┼čekilde m├╝kellef tutmaz.┬╗ buyuruyor.

Demek ki Cen├ób-─▒ Hak, t├ókatin ├╝st├╝n├╝ emretmiyor, fakat t├ókatimiz kadar─▒n─▒ da istiyor. G├╝c├╝m├╝z├╝n yetti─či kadar─▒n─▒ emrediyor.

├ľyleyse Cen├ób-─▒ Hak, bize ne istidat, ne imk├ón vermi┼čse o ├Âl├ž├╝ler i├žerisinde infakta bulunmam─▒z zarur├«ÔÇŽ Beden├« gayret, mal├« gayret, zihn├« gayret, ne imk├ón─▒m─▒z varsa, ondan verece─čiz. Sadece belirli ┼čeyler de─čil, elimizdeki b├╝t├╝n imk├ónlardan, b├╝t├╝n nimetlerdenÔÇŽ Nitekim ├óyet-i ker├«mede:

ÔÇťO g├╝n elbette b├╝t├╝n nimetlerden mutlak s├╗rette sorulacaks─▒n─▒z, (sorguya ├žekileceksiniz.)ÔÇŁ (Tek├ós├╝r, 8) buyuruluyor.

O sorgu-sualden y├╝z ak─▒yla ├ž─▒kmak i├žin bug├╝n Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n bize verdi─či her imk├ónla, OÔÇÖnun davetine, hizmete ko┼čmak zarur├«dir. Hizmete ko┼čmak hususunda m├╝ÔÇÖmin hi├žbir mazeret aramamal─▒, aksine hizmet f─▒rsat─▒ kollamal─▒d─▒r. Yani her h├ól├╝k├órda; ┬źAllah bana hangi imk├ónlar─▒ verdi ve ben bu imk├ónlarla Allah yolunda nas─▒l hizmet edebilirim?┬╗ aray─▒┼č─▒ i├žerisinde olmak l├óz─▒m.

G├╝n├╝m├╝zde hizmete, hizmet m├╝esseselerine ├žok ihtiya├ž var. Bir taraftan garibe, yoksula, mahruma, kimsesizlere ┼čefkat kanatlar─▒m─▒z─▒ germek, di─čer taraftan insanl─▒─č─▒n en b├╝y├╝k ihtiyac─▒ olan yeti┼čmi┼č ideal ┼čahsiyetler yeti┼čtirmek, zaman─▒m─▒z─▒n en m├╝him hizmeti. ├ç├╝nk├╝ bug├╝n insanl─▒k, ahl├ók ve insan├« ├Âzellikler itibar─▒yla can ├žeki┼čiyor. ├ç├╝nk├╝ b├╝t├╝n g├╝zellikler, faziletler, il├óh├« duygular, ┼ču veya bu ┼čekilde nefsin ve ┼čeytan─▒n tasallutu alt─▒nda. Yani:

┼×EYTAN ├çOK ┼×EYE ORTAKÔÇŽ

KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde, ┼čeytan─▒n insano─čluna musallat olmas─▒ anlat─▒l─▒rken, onun, gaflet i├žindeki insanlar─▒n mallar─▒na ve evl├ótlar─▒na ortak olaca─č─▒ ifade ediliyor. (Bkz. ─░sr├ó, 64)

┼×├Âyle bir bakal─▒m;

─░blis mallara ortak m─▒, de─čil mi? Nas─▒l bir ticaret hayat─▒ var? Cemiyet, nas─▒l bir kapitalizmin pen├žesi i├žinde? Dev├ós├ó servetler nas─▒l meydana geliyor? Harcananlar, ezilenler, zay─▒flar. Kapitalizm ac─▒mas─▒z bir ├žark. Me┼čr├╗ ve gayr-i me┼čr├╗ b├╝t├╝n vas─▒talar o ├žark i├žin feda ediliyor.

Halk aras─▒nda bir zulm├╝ ve haks─▒zl─▒─č─▒ anlatmak hususunda; ┬źAltta kalan─▒n can─▒ ├ž─▒ks─▒n!┬╗ diye bir ifade vard─▒r. Bug├╝n a┼ča─č─▒-yukar─▒ b├╝t├╝n iktisad├« piyasaya bu anlay─▒┼č h├ókim. Yani ac─▒mas─▒z bir kapitalizm. ─░blisin ortak oldu─ču bir ticaret anlay─▒┼č─▒.

