─░leti┼čimde Pencere Fark─▒

Aynur Tutkun

En alt kattaki kom┼čuyla en ├╝st kattaki kom┼čunun penceresinden bak─▒p soka─č─▒n─▒z─▒ ve ├ževreyi seyretti─činiz oldu mu hi├ž? Ayn─▒ ├ževre iki farkl─▒ pencereden nas─▒l da farkl─▒ g├Âr├╝n├╝r de─čil mi? Alt kattaki pencereden a─ča├žlar─▒n g├Âvdeleri, insanlar─▒n bacaklar─▒, arabalar─▒n tekerlekleri, kald─▒r─▒mlar, sokak kenarlar─▒ndaki ├ž├Âpler g├Âze tak─▒l─▒rken; ├╝st kattaki pencereden yemye┼čil a─ča├žlar, insanlar, arabalar, ufak-tefek ├ž├Âplerin g├Âr├╝lemedi─či sokaklar, masmavi g├Âky├╝z├╝, t├╝m kalabal─▒kl─▒─č─▒ ile mahallemiz g├Âz├╝m├╝z├╝ doldurur. Ayn─▒ soka─ča, ayn─▒ g├Âzle bakar─▒z; fakat g├Ârd├╝klerimiz farkl─▒d─▒r.

─░nsan insana ili┼čkilerde bazen ├Âyle bir ┼čey s├Âyler, ├Âyle bir davran─▒┼čta bulunuruz ki sadece kendi penceremizden bakmas─▒n─▒ bildi─čimizden, ba┼čka pencerelerden nas─▒l g├Âz├╝kece─čini hesaba katmad─▒─č─▒m─▒z i├žin bu s├Âz├╝m├╝z/davran─▒┼č─▒m─▒z fark─▒nda olmayarak ortal─▒─č─▒ kar─▒┼čt─▒rmaya ve yanl─▒┼č anlamalara kap─▒ aralar.

Bir zenginin bir fakir yan─▒nda son tatilinden bahsetmesi, zeki ve ├žal─▒┼čkan bir ├Â─črencinin dersleri ├žok iyi olmayan bir arkada┼č─▒n─▒n yan─▒nda notlar─▒ndan bahsetmesi, yarat─▒l─▒┼č├ža ├žok g├╝zel olan bir gencin arkada┼č─▒n─▒n yan─▒nda y├╝z├╝ndeki bir sivilceden duydu─ču rahats─▒zl─▒─č─▒ dile getirmesi, sa─čl─▒kl─▒ bir ki┼činin hasta yan─▒nda hastal─▒─č─▒n ne k├Ât├╝ bir imtihan oldu─čundan s├Âz etmesi, belli bir g├Âr├╝┼če sahip olan─▒n ba┼čka g├Âr├╝┼čten birine sel├óm vermeyi unutmas─▒, hep yanl─▒┼č anla┼č─▒lmalara sebebiyet verebilecek ┼čeylerdendir. ├ç├╝nk├╝ bu t├╝r s├Âz ve davran─▒┼člar kas─▒tl─▒ olmasa bile ba┼čka pencerelerden d├╝nyan─▒n daha farkl─▒ g├Âr├╝nebilece─čini hesaba katamamaktan dolay─▒ yanl─▒┼č anla┼č─▒lmalara ve ortal─▒─č─▒n kar─▒┼čmas─▒na sebep olabilir. Onun i├žin bir s├Âz sarf ederken, bir davran─▒┼čta bulunurken ba┼čka pencerelerden nas─▒l g├Âr├╝nece─čini mutlaka hesaplamak gerekir.

Mesel├ó; evlenmelerine vesile oldu─čunuz biri size s├╝rekli e┼činin problemli y├Ânlerinden bahsediyorsa siz bunu, ┬źona iyi bir e┼č bulamamamdan dolay─▒ beni su├žluyor┬╗ ┼čeklinde yorumlayabilirsiniz. Belki de onun niyeti sizi su├žlamak de─čil sadece sizinle dertlerini payla┼čmakt─▒r. Fakat herkesin kendi zihn├« penceresinden d─▒┼čar─▒s─▒ farkl─▒ g├Âr├╝nd├╝─č├╝ i├žin te┼čhisler farkl─▒ olabilir.

Her birimizin yeti┼čtirili┼č tarz─▒, ba┼č─▒m─▒zdan ge├žen olaylar, tecr├╝belerimiz, bulundu─čumuz ortam/konum, ya┼č─▒m─▒z, cinsiyetimiz farkl─▒ oldu─ču i├žin zihn├« ve hiss├« yap─▒lar─▒m─▒z da farkl─▒d─▒r. Bu y├╝zden s├Âzlerimiz/davran─▒┼člar─▒m─▒z hi├ž de tahmin etmedi─čimiz bir bi├žimde yorumlanabilir. Bu yanl─▒┼č anlamalar─▒ ve anla┼č─▒lmalar─▒ en aza indirmek i├žin her birimizin farkl─▒ zihn├« ve hiss├« pencerelerinin olaca─č─▒n─▒ ak─▒ldan ├ž─▒karmamak gerekir.

