Ge├žinmek Emek ─░ster

Aynur TUTKUN

─░li┼čkilerimizde sert, kaba, basmakal─▒p tutumlar i├žindeysek; y─▒k─▒lmam─▒z, k─▒r─▒lmam─▒z ├žok kolay olur. Esnek olamad─▒─č─▒m─▒zda bir g├╝n k─▒r─▒lmam─▒z muhtemeldir.

Yeter art─▒k g─▒rtla─č─▒ma geldi, bu kad─▒nla/adamla ge├žinemiyorum!┬╗

┬źBeni deli edeceksin be ├žocuk!┬╗

┬źYeter art─▒k ama kom┼ču, balkonumu pislik doldurmu┼čsun!┬╗

┬źPatronsa patron, ne yapal─▒m yani bu kadar da anlay─▒┼čs─▒zl─▒k olmaz ki; ├žal─▒┼čmaktan bitip t├╝kendik!┬╗

┬źSanki kendisi hi├ž ├Â─črenci olmam─▒┼čt─▒!┬╗

┬ź├ľ─črenci dedi─čin ├žok ├žal─▒┼čmal─▒!┬╗

┬ź─░htiyarl─▒─č─▒n─▒ bilsin, duracaksa evimde hi├žbir i┼čime kar─▒┼čmas─▒n!┬╗

┬źGelinli─čini bilsin, seviyorsa kocas─▒n─▒; ailemizin gelenek-g├Âreneklerine, al─▒┼čkanl─▒klar─▒na uysun!┬╗ÔÇŽ

├çok duyar─▒z de─čil mi bu t├╝r ┼čik├óyetleri g├╝nl├╝k hayat─▒m─▒zda? Sanki herkes dert k├╝p├╝d├╝r ve sanki hi├ž kimse birbiriyle ge├žinemiyordur. ├ľyle ya, ├žok ge├žmeden bazen tas─▒n─▒ tara─č─▒n─▒ toplay─▒p gidenler de vard─▒r. Neden bu kadar ├žok ve ├žabuk pes ederiz ki? Ne yapt─▒k ya da yapmaya ├žal─▒┼čt─▒k ge├žinmek i├žin? ┬ź├çok ┼čey yapt─▒m.┬╗ demekle olmaz. Hakikaten yapt─▒klar─▒m─▒z─▒ madde madde s├Âyleyebilir miyiz? Maddeleri en fazla ka├ža ├ž─▒karabiliyoruz? Pes ettikten ya da terk edip gittikten sonraki hayat─▒m─▒z daha g├╝zel olacak m─▒? Yeni kurdu─čumuz hayatta g├Âsterdi─čimiz gayreti eskisinde de g├Âsterseydik yine b├Âyle mi olurdu?

E┼čimizle, ├žocu─čumuzla, kay─▒nv├ólidemizle, gelinimizle, patronumuzla, ├Â─čretmenimizle, kom┼čumuzlaÔÇŽ ge├žinmek ger├žekten emek ve gayret ister.

Sobal─▒ evde oturanlar ya da soba kullanm─▒┼č olanlar ├žok iyi bilirler. Ate┼če bak─▒lmad─▒─č─▒ zaman ┬źate┼č ka├žar┬╗ de─čil mi? Bakar durursak ate┼če; bazen ince, bazen kal─▒n odun atar, ara s─▒ra k├╝llerini temizlersek ate┼č iyi ─▒s─▒t─▒r i├žerisini. ─░nan─▒n ilk ├Ânce ailemiz olmak ├╝zere kiminle olursa olsun ge├žinebilmek de ├Âyledir; yani ili┼čkilerimize bakarsak, dikkat edersek, emek verirsek, s─▒cac─▒k bir yuva, s─▒cac─▒k ili┼čkiler elde ederiz.