├éyette mal─▒n/ticaretin yan─▒nda iblisin evl├ótlara da ortak olaca─č─▒na dikkat ├žekiliyor. ├çocuklara y├Ânelik bin bir zamane tuzaklar─▒, tehlikeleri hep iblisin onlara ortakl─▒─č─▒ de─čil mi?

Bug├╝n ├žocuklar─▒m─▒za ortak olan o kadar ├žok ┼čey var kiÔÇŽ En ba┼čta televizyonun menf├« programlar─▒ ortak oluyor. ├çocuklar─▒ televizyon yeti┼čtiriyor, televizyon emziriyor, internet cafeler emziriyor. Hatt├ó herkesin cebine giren ve bazen bir akrebe d├Ânen cep telefonlar─▒ ├žocuklar─▒m─▒za ortak olmu┼č durumda. B├Âyle devam ettik├že iblisin ortak oldu─ču evl├ótlar ├žo─čal─▒yorÔÇŽ

Sokaklar─▒n insaf─▒ ne kadar? Sokaklar ne kadar pozitif enerji, ne kadar negatif enerji veriyor? Cevap mal├╗m. E─čitim sistemi ne kadar terbiye ediyor veya zaafa u─črat─▒yor? Bunun cevab─▒ da mal├╗m.

Dolay─▒s─▒yla bug├╝n yeti┼čmi┼č ideal insan e─čitiminin ve hizmetin ehemmiyeti ├žok m├╝him. Yani as─▒l hizmet, ruhlara ve g├Ân├╝llere sa─čl─▒k a┼č─▒s─▒ yapmak, m├ónen bo─čulmak ├╝zere olanlara cankurtaran simidi uzatmakÔÇŽ

Resm├« m├╝esseselerde k─▒rm─▒z─▒ sand─▒klar, dolaplar vard─▒r. ├ťzerlerine; ┬źYang─▒nda ilk kurtar─▒lacak e┼čya┬╗ diye yaz─▒l─▒r. Bug├╝n cemiyet yang─▒nlar─▒ndan ilk kurtar─▒lacak k─▒ymetlerimiz/de─čerlerimiz nedir? ─░lk ├Ânce evl├ótlar─▒m─▒zd─▒r. ├ç├╝nk├╝ din, vatan, ezan, bayrak ve namus onlarla devam edecek, istikb├ól onlarla gelecektir. E─čer nesil bozuk yeti┼čtirilirse din de gider, vatan da gider, bayrak da gider, ezan da gider, namus da gider. Hepsi birbirine ba─čl─▒. D├╝nyay─▒ seyredin; nice ibret tablolar─▒ g├Âzler ├Ân├╝ndeÔÇŽ

Nesli kurtarmak ve onu ideal seviyede e─čitmek, bug├╝n bir farz-─▒ ayn durumuna gelmi┼čtir. ├Ämanl─▒, vatanperver, AllahÔÇÖtan korkan, vatan─▒n─▒, milletini seven bir nesil yeti┼čtirebilmek, gelecek a├ž─▒s─▒ndan son derecede elzemdir. Dolay─▒s─▒yla evl├ótlar─▒m─▒z─▒, ┼ču veya bu moda fikirlerle, bo┼č ak─▒m ve ├žalkant─▒larla, televole k├╝lt├╝r├╝ yakla┼č─▒mlar─▒yla, seviyesiz ve basit ├Âl├ž├╝lerle de─čil, en ideal seviyeler ve ├Âl├ž├╝ler ile yeti┼čtirmek mecburiyetindeyiz. Yoksa bat─▒ nas─▒l gen├žli─čini kaybettiyse biz de ayn─▒ ┼čekilde fuh┼čun, satanizmin, narkoti─čin ve daha ismi me├žhul nice k├Ât├╝l├╝klerin pen├žesinde gen├žli─čimizi ziyan ederiz. Unutmamal─▒ ki;