Yanl─▒┼č anla┼č─▒lmaya m├╝sait herhangi bir h├ódise/s├Âz kar┼č─▒s─▒nda ise s├╗-i zandan olabildi─čince uzak durarak hemen ileti┼čime ge├žilmesi ger├žek niyetlerin anla┼č─▒lmas─▒n─▒ temin edebilir. Dinimizde s├╗-i zann─▒n yasak olmas─▒ bize h├╝sn-i zanda bulunmak i├žin bir ┼čeylerin denenmesini (├Âzellikle de ba┼čkalar─▒n─▒n bak─▒┼č a├ž─▒lar─▒n─▒ anlayabilmeyi) ilham eder ki bu da a├ž─▒k y├╝reklilikle, iyi niyetle ve anla┼čmak umuduyla ileti┼čime ge├žmektir.

ÔÇť├ľz├╝r dilerim, fakat bana hangi niyetle ├Âyle dedi─činizi anlayamad─▒m!ÔÇŁ

ÔÇťBizi d├╝─č├╝n├╝n├╝ze ├ža─č─▒rmay─▒ unuttunuz mu?ÔÇŁ

ÔÇťNeden bana e┼činden ┼čik├óyet edip duruyorsun?ÔÇŁ

ÔÇť─░lk kar┼č─▒la┼čmam─▒zda bana ni├žin ├Âyle bakm─▒┼čt─▒n; benden ho┼članmad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nm├╝┼čt├╝m.ÔÇŁ

ÔÇťNe zamand─▒r beni aram─▒yorsun, unuttu─čunu d├╝┼č├╝nd├╝m!ÔÇŁ gibi iyi niyetle ve tatl─▒ dille s├╗-i zandan ka├ž─▒nmak i├žin sorulan bu t├╝r sorular kar┼č─▒m─▒zdakinin penceresinden bakabilmeyi temin eder ki bu, ├Âzellikle uzun s├╝reli ili┼čkilerde ileti┼čimde oldu─čumuz ki┼čilerin pencerelerini tan─▒maya ve g├╝zel ge├žinmeye yard─▒mc─▒ olur.

Her olay ve her ki┼či kar┼č─▒s─▒nda h├╝sn-i zanda bulunmaya kendimizi mecbur hissetmek zorunda da de─čiliz elbet. Her f─▒rsatta kuyumuzu kazmaya ├žal─▒┼čan birine kar┼č─▒ h├╝sn-i zanda bulunmak i├žin kendimizi zorlamak basiretimizi ba─člar. ─░lle de h├╝sn-i zanda bulunaca─č─▒z diye s├╗-i amelde bulunanlara kar┼č─▒ tedbirli olmak gerekti─čini de g├Âz ard─▒ etmemek dikkate ┼č├óyand─▒r. Fakat paranoyak bir bak─▒┼č a├ž─▒s─▒yla insanlar─▒n ve bize kar┼č─▒ sergilenen davran─▒┼člar─▒n ├žo─čuna ┼č├╝pheli g├Âzlerle bakmak da hem bizi hem de etraf─▒m─▒zdakileri ├žileden ├ž─▒kar─▒r. Herkesin penceresinin farkl─▒ olabilece─čini unutmaman─▒n yan─▒ s─▒ra kendi pencerelerimizi de g├╝zelle┼čtirmenin ve daha keskin g├Ârebilmek i├žin temiz tutman─▒n faydas─▒n─▒ da ak─▒ldan ├ž─▒karmamak gerekir.

─░nsan insana ili┼čkilerde a─čz─▒m─▒zdan ├ž─▒kanlar─▒n ve davran─▒┼člar─▒m─▒z─▒n bizim d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m├╝zden daha farkl─▒ bir ┼čekilde alg─▒lanmas─▒ ihtimal d├óhilindedir. Yanl─▒┼č anlamalar─▒ ve anla┼č─▒lmalar─▒ en aza indirmek i├žin her kesin kendi zihn├« ve hiss├« pencerelerinin oldu─čunu unutmamak, bu pencereleri tan─▒maya ├žal─▒┼čmak ve kendi pencerelerimizi de g├╝zelle┼čtirip temiz tutmak g├╝zel ve etkili ileti┼čimin p├╝f noktalar─▒ndand─▒r.