Mesel├ó ge├žinebilmek i├žin, ├Âncelikle iyi bir ileti┼čim kurmas─▒n─▒ bilmek gerekir. K├╝sl├╝klerin, k─▒rg─▒nl─▒klar─▒n en b├╝y├╝k sebebi yanl─▒┼č anlamak ya da yanl─▒┼č anla┼č─▒lmak de─čil midir? Birbirimizi yanl─▒┼č anlar─▒z, ├ž├╝nk├╝ birbirimizi dinlemesini bilmeyiz. Daha kar┼č─▒m─▒zdaki c├╝mlesini bitirmeden tamamlamaya ya da cevaplamaya kalk─▒┼č─▒r─▒z. ├ç├╝nk├╝ hep kendimizin hakl─▒ oldu─čuna inan─▒r─▒z. Y├╝zde y├╝z olmasa da y├╝zde doksan dokuz hakl─▒y─▒zd─▒r de─čil mi? Biraz da kar┼č─▒m─▒zdakinin hakl─▒ oldu─čunu d├╝┼č├╝nmesine f─▒rsat versek ne olur? Y├╝zde y├╝z hakl─▒ oldu─čumuza inan─▒rsak kar┼č─▒m─▒zdakini bir ma├ž yapmaya daha g├╝d├╝leriz. Sonra da ma├žlar hi├ž bitmez ve evimiz/i┼čyerimiz/s─▒n─▒f─▒m─▒z bir futbol sahas─▒na d├Âner. En g├╝zeli onu da hakl─▒ bulabilmek i├žin iyice dinlemeye, onu rahat rahat konu┼čturmaya niyetli olmakt─▒r, bunu yapmam─▒z gerekir. B├Âyle olabildi─čimiz takdirde kar┼č─▒m─▒zdaki panik yapmadan konu┼čabilmeye f─▒rsat bulur, bizim de kendimizi anlatmak i├žin de─čil de anlamak i├žin kanallar─▒m─▒z a├ž─▒k oldu─čundan kar┼č─▒m─▒zdakini do─čru anlayabiliriz. Yanl─▒┼č anla┼č─▒lman─▒n ├Ân├╝ndeki en b├╝y├╝k engel ise ┬źben┬╗ dilini kullanamamakt─▒r. ┬źBana b├Âyle davranma!┬╗ demek yerine: ┬źBana b├Âyle davrand─▒─č─▒nda ├╝z├╝l├╝yorum, kendimi be┼č para etmez g├Âr├╝yorum.┬╗ demek daha iyi netice verir, ├ž├╝nk├╝ insanlara emr-i v├ók├«ler ya─čd─▒rarak konu┼čtu─čumuzda o insan bizi anlamaktan ├žok, kendini savunmaya ge├žecektir. Bu bak─▒mdan insanlarla ileti┼čim kurarken iyi bir dinleyici olmak ve ┬źben┬╗ dilini kullanmak anlamak ve anla┼č─▒lmak i├žin gereklidir.

Ge├žinebilmek i├žin ayn─▒ zamanda empati kurmas─▒n─▒ da bilmek gerekir. Hani Hazret-i Peygamber Hazret-i ├éi┼čeÔÇÖyle yeni evliyken bir yar─▒┼č yapm─▒┼čt─▒ da gen├ž zevce Hazret-i ├éi┼če OÔÇÖnu yenmi┼čti. Zevcesinden olduk├ža b├╝y├╝k olan Hazret-i PeygamberÔÇÖi bu ┼čekilde davranmaya iten sebep neydi? Tabi├« ki hayata zevcesinin g├Âz├╝yle de bakabilmesini bilmesiydi. ├ç├╝nk├╝ kay─▒tlarda ge├žti─čine g├Âre Hazret-i ├éi┼čeÔÇÖnin hukuk├«, t─▒bb├«, matematik, edeb├« ve tarih├« ilgileri yan─▒nda bir de sportif taraf─▒ vard─▒. Ve Ras├╗lullah kendisini ne┼čelendirip ho┼čnut etmek i├žin zaman zaman a├ž─▒k araziye ├ž─▒k─▒ld─▒─č─▒nda onunla ko┼čma yar─▒┼člar─▒ bile yap─▒yordu. Ka├ž defa e┼čimizin sevdi─či bir ┼čeyi s─▒rf onu memnun etmek i├žin hi├žbir kar┼č─▒l─▒k beklemeksizin yapt─▒k? Ve yine anne-babalar olarak ka├ž kez ├žocu─čumuzun sevdi─či bir ┼čeyi onu memnun etmek i├žin yapt─▒k? Kim olursa olsun kar┼č─▒m─▒zdaki sevinsin diye, g├╝zel ge├žinebilmeye katk─▒da bulunmak ad─▒na neler yapt─▒k? ÔÇťKendiniz i├žin istedi─činizi m├╝ÔÇÖmin karde┼činiz i├žin de istemedik├že ger├žekten ├«man etmi┼č olamazs─▒n─▒z.ÔÇŁ had├«sini prati─če d├Âkebildik mi? E─čer sadece bu had├«si insan ili┼čkilerimizde esas alabilseydik ge├žinebilmek i├žin ger├žekten emek vermi┼č olurduk.