TOPLUMLARI YA┼×ATANLAR, ─░DEAL ─░NSANLARDIRÔÇŽ

B├╝t├╝n insanlar; karakter ve ┼čahsiyete hayrand─▒r. Karakter ve ┼čahsiyetin pe┼činde giderler. Onu taklit ederler. ├ç├╝nk├╝ ├Ârneksiz kavramak m├╝mk├╝n de─čildir. ├ľrnek ile hay─▒r da ┼čer de netle┼čir. Bu itibarla bir topluma bir peygamber geldi─činde herkes o peygamberin h├óline, ahv├óline, karakterine, ┼čahsiyetine hayran kal─▒rd─▒. Herkes; ┬źBu insan, en do─čru insand─▒r┬╗ derdi; ┬źBu insan, yalan s├Âylemez.┬╗ derdi. Nihayet b├╝t├╝n toplum, o insan─▒ ideal al─▒r ve pe┼činden gitmeye ba┼člard─▒. Neticede toplum, ├žukurdan zirveye y├╝kselirdi. ├ľl├╝mden hayata d├Ânerdi. Kupkuru bir ├ž├Âlden yemye┼čil bir g├╝listan do─čard─▒.

Bunun i├žin;

Bilhassa cahiliye devirlerinde Cen├ób-─▒ Hak, insanl─▒─ča peygamberler g├Ândermi┼čtir. O zirve, ideal insanlarla toplumlar─▒ sel├ómete ├ž─▒karm─▒┼čt─▒r. ├édeta Hint OkyanusuÔÇÖnun dibinden alm─▒┼č, Everest TepesiÔÇÖnden daha y├╝celere y├╝kseltmi┼čtir.

Bu sebeple d├╝nya; ibret, hikmet ve bilgi tecell├«leri i├žinde olmas─▒na ra─čmen kalplerin ├óm├ól─▒─č─▒ y├╝z├╝nden ne zaman cahiliye ├žukuruna yuvarlansa, o vakit kendisini kurtaracak il├óh├« nefese daha ├žok muhta├ž demektir.

D├╝n o il├óh├« nefes, yani Hazret-i Peygamber -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-, nas─▒l azg─▒n bir cahiliye devrine derman oldu ve onu asr-─▒ saadete d├Ân├╝┼čt├╝rd├╝ ise bug├╝n de insanl─▒─č─▒ huzura erdirecek, kurtaracak olan OÔÇÖnun rahmet nefesidir.

Bug├╝n de d├╝nya bir cehalet i├žinde. B├╝t├╝n be┼čeriyet ┬źRahmeteÔÇÖn-liÔÇÖl-├élem├«n┬╗ EfendimizÔÇÖe ayn─▒ ┼čekilde muhta├ž. La Fayette, Frans─▒z ─░htil├óliÔÇÖnde Peygamber EfendimizÔÇÖe ┼č├Âyle sesleniyordu:

ÔÇťEy b├╝y├╝k insan! Senin tevz├« etti─čin adaleti, d├╝nyada ┼čimdiye kadar hi├ž kimse ger├žekle┼čtiremedi.ÔÇŁ

Asl─▒nda bu feryat, ideal insan aray─▒┼č─▒yd─▒. E─čer La Fayette, OÔÇÖnu biraz daha yak─▒ndan tan─▒yabilseydi, hidayet e┼či─čine can atard─▒. Kendisi de ideal bir insan olurdu. ├ç├╝nk├╝ Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-ÔÇÖe muhabbetle ba─članan, OÔÇÖnun hidayet, ahl├ók, ibadet ve hayat kevserinden yudumlayan herkes m├╝stesna birer ┼čahsiyet, ideal insan oldular. Daima da ideal insan yeti┼čtirme gayreti i├žinde ya┼čad─▒lar, ya┼čatt─▒lar. Bunun i├žindir ki onlar, bu f├ón├« d├╝nyaya veda etseler bile ├Âlmediler. ─░┼čte Hazret-i Mevl├ón├óÔÇŽ

2007 y─▒l─▒, Mevl├ón├ó Y─▒l─▒ il├ón edildi. UNESCOÔÇÖnun teklifiyle 2007 y─▒l─▒ Hazret-i Mevl├ón├ó senesi oldu. Ni├žin? ├ç├╝nk├╝ ┼čimdiki cahiliye devrinde bunalan ve bo─čulan ruhlar, kendilerine ├ž─▒k─▒┼č yolu olacak bir ideal insan aray─▒┼č─▒ i├žinde ├ž─▒rp─▒nmaktad─▒r. Mevl├ón├ó da bunun i├žin en do─čru isimdir. ─░fade etmeli ki ─░sl├ómiyet, yery├╝z├╝n├╝n en ideal insanlar─▒n─▒ yeti┼čtirmi┼čtir. ─░deal insan arayanlar onlar─▒ bulabildi─či ├Âl├ž├╝de insanl─▒k haysiyetlerini muhafaza ederler. E─čer o ideal insanlar bulunmaz ve yenileri yeti┼čmezse, toplumlar varl─▒klar─▒n─▒ g├╝zel bir kimlik i├žinde s├╝rd├╝remezler. Bunun i├žin;