─░li┼čkilerimizde sert, kaba, basmakal─▒p tutumlar i├žindeysek; y─▒k─▒lmam─▒z, k─▒r─▒lmam─▒z ├žok kolay olur. Esnek olamad─▒─č─▒m─▒zda bir g├╝n k─▒r─▒lmam─▒z muhtemeldir. ─░ki farkl─▒ karakterdeki, zevkteki insan─▒n y├╝zde y├╝z anla┼čmas─▒ elbette m├╝mk├╝n de─čildir. Bask─▒n olan taraf─▒n di─čer taraf─▒ kontrol├╝ne almas─▒ ili┼čkilere huzur getirmez. G├Âr├╝n├╝rde i┼čler yolundaym─▒┼č gibi g├Âz├╝kse de ger├žekte b├Âyle de─čildir. Kar┼č─▒s─▒ndakinin her i┼čine her s├Âz├╝ne kafa sallayan ki┼či karakterini yeterince geli┼čtirememi┼čtir. Bu y├╝zden muhatap oldu─čumuz ki┼či e┼čimiz, ├žocu─čumuz, ├Â─črencimiz, gelinimiz kim olursa olsun fikrini ├žekinmeden s├Âylemesine f─▒rsat vermeli, anla┼č─▒lamayan konularda ├╝├ž├╝nc├╝ bir se├ženekte bulu┼čulmas─▒ ├Â─črenilmelidir. Tabi├« ki bu gayretsiz hemen oluverecek bir ┼čey de─čildir, bazen insan─▒n y─▒llar─▒n─▒ alabilir.

Bir de sab─▒r vard─▒r hakikaten ├žok elzem olan ve dinimizce de ibadet addedilen. Yaln─▒z, problemin kendisine sabredilecek diye yanl─▒┼č bir d├╝┼č├╝nce vard─▒r. Herhangi bir mesele kar┼č─▒s─▒nda eli-kolu ba─čl─▒ oturmak ve ┬źsabretmek┬╗ olmas─▒ gereken ┼čey de─čildir. (Allah esirgeye) kumar oynayan bir erke─čin, ahl├óks─▒zl─▒k yapan bir kad─▒n─▒n, yalan s├Âyleyen bir ├žocu─čun, ├žal─▒p-├ž─▒rpan bir patronun neyine sabredilir ki! Her t├╝rl├╝ ├žareye ba┼čvurduktan, d├╝zeltmek i├žin gayret g├Âstermeye ├žabalad─▒ktan sonra ┬źneticeye┬╗ sabredilir. Mesel├ó yalan s├Âyleyen bir ├žocuk i├žin: ┬źBu ├žocu─ču yalana iten sebepler ve davran─▒┼člar─▒m─▒z neler acaba?┬╗ diye d├╝┼č├╝nmeden, bir k├Â┼čede ├žocu─čun kendili─činden yalandan vazge├žmesini beklemek ve ├žocukla bir t├╝rl├╝ ge├žinemedi─čini s├Âylemek i┼č bilmezliktir. B├Âyle bir tutum ┬źsabretmek┬╗ gibi g├╝zel bir hasletle kar─▒┼čt─▒r─▒lmamal─▒d─▒r.

Kiminle olursa olsun ge├žinmek emek ister, ├ž├╝nk├╝ bak─▒lmayan ate┼č ka├žar. Baz─▒ ate┼čler ise daha iyi yanar, oday─▒ daha iyi ─▒s─▒t─▒r. B├Âyle ate┼člerin odunu/k├Âm├╝r├╝ iyi cinstir, sobas─▒ kalitelidir. Ma┼čay─▒ elinde tutan ki┼či ise onunla ilgilenir durur. ─░li┼čkiler de aynen ├Âyledir. Baz─▒lar─▒ ├žok mutludur, baz─▒lar─▒ ise ne yan─▒p da ─▒s─▒tan ne de s├Ânen ate┼č gibidir; duman─▒ t├╝ter fakat alevi ve ─▒s─▒s─▒ yoktur. Hayat─▒m─▒z boyunca s─▒cac─▒k ili┼čkiler kurmay─▒ becerebilenlerden olmak ├╝midi ve duas─▒ylaÔÇŽ