MEVLÂNÂ DAİMA İDEAL İNSANI ARADI

Hazret-i Mevlânâ anlatır:

ÔÇťBir gece vaktiydi. Evimden d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kt─▒m. K─▒rlarda geziyordum. Bir adamca─č─▒z─▒n elinde fenerle dola┼čt─▒─č─▒n─▒ g├Ârd├╝m:

┬źÔÇôBu gece karanl─▒─č─▒nda ne ar─▒yorsun?┬╗ diye sordum.

Adam:

┬źÔÇô─░nsan ar─▒yorum.┬╗ diye cevap verdi.

Ona dedim ki:

┬źÔÇôYaz─▒k! Bo┼čuna yoruluyorsun… Ben yurdumu terk ettim de yine onu bulamad─▒m. Git evineÔÇŽ Yat, rahat─▒na bak. Nafile ar─▒yorsun, onu hi├žbir yerde bulamayacaks─▒n!┬╗

Adamca─č─▒z ac─▒ ac─▒ bakt─▒:

┬źÔÇôBulamayaca─č─▒m─▒ ben de biliyorum. Ama, hasretle aramak bile bana lezzet veriyor! Arad─▒─č─▒m─▒n o olmas─▒ i├žimi ferahlat─▒yorÔÇŽ┬╗ÔÇŁ

Bu h├ódiseyi Hazret-i Mevl├ón├ó, aranan ideal insan─▒n ├Âzelliklerine de de─činerek bir de ┼č├Âyle anlat─▒r:

ÔÇťVaktiyle birisi vard─▒; g├Ânl├╝ a┼čkla, yan─▒┼čla dolu idi. G├╝nd├╝zleri eline bir fener al─▒r, ├žar┼č─▒da pazarda gezer dola┼č─▒rd─▒. Biri ona dedi ki:

┬źÔÇôB├Âyle g├╝peg├╝nd├╝z elinde bir fenerle her d├╝kk├ónda ne ar─▒yorsun? Mumla, fenerle g├╝n ─▒┼č─▒─č─▒nda ne ar─▒yorsun? ─░nsanlarla alay m─▒ ediyorsun? Bu ne acayip h├ól!┬╗

O da:

┬źÔÇôHer tarafta il├óh├« nefesle diri olan ger├žek adam─▒, daha do─črusu g├Ânl├╝ il├óh├« m├órifetle dolu bir insan ar─▒yorum!┬╗ diye cevap verdi.

Beriki sordu:

┬źÔÇôB├Âyle bir adam var m─▒?┬╗

Bu s├Âz├╝ duyan birisi dedi ki:

┬źÔÇôEy h├╝r bilgin! G├Ârm├╝yor musun; bu ├žar┼č─▒, bu pazar adamlarla dolu?┬╗

Elinde fener olan adam;

┬źÔÇôBen, dedi; iki yol a─čz─▒ caddede, hiddetlendi─či, ├Âfkelendi─či zaman k├Âp├╝rmeyen; h─▒rsa, ┼čehvete kap─▒ld─▒─č─▒ vakit kendine h├ókim olan ve her t├╝rl├╝ nefsan├« isteklerini yenen ki┼čiyi ar─▒yorum!

├ľfkelendi─či zaman, ┼čehvete kap─▒ld─▒─č─▒ vakit kendisini tutan, sabreden adam nerede? ─░┼čte ben; sokak sokak, mahalle mahalle b├Âyle bir insan ar─▒yorum! D├╝nyada bu iki h├óle (hiddete ve ┼čehvete) kar┼č─▒ koyan, dayanan, sabreden adam─▒ bana g├Âsteriniz; bug├╝n ben, ona can─▒m─▒ feda ederim!┬╗ÔÇŁ

Bu ideal insan aray─▒┼č─▒ var olduk├ža onlar bulunmu┼č, yenileri yeti┼čmi┼č ve b├Âylece toplumlar var olmu┼čtur. Dolay─▒s─▒yla toplumlar ideal insana daima muhta├žt─▒r. Bug├╝n de en m├╝him d├óv├ó, ideal insan yeti┼čtirebilmektir. HakkÔÇÖa kul olan, H├ól─▒kÔÇÖ─▒n nazar─▒yla mahl├╗kata bak─▒┼č tarz─▒ kazanan bir insan yeti┼čtirebilmek. Merhamet ve ┼čefkat tevz├« eden bir insan yeti┼čtirebilmek. Sefaletleri, saadete ├ževirecek, muzdariplerin ─▒st─▒rab─▒na merhem olacak ve a─člayan g├Âzlere, yorgun g├Ân├╝llere ┼čifa bah┼čedecek bir insan yeti┼čtirebilmekÔÇŽ ─░┼čte;

HAZRET-─░ ├ľMERÔÇÖ─░N TEMENN├ÄS─░

Hazret-i ├ľmer -rad─▒yall├óhu anh- bir g├╝n dostlar─▒yla birlikte oturuyordu. Onlara (AllahÔÇÖtan) baz─▒ talep ve temenn├«lerde bulunmalar─▒n─▒ s├Âyledi. Oradakilerden bir k─▒sm─▒:

ÔÇťÔÇô─░├žinde bulundu─čumuz ┼ču hane dolusunca paralar─▒m olsun da Allah yolunda infak edeyim!..ÔÇŁ ┼čeklinde niyet izhar etti.

Bir k─▒sm─▒:

ÔÇťÔÇô┼×u hane dolusunca alt─▒nlar─▒m olsun da Allah i├žin harcayay─▒m!..ÔÇŁ tarz─▒nda talep belirtti.

Baz─▒lar─▒ da:

ÔÇťÔÇô┼×u hane dolusunca m├╝cevherlere sahip olay─▒m da onlar─▒ Allah yolunda sarfedeyim!..ÔÇŁ diye temenn├« etti.

Ancak Hazret-i ├ľmer:

ÔÇťÔÇôDaha, daha fazlas─▒n─▒ isteyin!ÔÇŁ deyince onlar:

ÔÇťÔÇôAllah Te├ól├óÔÇÖdan daha ba┼čka ne isteyebiliriz ki?!ÔÇŁ dediler.

Bunun ├╝zerine ├ľmer -rad─▒yall├óhu anh-:

ÔÇťÔÇôBen ise, i├žinde bulundu─čumuz ┼ču hanenin Eb├╗ Ubeyde bin Cerrah, Muaz bin Cebel ve Huzeyfe bin Yeman gibi (m├╝stesna ve se├žkin, her y├Ânden k├ómil) kimseler ile dolu olmas─▒n─▒ ve bunlar─▒ All├óhÔÇÖa itaat yolunda, yani tebli─č ve ─▒slah hizmetlerinde istihdam etmeyi temenn├« ederim…ÔÇŁ dedi. (Buh├ór├«, T├ór├«huÔÇÖs-Sa─č├«r, I, 54)

Bir m├╝tefekkir diyor ki:

ÔÇťH├ókim milletlerle mahk├╗m milletler aras─▒nda bir gram fark─▒ vard─▒r. O da yeti┼čmi┼č bir avu├ž insand─▒r.ÔÇŁ

─░nsanlar, darda kald─▒─č─▒, zorland─▒─č─▒ ve i├žinden ├ž─▒kamad─▒─č─▒ her i┼čte bir kurtar─▒c─▒ bekliyor. ├ľmer bin Abd├╝lazizler daima aran─▒yor, Fatihler daima aran─▒yor, ├çanakkaleÔÇÖnin, ─░stikl├ól HarbiÔÇÖnin o yi─čit, ├«manl─▒ erleri ve ├«manl─▒ kumandanlar─▒ daima aran─▒yor. Bu g├╝zel bir aray─▒┼č. Ancak b├╝t├╝n bu aray─▒┼člar, yeti┼čtirme ┼čeklinde tecell├« ederse meyvesini verir. Bu da m├ónev├«, din├« ve mill├« duygular─▒ ya┼čatmakla m├╝mk├╝nd├╝r. Fakat ┼čimdilerde maalesef;

DE─×ERLERDE ZAYIFLAMA VAR

Hayat─▒n med-cezirleri i├žinde ideal insan i├žin elzem olan pek ├žok de─čer zay─▒flad─▒, nice a─č─▒r meseleler hafifledi.

Her ┼čeyden ├Ânce din karde┼čli─či zay─▒flad─▒. H├ólbuki bu bir emr-i il├óh├«. Yani ┬źBen din karde┼čime ne ┼čekilde hizmet edece─čim, ona kar┼č─▒ benim mesÔÇÖ├╗liyetim nedir? Ben bu farz─▒ nas─▒l ├«f├ó edece─čim?┬╗ diye sormam─▒z, din├« ve vicdan├« bir vecibe.

Ama insanlar, sadece g├╝zel anlar─▒n ve rahat zamanlar─▒n karde┼čli─čini ya┼č─▒yor. Zor zamanlardaki karde┼člik unutuldu. As─▒l zor zamanlarda karde┼činin derdine derman olmak gerekirken, b├Âyle zamanlarda karde┼člik zay─▒flad─▒. ├ç├╝nk├╝ o ba─č─▒n teminat─▒ olan ideal insan zay─▒flad─▒.

Di─čer taraftan, g├╝zel muameleler zay─▒flad─▒. H├ólbuki din muameledir. KurÔÇÖ├ón ve s├╝nnet modelinin, hayat─▒m─▒z─▒n her ├ón─▒na, her safhas─▒na aksetmesi l├óz─▒m. Her g├╝n ├Âm├╝r takvimimizden bir yaprak koparken ┼čunu muhasebe etmeliyiz: ÔÇťBug├╝n kendimize ne kadar, kendimizin d─▒┼č─▒ndakilere ne kadar?ÔÇŁ ├ç├╝nk├╝ maalesef bug├╝n aile hayat─▒, ticar├« hayat, iktisad├« hayat, sosyal hayat vesaire, b├╝t├╝n bunlar da zay─▒flad─▒.

Neticede mesÔÇÖ├╗liyet almak, karde┼činin y├╝k├╝n├╝ payla┼čmak zay─▒flad─▒. Fedak├órl─▒k azald─▒. ├ç├╝nk├╝ ideal insan anlay─▒┼č─▒ ve yap─▒s─▒ zay─▒flad─▒. Ya┼čayan ger├žek ideal insanlar azald─▒. Gayretler, idealler ve faziletler, rahat ve konfora g├Âm├╝ld├╝. ─░kbal bunun i├žin diyor ki:

KEND─░N─░ B─░LEY─░ TA┼×INA VUR!

PakistanÔÇÖ─▒n fikr├« kurucusu Muhammed ─░kbal, ideal insan─▒n dertler ve ─▒st─▒raplar i├žinde pi┼čece─čine, zorluklar ve tehlikeler i├žinde yeti┼čece─čine dikkat ├žekmek ├╝zere ┼č├Âyle bir hik├óye anlat─▒r:

ÔÇťBir ceylan, di─čer bir ceylana dert yan─▒yordu:

┬źÔÇôArt─▒k ben bu avc─▒lar─▒n ┼čerrinden b─▒kt─▒m. Zira ovalarda avc─▒lar pusu kurmu┼člar, gece g├╝nd├╝z biz ahular─▒n izinde dola┼č─▒yorlar. Bundan sonra K├óbeÔÇÖde, HaremÔÇÖde ya┼čayaca─č─▒m. MekkeÔÇÖde avc─▒lar─▒n avlanmas─▒ yasakt─▒r. Orada yatar-kalkar, orada otlar─▒m. Art─▒k avc─▒ derdinden eman bulmak istiyorum. G├Ânl├╝m biraz da huzura kavu┼čsun!..┬╗

Bunlar─▒ dinleyen tecr├╝beli ve g├╝ng├Ârm├╝┼č di─čer ceylan ise dedi ki:

┬źÔÇôEy ak─▒ll─▒ dostum! Ya┼čamak istiyorsan tehlike i├žinde ya┼ča! Kendini daima bileyi ta┼č─▒na vur; cevheri temiz olan k─▒l─▒├žtan daha keskin ya┼ča! Tehlike, kudreti imtihan eder. (Tehlikeler, ├žileler ve ibtil├ólar; senin ┼čahsiyetini, karakterini ve ├«man─▒n─▒ imtihan eder.) Cisim ve c├ón─▒n nelere k─üdir oldu─čunu sana o ├žileler bildirir.┬╗ÔÇŁ

Bu ger├že─či S├╝fy├ón-─▒ Sevr├« -kuddise sirruh- da ┼č├Âyle dile getirir:

ÔÇťHorasanÔÇÖa gidip tebli─čde bulunmak; MekkeÔÇÖde m├╝c├óvir olmaktan (orada ik├ómet etmekten) senin i├žin daha kazan├žl─▒d─▒r.ÔÇŁ

├ç├╝nk├╝ ba┼čkalar─▒n─▒n dertleriyle dertlenerek ya┼čamak, ─▒st─▒rap ve s─▒k─▒nt─▒lar ├žekmek, d├╝nya huzuru i├žin tehlike gibi g├Âr├╝nse de ├óhiret huzuru i├žin birer nimet gibidir. Di─čer taraftan da ─▒st─▒rap ve dertlere bo┼č verip rahat ve konfora bo─čularak ya┼čamak, asl─▒nda rahatl─▒k de─čil, ebed├« nas├«bimizi yok eden bir tehlikedir. Nitekim Allah Te├ól├ó bu tehlikeye i┼čaret ederek ikaz eder:

ÔÇťAllah yolunda sarf edin de kendi elinizle kendinizi tehlikeye atmay─▒n!ÔÇŁ (el-Bakara 195)

─░┼čte ideal insan ├Âl├ž├╝s├╝!

─░┼čte;

B├Âyle bir ├Âl├ž├╝ ─▒┼č─▒─č─▒nda yeti┼čmi┼č ideal insan─▒n oldu─ču yerde ├ófetler rahmete d├Âner. Kurakl─▒klar, bereketle yer de─či┼čir. Huzursuzluklar huzura teslim olur. K├Ât├╝l├╝kler iyili─čin kar┼č─▒s─▒nda boyun b├╝ker. ┼×eytan ve nefs, ├ócizlik dehlizine hapsedilir. Cehennem yollar─▒ ba─član─▒r, cennete giden yollar ard─▒na kadar a├ž─▒l─▒r. H├ós─▒l─▒;

─░DEAL ─░NSANLAR, ─░DEAL YARINLAR DO─×URUR!

E─čer yeti┼čen bir nesil ideal insan ├Âl├ž├╝leri i├žinde yeti┼čiyorsa, g├╝c├╝n├╝ kaba kuvvete ve nefsan├« arzulara sarf etmiyorsa, y├Ân├╝n├╝ HakkÔÇÖa d├Ânm├╝┼čse, en g├╝zel istikb├ól onun i├žindir. O neslin toplumu, parlak bir gelece─če sahip demektir. Fakat gen├žlik, g├╝c├╝n├╝ kaba kuvvete, nefsan├« arzulara r├óm etmi┼čse, o zaman gelecek karanl─▒k demektir.

Buna g├Âre;

┼×ayet dinimizi seviyorsak, ├«man─▒m─▒z─▒ korumak istiyorsak, bize emanet edilen bu vatan─▒ elde tutmak istiyorsak, bu milletin haysiyeti, ┼čerefi ve izzeti olan bayra─č─▒n dalgalanmas─▒n─▒ arzu ediyorsak, g├╝zel bir nesil yeti┼čtirmek mecburiyetindeyiz. ─░deal insan─▒ in┼ča etmek zaruretindeyiz.

Bu nesil, g├Âz├╝m├╝z├╝n n├╗ru bir nesil olmal─▒. Ard─▒m─▒za bakt─▒─č─▒m─▒z zaman y├╝re─čimizi ferahlatan, g├Â─čs├╝m├╝z├╝ kabartan bir nesil olmal─▒. T├ó ki;

Y├ťZ├ťM├ťZDE G├ťZEL B─░R TEBESS├ťM OLSUN!..

Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝n vefat─▒na yak─▒n g├╝nlerdi. Ezan okundu, EfendimizÔÇÖin mescide gidecek g├╝c├╝-kuvveti yoktu. ├çok bitkin bir h├óldeydi. Fakat mescidden haber geldi. Ash├ób-─▒ kiram: ┬źAllah Ras├╗l├╝ gelmeden namaza durmak istemiyoruz.┬╗ diyorlard─▒. ┬ź├çok ├Âzledik, m├╝mk├╝nse aram─▒zda Allah Ras├╗l├╝ de olsun.┬╗ diyorlard─▒.

Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem- de ash├ób─▒ndaki bu muhabbet ve i┼čtiyak ├╝zerine: ┬źBir kova su getirin.┬╗ dedi. Onu ├╝zerine d├Âk├╝n├╝p gusletti. Sonra aya─ča kalkmak istedi. Kudret ve t├ókati yoktu. Kalkamad─▒ ve bay─▒ld─▒. Kendine geldi─činde yine bir kova su istedi. Gusletti. Fakat yine bay─▒ld─▒. Bu h├ól ├╝├ž kere tekrar etti. Fakat O, sah├óbenin yan─▒na ├ž─▒kmaktan vazge├žmedi. Koluna girdiler, mescide kadar g├Ât├╝rd├╝ler.

Varl─▒k N├╗ru Efendimiz, Hazret-i Eb├╗bekir EfendimizÔÇÖe i┼čaret ettiler. O da emre riayet ederek mihraba ge├žti. Bu ┼čekilde Efendimiz -sall├óll├óhu aleyhi ve sellem-, cemaatle olan son namaz─▒n─▒ k─▒lm─▒┼č oldu.

Bundan sonras─▒n─▒ ├éi┼če validemiz ┼č├Âyle anlat─▒yor:

ÔÇťBen, Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖn├╝, bu kadar ─▒st─▒rap i├žinde iken, omuzlanarak g├Ât├╝r├╝l├╝p getirildi─či h├ólde hi├ž bu kadar sevin├žli g├Ârmemi┼čtim. Namazdan sonra arkas─▒na d├Ând├╝; m├╝barek terbiyelerinde yeti┼čen o g├╝zel ve g├╝zide cemaate memnun bir nazarla bakt─▒, bakt─▒. Ard─▒nca b─▒rakt─▒─č─▒ ve her biri y─▒ld─▒zlar misali olan o ideal ve ├óbide toplulu─ča Allah Ras├╗l├╝ ├Âyle bir sevindi, o bitkin h├óliyle ├Âyle g├╝zel bir tebess├╝m etti ki, belki o benim Allah Ras├╗l├╝ÔÇÖnden g├Ârd├╝─č├╝m en g├╝zel tebess├╝md├╝…ÔÇŁ

┼×├╝phesiz o g├╝zel insanlar da ayn─▒ ┼čekilde kendi arkalar─▒nda g├╝zel insanlar yeti┼čtirerek bu d├╝nyaya veda ettiler.

┼×imdi s─▒ra bizdeÔÇŽ

Vazifelerimiz ├žok. MesÔÇÖ├╗liyet-
lerimiz ├žok. Hem ├žok, hem de b├╝y├╝kÔÇŽ En k├╝├ž├╝k hizmetler bile ehemmiyet itibar─▒yla b├╝y├╝kÔÇŽ

├ťzerimize d├╝┼čenleri, bilhassa i├žinde bulundu─čumuz ├╝├ž aylar─▒n r├╗huna uygun bir gayret, bereket ve g├╝zellik i├žinde yerine getirebilirsek;

NE MUTLU!..

Ne mutlu ├╝├ž aylar─▒ ve i├žinde bar─▒nd─▒rd─▒─č─▒ m├╝barek g├╝n ve geceleri, nebev├« bir g├╝zellikle ya┼čayabilenlere!

Ne mutlu her gecesini kadir gibi de─čerlendirebilenlere!

Ne mutlu her g├Ârd├╝─č├╝n├╝ H─▒z─▒r bilebilenlere, H─▒z─▒r gibi yeti┼čen ideal insanlar yeti┼čtirebilenlere!

Ne mutlu her nefesi, bir ├Âmre bedel hizmetler i├žinde HakkÔÇÖa r├óm edebilenlere!

Ne mutlu y├╝z ak─▒yla ├óhirete g├Â├žebilenlere!..

Cen├ób-─▒ Hak, g├Ânl├╝m├╝z├╝n ve g├Âz├╝m├╝z├╝n n├╗ru, y├╝z├╝m├╝z├╝n ak─▒ ve tebess├╝m├╝ olacak; dinine, vatan─▒na ve bayra─č─▒na sahip ├ž─▒kacak bir nesil yeti┼čtirmeyi nasip eylesin. Bu istikamette feyizli, bereketli ve r─▒z├ó-y─▒ il├óh├«ye muv├óf─▒k bir hizmet ├Âmr├╝ i├žinde ya┼čamaya muvaffak k─▒ls─▒n.

Âmîn!..